Best Kept Secret 2025

Matthijs

Gouden Tip
10 dec 2015
482
451
Ik weet niet hoor maar:

- Sjoelbakken
- Tafeltennistafels inclusief een geheel toernooi.
- Een Pitabar waar karaoke werd afgespeeld, met o.a. Cooldown Cafe - Hey Baby.
- (Platte) Beats in het bos
- De gehele The Floor, waar een dj gewoon zijn eigen dochter mee mag nemen want we doen daar toch maar een dotje. Of een of andere lukrake acteur die mag komen draaien
- Het vreselijke lelijke "kunstwerk" bij de entree.
- Die danseressen in het bos
- Een worstelarena

etc. etc.

En dan laat je nog bepaalde fout geboekte acts buiten beschouwing.
Ik snap je algemene punt inmiddels een stuk beter dan voor de afgelopen editie.

Op de details: dat kunstwerk vond ik ook niet mooi, maar dat is smaak. Met her en dan wat kunst is toch weinig mis? Dat is niet plat. Idem voor die performance act in het bos. The Floor vind ik lastiger. Deels snap ik je punt, maar daar stonden dit jaar ook echt wel wat kwalitatievere acts/dj's.
 
  • Leuk
Waarderingen: Strandtent en Onibaba

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.556
5.400
Ik snap je algemene punt inmiddels een stuk beter dan voor de afgelopen editie.

Op de details: dat kunstwerk vond ik ook niet mooi, maar dat is smaak. Met her en dan wat kunst is toch weinig mis? Dat is niet plat. Idem voor die performance act in het bos. The Floor vind ik lastiger. Deels snap ik je punt, maar daar stonden dit jaar ook echt wel wat kwalitatievere acts/dj's.
Nee hoor, ik heb anzich niks tegen kunst. Al vond ik het niveau (nu ben ik geen kenner), naar mijn smaak niet al te hoog. Zoals die kas met dat water.. dat is ook niet echt aan mij besteed. Daarom wat ik zeg, Lowlands is daar veel en veel verder en sterker in.
 

Mayday

Playlistbediener
11 dec 2023
9
12
Op Lowlands gaat het inmiddels zo veel over de randactiviteiten dat je bij kwalitatieve bands als Boygenius in een half lege Bravo staat. Ik ga al twintig jaar heel graag naar Lowlands, maar het is toch een richting waarvan ik hoop dat BKS er wegblijft. Ik snap ook best dat je levensvatbaar moet blijven, maar dat doe je volgens mij meer door uniek te blijven en je op de muziek te richten dan Lowlands en DTRH te kopiëren.
 
  • Leuk
Waarderingen: visdave34, Glow en Elmer

Dirk Net

Support act
25 nov 2014
1.012
168
ITGWO heeft elk jaar n top kunst lineup. Daar ga je echt even voor rond tijdens zon weekend. De financien om headliners of net zo belangrijk: om een goeie sub en undercard, te boeken: Zou het ermee te maken kunnen hebben dat Eventim tegenwoordig groot aandeelhouder is van FKP en dat ze BKS minder urgent (en dus minder budget vrijmaken voor het festival) vinden, juist omdat met BKS minder geld mee te verdienen is dan een Live is Live bijvoorbeeld.
In mijn wereld is t wel de directeur die de strategie uitrolt voor n organisatie. En als directeur ben je daar verantwoordelijk voor. Dus ja: de koersverandering is "de schuld" van Maurits....
 
Laatst bewerkt:

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.414
2.540
Op Lowlands gaat het inmiddels zo veel over de randactiviteiten dat je bij kwalitatieve bands als Boygenius in een half lege Bravo staat. Ik ga al twintig jaar heel graag naar Lowlands, maar het is toch een richting waarvan ik hoop dat BKS er wegblijft. Ik snap ook best dat je levensvatbaar moet blijven, maar dat doe je volgens mij meer door uniek te blijven en je op de muziek te richten dan Lowlands en DTRH te kopiëren.
Dit is in ieder geval niet het probleem op BKS. De tenten trokken juist veel publiek. 'kwaliteitsacts' met weinig publiek had je eigenlijk alleen op de laatste dag, bij Billy Woods (tijdens Justice) en bij Slow Pulp (tijdens DJVT). Slow Pulp was het enige moment dat ik het gevoel had dat de balans niet klopte.

Het probleem van BKS is wel dat de kwaliteit op ONE achterbleef. En dat daardoor de druk op de tenten juist extra groot was.
 
