DOUR festival 2020

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.138
780
Na The Chemical Brothers, Soulwax, Booba, Mura Masa, Tyler, the Creator, alt-J, Paul Kalkbrenner en een zestigtal andere namen, hebben we een nieuwe golf van artiesten en bands aan de line-up toegevoegd.

Laten we beginnen met de Deense zangeres Mø, een ware energic pop diva, ze sluit zich aan bij producer Diplo met wie ze heeft samengewerkt aan wereldwijde hits zoals “Get It Right” en “Lean On“. Nog steeds Scandinavisch met de Zweden van Little Dragon die de weide komen overspoelen met hun mistige indie pop. De Belgen van Juicy en FùGù Mango zullen beiden hun frisheid brengen, evenals de twee Franse bands Bagarre en L’impératrice.

In de hiphop zet Dour zijn rol als talentenjager voort met 2 nieuwe Amerikaanse rappers die naar de top klimmen, GOLDLINK en 070 Shake zijn verscholen pareltjes klaar om ontdekt te worden. Net zoals de Indonesische Rich Brian, al volop verwikkeld in de US rap game. Om de Belgische scène te vertegenwoordigen, hebben we het genoegen om opnieuw de trouwe duo Caballero & JeanJass aan te kondigen. De opkomende MC, Swing, die afstand nam van L’Or du Commun en komt zijn soloproject voorstellen.

In de elektronische scène nodigen we één van de koninginnen van de nacht uit, Paula Temple in b2b met de Engelse Rebekka. Op de agenda staat opnieuw de Amerikaanse Black Madonna, favoriet van alle festivalgangers na een fantastische performance vorig jaar. Voor het eerst op De Red Bull Elektropedia Balzaal verwelkomen we Mr. Oizo en zijn maffe sets, net zoals zijn Franse landgenoot Umwelt. De Italianen van Mind Against en het Zwitserse duo Adriatique vervolledigen het plaatje.

De hardrock scene krijgt langzaam vorm met de komst van het Duitse trio Kadavar, de 2 Amerikaanse bands Pallbearer en Eyehategod, net zoals de Californische gothic priesteres Chelsea Wolfe. laten we eindigen met de heldere post-punk afkomstig van de Canadese Preoccupations.

Tot slot verwelkomt de dub scene ook een aantal artiesten met een mix van legendes zoals U-Roy[& Mad Professor], Ken Boothe en Channel One. Ook vertegenwoordigd zijn Biga*Ranx en de schitterende Hollie Cook.
 

Greg

Campingartiest
5 jun 2017
88
0
Kleine edit: Het zijn er 24 ipv 22:

Kleine tip over één van de grootste namen: Dangerous! XX Greg
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.515
4.846
We starten met landgenote Selah Sue, het paradepaardje bij uitstek die de Belgische scène vertegenwoordigd in het buitenland. Voor haar derde passage op Dour Festival neemt ze een akoestische show mee om de festivalgangers te betoveren met haar ongeëvenaarde stem.
Het wordt geweldig in ‘la Petite Maison dans la Prairie’.

Deze tent is gewijd aan fans van indie muziek en is de eerste waarvan de volledige line-up bekend is. De laatsten om zich aan te sluiten aan deze programmatie zijn de Amerikanen van Son Lux, gevolgd door een fantastische selectie Franse artiesten zoals Agoria, Flavien Berger, Pépite en Agar Agar, de Italiaanse Dj Tennis en het trio uit Luik, ULYSSE.

Dour zet eerst en vooral ook alternatieve en opkomende projecten in de spotlights, met nadruk op Belgische acts! Bewijs hiervan is de band in volle bloei uit Charleroi, run SOFA en andere zwart-geel-rode projecten zoals de Antwerpse Blu Samu, de revelatie van het voorjaar en de Gentse groep Hong Kong Dong.

Maar we ontvangen naar jaarlijkse gewoonte natuurlijk ook artiesten afkomstig uit alle hoeken van de wereld, zoals de Canadese rapper Loud, de producer uit Berlijn met Israëlische origines, Moscoman en de Nederlandse Young Marco en Altin Gün.

De electro ontvangt kleurrijke accenten met de Franse Folamour, de hypnotiserende Amerikaan Shigeto en de Zweed Kornél Kovács.

We eindigen met een concentraat van het beste die de Britse jeugd ons te bieden heeft, grime van Preditah en Gaïka, melancholische hip-hop van scarlxrd, pop melodieën van Rex Orange County en de vurige jazz van Vels Trio en Ezra Collective.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
via OOR
https://oor.nl/abo-acties/passe-partout-dour-festival/
Neem nu een tweejaarabonnement (€134,-) op OOR en krijg een passe-partouts voor Dour helemaal gratis!

Vijf dagen maar liefst, zo lang duurt het Belgische festival Dour, dat gezien wordt als een van de meest ‘vrije’ festivals van Europa. Alles kan en mag bij onze zuiderburen. Van 11 t/m 15 juli kun je in het Waalse land onder meer genieten van The Chemical Brothers, Alt-J, Modeselektor, Mogwai, Mount Kimbie, Action Bronson, Paul Kalkbrenner, Nils Frahm, Ho99o9 en vele vele anderen. Bij twee jaar OOR krijg je een gratis ticket voor het hele festival (t.w.v. €160). Megadeal? Megadeal!

