Hé iedereen! Na vijf jaar naar DTRH als bezoeker leek het me dit jaar eens leuk om er te vrijwilligen. Zijn er mensen hier die dit al eens eerder hebben gedaan? Zo ja, via waar hebben jullie je aangemeld?
Zelf geen ervaring mee maar wel wat info. Bij lowlands (zelfde organisatie als DTRH) kwamen wij ooit op donderdagnacht rond 2.00 uur met onze auto aan. Vrijwilligers bij de parkeerplaats waren al goed beschonken, ze hadden er onderling een feestje van gemaakt. Zag er gezellig uit. Ze hebben de meeste mensen nodig op een donderdag en maandag, dus ik denk dat je redelijk wat tijd over houdt op de andere dagen. De parkeerplaats is wel 24/7 bemand, dus je kan pech hebben. Ik meen me te herinneren dat vorig jaar op het LL forum is gezegd dat de vrijwilligersdiensten veel langer waren dan voorheen, en daardoor iemand het minder de moeite waard vond (langere dienst = minder tijd op het terrein)
Bar moet je echt personeel voor zijn, vrijwilligers mogen geen alcohol schenken. Een vriendin van mij doet soms bardiensten bij evenementen, daar moest ze online een toets/certificaat voor halen. Ze wilde afgelopen jaar bij LL bardiensten draaien en buiten die tijden het festival op te mogen, maar toen ze de werktijden zag is ze toch afgehaakt en heeft ze lastminute kaartje gekocht. De diensten waren 12 uur lang ofzo, ze zou het grootste gedeelte van de programmering missen. Dus vooral interessant als je voor de nachten/ochtenden wilt gaan én nog energie hebt om te knallen na zo'n lange dienst. Of je moet het erop wagen dat je bij een leuke stage wordt geplaatst. We hadden afgelopen jaar bij een bar aan de mensen gevraagd of ze het leuk vonden en voor welke organisatie ze werkte en of ze het terrein op mochten in de vrije tijd, en ze hadden op al deze vragen geen antwoord haha, ze waren via via meegegaan. Dus ik geloof dat bar geen vaste DTRH/vrijwilliger crew, meer uitzendwerk en mensen die extra zakcentje willen verdienen
Een andere vriend gaat vrijwilligen bij Paaspop, hij is daar erg over te spreken. Hij raadt aan om juist bij een festival te vrijwilligen dat niet je favoriete festival is. Minder fomo om je favoriete artiesten/lineup/vrienden te missen, en extra leuk als je in je vrije tijd onverwachts een leuk feestje tegen komt
*edit: als je voor de kosten wilt vrijwilligen kan ik aanraden om via resale kaartje te kopen, wij konden afgelopen jaar voor meerdere festivals redelijk makkelijk 80 euro per kaartje besparen. Op dit forum wordt de resale verkoop statistiek bij gehouden en strategiën besproken wanneer je het beste kan kopen. Als je echt vrijwilligen leuk lijkt kan je altijd eerst Paaspop proberen, en dan kijken of DTRH iets is