Bruce Springsteen

BatMutsje

Dagopener
6 dec 2013
626
480
Morgen een uitgebreid verslag. Eerste twee nummers was de afstelling nog niet goed. Daarna op onze zitplaatsen, eerste ring, heeel erg goed geluid. Wel denk ik dat door de afstelling de tweede ring en de hoeken in het stadion veel last hebben gehad van echo en galm.

Denk dus dat we veel 50/50 meningen gaan horen qua geluid! Erg plaats afhankelijk als je het mij vraagt. Voor mij was het vandaag zelfs beter dan in Barcelona bij Bruce.
 

jpvdw

Playlistbediener
3 jun 2022
11
5
Ik stond in de Golden Circle recht onder de speakers ... geluid was vooral hard ... maar lang niet zo slecht als ik (op ander plekken) in de ArenA gewend was ...
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr

T. Roses

Dagopener
8 dec 2016
735
436

Bruce Springsteen weet Arena tot in de ziel te raken​

Door RICHARD VAN DE CROMMERT
Updated Gisteren, 23:51Gisteren, 23:38 in CULTUUR


AMSTERDAM - De Amerikaanse rockartiest Bruce Springsteen liet er donderdagavond geen gras over groeien. Met zijn 15-koppige E Street Band denderde hij door de Amsterdam Arena. Vanaf de eerste song ‘No Surrender’, afkomstig van het succesalbum ‘Born in the U.S.A’ uit 1984, zat hij meteen in de wedstrijd en gaf hij vol gas.

Nederlandse fans hebben zeven jaar moeten wachten totdat ‘The boss’ weer voor een optreden naar ons land kwam. De inmiddels 73-jarige rockmuzikant wist de aanwezigen in de Arena in hun ziel te raken. Zowel Springsteen als zijn begeleidingsband wist iedereen omver te blazen. De rockartiest staat bekend om zijn lange en energieke optredens. Voor een concert van drie uur draait hij zijn hand niet om en hij heeft door de jaren heen niets van zijn magie verloren. Donderdagavond gaf hij alles, alsof het zijn allerlaatste concert was. Keer op keer ben ik weer verbaasd, verbijsterd bijna, hoeveel energie deze man heeft.

Alle muziek, vanaf zijn eerste albums in 1973 tot het laatste album uit 2022, kwam voorbij in de Arena. Springsteen speelde een reeks songs die hij niet vaak live speelt. Op zijn laatste, zes maanden oude album ‘Only the strong survive’, staan soulcovers, waarvan hij in Amsterdam ‘Nightshift’ liet horen, een nummer dat origineel van The Commodores is.
Tekst gaat verder onder de foto

Bruce Springsteen en Steven Van Zandt treden met de The E Street Band op in de Johan Cruijff ArenA.

Reggaenummer​

Memorabel moment was de uitvoering van ‘Trapped’, een nummer dat in 1972 werd geschreven door Jimmy Cliff. Springsteen heeft het min of meer per toeval aan zijn repertoire toegevoegd, toen hij in in het voorjaar van 1981 op Schiphol een cassettebandje van Jimmy Cliff kocht. Springsteen veranderde het reggaenummer in een rocksong en ging het nog dezelfde maand live spelen. Een live versie verscheen later op het ‘We are the world’-album uit 1985.
Even later volgde het emotionele ‘Last man standing’ dat door velen woord voor woord werd meegezongen.

Maar de Arena ontplofte pas echt bij ‘Born to run’, het nummer waarmee hij in 1975 doorbrak. Die song bleek ook in Amsterdam weer een tijdloze klassieker.
Daarna werd het publiek getrakteerd op het dynamische ‘Glory days’ en de feelgood-hit ‘Dancing in the dark’.

