En dan nog een kleine reflectie op het festival zelf. Het is en blijft een fijn festival. Alles is goed geregeld, informatie is duidelijk aangegeven, de voorzieningen zijn top, het is gewoon goed.
Donderdag een relaxte start gehad en wederom gebruik gemaakt van de BBQ voorziening (top!). In de avond het terrein al wat verkend. Ik heb daar altijd beetje mixed feelings bij, het is nog wat rommelig, het feestje is nog niet echt aan, en een avond bij de camping is minstens net zo leuk.
Dan vrijdag het terrein zelf! Leuke veranderingen. De nieuwe plekken voor de Teddy, Fuzzy en Rex voelen heel natuurlijk aan, het past een stuk beter zo. Nauwelijks last gehad van opstoppingen van massa's mensen die van plek A naar plek B liepen, dat was echt een verademing t.o.v. vorig jaar. De Teddy kwam goed tot zijn recht en was een fijnere stage dan ik had verwacht. Ook is de omheining van bomen en het muurtje bij de Rex een goede uitkomst voor de altijd aanwezige was die dit keer dus niet zo irritant aanwezig was op het terrein. Ik miste de oude Rex wel, die tent met het glas in lood was gewoon zo fijn. Deze nieuwe kubus was ergens ook wel vet, maar ik vond het stof happen nogal kut (mogen de vlonders please terug??) en de verlichting vond ik ook saaier. Het muurtje náást de Rex is wel een mega toffe toevoeging aan het terrein, kuddo's aan alle vrijwilligers die het hebben gebouwd. Het zag er mooi uit, maakte van Eden een fijne intieme plek, en het lijkt me een leuke plek voor kinderen om te spelen als ze buiten het festival om daar een dagje met hun ouders komen. De nieuwe Holding is an sich een super update, een punkstage past imo perfect bij het festival. Het mag wel echt een stuk groter, ik heb me in tijden niet zo'n sardientje gevoeld XD
Met al deze extra en grotere stages vond ik dit jaar de drukte eigenlijk een stuk beter dan vorig jaar. Rond etenstijd was het wel goed zoeken naar een plekje om te zitten, maar verder was de spreiding naar mijn idee vaak goed. Zelf heb ik ook niet echt last gehad van rijen bij wc's (zeg ik als vrouw zijnde), de bar of eettentjes, maar dan loop ik vaak ook een stukje door of ga ik ergens ietsjes eerder weg. En in alle serieusheid, ja, de rij is soms lang, maar die gaat ook zo rap dat je alsnog binnen 5 minuten aan de beurt bent. Daarnaast was het idd soms wachten om het terrein op te komen, maar ik probeer daar ook om heen te plannen, of..... met de Fuze Tea Ferry gaan! Wat was dat een uitkomst haha. Met een bootje meteen bij de Hottot afgezet worden, frisse wind in je haren, goede tunes met de silent disco, was echt heel leuk.
Fuze Tea was met de Ferry, het buitenband en de sauna sws een van mijn favoriete merkactivaties. Rabo clubhuis was ook een leuke toevoeging. De merkactivaties leken dit jaar sws minder schreeuwerig aanwezig. De twee uitzonderingen daarop blijven het gedrocht van het Birra Moretti kasteel, en dat lelijke rode doosje van Vodafone op een prachtplek op het strand (al was die wel íets beter dan dat ding van vorig jaar, maar als je dan al op het festival bent Vodafone, fix dan ook eventjes het slechte internet bereik).
Dat brengt me ook meteen op het andere kleine minpuntje, namelijk het rommeltje van het strand op het festivalterrein zelf. Er waren daar een aantal kunstwerken die ik niet zo geslaagd vond, en met alle merkactaties, de kartbaan, de surfshak en de vodafone stand en idk wat nog niet meer was het een rommelig geheel. Dan heb ik zelf liever een paar echt vette kunstwerken, dan overal iets net niet. Maar, kleine minpuntjes. Daarnaast waren de hangmattenten zónder de zwarte hangmatten aanwezig, en die hangmatten waren wel een persoonlijk gemis. Geen idee waarom ze die ook achterwege hebben gelaten.
Wederom echt heerlijk gegeten, de ontdekking van dit jaar was de Vegetarische BBQ en de Asian Vegan Gado Gado bowl. Prijzen waren soms wat pijnlijk, maar dat is al snel vergeten.
Het publiek was ook heel fijn, een leuke mix tussen jong en oud. En zeker ook wat ouder! Ik ben benieuwd of dat dan komt door de boeking van oudere legacy acts als Massive Attack, Underworld, Patty Smith, Iggy Pop en Beth Gibbons. Een divers publiek werkt iig wel sfeer bevorderend.
Ik blijf DTRH een van de fijnste festivals qua terrein vinden. Je kan er heerlijk dwalen en er zijn genoeg plekjes om te chillen. Gewoon weer super!