Best Kept Secret 2024

Als we een toplijstjes beginnen:

(Enkel zaterdag daar)

1. Royel Otis (geweldige sfeer, ideale festivalband, alles kwam even samen)
2. Infinity Song (tot tranen geroerd op het eind, eigenlijk gewoon een gedeelde eerste plek)
3. Lézard (verrassing van de dag, laat die The Secret maar eens afbreken)
4. Paolo Nutini (met vlagen saai, met vlagen prachtig, overall dus voldoende)
5. Slowdive (ja, sorry, het pakte me te weinig. Echt mijn ding op plaat, maar er ontbrak iets. Gelukkig hebben anderen het heel anders ervaren)
 
Hoorde uit mijn omgeving ook dat er nog steeds gepraat werd door PJ maar dat vooral vanaf het (verre) midde punt in de tent was waar wat kenissen gestrand waren. Blijft jammer, ik hoop voor jullie dat ze eens kritisch gaan kijken welke kant ze op willen kwa 'ervaring festival'(zoals DTRH een beetje meer te boek staat) of toch meer focus op muziek. De line-up dit jaar was ook voor mij gevoel meer een ratjetoe van vanalles en nog wat dan de jaren ervoor met als hoogtepunt de Disclosure boeking. Genoeg erg toffe dingen maar ook wat dingen die er bijvoorbeeld in 2019 nooit zouden staan.

Heel jammer dat ik de zondag heb gemist, volgend jaar hopelijk mistens een dag ook al is het 3 dagen festivallen behalve zaal festivallen wel een beetje uit mijn systeem sinds covid tijden.
 
5. Slowdive (ja, sorry, het pakte me te weinig. Echt mijn ding op plaat, maar er ontbrak iets. Gelukkig hebben anderen het heel anders ervaren)
Grappig, op plaat doet het me praktisch niks, maar omdat ik na het eind van Vince Staples direct ingebouwd stond tussen de Slowdive-fans toch maar blijven staan (was vooraf aan het twijfelen omdat ik het optreden in 2018 prima vond en ook niet zoveel heb met de nieuwe koers van Mula B.) en ik vond het juist een partij prachtig.
 
Hoorde uit mijn omgeving ook dat er nog steeds gepraat werd door PJ maar dat vooral vanaf het (verre) midde punt in de tent was waar wat kenissen gestrand waren. Blijft jammer, ik hoop voor jullie dat ze eens kritisch gaan kijken welke kant ze op willen kwa 'ervaring festival'(zoals DTRH een beetje meer te boek staat) of toch meer focus op muziek. De line-up dit jaar was ook voor mij gevoel meer een ratjetoe van vanalles en nog wat dan de jaren ervoor met als hoogtepunt de Disclosure boeking. Genoeg erg toffe dingen maar ook wat dingen die er bijvoorbeeld in 2019 nooit zouden staan.

Heel jammer dat ik de zondag heb gemist, volgend jaar hopelijk mistens een dag ook al is het 3 dagen festivallen behalve zaal festivallen wel een beetje uit mijn systeem sinds covid tijden.
Ik lees net de uitdrukking "mossel noch vis". En dat is BKS de laatste twee jaar m.i. geworden, een festival zonder eigen gezicht. Paaspop op de ONE en LGW op de rest van het terrein. Het eerst betaalt met het publiek dat het nu wel trekt goed beschouwd het tweede, maar ik vind het een heel ongemakkelijke combinatie waarvoor je ondertussen eigenlijk ook te veel betaalt.
 
  • Thinking
Waarderingen: wil
Zijn er eigenlijk mensen die naar Billy Woods gaan? Of sta ik daar alleen straks?
Ik was er ook! Een kwartiertje maar, want het klonk weliswaar heel goed, maar ik had de fut niet meer voor deze zware kost. Ga er komende welen nog eens echt voor zitten.
 
Ik lees net de uitdrukking "mossel noch vis". En dat is BKS de laatste twee jaar m.i. geworden, een festival zonder eigen gezicht. Paaspop op de ONE en LGW op de rest van het terrein. Het eerst betaalt met het publiek dat het nu wel trekt goed beschouwd het tweede, maar ik vind het een heel ongemakkelijke combinatie waarvoor je ondertussen eigenlijk ook te veel betaalt.
Ten dele herkenbaar, maar tegelijk was het ook zo dat alle tenten bij de meeste optredens ook echt goed vol stonden. Voor mij is het gezicht van dit festival toch echt dat de muziek meer centraal staat dan bij die andere grote festivals, ondanks alles wat er in de randen gebeurd. Al herken ik ook dat het wel begin te schuiven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Matthijs
Heerlijk weekend gehad.

Uitblinkers: De drie avond-slots in de TWO. Aangevoerd door PJ Harvey, gevolgd door St Vincent en Slowdive.

Overperformers: Royel Otis, Jockstrap, Baxter Dury, Merol

Tegenvallers: de gehele programmering op de ONE.

Spijt: het missen van Infnity Song, en het zien van English Teacher
 
Maar puur muzikaal gezien is Justice toch ook een relic dat vooral teert op 1 album van vele jaren geleden. Langer geleden dat toen Disclosure hun enige potente plaat maakte.

Niet mee eens, het nieuwste album van Justice is ijzersterk, hun sterkste werk na Cross, en hun live remixalbums winnen keer op keer grammys, dus relevantie bij hun is zeer hoog en nieuw werk behaalt een niveau wat ze in de spotlight zet.