Eerbetoon aan goede vrienden​

Springsteen sloot af met het gevoelige ‘I’ll see you in my dreams’, dat een eerbetoon is aan alle goede vrienden, familie en andere naasten die hem zijn ontvallen. In dat laatste nummer stond hij alleen met mondharmonica en gitaar op het podium en wist hij de Arena muisstil te krijgen, een moment waarmee hij zijn 60.000 bezoekers van het concert in de Arena tot in de diepste krochten weet te imponeren.
Het meeslepende ‘The River’, zo ongeveer het meest geliefde nummer van de Amerikanen, kwam jammer genoeg niet aan bod. Hij speelt het al de hele tour niet.

Datzelfde gold voor het iconische ‘Streets Of Philadelphia’, maar het is een zeldzaamheid als Springsteen het ten gehore brengt. Het nummer uit 1993 kreeg zowel een Grammy als een Oscar en blijkt nog steeds een lied van troost voor mensen die in aanraking zijn gekomen met aids.

Eerbetoon Tina Turner​

Stiekem hoopte het publiek donderdagavond ook op een eerbetoon aan Tina Turner, maar die kwam er niet. Springsteen en Turner bewonderden elkaar. Regelmatig zongen ze elkaars nummers. Zo coverde Springsteen de klassiekers ‘Proud Mary’ en ‘River deep, mountain high’. Die laatste noemde hij één van de grootste rocknummers ooit gemaakt en over Tina Turner liet Springsteen zich ooit ontvallen dat zij simpelweg een van de beste rockzangers aller tijden is.
Tina Turner op haar beurt zong in 1985 tijdens haar ‘Private dancer’-tour het succesnummer ‘Dancing in the dark’ van Springsteen. Aan de toehoorders zei de rockdiva in dat jaar dat ‘The boss’ beloofde om speciaal voor haar een song te schrijven. Maar voor zover bekend, heeft Springsteen geen lied voor haar geschreven.

Het was de eerste van drie optredens die Springsteen deze weken in Nederland geeft. Op 27 mei staat de rocker opnieuw in de Arena en op 11 juni is hij te zien in Landgraaf. In totaal zullen ruim 150.000 mensen zijn shows bijwonen.

 

T. Roses

Dagopener
8 dec 2016
735
436

Bruce Springsteen toont zich een livefenomeen dat met uitsterven wordt bedreigd​

RECENSIEVoor het eerst in zeven jaar toonde Bruce Springsteen (73) zich donderdag weer op Nederlandse bodem. In de Johan Cruijff Arena moest hij twee uur lang hard werken om het publiek mee te krijgen, maar toen dat eenmaal was gelukt, was het derde uur niets minder dan een triomftocht.

Alexander van Eenennaam 26-05-23, 07:00


Het is kwart over negen, Bruce Springsteen is de afgelopen anderhalf uur in de Johan Cruijff Arena als een wervelwind door zijn repertoire geraasd. Voor het eerst, na twaalf naadloos aan elkaar gebonden nummers, neemt hij even gas terug. Hij vertelt het verhaal over George Theiss, met wie Springsteen als vijftienjarige zijn eerste bandje vormde. The Castiles bestond slechts drie jaar, van 1965 tot en met 1967. ,,Vijftig jaar later stond ik aan zijn sterfbed”, zegt Springsteen voordat hij Last man standing inzet. Een lied waarin hij concludeert dat hij de laatste is die nog overeind staat.


Laat het duidelijk zijn: dat lijkt nog wel even zo te blijven. Op basis van wat Springsteen donderdag in de Arena laat zien, hoeft niemand bang te zijn dat hij het niet lang meer zal maken. Drie uur lang dendert hij als een muzikale pletwals door het stadion, dat zijn slechte imago op het gebied van geluidskwaliteit weer eens bevestigt. Vooral de jazzy oudjes (allebei uit 1973) Kitty’s Back en The E Street Shuffle verzuipen in een ondoorgrondelijke brij van geluid.

Tam publiek​

Het valt de voortreffelijke band en zijn voorganger niet te verwijten. Springsteen werkt zich zoals gebruikelijk in het zweet om zijn publiek voor zich te winnen. Dat kost hem deze avond wel opvallend veel moeite. Het stadion is vrij tam en lastig in beweging te krijgen, zelfs voor iemand die onovertroffen is in het contact met het publiek. De Amerikaan toont zich in Amsterdam andermaal een meester in het bereiken van alle rijen in de arena, desondanks duurt het twee uur voordat ook de mensen op de tribunes los komen.

Het laatste uur wordt gestut door hits en publieksfavorieten, die Springsteen en zijn uitgebreide band (veel blazers en achtergrondzangers) schijnbaar achteloos over hun gehoor uitstorten. Badlands, Born in the USA, Born to run, Dancing in the dark en Glory Days brengen niets minder dan euforie in het stadion, dat wordt getrakteerd op een van de twee langste Europese shows van deze tour.

Hoewel het hem veel moeite kost, windt Bruce Springsteen het publiek toch om zijn vinger. © ANP
Op zijn 73ste toont Springsteen nog steeds weinig slijtage, iets dat mede te danken is aan slimme keuzes. Hij levert niet in op interactie met zijn publiek, maar spant zich op atletisch vlak wel een stuk minder in dan voorheen.

Mondharmonica​

Hij is een publieksspeler pur sang, die het stadion om zijn vinger windt, door onder meer tot twee keer toe zijn mondharmonica af te staan aan een jonge vrouw in het publiek en een plectrum te gunnen aan een jongen van een jaar of tien. In zijn mimiek, goed overgebracht op de grote videoschermen, toont de zeventiger zich bij vlagen een jonge hond. Een guitige blik, ondeugend, bijna speels. Op andere momenten dirigeert hij vol overgave zijn band, of - net zo makkelijk - zijn publiek.
Het meest bijzonder blijft toch dat Springsteen het in tegenstelling tot zijn meeste collega’s volledig op eigen kracht doet; zonder lasershow, vuurwerk of speciale effecten. Springsteen is in dat opzicht een met uitsterven bedreigd livefenomeen. Het goede nieuws: dat fenomeen komt nog twee keer terug in Nederland; zaterdag in de Arena en op 11 juni in Landgraaf.

 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
20.946
5.995
ik heb stiekem in de setlist zitten neuzen...
Maar zo te zien moet ik mijn plas op gaan houden voor 3 uur 🤣
zeker nr 15 tm 25 achter elkaar ❤️
En zeker Wrecking Ball, The Rising en mijn favoriet Badlands wil ik als gedeelte helemaal zeker niet voorbij laten gaan!?!
 
  • Leuk
Waarderingen: Landgraver

tom93

Dagopener
24 apr 2019
593
245
Ja, plassen tijdens Bruce doe ik sowieso niet. Wil niks missen. Enige mindere nummer in de setlist vind ik Kitty’s Back. Speelt hij iedere avond, maar in Rome werd er erg tam op gereageerd door het publiek.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.219
Ja, plassen tijdens Bruce doe ik sowieso niet. Wil niks missen. Enige mindere nummer in de setlist vind ik Kitty’s Back. Speelt hij iedere avond, maar in Rome werd er erg tam op gereageerd door het publiek.
Ja ik heb ook niet zoveel met dat nummer evenals Shuffle en Nightshift. Dat wordt mijn bier haal stukje in Landgraaf.

Heb me inmiddels wel over de teleurstelling van de setlist heengezet. Het blijft een performer buiten categorie en veel van mijn favoriete nummers worden gespeeld dus waarom somberen? Dit wordt fantastisch!
 
  • Geweldig
Waarderingen: DennisvdBr

tom93

Dagopener
24 apr 2019
593
245
Nightshift is wel een persoonlijk favorietje van me. Vind dat echt een geweldig nummer.

Shuffle idd na Kitty’s Back de minste. Maar verder zou ik geen bier/plasmomenten kunnen bedenken. Rest wil je echt niet missen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bartjuh1981 en Joslittel

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
Ik heb mijn verslagje in dit topic geschreven, hierbij de link.

 
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr

Gebruikers die dit onderwerp bekijken