  • Leuk
Waarderingen: visdave34

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.414
2.540
ITGWO heeft elk jaar n top kunst lineup. Daar ga je echt even voor rond tijdens zon weekend. De financien om headliners of net zo belangrijk: om een goeie sub en undercard, te boeken: Zou het ermee te maken kunnen hebben dat Eventim tegenwoordig groot aandeelhouder is van FKP en dat ze BKS minder urgent (en dus minder budget vrijmaken voor het festival) vinden, juist omdat met BKS minder geld mee te verdienen is dan een Live is Live bijvoorbeeld.
In mijn wereld is t wel de directeur die de strategie uitrolt voor n organisatie. En als directeur ben je daar verantwoordelijk voor. Dus ja: de koersverandering is "de schuld" van Maurits....
Ik vraag me af hoeveel invloed FKP Scorpio echt heeft op Friendly Fire. Die zal er vast zijn, maar als je kijkt naar de programmering van BKS afgelopen jaren dan zit daar weinig overlap met de andere festivals bij FKP. Justice, PJ Harvey, Aphex Twin, Nick Cave waren allemaal door BKS zelf binnen gehaald.

Waar FF misschien wel een probleem heeft is dat er in hun Nederlandse tak een aantal grote namen zijn verdwenen, zoals de stroom grote concerten van Kensington en Ilse Delange. Dat zal vast wel impact hebben op FF en daarmee ook op de financiële ruimte voor de festivals van FF.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie de Wit

gesp

Support act
11 jun 2018
1.131
377
Deel die observatie van volle tenten niet.

Heb bij Ratboys, Alice Phoebe Lou, Omar Appolo, Mildlife, Paris Paloma, Slow Pulp, Thandii en The Mysterines in een matig gevulde tent gestaan. Bij sommige slechts een kwart gevuld denk ik. Deels door het tijdstip natuurlijk, maar wel opvallend.

Alleen PJ Harvey, Slowdive, Baxter Dury, Royel Otis en English Teacher trokken de tent echt vol.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.414
2.540
Deel die observatie van volle tenten niet.

Heb bij Ratboys, Alice Phoebe Lou, Omar Appolo, Mildlife, Paris Paloma, Slow Pulp, Thandii en The Mysterines in een matig gevulde tent gestaan. Bij sommige slechts een kwart gevuld denk ik. Deels door het tijdstip natuurlijk, maar wel opvallend.

Alleen PJ Harvey, Slowdive, Baxter Dury, Royel Otis en English Teacher trokken de tent echt vol.
Zal deels tijdstip geweest zijn inderdaad. Thandii was kort voor begin inderdaad wel heel leeg en Ratboys was vroeg op de dag ook rustig. Bij Mildlife stond ik vrij ver vooraan; had niet echt de indruk dat tent halfleeg was.

Maar naast de acts die je noemt hadden bijvoorbeeld ook Jockstrap, St. Vincent, Haunted Youth, Etran de L'air, Amyl een volle tent. Daarnaast puilde the Casbah meestal uit, en was ook Muziekgieterij bij de 6 optredens dat ik erbij was goed vol.
 

Elmer

Nieuw lid
9 jun 2024
4
9
Deel die observatie van volle tenten niet.

Heb bij Ratboys, Alice Phoebe Lou, Omar Appolo, Mildlife, Paris Paloma, Slow Pulp, Thandii en The Mysterines in een matig gevulde tent gestaan. Bij sommige slechts een kwart gevuld denk ik. Deels door het tijdstip natuurlijk, maar wel opvallend.

Alleen PJ Harvey, Slowdive, Baxter Dury, Royel Otis en English Teacher trokken de tent echt vol.
Nou ja, best een boel daarvan zijn goed te verklaren. Ratboys, Thandii en Alice Phoebe Lou waren als dagopeners gedoemd tot lage opkomst. Paris Paloma crashte met een echt overvolle tent bij Amyl & the Sniffers.

Slow Pulp vond ik zelf dan inderdaad wel schokkend leeg. Alhoewel ik moet bekennen dat ik zelf uiteindelijk halverwege ook vertrok naar de Jeugd omdat ik echt ff wat meer pit nodig had 🙈

Overigens St Vincent ook goed volle tent hoor. En bij Ada Oda kon je onmogelijk binnen komen.
 

noid

Geliefde act
19 dec 2017
1.897
994
Ik vraag me af hoeveel invloed FKP Scorpio echt heeft op Friendly Fire. Die zal er vast zijn, maar als je kijkt naar de programmering van BKS afgelopen jaren dan zit daar weinig overlap met de andere festivals bij FKP. Justice, PJ Harvey, Aphex Twin, Nick Cave waren allemaal door BKS zelf binnen gehaald.

