Zondag
Op de een of andere manier vliegt de zondag altijd heel erg snel voorbij. We kwamen aan bij
Dressed like Boys net op het moment dat de boel stil werd gelegd om een heel langdradig verhaal over queer rights/prides en dergelijke af te steken. Een praatje tegen het publiek is leuk maar ga me geen lezing geven aub. Ik wilde eigenlijk al weglopen. Toch gebleven voor het laatste nummer. Mooi gezongen maar het was wel wat tuttig. Niets aan gemist wat mij betreft. Ik wilde nu toch echt iets zien in de Cahsbah en de leukste acts (wat ik had geluisterd) trade op;
Servo. Een kwartier voor tijd stond ik helemaal vooraan. Een dik vet hoogtepunt! Te gekke band. De Casbah ging helemaal los dus het was springen en beuken. Met een big smile het geheel beleefd. De zanger kwam nog het publiek in. Hij gaf mij even de microfoon dus mijn oerkreet schalde door de Casbah. Kan ik toch zeggen dat ik op BKS heb opgetreden...
Silvie Kreusch gezien. Leuk weer zo'n flamboyant persoon. Mooi om naar te kijken maar muzikaal pakt het me niet zo. Live op een festival helemaal goed. Ik ging vervolgens weer voor een Casbah act:
Another Country$$$$. Dit is dus een elektronische act die helemaal in mijn straatje past. Spannend, afwisselend en van begin tot eind zeer boeiend. De smile op het gezicht van de "beat master" was mooi om te zien. Met een zeer strakke live drummer. Dit soort acts zou ik graag in de nacht willen zien. Aan de andere kant, zo kleinschalig is ook wel zeer de moeite. Een zeer goede keuze.
Daarna als een gek naar
Ethel Cain. Prachtig, prachtig. Soms wellicht iets te traag en ingetogen. Ptolemaea live is toch wel van een geheel andere orde. Ik werd omver geblazen. Onheilspellend, spannend, schurend. Ik kon het bijna niet geloven zo goed. Dit nummer, deze live uitvoering....het beste van het gehele festival. Later kwam daar gehaal onverwachts een brok in de keel. Een zinsnede, een klank....ik weet het niet maar ik stond daar even kort te janken. Een bijzondere artiest. Het vergt wel veel van de casual bezoeker. Maar top dat het op The One stond. Ik vond het goed uitpakken. Ik wil haar nu heel graag in een zaal zien. Ik stond op de wachtlijst van Paradiso maar ik kwam er niet tussen.
Daarna de twijfel. Heen en weer rennen tussen Yard Act en Genesis Owusu of toch op tijd naar Genesis? We kozen voor het laatste. Dat rennen van podium naar podium houden we niet een hele dag vol. En wat pakte
Genesis Owusu goed uit zeg. Wat een stem heeft deze man. Hij maakt zich meerdere stijlen eigen en klinkt live echt fantastisch. Zijn nieuwe album vind ik ijzersterk en dat kwam live zeer goed over. Volop genoten en een hoogtepunt van de dag. Het had misschien nog een tikkeltje beter geweest als hij er met een band had gestaan. Hoe gaaf zou dat zijn geweest?
Daarna toch snel naar
Joey Valance & Brae. Misschien was de overgang te groot na Genesis. Van inventieve zanglijnen naar lomp gebeuk. Heel erg veel "yeah yeah, jump jump, come on, let's go" en dergelijke. Leuk om te aanschouwen dat het goed werd ontvangen. Maar muzikaal erg lomp en simpel. Op een ander moment had ik het wellicht wel te gek gevonden. Het "drukke schreeuwende hiphop mannetjes" genre is toch niet helemaal mijn ding. Wel een festival-act die de boel wat peper in de reet komt proppen.
Het einde kwam in zicht,
Gorillaz is dan toch echt de laatste act van het festival. Nog nooit gezien en ik was erg benieuwd naar de show. Prachtige visuals en de tweede hoofdact met een achtergrondkoor. Ik vond het erg leuk om naar te kijken. Maar ook een optreden met twee gezichten. Soms kwam het goed los (Stylo) en op andere momenten liep de vaart er wat uit. Bij vlagen klonk Albarn echt niet goed. Mompelend sprak hij af en toe wat, hij kwam hevig onder invloed over. De zangeressen moesten af en toe echt bijspringen. Ik vond het bij vlagen zelfs wat genant. Maar het is wel echt een act! Het ziet er imposant uit. Ik kreeg eigenlijk meer het wow-gevoeld bij de gastoptredens die zonder aankondiging kwamen opdraven. De zanger van Idles (voor slechts 1 nummertje) en een held van mij....Mos Def. Is dat hem echt? Jazeker! Dus ze pakken echt uit met een giga show. Waarom Albarn er dan toch voor kiest om zo futloos over dat podium te zwalken? Neem een drankje en/of jontje minder vooraf aan het optreden zou ik zeggen. Je trekt met dat gedrag ook de prestaties van je band en gastoptredens naar beneden. Toch mooi om ze eens gezien te hebben. Maar voor mij wekt het niet echt naar een hoogtepunt toe ofzo. Ik aanschouw het meer dan dat ik het voel.
Dus....een geweldig weekend gehad met meestal de juiste keuzes. Altijd jammer dat je hier en daar wat moet missen. Dat is elk jaar op elk festival zo. Ik verveel me echter nooit een minuut. Ik vond het een topprogramma en onder aan de streep voor mij een betere editie dan in 2024. Volgend jaar kijk ik weer naar welk festival ik ga. Daarbij is het programma voor mij toch echt leidend. Ik hoop dat ze de drukte volgend jaar beter kunnen verdelen. Vooral op de camping sta je echt op elkaar. En echt...doe wat aan die belachelijke security aan het begin. 2,5 uur wachten om er doorheen te zijn, kun je echt niet maken. Je mist daardoor wat van het programma.