Misschien voor de buhne, maar na drukke weken op werk nu pas een reflectie op mijn DTRH
Allereerst: wat was het dit jaar relaxed! Minder must sees dan voorheen, maar de acts die we wilde zien waren allemaal echt goed. Dit in combinatie met dat het alweer de vijfde editie waardoor we overdag meer konden lumellen. We weten onze weg goed te vinden, kunnen feilloos naar onze favoriete stages en eettentjes lopen, en hebben minder fomo om ieder frutsel van het randprogramma te ontdekken. Daarnaast was het lagere bezoekersaantal ook echt een verademing. Kortom, een super en ontspannen weekend gehad vol met hoogtepunten! Op voorhand niet verwacht, dus des te fijner
Muziek hoogtepunten:
Absolute hoogtepunten was De Staat gevolgd door The XX, David Byrne en Florence & The Machine. De Staat is een onnederlandse goede act, voor mij de headliner van vrijdag. Die show zat zo goed in elkaar, het was ware kunst. En dan is hun muziek ook nog eens steengoed, vrij uniek (ik zou niet weten in welk genre hokje ik ze zou kunnen platen), en politiek relevant. Echt intens genoten van het optreden en de insane goede energie van het publiek. Nadeel was dat Little Sims daarna opeens vrij simpel aanvoelde, met "slechts" het opvoeren van haar nummers zonder enige opsmuk of poespas. Het viel in het niet in vergelijking met de aandacht en liefde die in de show van de Staat was gestoken. Absolute hoogtepunt.
David Byrne was gewoon een hele goede show, en heel tof om voor de eerste keer zoveel goede liedjes live van hem en zijn band te horen. Ook fijn publiek om ons heen, met passie alles meegezongen. Zowel The XX als Florence & The Machine positief verrast. Ik had eigenlijk niet in de gaten dat ik zóveel van beide bands kende en het publiek om ons heen zat beide keren volledig in te show. Heerlijk gedanst, gezongen, en in verroering gebracht.
Tot slot ook heel hard genoten van All Them Witches, dank voor de tip someone op dit forum. Wat een mega goede band en heerlijke muziek
Muziek verder (highlights in bold):
VRIJDAG: Samba Workshop - NL orkest - Paradise Bangkok Molam (was top!) - Son Mieux (lekker vrolijk, had me kunnen raken op een brakke zondag) - Tomora (facking vet) - De Staat - Little Simz
ZATERDAG: All Them Witches - Genesis Owosu/Johnny Mar - David Byrne - The XX - dwalend door de nacht van DTRH
ZONDAG: Beirut - Claw Boys Claw - IJsland - Rival Consoles - Overmono (mwah) - Florence & the Machine - Rabbit Radio
Zeker zaterdag en zondag bijna alleen maar hoogtepunten. Helaas had ik voor Genesis Owosu te weinig energie, blijkbaar ben ik weggegaan op het punt dat het los kwam. En verder was de enige tegenvaller Overmono, vond ik vrij plat en poppy. Verder was het grootste minpuntje het geluid in de Teddy en Hottot. De bas stond soms lomp hard afgesteld in de Teddy, en was ook niet scherp met bijv. een echo bij de Staat. Mogelijk dempen mijn oortjes ook te veel, maar de melodie viel soms zowaar weg door de bas... Zonder oortjes was het beter maar nog steeds niet optimaal. Bij de Hottot idem, afhankelijk van de artiest. Geluid was top bij David Byrne, maar lomp hard afgeseld bij the XX, terwijl we op precies dezelfde plek stonden. Gelukkig maar een van de weinige minpuntjes
Nachtprogramma vond ik tof, in een eerdere post al beschreven
Festival:
Allereerst, complimenten voor de organisatie voor weer dit prachtige festival, en dat terwijl ze moesten opbouwen in die intense hitte de week ervoor! Het was wederom top, en zo soepel geregeld en georganiseerd. Het terrein is mooi, alles werkt, het is schoon, de sfeer is goed. En verder hoogtepunt qua festival: 42.000 bezoekers was weer een verademing! Ik hoop dat de organisatie de ambities bijstelt en 42k omarmt. Vorig jaar twijfelde ik echt of dit festival nog wel iets voor ons was, en als ik de video's terug kijk was het zo druk. De rijen voor het eten, de wc's, het terrein zelf, ieder stukje gras was gevuld met mensen die zaten. Dit jaar was het weer fijn en precies goed. En ja er was wat minder kunst, dat is jammer, maar mijn voorkeur gaat echt uit naar minder mensen ipv meer kunst of grotere acts.
Donderdag kwamen we aan met een touringcarbus, blijven we ideaal vinden. Helaas regende het echt best wel hard, dus we kwamen verzopen aan. Gelukkig na een paar uur de zon om in op te warmen. Voor het eerst donderdag ipv rondje terrein rondje camping gedaan, en zo ook het water van camping roze verkent, was bijzonder leuk om te doen. Heerlijk mensen kijken, met alle muziek aankleding en kampementjes.
Het eten was vanouds goed, weinig op aan te merken. Na vijf jaar hebben we food stands zo ondertussen wel uitgespeeld haha. Qua eten was de enige ontdekking dit jaar de tosti (is toch echt wel een aanrader, ook al zegt je intuitie anders). Verder nog de wens voor iets meer frisse non alcholische drankjes bij de reguliere barren, of een mocktail stand. Met enkel cola, fanta en ice tea verlang ik naar Fritz van DTRH, het is alleen maar zoet en ik ben verzot op citroen/gember/tonic achtige dingen. Daardoor wel een andere ontdekking gedaan, en dat was de Yuzu likeur bij de Japanner! Mega lekker.
Verder vonden wij het publiek heel fijn. Nauwelijks last gehad van praters of drugsgebruik. Mogelijk komt het door de acts waar we waren (minder platte/feestacts gezien en weinig intieme stille shows), mogelijk komt het ook doordat we altijd of ver vooraan of ver achteraan staan, liefst links bij de Hottot (uit ervaring weten we dat het publiek daar vaak top is). Ik was ook positief verrast hoe zeer het publiek open staat voor de headliners. De drie headliners zijn niet de grootste of bekendste acts, maar toch zijn zoveel mensen nieuwsgierig en staan ze ervoor open. Ikzelf heb me ook door alle drie laten verrassen. Ook is de sfeer vrolijk en gemoedelijk (zeker in vergelijking met BKS dat ik dit jaar vrij lomp vond), al zal de zon en het lekkere weer hierin ook zeker meespelen.
Tot slot nog op een dingetje inhaken van het slotinterview van Ide: ik ben benieuwd wat ze met de donderdag gaan doen, maar ik zou het prima vinden als het geen volwaardige festivaldag wordt. Ik vind het zelf toch lekker om donderdag met mn vrienden bij te kunnen kletsen en vrijdag echt relaxed het festival te starten. Ik moet er altijd even inkomen en daar is die donderdag juist perfect voor. Ik ben benieuwd hoe ze het gaan invullen, en of het optioneel wordt of niet. Misschien is het een idee om maar een deel van het terrein open te doen en dat je als bezoeker kan kiezen voor 3 of 4 dagen?
Conclusie
Was een top weekend. Vorig jaar nog aan het twijfelen, maar dit jaar opnieuw fan geworden van het festival. Als ze volgend jaar geen 50k+ kaarten verkopen dan ben ik er vrij zeker dat we er weer bij zijn!