Waar FF misschien wel een probleem heeft is dat er in hun Nederlandse tak een aantal grote namen zijn verdwenen, zoals de stroom grote concerten van Kensington en Ilse Delange. Dat zal vast wel impact hebben op FF en daarmee ook op de financiële ruimte voor de festivals van FF.
Nou als wij met wat randactiviteiten bij BKS kunnen voorkomen dat Kensington weer moet gaan touren lijkt me dat een prima deal.
 

Dutchman

Playlistbediener
21 feb 2023
23
37
Ik heb nog nooit zo weinig op de One gestaan als dit jaar. Hij was best vaak leeg of er stonden acts die mij niet interesseren. Ik hoop dat dit volgend jaar toch een betere vulling krijgt. Het is een fantastisch mooie plek voor een band! Doodzonde. Dan heb je het als organisator toch niet helemaal begrepen.
Voor mij hoeven die randzaken met sjoelen, worstelen en een kas met water ook niet. En platte beats in het bos, is daar serieus behoefte aan? Is dit een wens uit de enquête van vorig jaar? Ik kan het mij niet voorstellen. Er is toch al o.a. een Floor? Verder vind het weggegooid geld hoe ze een 10e editie 'gevierd' hebben. Dat doe je toch op het festival zelf maar toch niet op 3 verschillende plekken verspreid door NL met wat b-bandjes. Ik begrijp ook niet dat er tijd en geld gestoken wordt in die paarse entree. De vorige editie had al een prachtige entree! Breng dat logo terug!! Dat is toch een soort herkenningspunt voor ons. Zo van, we zijn er weer! En besteed dat geld aan een grotere Casbah waar daadwerkelijk meer mensen BINNEN kunnen. De hoogte en een echt podium is natuurlijk al een (logische) verbetering.
Levensvatbaar door uniek te blijven zoals Mayday schrijft. Daar ben ik het helemaal mee eens! Richt je op de muziek en kijk eens goed naar de resultaten van de laatste 2 enquêtes! Ik geloof niet dat de meerderheid vraagt om deze randzaken of meer dansplekken of meer dance hoofdacts.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayday en JMWK

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
600
617
Ik heb nog nooit zo weinig op de One gestaan als dit jaar. Hij was best vaak leeg of er stonden acts die mij niet interesseren. Ik hoop dat dit volgend jaar toch een betere vulling krijgt. Het is een fantastisch mooie plek voor een band! Doodzonde. Dan heb je het als organisator toch niet helemaal begrepen.
Voor mij hoeven die randzaken met sjoelen, worstelen en een kas met water ook niet. En platte beats in het bos, is daar serieus behoefte aan? Is dit een wens uit de enquête van vorig jaar? Ik kan het mij niet voorstellen. Er is toch al o.a. een Floor? Verder vind het weggegooid geld hoe ze een 10e editie 'gevierd' hebben. Dat doe je toch op het festival zelf maar toch niet op 3 verschillende plekken verspreid door NL met wat b-bandjes. Ik begrijp ook niet dat er tijd en geld gestoken wordt in die paarse entree. De vorige editie had al een prachtige entree! Breng dat logo terug!! Dat is toch een soort herkenningspunt voor ons. Zo van, we zijn er weer! En besteed dat geld aan een grotere Casbah waar daadwerkelijk meer mensen BINNEN kunnen. De hoogte en een echt podium is natuurlijk al een (logische) verbetering.
Levensvatbaar door uniek te blijven zoals Mayday schrijft. Daar ben ik het helemaal mee eens! Richt je op de muziek en kijk eens goed naar de resultaten van de laatste 2 enquêtes! Ik geloof niet dat de meerderheid vraagt om deze randzaken of meer dansplekken of meer dance hoofdacts.
De vraag is of de mensen die de moeite nemen om die enquête in te vullen representatief zijn voor wat het BKS publiek in zijn algemeenheid wil. Dat BKS publiek is (helaas) niet meer alleen de die hard muziekfreak, piekerend over de clashes op het blokkenschema. Hier vinden we de ONE programmering bagger maar daar waren toch nog echt meer mensen te vinden dan bij the Secret/Casbah en de TWO. Bijvoorbeeld mensen in hippe jurk/ blouse, op teenslippers, sippend aan een witte wijn, zonnebril op het hoofd, die pakweg 4 acts van de hele programmering echt heel goed kennen en verder vooral een tof weekend willen beleven. En wel hard gaan op Merol en de Jeugd. En vermoedelijk wel graag meer randzaken en platte beats op dansplekken willen. De toename in bezoekersaantallen terwijl wij hier de line-up (op bepaalde fronten) minder vinden zegt veel. denk ik.
 
Laatst bewerkt:

Professor2707

Playlistbediener
17 jun 2024
6
15
De vraag is of de mensen die de moeite nemen om die enquête in te vullen representatief zijn voor wat het BKS publiek in zijn algemeenheid wil. Dat BKS publiek is (helaas) niet meer alleen de die hard muziekfreak, piekerend over de clashes op het blokkenschema. Hier vinden we de ONE programmering bagger maar daar waren toch nog echt meer mensen te vinden dan bij the Secret/Casbah en de TWO. Bijvoorbeeld mensen in hippe jurk/ blouse, op teenslippers, sippend aan een witte wijn, zonnebril op het hoofd, die pakweg 4 acts van de hele programmering echt heel goed kennen en verder vooral een tof weekend willen bleven. En wel hard gaan op Merol en de Jeugd. En vermoedelijk wel graag meer randzaken en platte beats op dansplekken willen. De toename in bezoekersaantallen terwijl wij hier de line-up (op bepaalde fronten) minder vinden zegt veel. denk ik.
Maar dat vind ik altijd zo’n kip en het ei verhaal.
Gaat een festival hipper/goldband/djvt/hip je hopje boeken omdat er meer hippe feestyuppen komen, of komen er meer feestyuppen omdat een festival hipper/goldband/etc gaat boeken?

Ik vond het juist zo prettig dat er een festival was waar dat allemaal niet/wat minder gebeurde, ik geloof ook dat daar op deze schaal een markt voor is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dillinger2.0

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
600
617
Maar dat vind ik altijd zo’n kip en het ei verhaal.
Gaat een festival hipper/goldband/djvt/hip je hopje boeken omdat er meer hippe feestyuppen komen, of komen er meer feestyuppen omdat een festival hipper/goldband/etc gaat boeken?

Ik vond het juist zo prettig dat er een festival was waar dat allemaal niet/wat minder gebeurde, ik geloof ook dat daar op deze schaal een markt voor is.
Ja dat vond en vind ik ook prettig. De discussie of er op deze schaal een markt voor is is hier al vaker gevoerd. Dat ze met Nick Cave, The Strokes, Fontaines DC en Big Thief minder bezoekers trokken dan de laatste jaren doet mij vrezen dat die schaal kleiner is dan we hier (graag willen) denken.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.556
5.400
Ja dat vond en vind ik ook prettig. De discussie of er op deze schaal een markt voor is is hier al vaker gevoerd. Dat ze met Nick Cave, The Strokes, Fontaines DC en Big Thief minder bezoekers trokken dan de laatste jaren doet mij vrezen dat die schaal kleiner is dan we hier (graag willen) denken.
Dat is een strijd die je moet aan willen gaan. En ja je zal vast een keer op je bek gaan, maar wie heeft ooit leren fietsen zonder te vallen?

Primavera heeft ook altijd niet de line-ups gehad die ze nu hebben. Maar die hebben in de kern zich wel altijd gefocussed op kwaliteit. Daarmee hebben ze een base opgebouwd en vliegen ze vanaf heel Europa daarheen om juist het niche op te zoeken.
 

Professor2707

Playlistbediener
17 jun 2024
6
15
Ja dat vond en vind ik ook prettig. De discussie of er op deze schaal een markt voor is is hier al vaker gevoerd. Dat ze met Nick Cave, The Strokes, Fontaines DC en Big Thief minder bezoekers trokken dan de laatste jaren doet mij vrezen dat die schaal kleiner is dan we hier (graag willen) denken.

Dat vrees ik ook, toch betekent dat mijns inziens niet dat het gevolg daarvan moet zijn dat je dan maar naar de andere kant uitslaat. Er is denk ik een meer gulden middenweg. Ik vond Paolo Nutini daarin een goede headliner dit jaar: er zit genoeg muziek in om de liefhebber en muziekfreak te bekoren, maar het trekt ook een wat meer poppy publiek.
 

fiesta

Gouden Tip
20 jun 2018
351
376
Dat is een strijd die je moet aan willen gaan. En ja je zal vast een keer op je bek gaan, maar wie heeft ooit leren fietsen zonder te vallen?

Primavera heeft ook altijd niet de line-ups gehad die ze nu hebben. Maar die hebben in de kern zich wel altijd gefocussed op kwaliteit. Daarmee hebben ze een base opgebouwd en vliegen ze vanaf heel Europa daarheen om juist het niche op te zoeken.
Liever natuurlijk helemaal niet, maar als ik moet kiezen tussen betaalbare tickets met Seat als sponsor + de 'oude' line-ups en Goldband + worstelen om meer mensen te trekken dan kies ik toch voor de eerste optie. Met deelscooters om bv naar Ciutat shows te komen ook nog een sponsoring die niet helemaal los stond van het festival.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken