Dus jij vindt dat Novastar afgelopen editie meer urgentie had dan White Lies nu?.
White Lies hoort helemaal niet in dat rijtje thuis omdat het totaal niet de urgentie heeft. White Lies heeft dat op het eerste album na ook nooit met gehad als we eerlijk tegenover elkaar kunnen zijn. Daarom zijn ze ook gedegradeerd naar de kleinere festivals en poppodia. Jij wil als bondscoach nu Top Oss spelers gaan selecteren voor het Nederlands elftal voor het WK. Terwijl in jouw lijstje op z’n minst nog spelers van het niveau ala Andries Noppert er in staan. Daarom trekt het gewoon scheef, en dat mogen wel benoemen lijkt me, en daarom mag ik mij ook als fanatiek achterban zeker laten horen.
En BKS is wel degelijk in de wereld gekomen om een gat op te vullen waar andere festivals ze lieten liggen. White Lies staat op dit moment in zalen zoals de Fluor in Amersfoort of de Bosuil in Weert. Met alle respect, maar BKS heeft dit acts totaal niet nodig. Heeft ook niks met snobisme te maken, beetje easy dit.
Ik ga zeker niet beweren dat het een "spannende" band is op dit moment. Maar het is wel al jaren een van de meest gevraagde indie-bands in Nederland, met nieuwe muziek uit die het gewoon goed doet in onder andere de 3voor12 song van het jaar, Kink 1500 (maar liefst 3 nummers van het nieuwe album) en de album charts (top 10). In die Kink 1500 staan ze overigens met 8 nummers, waarvan 5 uit de laatste paar jaar (de hoogste in de top 30 zelfs). Dat is echt geen Top Oss hoor. En ze hebben er bovendien nog nooit gestaan, terwijl veel genre-genoten er al wel te zien waren. Dat ze in Fluor en de Bosuil stonden was omdat ze er al iets van 14 Nederlandse zaalshows dit jaar op hadden zitten, waaronder in de Ronda en de 013. Lijkt me een bewuste keuze om uitgebreid langs de kleinere theaters te trekken en ook eens wat andere steden aan te doen. Dat zegt niks over de populariteit.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil helemaal niet zeggen White Lies een typische BKS-naam is, of een goede koers voor het festival. Uiteraard heeft BKS ze niet "nodig", maar er zitten nou eenmaal altijd wat namen met wat minder urgentie bij die je misschien "opvulling" kan noemen. Dat geldt voor zo goed als elk festival. Daarmee zeg ik helemaal niet dat BKS voortaan uit de Bospop-vijver moet gaan vissen. Maar er mag op dit forum ook best wel eens een keer zo'n "opvulling" naam genoemd worden zonder dat daar meteen een probleem van gemaakt wordt. Ik wilde alleen maar zeggen dat ze volgens mij best goed uit de verf zouden komen.