Dat is juist erg vergelijkbaar met PJ Harvey. Heeft dezelfde hoeveelheid "bekendeheid" en roem rondom haar laatste paar albums, en blijft daarom juist erg relevant.

De vergelijking van Justice als band die op een album moet touren en daardoor een uitgekauwde headliner is is ook best apart, zeker als dit jaar LCD soundsystem weer gaat touren. Als er nou een band is die op eerder werk moet touren en de laatste 7 jaar niks relevante hebben uitgebracht...
 
Ik ben niet zo goed in lange stukjes schrijven dus een uitgebreid verslag ga ik denk ik niet doen, maar wat was het weer een onvergetelijk weekend. Inmiddels mijn 6e keer, voor m'n vriendin de 4e keer, en ook al voelt het wel alsof we elk jaar iets meer in de minderheid zijn als bezoekers die het hele weekend strak volplannen met verschillende soorten artiesten waar we aandachtig naar luisteren blijft het gewoon één van de hoogtepunten van ons jaar.

Helemaal met onze nieuwe wandelschoenen was het dit jaar ook fysiek goed te doen, wat de hele ervaring ook naar een nieuw niveau tilde. De tickets voor volgend jaar zijn al weer binnen dus het voorspellen en discussiëren kan wat mij betreft beginnen!

Hoogtepunten van dit jaar waren voor mij Mannequin Pussy, CMAT, einde van Vince Staples, Slowdive, Osees, Amyl and the Sniffers, Dorian Electra, Billy Woods.

Vanochtend de wekker al om 6 uur gezet om voor de ergste regen al in de auto te zitten, ben daar erg blij mee.
 
Niet mee eens, het nieuwste album van Justice is ijzersterk, hun sterkste werk na Cross, en hun live remixalbums winnen keer op keer grammys, dus relevantie bij hun is zeer hoog en nieuw werk behaalt een niveau wat ze in de spotlight zet.

Dat is juist erg vergelijkbaar met PJ Harvey. Heeft dezelfde hoeveelheid "bekendeheid" en roem rondom haar laatste paar albums, en blijft daarom juist erg relevant.

De vergelijking van Justice als band die op een album moet touren en daardoor een uitgekauwde headliner is is ook best apart, zeker als dit jaar LCD soundsystem weer gaat touren. Als er nou een band is die op eerder werk moet touren en de laatste 7 jaar niks relevante hebben uitgebracht...
LCD is en blijft een geweldige live band en een must see op een festival.
Maar afgaand op hun setlist lijken hun shows een herhaling te worden van wat we al op BKS18 hebben gezien. Blijft niettemin natuurlijk wel erg goed!

Justice heeft juist een compleet nieuwe set met een mix van vooral Cross en dat nieuwe album gemaakt, met een erg vette lichtshow.
 
  • Leuk
Waarderingen: Matthijs en noid
De vergelijking van Justice als band die op een album moet touren en daardoor een uitgekauwde headliner is is ook best apart, zeker als dit jaar LCD soundsystem weer gaat touren. Als er nou een band is die op eerder werk moet touren en de laatste 7 jaar niks relevante hebben uitgebracht...
Mja, als ik LCD luister heb ik 4 geweldige albums (die bijna klassiekers geworden zijn) om uit te kiezen. Bij Justice blijft het, bij mij, toch bij Cross (en het bijbehorende live album). En die komt ook nog eens niet in de buurt bij Sound Of Silver of American Dream. Maar goed, smaken hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: davadude en noid
Ik ga vanavond naar Snõõper in Botanique.
Was dat een dingetje op BKS, of had ik me die tickets beter uitgespaard ?
 
Mijn verslag komt later en ben pas net thuis, maar het eerste (headliner?) gerucht is al binnen voor 2025:

King Gizzard is van 18/5 tot 10/6 in Europa voor een 'Residency Tour', Nederland zit er niet tussen. Kunnen ze daarna mooi wat festivals doen nog!
Die lijken ook echt elk festivalseizoen shows te spelen. Het speciale is er al lang vanaf.
 
Mijn verslag komt later en ben pas net thuis, maar het eerste (headliner?) gerucht is al binnen voor 2025:

King Gizzard is van 18/5 tot 10/6 in Europa voor een 'Residency Tour', Nederland zit er niet tussen. Kunnen ze daarna mooi wat festivals doen nog!
We hebben Fontaines D.C al met potlood genoteerd hoor voor een van die drie plekken ;) King Gizzard doet mij niets, maar zou voor BKS wel een sterke headliner zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Processierups en noid
Geweldig:
Slowdive, PJ Harvey, Justice

Goed:
Sammy Virji, Snõõper, Ratboys, CMAT, Royel Otis, Cherry Glazer, Osees, Ada Oda, Haunted Youth, Amyl and the Sniffers, Floating Points

Prima:
Alice Phoebe Lou, English Teacher, Mannequin Pussy, Upchuck, Labrini Girls, Pip Blom, Néomí, Hiqpy

Mwoh:
The Armed, Julie Pavon, Vince Staples

-Slechts 1 optreden op de ONE gezien
-Het nachtprogramma deed het totaal niet voor mij dit jaar
-Coney Island werkt totaal niet voor mij, hoewel er wel dingen waren die mij aanspreken in het programma ben ik er nooit langer dan 5 minuten geweest
-Op de Casbah mag er wel meer geprogrammeerd worden, telkens 75 minuten tussen optredens van 45 minuten is te lang
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread