Best Kept Secret 2026

Dat kan alsnog van alles zijn.
Jep. Als het gaat over - wat we nu vermoeden - hetgeen er ongeveer heeft plaatsgevonden achter de schermen, dan is er ongetwijfeld een intern onderzoek gedaan naar dit (vermeende) grensoverschrijdend gedrag. We weten echter niet welke conclusies daar uit volgden, behalve dat Maurits in 'goed overleg' is vertrokken, zonder dat er een opvolger klaar stond. Wanneer er door een of meerdere personen aangifte was gedaan was dit ongetwijfeld al uitgelekt, net zoals in de casus van Marc Overmars.

Lijkt er op basis van het persbericht op dat Friendly Fire en Westerik er allebei weinig voor voelen om de vuile was buiten te hangen. Er zal vast een geheimhoudingsverklaring o.i.d. zijn getekend.

Inhoudelijk was ik het zelf lang niet altijd eens met de koers/veranderingen die Westerik voor BKS inzette. Maar denk wel dat hij een substantieel aandeel heeft gehad in het levensvatbaar houden van het festival. Het percentage relatief dure live boekingen is omlaag gebracht, en daar in de ruil voor wat extra goedkopere dj-stages en ander 'randvermaak'. Voor wat je qua line-up krijgt was BKS de laatste jaren relatief gezien een van de duurste festivals in de Benelux. Nochtans verkochten ze steeds bijna uit, best knap.

Die Coachella-lineup geeft ons een pak interessante kanshebbers.

Als headliners: The XX, Little Simz, David Byrne, Nine Inch Noize, Turnstile, FKA Twigs

Verder: Ethel Cain, Devo, Blood Orange, Wednesday, Newdad, Alex G, Geese, Blondshell, Wet Leg, The Rapture, Oklou, The Chats, Model/Actriz

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Chicken en koekebakker
Mja, kanshebbers.. Als ik goed tel, stonden er vorig jaar 6 acts op zowel Coachella als Best Kept Secret. Nog minder een indicatie dan Primavera dus, al is het altijd leuk om te zien wat er tourt natuurlijk.

FKA Twigs was fantastisch op Lowlands, maar stond dus vorig jaar al daar én op DTRH. Nu BKS zou wel erg 'achter de feiten' voelen, al zou het wel goed kunnen dat het dan een nieuwe show met nieuw materiaal (waarvan ze 'zwanger' is) gaat.

• Leuk
Waarderingen: gretz
Is Ethel Cain al headliner materiaal? Denk perfecte grootte eerlijk gezegd.
Toch wat aan de kleine kant imo. Zeker als je kijkt in welke zalen ze dit jaar apeelt in België en Nederland. Ik denk ook niet dat die heel bekend is bij de doorsnee BKS-bezoeker. Als ze komt, zie ik haar eerder een mooie spot op de TWO krijgen (cfr. PJ Harvey 2 jaar geleden).
FKA Twigs was fantastisch op Lowlands, maar stond dus vorig jaar al daar én op DTRH. Nu BKS zou wel erg 'achter de feiten' voelen, al zou het wel goed kunnen dat het dan een nieuwe show met nieuw materiaal (waarvan ze 'zwanger' is) gaat.
Zou natuurlijk niet de eerste keer zijn dat BKS recente LL- en DTRH-headliners boekt (zie o.a. Kiwanuka en Nutini) ;)

Mja, kanshebbers.. Als ik goed tel, stonden er vorig jaar 6 acts op zowel Coachella als Best Kept Secret. Nog minder een indicatie dan Primavera dus, al is het altijd leuk om te zien wat er tourt natuurlijk.

Twee jaar geleden was Justice natuurlijk een naam die de tour begon op Coachella en daarna ook naar BKS kwam.
The XX kan ook zo'n route volgen.

Oh ja, het kan ook wel en er zullen ook vast wel weer een naam of 6 op de poster staan die dit jaar ook op BKS staan. Ik wil zelf alleen, net als straks bij Primavera, niet te veel gaan hopen op alle mooie krenten op die poster :)

Die Coachella-lineup geeft ons een pak interessante kanshebbers.

Als headliners: The XX, Little Simz, David Byrne, Nine Inch Noize, Turnstile, FKA Twigs

Verder: Ethel Cain, Devo, Blood Orange, Wednesday, Newdad, Alex G, Geese, Blondshell, Wet Leg, The Rapture, Oklou, The Chats, Model/Actriz
Ik zag ook nog Black Flag staan. Geen idee dat daar ook weer wat leven inzat. Zitten inderdaad wat mooie namen tussen maar het valt me vooral op op hoe ik de voeling met het huidige popklimaat ben kwijt geraakt. Los van bovenstaande namen en nog een enkeling ken ik er vrijwel niks meer van. Wat is een Karol G?

Ik zag ook nog Black Flag staan. Geen idee dat daar ook weer wat leven inzat. Zitten inderdaad wat mooie namen tussen maar het valt me vooral op op hoe ik de voeling met het huidige popklimaat ben kwijt geraakt. Los van bovenstaande namen en nog een enkeling ken ik er vrijwel niks meer van. Wat is een Karol G?
Black Flag is Greg Ginn met 3 nieuwe, vorig jaar aangestelde, bandleden. Niet de enige oude hardcoreband waar dat bij gebeurt.

Een Karol G is een artiest die in Nederland meermaals de ZiggoDome uit verkoopt. Is een tijdje geleden in het Pinkpop-topic al aan bod geweest. Past niet op BKS.

Herkenbaar, ik heb deze week een collega geholpen met tickets van Laufey in de ZiggoDome. Zijn dochter wilde er wel heen. Ik wist oprecht niet wie of wat ze was, en na het luisteren kan ik het nog steeds niet matchen met De ZiggoDome, en zag ik haar ook weer op het Coachella affiche verschijnen.

De indie parels missen wel op Coachella wat ik zo zie. The XX zou nice zijn.

The XX zou prachtig zijn, maar als die al Nederlandse festivals gaan doen, vrees ik dat Mojo deze vis met hun grotere hengel zal binnenhalen (zou zowel op BKS, DTRH als LL als headliner worden geprogrammeerd, toch?). The Strokes en vooral nog een keer Interpol hoeven van mij niet zo.

Om er nog eens wat namen in te gooien: Robin Kester mag wel eens een eigen plek krijgen (stond er vorig jaar met Remy van Kesteren en volgens mij ook een paar jaar terug met Secret Artists in Residence?). Meer dan prima nieuwe plaat weer.

Leuke namen uit de komende editie van London Calling: Momma, Deap Sea Diver, Man/Woman/Chainsaw

En ik zie dat CMAT nu al de Ronda voor komende maart heeft uitverkocht. Nu een keer niet vroeg op de dag (zoals BKS24 en LL25) maar, met die nieuwe, sterke plaat op zak, op de ONE eind van de middag? Lijkt mij een van de acts die zo'n spot wel eens goed zou kunnen invullen.

• Leuk
Waarderingen: Greyhound en BeWario
Ik tel de dagen nu al af tot de volgende festivalzomer. Gelukkig staat de komende periode nog bomvol optredens, dus dat verzacht het wachten een beetje. Hopelijk loopt alles achter de schermen bij BKS nog lekker door en zorgt het vertrek van Maurits er niet voor dat we extra lang op de eerste namen moeten wachten :’)

En inmiddels is het ook alweer een week geleden dat de Coachella-line-up werd gedropt. Als ik daar één naam uit zou mogen plukken voor BKS, dan is het toch echt Dijon. Lijkt me dat die daar perfect zou passen :)

Van mij mag vanop de Coachella line-up Clipse wel passeren, maar dat lijkt me jammer genoeg onhaalbaar (ik blijf echter wel dromen).
Ook Nine Inch Noize lijkt me ongelooflijk interessant, maar onbetaalbaar voor BKS. Al zou ik nog liever gewoon NiN zien.

• Leuk
Waarderingen: BeWario
Gisteren King Krule bezig gezien op Together for Palestine - eigenzinnig, helemaal zijn eigen stijl.
Past perfect bij Best Kept Secret. Wordt hoog tijd dat hij daar eens staat.

En als Portishead weer gaat touren: absoluut boeken.
King Krule staat al jaren bijna bovenaan mijn wensenlijst voor BKS. Hopelijk komt hij eindelijk eens een keer naar een Nederlands festival.

• Leuk
Waarderingen: Lion, Nelios en Bubba
Gisteren King Krule bezig gezien op Together for Palestine - eigenzinnig, helemaal zijn eigen stijl.
Past perfect bij Best Kept Secret. Wordt hoog tijd dat hij daar eens staat.

En als Portishead weer gaat touren: absoluut boeken.
Twee keer volledig mee eens.
The XX zou prachtig zijn, maar als die al Nederlandse festivals gaan doen, vrees ik dat Mojo deze vis met hun grotere hengel zal binnenhalen (zou zowel op BKS, DTRH als LL als headliner worden geprogrammeerd, toch?). The Strokes en vooral nog een keer Interpol hoeven van mij niet zo.
The XX op Lowlands, dat lijkt me toch niet echt meer te passen, zeker niet als headliner. Lijkt me een kwart gevulde Alpha te worden. Op DTRH wellicht nog wat beter maar toch vooral perfect voor BKS, qua publiek.

• Leuk
Waarderingen: Processierups en Bubba
Ik tel de dagen nu al af tot de volgende festivalzomer. Gelukkig staat de komende periode nog bomvol optredens, dus dat verzacht het wachten een beetje. Hopelijk loopt alles achter de schermen bij BKS nog lekker door en zorgt het vertrek van Maurits er niet voor dat we extra lang op de eerste namen moeten wachten :’)
Met de snelheid waarmee er nu ook bij Primavera nieuws lijkt te komen zou dat nog wel eens mee kunnen vallen. Het lijkt erop dat er al veel geboekt is, dus waarschijnlijk lag er ook bij BKS het nodige vast voor het vertrek van Maurits. En bovendien is niet Maurits de boeker, maar Roel Coppen.

Denk dat het vertrek van Maurits vooral gevoeld zal worden bij alle randpodia. Veel samenwerkingen met Radio Radio, Kilo Kilo, het kunstprogramma, Muziekgieterij kwamen toch voort uit zijn contacten. Waarschijnlijk kunnen ze nog een jaar teren op de al gemaakte afspraken en zal er dan vanaf '27 een wat ander festival staan.

• Geweldig
Waarderingen: kebabdaggoe

Recent actieve topics

Users who are viewing this thread