Festileaks CropTop100

Mooi mooi mooi.

Wel een kleine bemerking: als meerdere nummers hetzelfde aantal punten hebben, kan je de volgorde bepalen door het aantal stemmers, toch? Dus 134 punten met 3 stemmers staat lager dan 134 punten met 6 stemmers.
Afijn, het staat iedereen vrij om het anders te doen, maar zo zou ik het doen :)

Mooi mooi mooi.

Wel een kleine bemerking: als meerdere nummers hetzelfde aantal punten hebben, kan je de volgorde bepalen door het aantal stemmers, toch? Dus 134 punten met 3 stemmers staat lager dan 134 punten met 6 stemmers.
Afijn, het staat iedereen vrij om het anders te doen, maar zo zou ik het doen :)

Heb er voor gekozen om ze gewoon op elke positie gelijk te laten staan. Nummers met minder stemmen hebben een speciaal plekje voor de stemmers, terwijl je met meer stemmen dan wel meer bekendheid hebt, maar ook een nummer dat toch iets minder speciaal is voor die mensen. Beide vind ik wel wat hebben.

Wat een ongelooflijke kutzooi dat Etta James zo laag staat, haha. Daar heb ik geen tekstje voor geschreven.

Wil je nog een stukje schrijven voor een nummer in de bovenste helft? Er staat er in ieder geval nog minstens één in jouw stemlijst!

Vandaag krap in de tijd, maar we gooien er nog even twee nummers uit:

92. Amyl and the Sniffers - Hertz (136pt - 5 stemmers)

Afgelopen jaar heeft deze punkband op Rock Werchter nog flink huis gehouden inmiddels op de mainstage, nadat ze bij de vorige doorkomst nog op de Slope stonden. Met hun geweldige optreden sleepten ze een verdienstelijke plek 26 in de beste festivalacts van 2025 volgens Festileaks. Zullen ze doorgroeien naar headliner? Wie weet. Ze kunnen in ieder geval een notering in de Festileaks CropTop100 bijschrijven op hun CV.

91. Daughter - Youth (137pt - 5 stemmers)

Eén punt en één plekje hoger vinden we Daughter met het nummer Youth. Een flinke overgang van de punk naar indie. Dit nummer komt van hun debuutalbum en was de derde en laatste single van het album. Opvallend genoeg volgt morgenochtend een nummer met dezelfde titel als een van de nummers van dit debuutalbum in de lijst, alleen wel van een andere artiest. Stay tuned!

Vandaag krap in de tijd, maar we gooien er nog even twee nummers uit:

92. Amyl and the Sniffers - Hertz (136pt - 5 stemmers)

Afgelopen jaar heeft deze punkband op Rock Werchter nog flink huis gehouden inmiddels op de mainstage, nadat ze bij de vorige doorkomst nog op de Slope stonden. Met hun geweldige optreden sleepten ze een verdienstelijke plek 26 in de beste festivalacts van 2025 volgens Festileaks. Zullen ze doorgroeien naar headliner? Wie weet. Ze kunnen in ieder geval een notering in de Festileaks CropTop100 bijschrijven op hun CV.

91. Daughter - Youth (137pt - 5 stemmers)

Eén punt en één plekje hoger vinden we Daughter met het nummer Youth. Een flinke overgang van de punk naar indie. Dit nummer komt van hun debuutalbum en was de derde en laatste single van het album. Opvallend genoeg volgt morgenochtend een nummer met dezelfde titel als een van de nummers van dit debuutalbum in de lijst, alleen wel van een andere artiest. Stay tuned!

Wat een heerlijk lijstje so far!

Zin om zowel Daughter als Amyl & the Swiffers weer live te zien.

Voordat we de onderstaande vier nummers verder uitlichten, is hier alvast de spotify playlist met de tot nu toe aangekondigde nummers:

90. Alanis Morissette - You Oughta Know (139pt - 4 stemmers)

Dit nummer betekende de doorbraak voor Alanis. Het was de eerste single op haar derde album en wat voor een album. You Oughta Know is de hoogste notering van Alanis in de lijst, maar dat er van de zes uitgebrachte singles van dit album naast dit nummer nog vier van in de lijst staan zegt genoeg. Het album Jagged Little Pill kreeg negen Grammy nominaties, waarvan er vijf werden binnen gesleept. Specifiek het nummer You Oughta Know won twee van deze Grammy's. Het album Jagged Little Pill is een van de best verkopende albums aller tijden in de VS met ruim 17 miljoen verkochte platen (17x platinum). Gek genoeg is Alanis daarmee nog niet eens de artiest in onze lijst met het best verkochte album...

