Enkel de zaalshows die ik dit jaar gezien heb. Festivalshows en zaalshows kan ik te moeilijk met elkaar vergelijken, dus daar begin ik niet aan.
Die dekselse ING Arena lapt het toch weer opnieuw. In die brutalistische bunker op de Heizel waar ze een heel jaar bijna uitsluitend Franse rap en Italiaanse charmezangers programmeren, hebben ze dan toch twee keer iets dat mijn aandacht kon trekken en ze gaan direct met plaatsen één en twee lopen. Wie weet hoe de top drie er had uitgezien als Childish Gambino zijn tour niet had afgeblazen.
Als ik er de tijd voor vind maak ik nog wel een lijstje met de beste festivalshows.
1. Zaho de Sagazan - ING Arena, 24/11
Zaho de Sagazan bracht haar prachtige debuutplaat op schitterende wijze naar het podium. Met integere chansons het ene moment, pompende elektro het volgende, en grappige en spontane intermezzo's tussendoor. Een perfect optreden.
2. Justice - ING Arena, 19/12
Een show die even subtiel is als een crèmekoek met chocolade, maar wel net zo lekker. Een absolute masterclass in podiumbouw en lichtdesign, en in rechtstaan achter een draaitafel met swagger.
3. Nick Cave & the Bad Seeds - Sportpaleis, 30/10
Tweede keer Nick Cave voor mij wist me net niet zo hard te raken als de eerste (op Best Kept Secret), maar wat een onnavolgbare artiest blijft dit toch. Muziek die je als een warm dekentje inpakt en een frontman die bezwerend is om bezig te zien.
4. St. Vincent - De Roma, 04/06
Een lust voor oog en oor. St. Vincent had een parel van een nieuwe plaat mee, een rijke back catalog aan topsongs, en een stel prachtige muzikanten.
5. Lankum performs "False Lankum" - Ancienne Belgique, 14/09
Ik ben geen grote fan van integrale opvoeringen van platen, maar hier hing echt magie in de lucht. Hoe kan het ook anders als je je optreden kunt openen met een dreigend monster als 'Go Dig My Grave'. Ook, in een jaar waarin heel wat artiesten de verschrikkelijke situatie in Gaza aankloegen, deed niemand dat met zo veel vuur als Lankum.
6. Godspeed You! Black Emperor - Ancienne Belgique, 16/10
Vijfde keer GY!BE voor mij, maar nog maar de eerste keer in mijn geliefde AB. En wat voor een passage ! De nummers van de nieuwe plaat, waarschijnlijk hun beste sinds hun reünie, maakten al veel indruk en dan hadden we nog 'World Police and Friendly Fire' tegoed. Kippenvel.
7. The Kills - Ancienne Belgique, 04/05
De tot nader order coolste band op deze aardkloot in de beste zaal van ons land. Ze deden het met z'n tweetjes en moesten zelfs hun grootste hit niet spelen om iedereen uit hun hand te doen eten.
8. Beth Gibbons - Koninklijk Circus, 06/06
Gezien vanop de eerste rij en dat was zowel een vloek als een zegen. Heerlijk om deze topmuzikanten van zo dichtbij hun ding te zien doen. Jammer dat het geluid vooral uit die kleine boxjes vooraan op het podium kwam. Op die laatste plaat van haar staat geen enkel slecht nummer en dat was er dus ook niet tijdens dit optreden. 'Mysteries' raakte mij zo hard dat ik het een week later heb laten afspelen tijdens mijn huwelijksceremonie.
9. Fifty Foot Combo - Botanique (Rotonde), 29/11
Blij weerzien met de patroonheiligen van de Belgische surfmuziek. Fifty Foot Combo is zo'n band waar ik tijdens mijn studentenjaren in Gent telkens naartoe ging als ze weer eens in de Charlatan of op de Gentse Feesten speelden. Dan hielden ze er plots mee op, maar blijkbaar zijn ze sinds enkele jaren terug actief. Go-Go Girls hebben ze niet meer mee op het podium, wel een fles tequila om mee door het publiek te gaan. Na twintig jaar niks aan energie of fun ingeboet.
10. Chelsea Wolfe - Ancienne Belgique, 27/06
Heerlijk unheimliche sfeer. Alle nummers van de fantastische laatste plaat die de revue passeerden. Indrukwekkende vormgeving met prachtig licht en nog mooier donker. Chelsea Wolfe kon niks verkeerd doen.
11. Depeche Mode - Sportpaleis, 06/02
12. Soulwax - Ancienne Belgique, 29/01
13. Eefje De Visser - Koninklijk Circus, 08/11
14. Whispering Sons - Botanique (Orangerie), 20/03
15. The Last Dinner Party - Koninklijk Circus, 29/10
16. Fontaines D.C. - Vorst Nationaal, 15/11
17. Aurora - Vorst Nationaal, 27/09
18. Róisín Murphy - Koninklijk Circus, 13/03
19. The 1975 - Vorst Nationaal, 03/03
20. Los Bitchos - Ancienne Belgique, 04/12
21. MEUTE - Ancienne Belgique, 25/09
22. Altin Gün - Ancienne Belgique, 13/04