Festileaks CropTop100

Hoe leuk ook dat we nog ruim driekwart te gaan hebben!
Jaaa. En de playlist op Spotify is nu al zo fijn!

Vanmiddag volgt er weer een reeks en zal dan ook de playlist bijwerken. En wat ik dan ook nog leuk vind, is de hoeveelheid ingezonden stukken van iedereen, hoe verder we komen, hoe meer er zullen verschijnen! Zal me niks verbazen als we in totaal nu rond de 30 zitten, waarvan dus de meeste nog zullen komen.

Vanmiddag volgt er weer een reeks en zal dan ook de playlist bijwerken. En wat ik dan ook nog leuk vind, is de hoeveelheid ingezonden stukken van iedereen, hoe verder we komen, hoe meer er zullen verschijnen! Zal me niks verbazen als we in totaal nu rond de 30 zitten, waarvan dus de meeste nog zullen komen.
Heb je zelf al nieuwe muziek ontdekt waar je heel enthousiast van bent geworden @Koekdoos?

Heb je zelf al nieuwe muziek ontdekt waar je heel enthousiast van bent geworden @Koekdoos?

Vooralsnog niet, wel wat prima nummers en ohja-nummers. En verder vooral weer wat meer beeld bij wat voor muziek sommige artiesten maken. Maar alle shoegaze, indie en triphop achtige genres zijn ook niet aan mij besteed, dus dan valt er ook al wel een hoop af.

76. PJ Harvey - The Glorious Land (153pt - 4 stemmers)

Net als bij The XX zit ook PJ Harvey nog in het Hurt/Heal spel. Maar in tegenstelling tot The XX doet PJ Harvey het in de CropTop een stuk beter. Dit is het eerste nummer in de top100 en net erbuiten hadden we eerder al The Words That Maketh Murder, maar er volgt later meer. Bij dit nummer moet je het met deze beperkte bijdrage van mijzelf doen, maar de rest van PJ wordt verzorgd door de echte fan: een bijdrage vanuit jullie!

76. Paramore - Misery Business (153pt - 8 stemmers)

Ook op plek 76 zien we één van de twee nummers uit de lijst dat voor velen nostalgisch jeugdsentiment zal zijn, namelijk Paramore met leadzangeres Hayley Williams en het nummer Misery Business. Dit nummer komt van het tweede album. Hayley Williams was destijds pas 18 jaar oud en had op die leeftijd al twee platina albums met haar band gemaakt. Het eerste album kwam uit toen ze 16 jaar oud was. Komende zomer is ze solo te zien in Paradiso, volgt er nog een show op Rock Werchter?

73. Fugees - Ready Or Not (154pt - 5 stemmers)

Drie plekjes hoger vinden we Fugees met Ready Or Not. Het nummer komt van hun succesvolle album The Score, een album met meerdere hit singles én won daarnaast ook twee Grammy's. Ze waren met dit album ook genomeerd voor de algemene categorie Album of the Year, wat een zeldzame gebeurtenis was voor een rapformatie, het was pas het tweede album ooit dat deze nominatie kreeg. Het lettertype op de albumhoes heeft wel wat weg van The Godfather.

73. Lady Gaga & Bradley Cooper - Shallow (154pt - 5 stemmers)

Het nummer Shallow heeft even veel punten als Ready Or Not en is geschreven voor de film A Star Is Born met Lady Gaga (en Bradley Cooper) in de hoofdrol. Dit nummer heeft Lady Gaga een berg prijzen opgeleverd, het won een Oscar, twee Grammy's, een BAFTA én een Golden Globe. Er zullen vast niet veel artiesten zijn met al deze prijzen in hun prijzenkast, laat staan al deze prijzen voor één en hetzelfde nummer (geen fact-check uitgevoerd).

73. Draconian - Death, Come Near Me (154pt - 4 stemmers)

Nou, @AngieH, daar is ie dan: Draconian mét bijdrage van @Jamel. Voor een passage op Graspop wacht hij al sinds 2008, in de CropTop hoeft hij helaas minder lang te wachten tot ze voorbij komen:

Draconian mag gerust de absolute vaandeldrager van de Gothic-Doom genoemd worden. Als geen ander weten zij het 'Beauty and the Beast' contrast te verwerken in hun composities, door de verscheurende diepe growls van Anders Jacobsson, maar vooral ook door de bloedstollend mooie engelenstem van Lisa Johansson. 'Death, Come Near Me' komt van het in 2005 verschenen tweede album van de band: 'Arcane Rain Fell'. En hoewel de fans unaniem zeggen dat deze band geen slechte albums heeft gemaakt, kan dit meesterwerk gerust het Magnum Opus van de band genoemd worden. En 'Death, Come Near Me' is met dik 15 minuten een meer dan waardige epische afsluiter. Een even huiveringwekkende als wonderschone ode aan de wanhoop.

En nog een leuk nieuwtje, vers van de pers: in mei van dit jaar zal er zes jaar na de vorige release eindelijk weer een nieuw album van Draconian verschijnen. Mét Lisa Johansson (tussen 2012 en 2022 zeer verdienstelijk vervangen door Heike Langhans) weer terug op vocals.

72. Lana Del Rey - Summertime Sadness (157pt - 6 stemmers)

@JB. wilde eigenlijk maar op één nummer per artiest stemmen, maar het album Norman Fucking Rockwell! was te goed om het bij één te laten. Nou heeft hij alleen de pech dat al die nummers buiten de top100 zijn gebleven. Maar toch heeft Lana Del Rey de lijst gehaald met een ander nummer: Summertime Sadness. Dit nummer stond op het album Born To Die uit 2012, het tweede album van Lana Del Rey en ook het beste album van haar tot nu toe.

71. Madonna - Like A Prayer (158pt - 7 stemmers)

Als je vooraf tegen mij had gezegd dat Madonna de lijst had gehaald, dan had ik je niet geloofd. Maar hoe ze tegenwoordig zingt is natuurlijk niet belangrijk, de nummers van Madonna (of in ieder geval dit nummer) zijn tijdloos gebleken en daarom vinden we Like A Prayer terug op plek 71.

70. Phoebe Bridgers - Kyoto (159pt - 7 stemmers)

Een van dé forum indiedarlings, Phoebe Bridgers, vinden we op plek 70 terug met Kyoto. Het nummer was genomineerd voor twee grammy's in de Rock categorie en stond bij grote muziekbladen/websites ergens hoog op de lijst van beste nummer van het jaar, zo ook bij Rolling Stone en Billboard. Gaat dit de enige notering van haar zijn in de lijst? We gaan het meemaken!

69. The Mamas and the Papas - California Dreamin' (160pt - 6 stemmers)

Het laatste nummer van deze reeks komt uit 1966 en is daarmee een van de oudste nummers uit de lijst, maar zoals eerder aangehaald is het niet het oudste nummer. Bij de eerste 30 nummers was er toch vooral de aandacht voor nummers uit de 90s, maar samen met deze California Dreamin' zijn de nummers op posities 60 t/m 69 toch toevalligerwijs vooral gericht op nummers uit de 60s.

Laatst bewerkt:
68. Massive Attack - Unfinished Sympathy (163pt - 5 stemmers)

@BlackwaterPark heeft een bijdrage geschreven voor zijn persoonlijke nummer twee:

Unfinished Sympathy van Massive Attack is mogelijk een van de beste nummers ooit gemaakt. Het heeft alles: de monumentale, emotioneel geladen stem van Shara Nelson, gedragen door een pulserende bas, sobere maar trefzekere beats en een iconisch strijkarrangement. Met dit nummer definieerde Massive Attack triphop, een genre dat nog veel te vaak onderschat wordt, maar hier op zijn absolute hoogtepunt klinkt. De combinatie van het intieme en de grootsheid maakt Unfinished Sympathy tot een van de meest tijdloze nummers van de jaren 90.

67. Avril Lavigne - Sk8er Boi (164pt - 6 stemmers)

Eerder in de lijst bij Paramore had ik het al over de echte nostalgische nummers uit de jeugd van velen hier op het forum. Dit is het andere nummer dat ik daarbij in gedachte had. Op plek 67 vinden we Avril Lavigne met Sk8er Boi. Er gaat een complottheorie over haar, vergelijkbaar als bij Paul McCartney: ze is overleden en vervangen door een dubbelganger. Het zijn de grappigere theorieën onder de vele complotten die er zijn, maar waarschijnlijk een broodje aap verhaal, wat vinden jullie?

66. Aretha Franklin - I Say A Little Prayer (171pt - 6 stemmers)

Als @wenteldave nou gewoon dit nummer op één had gezet, dan had hij hier een mooi verhaaltje over kunnen schrijven, toch een mooie 32 plekken hoger dan zijn persoonlijke nummer één. Maar hij koos voor Think, opvallend genoeg een ontbrekend nummer binnen de top100. Deze van Aretha Franklin staat wel in de lijst. Een zeer invloedrijk nummer die (vrijwel) iedereen kent, ookal denken ze van niet.

65. Kate Pierson & Iggy Pop - Candy (172pt - 6 stemmers)

Met een puntje meer vinden we Kate Pierson samen met Iggy Pop terug op plek 65. Kate Pierson scoort met dit nummer aanzienlijk hoger in de lijst dan met haar eigen band The B-52's, waar in totaal twee mensen op hebben gestemd. Kate Pierson heeft een hele reeks samenwerkingen op haar naam staan (zo ook de backing vocals bij R.E.M. - Shiny Happy People), maar Candy is dan wel de hit waar ze het meeste aan bijdraagt. Het nummer was het succesvolst in Nederland met een vierde plek in de Top40.

Ongelooflijk dat ik Cocteau Twins vergeten ben, evenals This Mortal Coil (Song To The Siren), Elizabeth Fraser is ongeëvenaard!

Idem voor Alanis Morissette, Jagged Little Pill vroeger grijs gedraaid.
Het halve album had wel in de lijst kunnen staan, naast You Oughta Know en Ironic ook Hand In My Pocket, You Learn en persoonlijke favoriet Not The Doctor.
Maar ook opvolgers Supposed Former Infatuation Junkie (Thank U, That I Would Be Good) en Under Rug Swept zijn geweldige albums (Hands Clean, Precious Illusions).

Ook kan ik me wel voor m'n kop slaan dat Heart met al die geweldige platen niet in mijn lijst staat... 🤦‍♂️
Ik hoorde vandaag op Radio 1 Everything but the Girl met Missing. Die heb ik dan helemaal over het hoofd gezien.

De volgende vier nummers in de lijst. Nu één bijdrage vanuit jullie en drie vanuit mij, de update van vanmiddag is het precies andersom. Een stuk makkelijker voor mij en een stuk leuker voor jullie!

64. Spiritbox - Circle With Me (173pt - 7 stemmers)

@RubenJS heeft weer geholpen met de metalact
Waar Courtney LaPlante haar muzikale carrière begon in de kerk, zijn haar engelachtige vocalen tegenwoordig te horen in combinatie met snoeiharde breakdowns, dromige elektronische invloeden, steengoede riffs en natuurlijk haar grunts.

Mede dankzij de single Circle With Me weet Spiritbox met het album Eternal Blue in 2021 door te breken en zijn ze inmiddels een gevestigde naam binnen de metal. Met 3 Grammy nominaties op rij op zak, en een hele reeks mooie boekingen op grote metal festivals kunnen ze zomaar eens doorgroeien tot een toekomstige headliner van de Graspops en Alcatrazzen van de wereld.

Ik zou er zo een heel artikel over kunnen schrijven, wat een band. En vooral: wat een zangeres.

63. Anne Clark - Our Darkness (176pt - 8 stemmers)

Langzaamaan begint het aantal punten per nummers flink te stijgen en dat brengt ons bij Anne Clark op plek 63. Tijdens het verwerken van alle stemlijsten heb ik dit nummer meermaals voorbij zien komen en zojuist heb ik het nummer voor het eerst aangezet. Ik had een of andere ballad verwacht, maar niets bleek minder waar. Het bleek een dikke dansplaat voor in de discotheek te zijn.

61. Aretha Franklin - Respect (181pt - 6 stemmers)

Bij Respect moet ik altijd een beetje denken aan de film Ali G Indahouse (Restecp), maar nog belangrijker in de popcultuur is natuurlijk gewoon Respect van Aretha Franklin. Daarmee brengen we het totaal van nummers uit de jaren 60 op de posities 60-69 op 3. Wat een feest! Aretha Franklin is met dit nummer ook de eerste artiest die voor de twee keer voorbij komt in de top100, helaas wel de laatste keer dat we haar voorbij zien komen. Nummers uit de 60s komen nog wel vaker voorbij en dat voelt goed.

61. Billie Eilish - when the party's over (181pt - 8 stemmers)

Op dezelfde plek als Aretha Franklin gaan we van één van de oudste artiesten uit de lijst naar vermoedelijk de jongste artiest uit de lijst: Billie Eilish. Vooralsnog heb ik nog niemand in de top100 gevonden die jonger is dan Billie. Het nummer was al in 2018 uitgebracht en verscheen later in 2019 op haar debuutalbum waar ze drie Grammy's mee binnensleepte.

60. The Breeders - Cannonball (182pt - 6 stemmers)

I came in like a cannonball... Verkeerde nummer. Cannonball komt van het tweede album van The Breeders, hun succesvolste album. Het album heeft de naam te danken aan een stukje lyrics uit het nummer: Last Splash.

59. The Last Dinner Party - Nothing Matters (185pt - 7 stemmers)

De persoonlijke nummer één van @spongebobsong heeft de lijst gehaald en schreef daar het volgende over:
Nothing Matters was mijn eerste kennismaking met een van mijn favoriete bands van dit moment: The Last Dinner Party. Het is de debuutsingle van de band en de eerste keer dat ik het hoorde dacht ik: wát is dit? Het nummer is krachtig, opzwepend, overstijgt genres en is onmogelijk om niet mee te zingen. Je hoort Kate Bush, David Bowie, ABBA, Queen, Sparks en invloeden uit de barok, maar tegelijkertijd is het zó vernieuwend. Ik kan in ieder geval geen genoeg krijgen van deze moderne klassieker.

58. Lorde - Royals (186pt - 8 stemmers)

@WesleyNoH had dit nummer in zijn lijst op de derde plek staan. Je kan zien dat hij inmiddels al tien jaar ervaring heeft in het schrijven van teksten, omdat hij binnen tien minuutjes al een antwoord had op de vraag waarom dit nummer bovenaan de lijst moest staan:

Waarom "Royals" voor mij zo'n persoonlijke favoriet is: Ik hou sowieso wel van popmuziek al voelt dit nummer net anders aan dan de typische popmuziek. Geen beats die je oren uitkomen maar net wat meer minimalistisch. Eerder een eenvoudige baslijn, subtiliteit van andere instrumenten en dan de stem van Lorde die echt centraal staat, lekker expressief. Het is een keerzijde van rijkdom die we meekrijgen in dit nummer en dat speelt zich daarom meer af in mijn eigen leefwereld zoals de zin: "We'll never be Royals, it don't run in our blood". Het is geen jaloerse reactie op die rijkdom maar eerder dat het niet voor iedereen is en dat ze er zelf geen zelfwaarde uit zou halen. I love it!

57. Beach House - Space Song (193pt - 7 stemmers)

Jarenlang gedacht dat @Sjakie de Wit gewoon zijn naam was, blijkt het Jack White in disguise te zijn. Hierbij zijn toelichting op waarom Space Song de absolute nummer één zou moeten zijn:
Nummers die gaan over onbeantwoorde liefde zijn vaak ongeëvenaard in hun schoonheid. Zeker wanneer een artiest pijn zo goed over kan brengen. Zodra de eerste tonen van de plaat te horen zijn, overvalt me gelijk een gevoel van melancholie, zoals weinig andere nummers dat echt kunnen doen.

Nu drie nummers om vervolgens later vandaag af te sluiten met de andere drie die nét buiten de top50 zijn beland.

56. Pixies - Gigantic (195st - 7 stemmers)

De Pixies vinden we terug op plek 56 met een gigantisch goede score van 195 punten. De oplettende lezer van het huidige Hurt/Heal spel had al wel kunnen weten dat ze in de lijst nog een keer aan bod zouden komen (en zo zijn er al wel meer hints geweest de afgelopen periode). Gigantic komt van het eerste album van Pixies (al vind ik wikipedia er wat twijfelachtig in met een "mini album" dat al eerder is uitgebracht) en als er iets is waar men hier op het forum enorm fan van lijkt te zijn, dan is het wel debuutalbums.

55. Donna Summer - I Feel Love (197pt - 6 stemmers)

Het is dan wel geen Hot Stuff, maar toch staat Donna Summer terecht in de lijst. Ze voelt de liefde van zes stemmers voor een mooie positie in de top100. Het nummer is door zowel Billboard als Rolling Stone uitgeroepen tot de allerbeste dansplaat ooit gemaakt en bij dat laatste tijdschrift staat het nummer drie plekjes hoger dan hier, maar dan in een algemene lijst aller tijden op plek 52.

54. Epica - Cry For The Moon (198pt - 6 stemmers)

Het is alweer even geleden, maar het is weer eens tijd voor een nummer uit onze eigen lage landen. Na Sylvie Kreusch, Brutus en Ayreon is het nu de beurt aan Epica met Cry For The Moon, wederom van een debuutalbum. Het nummer wordt gedragen door de wonderschone stem van Simone Simons, ten tijde van de onderstaande videoclip pas 18 jaar oud. Inmiddels 23 jaar later speelden ze afgelopen jaar als subheadliner voor Iron Maiden op Graspop, waarmee ze nu ook weer samen spelen in België. Dit is het enige nummer van Epica in de lijst, dus misschien dat superfan @Jamel (inmiddels 35 keer Epica live gezien?) de volgende editie van de CropTop het nummer nog ietsie hoger in de lijst kan krijgen, door deze ook op te nemen in zijn stemlijst.

Ik ben er vrijwel zeker van dat Koekdoos zijn ticket voor de vandaag aangekondigde Draconian show in Tivoli al in de pocket heeft.
Hier liet je me toch wel even schrikken, zeg.. 😅
Zocht het op en zag gelijk 4 maart staan.
Dat is niet alleen al over een paar weken, maar ook een dag die ik door werkverplichtingen absoluut niet zou kunnen gaan..

Maar toen ik zag dat het op een donderdag was, ging er pas een lampje branden, blijkt het dus om 4 maart 2027 te gaan.. 😝
Ook helaas geen ideale dag, maar tickets inmiddels wel in the digital pocket. 😉

Edit: en dan ook nog Saturnus erbij, die staan al heel lang op mijn verlanglijstje, wat een weelde! Nu al hele dikke zin in! :cool: 🤘

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread