Beste concerten van 2015

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Terwijl iedereen nog eens die geniale twee albums uit maart terug luistert zijn de meeste concerten en festivalsshows al wat meer bezonken. In ieder geval heb ik zelf geen grootse plannen meer wat betreft concerten in december dus is het tijd voor een lijst van de beste concerten van 2015! Voor de eindlijst wil ik een onderscheid maken tussen zaal en festivaloptredens, maar niet tussen festivals. (Alleen dan weer wel tussen LGW? en buitenfestivals). Het zou een beetje gek zijn als bijvoorbeeld Death Cab For Cutie er drie keer in komt (BKS, Werchter, Tivo), maar aan de andere kant is er wel een essentieel verschil tussen Sunn O))) in de Ronda of op Dour. Dus stuur allemaal een top 25 in dan krijgt nummer 1 25 punten 2, 24 3, 23 etc.

Ik heb in 2015 96 optredens gezien waarvan de volgende 25 het beste waren/mij het best zijn bijgebleven.

1. Sufjan Stevens 24-09-2015 @ Carré
2. Patti Smith 24-10-2015 @ TivoliVredenburg
3. Godspeed You! Black Emperor 30-04-2015 @ Paradiso
4. Modest Mouse 03-07-2015 @ TivoliVredenburg
5. Autechre @ Dour Festival 18-07-2015
6. Sun O))) 21-11-2015 @ Le Guess Who?
7. Kamasi Washington 21-11-2015 @ Le Guess Who?
8. Jonny Greenwood 21-06-2015 @ Best Kept Secret
9. Foals 07-09-2015 @ Melkweg
10. Beach House 02-11-2015 @ Paradiso
11. Colin Stetson & Sarah Neufeld 02-05-2015 @ Bimhuis
12. Nils Frahm 19-07-2015 @ Dour Festival
13. The Notwist 10-04-2015 @ Motel MozaïqueL
14. Julia Holter 19-11-2015 @ Le Guess Who?
15. Lightning Bolt 21-11-2015 @ Le Guess Who?
16. Death Cab For Cutie 20-06-2015 @ Best Kept Secret
17. The Jesus and Mary Chain 19-06-2015 @ Best Kept Secret
18. Stuff. 06-09-2015 @ TivoliVredenburg
19. James Holden 18-07-2015 @ Dour Festival
20. Blanck Mass 20-11-2015 @ Le Guess Who?
21. Strand of Oaks 19-06-2015 @ Best Kept Secret
22. Villagers 08-04-2015 @ De Duif
23. Jacco Gardner @ 29-04-2015 Tolhuistuin
24. Lone 18-07-2015 @ Dour Festival
25. Faust 19-11-2015 @ Le Guess Who?
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
Mooi lijstje ;). Ik wacht nog even op het concert van Ought dinsdag, dan zal ik daarna eens aan de slag gaan met mijn concertlijstje! Autrechre moet @ Dour zijn denk ik. Vind je nr 4 en 5 overigens bijzonder hoog geplaatst aangezien ik beide als 'wel oke' heb ervaren. Het geluid bij Modest Mouse was gewoon ruk op de plek waar wij stonden en Autechre hoorde ik veel mensen praten om me heen en veranderde het ritme zo vaak dat ik niet écht in de muziek kon komen. Maar dat is natuurlijk een mening.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Mooi lijstje ;). Ik wacht nog even op het concert van Ought dinsdag, dan zal ik daarna eens aan de slag gaan met mijn concertlijstje! Autrechre moet @ Dour zijn denk ik. Vind je nr 4 en 5 overigens bijzonder hoog geplaatst aangezien ik beide als ‘wel oke’ heb ervaren. Het geluid bij Modest Mouse was gewoon ruk op de plek waar wij stonden en Autechre hoorde ik veel mensen praten om me heen en veranderde het ritme zo vaak dat ik niet écht in de muziek kon komen. Maar dat is natuurlijk een mening.
Yes heb het aangepast.
Van Modest Mouse begrijp ik dat inderdaad wel, is ook niet objectief het beste maar wel iets wat me heel sterk is bijgebleven. Al had ik ook het idee dat helemaal vooraan het geluid iets beter was (aan de hand van reacties van mensen die ik achteraf in de trein nog sprak). Was wel een vaag concert en had veel meer potentie, maar nummers zoals Doin' the cockroach of die uitvoering van The World At Large waren simpelweg fenomenaal. En gewoon een algemene ontlading van eindelijk Isaac Brock Jeremiah Green + aanvullende band te zien speelt ook wel mee. Maar je hebt wel gelijk, 4 is inderdaad wel te hoog. Als ik het zo teruglees moet ik denk ik inderdaad nog wel wat schuiven.

Ja juist door al die tempowisselingen en wisselende ritmes vond ik het zo vet, ik had nog nooit zoiets meegemaakt wat betreft live elektronica. Al vrij snel ben ik met een paar vrienden op de grond gaan zitten, ogen dicht en superaandacht gaan luisteren wat er nou gebeurde en dat was wel echt heel bijzonder. Op een paar mensen na die vroegen of het wel goed ging weinig last gehad van het publiek daar.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Ik ga deze week nog even naar El Vy en dan begin ik ook aan me lijstje.
Wil je dat ik 'm prive stuur of gewoon hier posten is ook prima toch?
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Gewoon hier plaatsen, die hele top boeit me niet zoveel eigenlijk. Ben vooral benieuwd naar andere ervaringen, dus licht het ook vooral toe. Over het algemeen schrijf ik vrij vaak in het "ik ben geweest topic", maar als je je afvraagt van "heuh was Sufjan Stevens echt zo goed?" dan vertel ik er graag over :).en vice versa hoor ik graag andere ervaringen.
 

Freazy

Gouden Tip
3 dec 2013
279
0
1 Wolf Alice - 24/11/15 @ Bitterzoet
2 Twenty One Pilots - 13/11/15 @ TivoliVredenburg
3 Mac DeMarco - 16/09/15 @ Paradiso
4 Föllakzoid - 20/06/15 @ Best Kept Secret
5 FIDLAR - 23/11/15 @ TivoliVredenburg
6 The Garden - 28/10/15 @ Paradiso
7 Oscar and the Wolf - 23/04/15 @ Paradiso
8 Tame Impala - 23/08/15 @ Lowlands
9 The Libertines - 19/06/15 @ Best Kept Secret
10 Alt - J - 05/02/15 @ Heineken Music Hall
11 Twenty One Pilots - 23/08/15 @ Lowlands
12 Slaves - 24/04/15 @ London Calling
13 Peace - 23/02/15 @ Bitterzoet
14 Royal Blood - 16/03/15 @ Paradiso
15 Courtney Barnett - 22/08/15 @ Lowlands
16 FIDLAR - 19/06/15 @ Best Kept Secret
17 Drenge - 25/04/15 @ London Calling
18 Superfood - 11/02/15 @ Paradiso
19 Warpaint - 18/03/15 @ TivoliVredenburg
20 Swim Deep - 21/06/15 @ Best Kept Secret
21 MØ - 22/08/15 @ Lowlands
22 Of Montreal - 25/04/15 @ London Calling
23 Platic Mermaids - 31/10/15 @ London Calling
24 Pretty Vicious - 21/06/15 @ Best Kept Secret
25 Benjamin Booker - 08/03/15 @ Tolhuistuin
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
1. Patti Smith // Rock Werchter
2. Bo Ningen // Le Guess Who?
3. Godspeed You! Black Emperor // Paradiso
4. Nils Frahm // Dour
5. Brand New // Melkweg
6. Sun Kil Moon // Tivoli Hertz
7. Thee Oh Sees // One Night in Pandora
8. Death Cab For Cutie // Tivoli Ronda
9. Ought // Pukkelpop
10. Ariel Pink // Sugar Factory
11. Jon Hopkins // Dour
12. Swans // Doornroosje
13. Oscar and the Wolf // Rock Werchter
14. METZ // Le Guess Who?
15. Spiritualized // London Calling
16. Moon Duo // Dour
17. Run the Jewels // Woo Hah!
18. Kiasmos // Dour
19. OFF! // Best Kept Secret
20. War on Drugs // Rock Werchter
21. Ride // Paradiso
22. Lenny Kravitz // Rock Werchter
23. Pissed Jeans // Best Kept Secret
24. Placebo // Tivoli Ronda
25. FIDLAR // Rock Werchter

Fantastisch concert/festivaljaar gehad! Heb hier geen dubbele artiesten in gezet (bijv. bij Sun Kil Moon, Death Cab for Cutie en METZ gewoon de beste show alleen in de lijst). En dan zijn er nog steeds erg veel gave shows die de top-25 niet gehaald hebben (ik noem maar een Viet Cong, Protomartyr, Titus Andronicus, Beach House, Foals, John Coffey, FFS, Santigold, Squarepusher, Joey Badass, Angus/Julia Stone, Kasabian, Muse, Modest Mouse, Jesus/Mary Chain, Brandon Flowers). Heel erg tevreden over dit jaar, denk niet dat er voor mij persoonlijk nog zo'n mooi livejaar zal volgen, maar wie weet.

Qua verrassingen die ik vooraf nooit zo hoog in de lijst had verwacht: Nils Frahm, Moon Duo, Spiritualized, Lenny Kravitz en Oscar and the Wolf hebben mij echt enorm verrast.

Overigens: Volgens SetlistFM 152 concerten gezien dit jaar. Poe poe.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Mooie lijst ook! Wel grappig om toch een best verschil te zien tussen onze lijstjes (wat betreft dezelfde concerten), zo zou ik Foals en Beach House sowieso boven Metz, Nils Frahm en Fidlar plaatsen. Oscar & The Wolf had ik niet verwacht bij jou trouwens, en Swans had ik dan weer hoger verwacht!
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
7. Thee Oh Sees // One Night in Pandora
:(

1. Godspeed You! Black Emperor @ Paradiso
2. The Jesus and Mary Chain @ Best Kept Secret
3. Hookworms @ Best Kept Secret
4. Thurston Moore @ Tolhuistuin
5. Föllakzoid @ Paradiso
6. Beach House @ Paradiso
7. Ride @ Paradiso
8. Yak! @ Best Kept Secret
9. Ought @ Bitterzoet
10. DIIV @ Tolhuistuin
11. Föllakzoid @ Best Kept Secret
12. St. Paul & The Broken Bones @ Best Kept Secret
13. Ride @ Best Kept Secret
14. Sleater-Kinney @ Paradiso
15. Public Service Broadcasting @ Sugarfactory
16. FFS @ Melkweg
17. Steve Gunn @ Tolhuistuin
18. Mikal Cronin @ Bitterzoet
19. Vessels @ Best Kept Secret
20. FIDLAR @ Best Kept Secret
21. Timber Timbre @ Tolhuistuin
22. Disappears @ Bitterzoet
23. Hooton Tennis Club @ Paradiso
24. Meatbodies @ Bitterzoet
25. Cymbals Eat Guitars @ Bitterzoet

Ondanks maar 1 echt festival toch nog een redelijk mooie lijst kunnen maken. Kwa festivals wordt het volgend jaar hopelijk wat meer.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Wel veel mooie zaalshows, die ik heb gemist (Ought, Disappears, Föllakzoid oa). Sowieso beter dan festivals.
 

Ivo

Randprogramma
1 sep 2015
149
0
1. Sufjan Stevens, Carré
2. Patti Smith, Down the Rabbit Hole
3. Bo Ningen, Le Guess Who?
4. Goat, Down the Rabbit Hole
5. Jon Hopkins, Dour
6. Beach House, Paradiso
7. Godspeed You! Black Emperor, Paradiso
8. Ought, Pukkelpop
9. Iceage, Absolutely Free Festival
10. Metz, Le Guess Who?
11. Sun Kil Moon, Incubate
12. The Drums, Dour
13. Santigold, Dour
14. Laura Marling, Paradiso
15. Kiasmos, Dour
16. Protomartyr, Le Guess Who?
17. Chvrches, Melkweg
18. The War on Drugs, Down the Rabbit Hole
19. Swans, Doornroosje
20. Mø, Melkweg
21. Titus Andronicus, Le Guess Who?
22. Danny Brown, Dour
23. Lamb, Bruis Festival
24. Shabazz Palaces, Le Guess Who?
25. A Place to Bury Strangers, Dour

Veel mooie dingen gezien dit jaar.
 

Sjoerd

Support act
5 dec 2013
869
21
1. Tame Impala - Lowlands
2. alt-J - Ziggo Dome
3. Muse - Pinkpop
4. Ought - Doornroosje
5. Editors - HMH
6. Jack Garratt - Bird
7. Ben Howard - Lowlands
8. SBTRKT - Lowlands
9. Slash ft. Myles Kennedy - Pinkpop
10. Father John Misty - Lowlands
11. De Jeugd Van Tegenwoordig - HMH
12. Elbow - Pinkpop
13. Oscar and the Wolf - Pinkpop
14. Selah Sue - Pinkpop
15. Thomston - Lowlands

Ik houd het bij 15, gewoon omdat ik veel te weinig dingen gezien heb. Volgend jaar hoop/denk ik dat een beter oordeel kan geven!
 

Pim

Randprogramma
24 mrt 2013
233
1
Dit jaar door drukte niet naar zo veel concerten/festivals geweest.Ook redelijk wat gezien wat gewoon geen indruk heeft gemaakt, waarvan ik niet zou weten wat ik nou hoger of lager moet zetten. Dan krijg ik een lijst die elke keer wanneer ik hem maak anders zou zijn.

Ik kom dan ook enkel met een top 3.

1. Foo Fighters - Ziggo Dome
2. U2 - Ziggo Dome
3. Noel Gallagher's High Flying Birds -Tivoli Vredenburg

Dit zijn dé drie concerten dit jaar die me een wow gevoel gaven. Noel Gallagher heeft me bijvoorbeeld positief verrast, wat een muzikant is dat. Wow.
Eerste keer U2: wow, wat een show. En Foo Fighters, wow, toch nog kunnen zien dit jaar. Eindelijk weer. Die hadden makkelijk 5+ keer de Ziggo Dome uitverkocht. Als ze ooit terugkomen naar Nederland dan ga ik naar iedere show.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.015
8.660
allen goed:

Róisín Murphy (Ancienne Belgique)
Geil. Sorry, maar dit was geil.

Gregory Porter (Gent Jazz)
Met de stem van deze man zou je in principe tereur kunnen bestrijden, armoede uit de wereld kunnen helpen en burgeroorlogen kunnen stoppen. Bosbranden bestrijden dan weer niet.

The Jesus & Mary Chain (Lokerse Feesten)
Dit was een verrassing. Ik kocht tickets omdat ik weet dat dit legendes zijn en tegen legendes zeg je per definitie geen nee. Maar man, wat een intens optreden! En dat Jim Reid zich lekker kwaad maakte helpte droeg vreemd genoeg bij aan de sfeer.

Patti Smith (Rock Werchter)
Ontroerend hoe het publiek (15-58j.) deze heldin zo op de handen droeg. De prijs van mijn RW combiticket was al na het eerste nummer (Gloria!!!) gerechtvaardigd.

dEUS (Lokerse Feesten)
Ik wist niet dat deze band zo luid kon zijn. Want dat waren ze. Barman's moves waren aanstekelijk. Mauro's gitaarlijntjes ook. En die greatest hits set nog het meest.

Faith No More (Rock Werchter)
Fuck de Foo Fighters. En bedankt Rock Werchter! Ik had nooit gedacht dat ze met zo'n mooie vervanger op de proppen gingen komen. En het publiek (per slot van rekening Foo Fighter fans) was méé.

Belle & Sebastian (Lokerse Feesten)
Een beetje gay is ok. En die prachtige setlist was meer dan ok: Nobody's Emprire, I'm a Cuckoo, Funny Little Frog, The Boy with the Arab Strap (dansen!), The Party Line enzovoort.

Godspeed You! Black Emperor (Trix)
dEUS was hard. Jesus & Mary Chain was hard. Dit was BIKKELHARD.

Sun Kil Moon (Boomtown)
Eigenlijk wel grappig: een grumpy mannetje op iets als de Gentse Feesten. Maar het feestgedruis kon even wachten, dit was duizend keer leuker.

Florence & The Machine (Rock Werchter)
Ik was fan voor dit optreden en zeker ook vlak na dt optreden. Mooi moment: de persoon die een cut out van Dave Grohl voor de camera hield. Maar om nu dit jaar naar dezelfde show te gaan kijken...

Father John Misty (Ancienne Belgique)
Op plaat klinkt deze soms als Elthon John, live doet hij me wat denken aan Matt Berninger. Elton Berninger is de max.

Editors (Paleis 12)
Death Cab For Cutie (Rock Werchter)

helaas zijn Guy Garvey (AB), EODM (Koninklijk Circus) en Belle & Sebastian+Other Lives (Koninklijk Circus) allen weggevallen...
 

Horst Tappert

Campingartiest
13 jan 2015
88
0
1. Nick Cave-Den Haag
2. Sufjan Stevens-Carré Amsterdam
3. Evil Superstars-Le Guess Who?
4. Other Lives-Tivoli
5. Ought-Into the Great Wide Open
6. Balthazar-BKS
7. Father John Misty-Paradiso
8. dEUS-WTWTA
9. Bewilder-Into the great Wide Open
10. Daniel Romano-BKS
11. Savages-Into the great wide open
12. Rats on Rafts-WTWTA
13. Protomartyr-Le Guess Who?
14. Dungen-Le Guess Who?
15. zZz-Grasnapolsky
16. Nouveau Vélo-Grasnapolsky
17. Typhoon-Tivoli
18. Warpaint-Tivoli
19. Noel Gallagher-BKS
20. Oscar and the Wolf-Tivoli

 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken