Best Kept Secret 2026

Vier van de vijf namen die aan The Secret en The Casbah werden toegevoegd zijn toch boeiende toevoegingen (Crows, DYGL, Gelli Haha, Maddie Ashman en Any Young Mechanic). Enkel Any Young Mechanic boeit me echt niet zo.

Over DYGL had @Lawaaipapegaai vorig jaar dit te zeggen bij de albumreviews: "DYGL – Who Is In The House: Het 5e studio-album alweer van deze Japanse postpunkers/indierockers. Ze hebben ooit een tijd doorgebracht in Londen en dat is goed te horen, ik heb Japanners nog nooit zo Brits gehoord. Dit album is misschien een beetje recht toe recht aan, toch hou ik wel van hun pakkende gitaarriffs en meezingrefreinen. Af en toe hoor ik een vleugje Beige Banquet, dan weer The 113 en vervolgens Bloc Party (?). Ik vind het een topplaat en dan vooral de nummers ‘Big Dream’, ‘Let Me Be’, ‘Man On The Run’, ‘One O One’ en ‘This Minute’."

Ja dat klopt helemaal! We zijn al naar Paaspop geweest en gaan misschien ook nog Dauwpop :) 🍻 🍻
We proberen in ieder geval elk jaar een nieuw festival aan te sluiten, maar dat hangt natuurlijk wel van de line up af.
Nice, zeker ook omdat LL, PP en BKS drie compleet verschillende festivals zijn. Benieuwd naar welke dan het beste bevalt.

My two cents: behoorlijk tevreden met het blokken schema. Slechts een enkele clash die ik toch wel vervelend vind, te weten Dressed Like Boys vs. Anna von Hausswolff. Ik heb DLB eerder dit jaar gelukkig al een keer gezien dus dat maakt de keuze wel makkelijk, maar had ze graag nogmaals gezien. Verder valt het me op dat ik veel op de ONE wil zien, terwijl dit in voorgaande jaren veel minder was en vaak alleen de headliner. Minder sterke TWO namen, andere keuzes voor podia indeling, ik ben er nog niet helemaal uit, maar Ethel Cain had ook ik liever in de TWO zien staan in het schema. Al met al kan ik elke dag al mijn 3 echte must-sees zonder problemen meemaken, dus geen reden tot klagen.

Vrijdag: Croithe - Sudan Archives - Curtis Harding - Model/Actriz - Blood Incantation - Jack White
Zaterdag: Hiqpy - Sef - Aldous Harding - Hayley Williams - Nation of Language - Wolf Alice - Nick Cave
Zondag: Anna von Hausswolf - Ethel Cain - Yard Act - Lime Garden - Gorillaz

Zeven volledige optredens op een dag toch wel de limiet voor mij doorgaans. Op zondag nog ruimte voor invulling tussen Anna en Ethel. En toch nog een andere jammere clash trouwens, had C'est Qui? wel graag meegepakt.

• Leuk
Waarderingen: jopkins
De timetable voelt dit jaar toch iets anders dan andere jaren, en ik kan mijn vinger er niet helemaal op leggen, maar ik denk dat het inderdaad wel een beetje komt door dat ONE-TWO verhouding die dit jaar ineens heel anders is. Ik zou zo bijvoorbeeld de reeks Hayley Williams (ONE) -> Nation of Language (TWO) -> Wolf Alice (ONE) -> Tramhaus (TWO) compleet omdraaien. Hayley Williams werkt beter in de TWO, en bij Wolf Alice zou je de déjà vu ook iets meer bespaard blijven als ze eens op een andere plek staan op BKS. Nation of Lanuage op de ONE zou niet per sé voor de hand liggen, maar ik denk eigenlijk dat ze dat wel zouden kunnen dragen, die weten wel een publiek aan hun kant te krijgen. Tramhaus alweer in de TWO na 2 jaar geleden is gewoon echt heel saai, zeker voor een De-Staat-core band die al niet enorm spannend is en ook nog eens niet eens een nieuwe single, laat staan album, op zak heeft.

Ik heb zelf eigenlijk maar 2 echt vervelende clashes:

• Blood Incantation <-> Militarie Gun. Beetje rare clash ook, twee bands die wel een beetje hetzelfde publiek aanspreken lijkt me. En de Casbah gaat toch lang niet groot genoeg zijn voor MG? Neig wel naar Blood Incantation, dat is gewoon een hele toffe boeking.
  • Het blokje met Nation of Language -> Tropical Fuck Storm -> Wolf Alice. Alle drie de bands al eens eerder gezien, maar eigenlijk allemaal wel leuk genoeg om vaker te willen zien. Zal hier vooral gaan om NoL v.s. TFS want Wolf Alice wil ik na 4 keer gezien te hebben wel een keertje laten schieten.

Ethel Cain op de ONE op klaarlichte dag voelt ergens debiel, maar afgaande op iedereen hier is dat ook wel één van de meest populaire shows van het weekend, dus misschien is de TWO gewoon te klein.

Op zich wel fijn dat ze de wedstrijd tegen Japan uitzenden, dat helpt met het concentreren van iedereen die dat wil zien op één plek, en normaal kijk ik ook graag zoveel mogelijk WK-wedstrijden, NL of niet, maar het is wel jammer voor de sfeer die dag met alle oranje shirtjes overal.

• Leuk
Waarderingen: Tinus101 en Matthijs
Al met al opgelucht met de timetable er zijn pijnlijke clashes, maar over het algemeen wel no brainers welke keuze hier gemaakt moet worden.

Vrijdag:
MAVI vs. Curtis Harding: MAVI. Dankbaar voor weer wat meer kwalitatieve hiphop op BKS.

Model/Actriz vs. De La Soul: waarschijnlijk De La Soul. M/A was op dtrh 2025 een van de coolste acts. Maar legendarische DLS nog nooit gezien.

Blood Incantation vs Militarie Gun: Militarie Gun. Jammer van de Casbah, hou helemaal niet van die stage waar alles prop vol zit en je door het lage podium niets ziet. Is MG ook niet iets te groot daarvoor?

Ata kak vs Jack White vs Swordes vs Alice Olsthoorn: Ata Kak & Jack White. Wordt toch cultheld Ata Kak. Wellicht helemaal zelfs en dan door naar JW. Mocht het tegen vallen heb ik twee opties om op terug te vallen.

Mula vs Supermodel*: waarschijnlijk Mula. Benieuwd naar zijn show met alle positieve reviews.

Zaterdag
Is eigenlijk een hele chille dag met maar één clash die echt pijn doet, namelijk:

Nick Cave vs Kumo99: Nick Cave, waar voor mijn geld, maar toch ouch.

Hayley Williams vs Radio Free Alice: Hayley Williams. Minder pijnlijke no brainer.

Zondag
Is een vervelende dag, twee halve overlap bij favoriete artiesten en andere uren dat er eigenlijk niets is.

Dressed Like Boys vs Anna Von Haussolf: begin DLB maar snel door naar AVH. Vooral omdat ik DLB makkelijker nog vaker tegen kan komen.

Another Country $$$$ vs Ethel Cain: overlap met mijn faves van de zondag. Toch beginnen bij AC$ en afhankelijk van de kwaliteit vertrekmoment naar AC bepalen.

One voor EC blijft jammer. Vermoed indd dat ze te groot is. Heb vertrouwen dat het alsnog fantastisch wordt.

En dat was het weer. Valt alleszins mee dus. Vooral op de vrijdag heel veel te zien waar de nodige keuzes gemaakt moeten worden. Enorm zin gekregen door de timetable!

En de Casbah gaat toch lang niet groot genoeg zijn voor MG? Neig wel naar Blood Incantation, dat is gewoon een hele toffe boeking.
Ik heb heel veel in de Casbah gepland het hele weekend. Maar is de Casbah te vergelijken met de x-ray op LL? Want dat vind ik echt een verschrikkelijke stage. Klein, als het druk is kan je van buiten niks zien, laag podium en slecht geluid

• Leuk
Waarderingen: BelugaBob
Ik heb heel veel in de Casbah gepland het hele weekend. Maar is de Casbah te vergelijken met de x-ray op LL? Want dat vind ik echt een verschrikkelijke stage. Klein, als het druk is kan je van buiten niks zien, laag podium en slecht geluid
Helaas vier keer ja. Klein verschil is dat er een klein en iets verhoogd terras is naast de Casbah zodat je van buiten nog iets kan zien. Het ziet er zeer sfeervol uit allemaal, een jaren tachtig punkhol in de CBGB stijl maar het is geen fijn podium.

Helaas vier keer ja. Klein verschil is dat er een klein en iets verhoogd terras is naast de Casbah zodat je van buiten nog iets kan zien. Het ziet er zeer sfeervol uit allemaal, een jaren tachtig punkhol in de CBGB stijl maar het is geen fijn podium.
Ja de beelden van de Casbah zien er altijd wel vet uit. Maar ik heb op de vrijdag al 4 a 5 acts in de Casbah staan. Dus ben benieuwd.

Dacht ook eigenlijk dat er voornamelijk rock / punk bands stonden, maar Etta Marcus staat ook in de Casbah zie ik.

Ik zit net die lowlands show te kijken van Mula en eigenlijk ziet dat er ook wel geinig uit. Toch beetje een guilty pleasure.

• Leuk
Waarderingen: BelugaBob
Dat podium van de Casbah is niet meer zo laag als vroeger natuurlijk. Het is meestal goed gevuld daar, maar sinds de vergroting van 2 jaar geleden, heb ik het nooit als "onverantwoord druk" ervaren. Wat vroeger wel eens gebeurde. Alleen kunnen ze de ruimte tussen de barrière echt wel wat verkleinen. En voor het beste geluid moet je daar inderdaad wel niet altijd zijn.

Als je iets écht wil zien, zorg gewoon dat je er 5 a 10 minuten voor aanvang bent. In mijn ervaring heb je dan altijd wel een goede plaats sinds de uitbreiding van die stage. Helaas heeft dit podium wel wat last van jonge mensen die 'eens goed willen los gaan' en bij het voorbij wandelen zien dat er veel sfeer is in de Casbah om dan met z'n vieren naar voor te dringen halverwege het concert, daar de helft van hun bier morsen en dan na 2 nummers weer iets anders gaan opzoeken. BKS staat bekend om dat soort publiek minder aan te trekken. Maar diegene die er zijn, vinden zo nu en dan wel hun weg naar de Casbah.

Goeie indruk voor die stage krijg je via deze video vind ik

Ons schema gaat een beetje zo uitzien. Vetgedrukt wil ik op dit moment zeker niet missen.

Vrijdag: Sudan Archives, Curtis Harding, Amaarae, De La Soul, Swordes, supermodel*
Een aardig begin. Jammer dat mijn MustMustMust see al zo direct komt op de eerste dag.

Zaterdag: mark william lewis, Naïka, Weval, Sef, Hayley Williams, Nation of Language, Wolf Alice, Nick Cave, Dame Area
Lange dag, dus zal wel af en toe iets niet of half zien. Maar theoretisch goed te doen.

Zondag: Dressed Like Boys, Jungle by Night, Sophie Straat, Skullcrusher, Don West, Another Country $$$$, Genesis Owusu, via Lime Garden naar Joey Valence & Brae, Gorillaz, Parker Fans
Ook een lange dag maar goed te doen. Zou zomaar kunnen dat ik Don West of Skullcrusher oversla om te relaxen.

Jeujjj, krijg al zin

Vandaag nog eens wat beter naar het schema gekeken en het gaat er als volgt uit zien:

Vrijdag: Leoniden - De La Soul - Jack White
Zaterdag: Hiqpy - Grote Geelstaart
Zondag: Achipat Pakwan - Dressed Like Boys - DYGL - Sophie Straat -Getdown Services - Yard Act/C'est Qui - Joey Valence&Brae - Gorillaz

Buiten de zondag slechts 2 per dag die ik echt wil zien, maar ga me wel vermaken op de het terrein

• Leuk
Waarderingen: yeaghi
Vandaag nog eens wat beter naar het schema gekeken en het gaat er als volgt uit zien:

Vrijdag: Leoniden - De La Soul - Jack White
Zaterdag: Hiqpy - Grote Geelstaart
Zondag: Achipat Pakwan - Dressed Like Boys - DYGL - Sophie Straat -Getdown Services - Yard Act/C'est Qui - Joey Valence&Brae - Gorillaz

Buiten de zondag slechts 2 per dag die ik echt wil zien, maar ga me wel vermaken op de het terrein
Zaterdag ga je maar naar twee acts?

Wat toch wel weer vervelend is in deze timetable is dat er tijdens Nick Cave zowel een rave/jungle-set is op the Floor en dat er ook op dat Not Nothing een dj-set staat. Weer een hoop geluid dus tijdens de rustige delen van Cave.

Wat toch wel weer vervelend is in deze timetable is dat er tijdens Nick Cave zowel een rave/jungle-set is op the Floor en dat er ook op dat Not Nothing een dj-set staat. Weer een hoop geluid dus tijdens de rustige delen van Cave.
Dat zijn wel officiële podia dus daar heb ik meer begrip voor dan bij andere plekken als b.v. horeca maar idd wat zou het mooi zijn als ze daar ook rekening mee zouden houden.

Users who are viewing this thread