Als abonnee van OOR krijg je iedere maand OOR als eerste op je deurmat, lees je ons prachtige magazine gratis op je tablet, smartphone of computer en ben je automatisch lid van Club OOR, waarmee je gratis naar 300 concerten per jaar kunt!
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.515
2.028
Aardige actie van OOR. Moet zeggen dat ik het programma van DOUR echt wel interessant vind, staat genoeg moois tussen.

Maar dit festival heeft niet zo'n beste naam toch? Qua publiek? Of valt dat mee? Ervaringsdeskundigen hier?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.917
6.171
Aardige actie van OOR. Moet zeggen dat ik het programma van DOUR echt wel interessant vind, staat genoeg moois tussen.

Maar dit festival heeft niet zo’n beste naam toch? Qua publiek? Of valt dat mee? Ervaringsdeskundigen hier?[/qote]
Nooit geweest. Maar de verhalen die heb gehoord zijn niet al te best nee.. Line-ups daar zijn altijd in orde. Maar het publiek is blijkbaar zeer extreem in hun drugsgebruik. Blijkbaar zie je daar meer EHBO'ers dan beveiliging op het terrein rondlopen.

Ook sta je soms bij heel goede acts in amper gevulde tenten... Maar het schijnt ook wel weer een beetje cult te zijn.
 

Thomas1617899894

Randprogramma
16 okt 2017
160
3
Klinkt gezellig
1f609.svg


Programma is echter prima in orde. Overweging waard.

Ik ben 3 keer naar Dour geweest en mij is het altijd erg goed bevallen. Er wordt inderdaad veel drugs gebruikt, maar ik heb de sfeer eigenlijk nooit echt als negatief ervaren. Bovendien vind ik het persoonlijk wel fijn dat je vrij makkelijk een goede plek kan vinden bij optredens, en meestal loopt het uiteindelijk nog wel redelijk vol. Het grootste nadeel van Dour is dat als het regent, het terrein vrij snel verandert in een modderpoel, al heeft dat stiekem ook wel z'n charme als je er niet gek door laat maken. Dit jaar is Dour geen optie voor mij, maar als je een beetje open-minded bent vind ik het sowieso een aanrader ;)
 

nuts

Playlistbediener
17 nov 2017
22
0
Er wordt vooral veel drugs gebruikt bij de Red Bull Elektropedia (techo/dnb stage). Bij de last arena, boombox of in andere tenten heb ik me er nooit aan gestoord.
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Aardige actie van OOR. Moet zeggen dat ik het programma van DOUR echt wel interessant vind, staat genoeg moois tussen.

Maar dit festival heeft niet zo’n beste naam toch? Qua publiek? Of valt dat mee? Ervaringsdeskundigen hier?

Er wordt meer drugs gebruikt dan op andere festivals, maar ik heb het nooit als storend ervaren. Ik heb ene keer wel last gehad op de camping met een zaagwijf dat zat te zeuren omdat ze haar LSD niet kon betalen. Die zat tot 07:00 in de ochtend daarover te janken, waardoor ik niet kon slapen. Het lag wel eerder aan het karakter van die vrouw, in plaats van de drugs.
Wees wel niet verbaasd als je een naakte man ziet liggen op het gras.
Om 2 uur in de namiddag.
Op de festivalwei zelf.

Organisatorisch is het ok, er zijn wel een aantal vreemde keuzes: aparte bonnen voor eten en drinken, slechts één container op de wei waar je bonnen met een bankkaart kunt kopen (!!!), kranen met drinkbaar water zijn er volgens de organisatie, maar zijn onvindbaar, kwaliteit toiletten varieert van toi toi's tot luxe porseleinen toiletten dat met LED-lichten aangeeft of een toilet bezet is,...

Laatste opmerking: je moet fysiek in staat zijn om het 5 dagen uit te houden. Ik heb een goede conditie maar ik was lichamelijk kapot na Dour.

Ik zou het gewoon doen. Ik ben ene keer geweest en ik zou echt terug willen gaan. Het publiek is chill. Sommige podia zijn dunbevolkt, maar dat maakt het intiemer. Laat u niet tegenhouden door de reputatie.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.515
2.028
Goed te horen allemaal. Denk dat ik daar wel eens een kijkje wil nemen. Of het dit jaar al wordt, dat betwijfel ik, maar deze komt wel op het wenslijstje.
 

Greg

Campingartiest
5 jun 2017
88
0
Vandaag 27 namen die de 'La Caverne' line up vervolledigen. Bandje dat voor het laatst nog op Main Stage van Rock Werchter stond en een act die komende zomer op Werchter staat!
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.257
6.740
https://pitchfork.com/news/tyler-the-creator-cancels-south-american-shows

Huppakee, daar ga je dan weer hé Tyler. Wéér cancelen, goed voor je imago en toekomstige boekingen weer.. Zucht
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken