Hey allemaal, leuk om hier mee te lezen en nu ook mee te praten!
Ik ga samen met mijn vriendin naar onze allereerste BKS. Ik ben zelf wel een ervaren festivalganger - 3x Primavera, Glastonbury, Pinkpop, Osheaga, Riot Fest - maar voor haar wordt dit haar eerste festival.
Ik spreek geen Nederlands en deze tekst is automatisch vertaald/geholpen, dus excuses als er rare zinnen tussen zitten
Ik hoor graag wat tips voor first-timers, vooral over de praktische kant: logistiek, lopen tussen podia, goede plekken vinden, enz. Eén belangrijk punt: lengte kan voor ons wel een ding zijn. Mijn vriendin is 1,65m en Nederlanders zijn vaak behoorlijk lang, dus voor de acts waar we echt veel om geven willen we wel op tijd zijn zodat zij goed zicht heeft.
Hoe ver van tevoren moet je ongeveer bij een optreden zijn? Hoe snel loop je tussen de podia? En bij de twee hoofdpodia: kun je het ene podium zien/horen terwijl je alvast bij het andere podium staat? Dus bijvoorbeeld: kun je TWO nog meekrijgen terwijl je al een plek bewaart bij ONE?
Lopen tussen ONE en TWO is minder dan 5 minuten maar je kunt de acts niet zien/horen vanaf de andere plek.
Lopen tussen Secret en Casbah is ook minder dan 5 minuten.
Lopen tussen ONE/TWO en SECRET/CASHBAH is zo'n 10 minuten.
We hebben een paar echte must-sees, maar ons schema is niet supervol. We willen ook gewoon genieten van de camping - we hebben een Secret Fields-tent - de sfeer, het terrein, het meer, wat drinken, rondlopen, enz.
Vrijdag
Pacifica en Jack White zijn must-sees voor ons. We vinden NewDad ook leuk. Verder willen we vooral het terrein ontdekken, chillen, drinken, en misschien stukjes meepakken van Sudan Archives, Curtis Harding, Model/Actriz en alles wat verder leuk klinkt.
Deze dag is voor ons wat lichter, dus aanbevelingen zijn welkom!
Femi Kuti, Croithe
We willen wel een goede plek voor Jack White, want hij is haar favoriete act van het festival. Hoe vroeg moeten we daar ongeveer staan voor een goede plek redelijk vooraan? Als we aan het einde van De La Soul aankomen en dan ongeveer een uur wachten, zitten we dan goed?
30 minuten is voldoende
Zaterdag
Dit wordt een veel drukkere dag.
We beginnen waarschijnlijk rustig met Mark William Lewis, daarna misschien Hiqpy / Madra Salach / Maddie Ashman, maar die zijn niet essentieel en hangen een beetje af van de vibe en hoe we ons voelen.
Daarna wordt het intens met:
Sorry → Etta Marcus / Aldous Harding → Radio Free Alice.
Etta Marcus vs Aldous Harding is voor mij een lastige clash. Ik neig naar Etta, ook vanwege de logistiek - als ik het goed begrijp liggen de main stages verder weg van The Secret / Casbah, klopt dat?
Ja klopt, reken op 10 minuten lopen
- en omdat ik haar erg goed vind. Maar ik twijfel nog.
Naar TWO rennen voor Aldous Harding en daarna terug voor Radio Free Alice klinkt best pittig. Maar Etta Marcus begint precies als Sorry eindigt, en blijkbaar loopt Casbah snel vol, dus kunnen we dat misschien ook niet goed doen? Moeten we Sorry dan eerder verlaten? Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Als je iets in de Cashbah wilt zien moet je zorgen dat je binnen bent voordat de artiest gaat spelen doorgaans, dus wel 10 minuten eerder weg bij Sorry.
Daarna even rust / eten, en daarna Wolf Alice. Na Wolf Alice willen we eigenlijk direct blijven staan, zo dicht mogelijk bij het podium, voor Nick Cave. Hij is mijn absolute favoriet, dus ik hoop echt op een plek in de voorste rijen.
Zondag
Dressed Like Boys en Men An Tol in The Secret, en misschien Good Flying Birds als we daar zin in hebben.
Daarna komt het lastigere stuk:
Getdown Services → Yard Act → Mac DeMarco.
Vooral Yard Act → Mac DeMarco lijkt moeilijk, omdat Mac begint zodra Yard Act klaar is. Moeten we Yard Act eerder verlaten? Of kun je Yard Act misschien vanaf/naast het andere podium meekijken terwijl je alvast wacht op Mac? Is dat haalbaar?
Vijf minuten eerder weg bij Yard Act is voldoende (maar je kunt de act bij TWO niet zien vanf ONE of andersom).
Getdown services is niet veel meer dan een tape act, lollig maar verwacht er niet te veel van.
Daarna blijven we misschien hangen voor Gorillaz, dat zien we dan wel.
Dat was het! Alle tips zijn welkom — praktisch, muzikaal, camping, eten/drinken, goede plekken, looproutes, alles eigenlijk. We kijken enorm uit naar het festival!
Check wat leuke Nerlandse acts nu je er toch bent: Weval, Tramhaus, KROON, Elmer en/of Jungle by Night