89. Chappell Roan - Pink Pony Club (140pt - 6 stemmers)

Op plek 89 staat één van de jongste artiesten uit de lijst (maar niet de jongste), namelijk Chapell Roan. Ze valt op door onder andere haar kledingkeuzes, zo ook bij de afgelopen Grammy Awards en ook bij haar optredens maakt ze er een waar spektakel van. Afgelopen week kwam ze nog in het nieuws doordat ze bij haar agentschap wegging vanwege de nieuwe Epstein-documenten.

88. Tori Amos - Winter (142pt - 4 stemmers)

Zoals gisteren benoemd bij Daughter en daar per toeval ontdekt dat ze net als Tori Amos een nummer genaamd Winter hebben. De Winter van Tori Amos doet het steevast goed in de Top2000 en ook bij onze CropTop is een 88e plek helemaal niet verkeerd. @JP5 was bij het inzenden van zijn lijst lovend over Tori en zal dan ook ongetwijfeld zeer blij zijn dat in ieder geval één nummer van haar een plekje heeft veroverd in de lijst!

87. Cocteau Twins - Heaven or Las Vegas (143pt - 4 stemmers)

Ook voor mij is het een leerzame lijst. Uiteraard wéér een artiest die ik niet kende, maar misschien wel had moeten kennen, maar op basis van de ingezonden stukjes leer je wel het een en ander. Zo viel de naam van de zangeres bij één van de geschreven stukjes door jullie. Het is dat daar Cocteau Twins tussen haakjes bij stond, anders had ik de link niet gelegd, maar jullie ongetwijfeld al wel. Meer daarover later in de lijst, maar nu eerst het mooie Heaven or Las Vegas.

84. The Last Dinner Party - The Feminine Urge (144pt - 5 stemmers)

We hebben weer een reeks nummers met dezelfde punten (niet voor het laatst) en we trappen af met een band die snel is uitgegroeid tot een grote naam en ook een redelijke favoriet hier op het forum: The Last Dinner Party. In 2024 nog vroeg op de dag in de Barn, maar dit jaar inmiddels al uitgegroeid tot een naam midden op de dag op de mainstage. In de tussentijd ook nog even Noordstage afsluiter op Pinkpop geweest in 2025. Wat kunnen we nog meer verwachten van deze band? In ieder geval nog een tweede notering verderop in de lijst.

84. Slowdive - When The Sun Hits (144pt - 5 stemmers)

Een bijdrage van @Martijn voor zijn persoonlijke nummer één:
Het verhaal van Slowdive is een bijzonder. In de jaren 90 was de band eigenlijk alweer vrij snel gestopt door de opkomende Britpop en Grunge-bewegingen, maar twintig jaar later waren ze ineens weer terug met shows op onder meer Primavera en Best Kept Secret. Op dat laatste festival zag ik Slowdive voor het eerst en dat was op liefde op het eerste gezicht. De combinatie tussen de dromerige vocalen en luide gitaren past precies in mijn straatje, en dan is When Sun The Hits ook nog gewoon een heel goed (liefdes)liedje. Op de live opnames van Best Kept Secret 2014 en 2018 kun je me in beide gevallen opgaan in de muziek, en Slowdive is wat mij betreft dan ook de beste shoegaze band die er is.

84. Amy Winehouse - Tears Dry On Their Own (144pt - 4 stemmers)

En meteen nog een bijdrage, namelijk die voor persoonlijke nummer één van @Inaaaa:
Tears Dry on Their Own werd in 2006 uitgebracht als de vierde single van het legendarische album Back to Black. Het nummer valt op door zijn opvallend soulvolle sound: de melodie is geïnspireerd op Marvin Gaye & Tammi Terrell’s klassieker Ain’t No Mountain High Enough. Amy Winehouse was een grote fan van Marvin Gaye.

Het lied gaat over het stuklopen van haar turbulente relatie met Blake Fielder-Civil. Amy zingt over het besef dat een relatie ten einde loopt, en dat dat einde onvermijdelijk is. Ze weet dat het pijn zal doen, dat het haar zal kwetsen, maar ook dat ze erdoor moet. In plaats van pure wanhoop klinkt er in het nummer opvallend veel zelfinzicht en kracht: ze erkent haar verdriet, maar beseft tegelijk dat “tears dry on their own” : hoe diep de pijn ook zit, uiteindelijk droogt ze op.

82. Brutus - Sugar Dragon (145pt - 4 stemmers)

Geen hoge klassering voor dit nummer in de lijst van @RubenJS, maar wel een bijdrage, hij kan beter iets schrijven voor Brutus dan dat ik dat zou kunnen:
Het eerste nummer van Brutus in de lijst, en wat voor eentje: in Sugar Dragon sluit Stefanie Mannaerts, zangeres en drummer van Brutus, een zware periode in haar leven af. Het is dan ook een van haar favoriete nummers, wat ik prima kan begrijpen. Naast de persoonlijke tekst is het namelijk ook gewoon steengoede shoegaze. Een waar pareltje dat z'n plek in deze lijst meer dan verdiend heeft. Fun fact: Sugar Dragon is de directe vertaling van de bijnaam die ze haar vriend geeft: suiker draak.

82. Guano Apes - Open Your Eyes (145pt - 5 stemmers)
En alweer de laatste song van deze reeks en deze dag. Net als Brutus vinden we Guano Apes op plek 82. Dat had veel hoger kunnen zijn als de tweede helft van de lijsten net zo lovend waren over de zangkunsten van Sandra Nasić. Na 36 ingezonden lijsten zaten ze al op 145 punten, goed voor op dat moment plek 43, maar helaas werd er niet meer op ze gestemd in de 26 daarop volgende lijsten... Desalniettemin toch een mooie klassering voor dit nummer!

Leuke updates hoor!
Heel fijn om te volgen.
Mag wel een jaarlijkse lijst worden ;).

Ik denk er nog steeds aan om het af te wisselen met een lijst waar alleen samenwerkingen en featurings in staan (daar staan er ook al wel een paar van in deze lijst), zodat er nog wat variatie is en men over twee jaar weer met frisse zin veel lijsten instuurt.

Maar het plan is er zeker om komend jaar terug te keren met een van die twee opties!

Ik denk er nog steeds aan om het af te wisselen met een lijst waar alleen samenwerkingen en featurings in staan (daar staan er ook al wel een paar van in deze lijst), zodat er nog wat variatie is en men over twee jaar weer met frisse zin veel lijsten instuurt.

Maar het plan is er zeker om komend jaar terug te keren met een van die twee opties!
Voorkeur voor de 2 jaarlijkse cyclus en dan volgend jaar de samenwerkingen en featurings. Dan kan ik die al komend jaar bij gaan houden elke keer als er wat voorbij komt en dan hoef ik niet zo diep te gaan graven in mijn beperkte geheugen kort voor de deadline.

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos en Chimme
81. Ayreon - Valley of the Queens (147pt - 4 stemmers)

We hebben ondertussen twee Belgische noteringen in de top100 gehad en nu wordt het tijd voor de eerste Nederlandse. We vinden hier Ayreon terug met Valley of the Queens en dan vooral de live uitvoering die volgens @nikita té mooi om niet op te stemmen. Met de stemmen van Anneke, Floor en Marcela drie powervrouwen in deze live uitvoering:

79. M.I.A. - Paper Planes (149pt - 7 stemmers)

Nu we langzaamaan verder in de lijst kruipen, begint het aantal stemmers per nummer ook flink te stijgen. Voor het eerst komen we een nummer tegen waar zeven keer op gestemd is. Die eer is (ookal is het gedeeld met het volgende nummer, maar daar hoef ik geen tekst voor te verzinnen) voor M.I.A. met het nummer Paper Planes voor de soundtrack van Slumdog Millionaire. Het nummer is terug te vinden op haar tweede album.

79. Björk - Army of Me (149pt - 7 stemmers)

Voor dit nummer heeft @Mark's Kal een bijdrage geschreven ondanks de werkdrukte van de afgelopen week en het naderende carnaval:
Army Of Me, volgens Björk Guðmundsdóttir herself, het meest agressieve Björk nummer ooit. In 1992 geschreven samen met Graham Massey, maar niet geschikt bevonden voor het Debut album. Op het monumentale Post album bleek dit wel een ultieme match te zijn. Wat een geweldige opener van een album. In 1995 voorzien van één van de beste videoclips van dat jaar. Live stond dit nummer ook als een huis. Het was daarbij vooral een brok energie, die nodig was tijdens de surrealistische shows van Björk. Toch één van de betere female artists van onze tijd. Army Of Me liet bovendien een strijdende Björk zien, die mensen dicht bij haar wilde wakker schudden.
Het gegeven dat dit het meest agressieve (en zware, vanwege de bass vooral) nummer van Björk was, zie je ook terug in de hoeveelheid covers van vooral stevige rock- en metalbands, zoals die van het Franse Klone. Dat maakt Björk uniek; ze inspireert artiesten met zoveel verschillende stijlen binnen de hedendaagse muziek. Army Of Me is wat mij betreft dan ook een lijflied geworden.

78. The XX - Crystalised (151pt - 4 stemmers)

Vanaf dit moment heeft elk nummer minimaal 4 stemmen nodig om in de lijst te komen. Op plek 78 vinden we The XX terug, die nog steeds meedingen naar de overwinning in het BKS & DTRH Hurt/Heal spel. Romy Madley Croft en de rest van de band kan je komende zomer ook nog eens bewonderen op Rock Werchter als headliner.

Voordat we de onderstaande vier nummers verder uitlichten, is hier alvast de spotify playlist met de tot nu toe aangekondigde nummers:

90. Alanis Morissette - You Oughta Know (139pt - 4 stemmers)

Dit nummer betekende de doorbraak voor Alanis. Het was de eerste single op haar derde album en wat voor een album. You Oughta Know is de hoogste notering van Alanis in de lijst, maar dat er van de zes uitgebrachte singles van dit album naast dit nummer nog vier van in de lijst staan zegt genoeg. Het album Jagged Little Pill kreeg negen Grammy nominaties, waarvan er vijf werden binnen gesleept. Specifiek het nummer You Oughta Know won twee van deze Grammy's. Het album Jagged Little Pill is een van de best verkopende albums aller tijden in de VS met ruim 17 miljoen verkochte platen (17x platinum). Gek genoeg is Alanis daarmee nog niet eens de artiest in onze lijst met het best verkochte album...

89. Chappell Roan - Pink Pony Club (140pt - 6 stemmers)

Op plek 89 staat één van de jongste artiesten uit de lijst (maar niet de jongste), namelijk Chapell Roan. Ze valt op door onder andere haar kledingkeuzes, zo ook bij de afgelopen Grammy Awards en ook bij haar optredens maakt ze er een waar spektakel van. Afgelopen week kwam ze nog in het nieuws doordat ze bij haar agentschap wegging vanwege de nieuwe Epstein-documenten.

88. Tori Amos - Winter (142pt - 4 stemmers)

Zoals gisteren benoemd bij Daughter en daar per toeval ontdekt dat ze net als Tori Amos een nummer genaamd Winter hebben. De Winter van Tori Amos doet het steevast goed in de Top2000 en ook bij onze CropTop is een 88e plek helemaal niet verkeerd. @JP5 was bij het inzenden van zijn lijst lovend over Tori en zal dan ook ongetwijfeld zeer blij zijn dat in ieder geval één nummer van haar een plekje heeft veroverd in de lijst!

87. Cocteau Twins - Heaven or Las Vegas (143pt - 4 stemmers)

Ook voor mij is het een leerzame lijst. Uiteraard wéér een artiest die ik niet kende, maar misschien wel had moeten kennen, maar op basis van de ingezonden stukjes leer je wel het een en ander. Zo viel de naam van de zangeres bij één van de geschreven stukjes door jullie. Het is dat daar Cocteau Twins tussen haakjes bij stond, anders had ik de link niet gelegd, maar jullie ongetwijfeld al wel. Meer daarover later in de lijst, maar nu eerst het mooie Heaven or Las Vegas.

Ongelooflijk dat ik Cocteau Twins vergeten ben, evenals This Mortal Coil (Song To The Siren), Elizabeth Fraser is ongeëvenaard!

Idem voor Alanis Morissette, Jagged Little Pill vroeger grijs gedraaid.
Het halve album had wel in de lijst kunnen staan, naast You Oughta Know en Ironic ook Hand In My Pocket, You Learn en persoonlijke favoriet Not The Doctor.
Maar ook opvolgers Supposed Former Infatuation Junkie (Thank U, That I Would Be Good) en Under Rug Swept zijn geweldige albums (Hands Clean, Precious Illusions).

Ook kan ik me wel voor m'n kop slaan dat Heart met al die geweldige platen niet in mijn lijst staat... 🤦‍♂️

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Ongelooflijk dat ik Cocteau Twins vergeten ben, evenals This Mortal Coil (Song To The Siren), Elizabeth Fraser is ongeëvenaard!

Idem voor Alanis Morissette, Jagged Little Pill vroeger grijs gedraaid.
Het halve album had wel in de lijst kunnen staan, naast You Oughta Know en Ironic ook Hand In My Pocket, You Learn en persoonlijke favoriet Not The Doctor.
Maar ook opvolgers Supposed Former Infatuation Junkie (Thank U, That I Would Be Good) en Under Rug Swept zijn geweldige albums (Hands Clean, Precious Illusions).

Ook kan ik me wel voor m'n kop slaan dat Heart met al die geweldige platen niet in mijn lijst staat... 🤦‍♂️
Ik baalde al dat Song to the siren net buiten de top 100 is gevallen! Ik had hem op 1 gezet. Als je volgend jaar meehelpt met stemmen, kan hij vast wel in de top 100 terecht komen 🙏

Users who are viewing this thread