Best Kept Secret 2019 - Nieuws en geruchten

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
PJ Harvey en Lana Del Rey zijn opties, die werken allebei ook aan een nieuw album, naar het schijnt, passen bij BKS en zijn bekend genoeg om headliner te zijn.
En Missy Elliott zou in theorie leuk zijn, maar schijnt live niet heel erg goed te zijn.

Is Courtney Barnett al bekend genoeg? Sleater-Kinney zou leuk zijn, als ze een nieuw album hebben, maar waarschijnlijk niet bekend genoeg voor een headliner. Goldfrapp? M.I.A.? Robyn? Solange?
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.213
2.150
BKS 2019 zal de headliners gaan delen met festivals als Primavera en All Points East.
Als het gaat om een 'female fronted' headliner die komend jaar op die festivals kan staan lijkt Florence + the Machine mij de meest waarschijnlijke.
 

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
664
340
Lorde zou denk ik ook een hele goede zijn, maar die tourt volgende zomer denk ik niet.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.213
2.150
Lorde zou denk ik ook een hele goede zijn, maar die tourt volgende zomer denk ik niet.

Zeker, maar zij stond juist dit jaar op Primavera en APE. Verwacht niet dat zij dan in Europa tourt.
 

bornlivedie

Randprogramma
12 jun 2018
221
0
Lorde is dan wel vrij snel uitgegroeid tot een grote mevrouw, maar om dan met twee albums al alleen een headliner te zijn... Nu zijn we wel verwend de afgelopen twee edities natuurlijk.

Oja, PJ Harvey en Lana del Rey zijn nog wel goede opties, zij het dat ik daar niet hetzelfde mainstage gevoel bij heb als Björk en FATM. Solange dacht ik ook nog even aan, twijfel ik nog een beetje, zal dan denk ik wel weer met nieuw materiaal moeten komen. Courtney Barnett lijkt me niet groot genoeg, maar zie ik wel weer zitten voor een goede spot in the TWO.
 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
Ik heb dan weer bij Florence geen headliner-gevoel, maar ik heb dan ook helemaal niks met die band. Er hingen posters ter promoties van het nieuwe album en ik kon uit de letterbij van het logo niet wijs worden om welke artiest het ging. :)

Bij Lorde heb ik het goed gevoel wel, maar het is een gevoel en valt moeilijk te kwantificeren. Overigens hadden bij de editie van 2015 alledrie de headliners maar twee albums uit. :p

En er is een samenhang met de andere headliners. Naast twee superpopulaire acts kun je een derde zetten die veel minder populair is (bij het publiek van het festival).
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.213
2.150
Ik heb dan weer bij Florence geen headliner-gevoel, maar ik heb dan ook helemaal niks met die band. Er hingen posters ter promoties van het nieuwe album en ik kon uit de letterbij van het logo niet wijs worden om welke artiest het ging.
1f642.svg


Bij Lorde heb ik het goed gevoel wel, maar het is een gevoel en valt moeilijk te kwantificeren. Overigens hadden bij de editie van 2015 alledrie de headliners maar twee albums uit.
1f61b.svg


En er is een samenhang met de andere headliners. Naast twee superpopulaire acts kun je een derde zetten die veel minder populair is (bij het publiek van het festival).

Florence heeft toch al een keer het hoofdpodium op Werchter afgesloten? En Lorde op Roskilde?
 

Dillinger

Dagopener
14 jan 2016
657
0
Ik hoop dat ze de best beschikbare headliners aantrekken. Geloof er niks van dat gender een bepalende factor is en terecht. Prima hoor een vrouwelijke headliner maar zoals al eerder opgemerkt: de spoeling is dun. Bjork en Florence, dan heb je het wel gehad. De andere genoemde namen zijn simpelweg niet groot genoeg. En dat is (helaas) inclusief PJ Harvey. In de periode 2013-2015 had dat nog gekund , voor 15 tot 17.000 man. Maar met PJ gaan ze never nooit niet 25.000 man trekken. Ik hoop in elk geval dat tot in lente van dagen de kwaliteit van de muziek de bepalende factor blijft en niet gender.
 

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
664
340
Maar de kwaliteit van de muziek valt dan natuurlijk niet te kwantificeren, dus zullen ze acts boeken die ze zelf leuk vinden en die het publiek trekken. En met een "Eerste vrouwelijke headliner ooit op BKS" krijg je je naam wel lekker in de pers, wat dus ook voor publiek zal zorgen.
 

Dillinger

Dagopener
14 jan 2016
657
0
Maar de kwaliteit van de muziek valt dan natuurlijk niet te kwantificeren, dus zullen ze acts boeken die ze zelf leuk vinden en die het publiek trekken. En met een “Eerste vrouwelijke headliner ooit op BKS” krijg je je naam wel lekker in de pers, wat dus ook voor publiek zal zorgen.

Ik kan het me niet voorstellen. Je gaat toch niet opeens naar festival omdat je het tof vindt dat er een vrouwelijke headliner staat? Ik denk echt niet dat het voor het gros van het publiek zo belangrijk is.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.878
6.066
fyi Jamie xx mocht ook al is headlinen in het verleden, het niet groot of populair genoeg zijn van een vrouwelijke act is quatsch. Acts als Portishead, Patti Smith, Solange, Beach House, St Vincent, CHVRCHES, Lorde, Warpaint, HAIM, PJ Harvey, Fever Ray, Roisin Murphy ... vallen voor mij in diezelfde categorie qua 'populariteit' en kunnen op die manier ook gewoon headlinen. Misschien dat namen als Angel Olsen, Courtney Barnett, Savages etc binnen enkele jaren ook wel kunnen doorstromen naar prominente rollen op line ups.

BKS moet ook maar 25.000 kaartjes verkopen, geen 35 zoals DTRH of 65 zoals Pinkpop. Dat valt dus best wel mee en makkelijk te verkopen met een sterk programma over het hele weekend heen. Headliners trekken het publiek maar eigenlijk is dat iets wat BKS nooit is geweest.. tot de twee giganten die ze vorig jaar hebben weten binnenhalen. Nu moeten er opeens wél grote namen worden geboekt zodat ze publiek trekken. Dat snap ik niet echt..
 

bornlivedie

Randprogramma
12 jun 2018
221
0
Bij Lorde heb ik het goed gevoel wel, maar het is een gevoel en valt moeilijk te kwantificeren. Overigens hadden bij de editie van 2015 alledrie de headliners maar twee albums uit.
1f61b.svg

Ja, daarom dat ik zei dat we verwend zijn de afgelopen twee edities. :p Zelf ben ik niet zo van Lorde, dus zie ik liever iemand anders.

Florence heeft toch al een keer het hoofdpodium op Werchter afgesloten? En Lorde op Roskilde?

FATM inderdaad een headliner van formaat, afsluiter RW'16. Lorde als headliner op Roskilde of Northside kan ik zo snel niet vinden. Ze speelde dit jaar wel 1u15 op Primavera, als een soort voorprogramma van Arctic Monkeys.



Ik hoop dat ze de best beschikbare headliners aantrekken. Geloof er niks van dat gender een bepalende factor is en terecht. Prima hoor een vrouwelijke headliner maar zoals al eerder opgemerkt: de spoeling is dun. Bjork en Florence, dan heb je het wel gehad. De andere genoemde namen zijn simpelweg niet groot genoeg. En dat is (helaas) inclusief PJ Harvey. In de periode 2013-2015 had dat nog gekund , voor 15 tot 17.000 man. Maar met PJ gaan ze never nooit niet 25.000 man trekken. Ik hoop in elk geval dat tot in lente van dagen de kwaliteit van de muziek de bepalende factor blijft en niet gender.

Ik hoop heel erg dat ze vooral gewoon het beste en meest relevante blijven boeken en dat vertrouwen heb ik ook wel na wat Robert Swarts laatst zei. Vandaar dat ik ook opzoek ging naar vrouwelijke namen die hieraan voldoen, en een vrouwelijke headliner lijkt dus nog niet heel makkelijk te worden met ook DTRH en Lowlands als grote spelers, en in mindere mate Pinkpop denk ik.
 

bornlivedie

Randprogramma
12 jun 2018
221
0
fyi Jamie xx mocht ook al is headlinen in het verleden, het niet groot of populair genoeg zijn van een vrouwelijke act is quatsch. Acts als Portishead, Patti Smith, Solange, Beach House, St Vincent, CHVRCHES, Lorde, Warpaint, HAIM, PJ Harvey, Fever Ray, Roisin Murphy … vallen voor mij in diezelfde categorie qua ‘populariteit’ en kunnen op die manier ook gewoon headlinen. Misschien dat namen als Angel Olsen, Courtney Barnett, Savages etc binnen enkele jaren ook wel kunnen doorstromen naar prominente rollen op line ups.

BKS moet ook maar 25.000 kaartjes verkopen, geen 35 zoals DTRH of 65 zoals Pinkpop. Dat valt dus best wel mee en makkelijk te verkopen met een sterk programma over het hele weekend heen. Headliners trekken het publiek maar eigenlijk is dat iets wat BKS nooit is geweest.. tot de twee giganten die ze vorig jaar hebben weten binnenhalen. Nu moeten er opeens wél grote namen worden geboekt zodat ze publiek trekken. Dat snap ik niet echt..

Het is dan ook pas van de laatste twee edities dat ze uitverkopen én nu ze zes edities ver zijn hebben ze denk ik genoeg reputatie opgebouwd om de grotere namen ook echt aan te kunnen trekken. Nu zijn er ook verwachtingen natuurlijk en het gros van de kaarten zal nu eenmaal dankzij headliners worden verkocht (toch moeilijk te zeggen zonder getallen hierachter, misschien inderdaad bij BKS iets minder het geval). Stuk van de laatste podcast van 3voor12 (De Machine #8) ging hier min of meer ook over. Het is interessant genoeg voor artiesten om op een 25k festival te staan als dit goed is voor hun carrière; dat ze een voor hun gunstige plaats op de poster en op de stages kunnen krijgen. Zo verwacht ik ook eerder Björk op BKS en FATM op Lowlands of DTRH. Al had ik AM en Radiohead ook niet per se bij BKS verwacht, dus ik ben graag in voor een verrassing.
Nu ben ik helemaal niet per se van de headliners, en was ik dit jaar sowieso niet vaak bij stage ONE, maar het voelt toch bijna als een verlies als ze met 'mindere' headliners komen volgend jaar. Oké, weer 3 op 3 toppers verwacht ik ook weer niet, toch zeker 2 op 3 :p Zeker als ze weer een interessante naam tegelijk met de headliner op FIVE zetten.
 

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
664
340
Ik denk dat Radiohead op een festival als Best Kept Secret kan staan omdat het Radiohead niet echt heel veel uitmaakt waarmee ze het meeste geld verdienen of wat goed is voor hun carrière. Radiohead staat op een festival als Best Kept Secret omdat ze het het liefst zo klein mogelijk houden wanneer dat kan. Ze kunnen makkelijk de Ziggo Dome meerdere keren vol krijgen, en toch deden ze in NL in 2016 alleen de HMH aan. Ik denk dat Best Kept Secret verder ook gewoon een leuk festival is om te spelen.
 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
Het belangrijkste in het hele genderverhaal is natuurlijk niet een vrouwelijke headliner, Het gaat over de line-up van festivals in het geheel. Een headliner is hoogstens een uithangbord en een discussie als dit gaat er ook toe leiden dat als een van de headliners vrouwelijk is, dit door mensen gaat uitgelegd worden als een 'moetje'.
 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
Persoonlijk word ik overigens helemaal niet enthousiast van headliners, ik vind het vooral leuk om er enigszins beargumenteerd naar te raden. Met een restrictie (gender) is het nog leuker. Net zoals het bedenken welke hip hop act een headliner zou kunnen zijn of welke dance act of, in navolging van Jamie XX, welke DJ.
 

holmes

Playlistbediener
14 jun 2018
27
27
Nieuw hier op de site, maar al jaren trouwe BKS-bezoeker. In tegenstelling tot veel mensen hier vond ik afgelopen line-up op voorhand niet zo interessant (op enkele namen na, wel weer enorm vermaakt). Had met geen enkele lichting namen een 'wauw' gevoel. Dus mijn hoop voor 2019:

Headliners:
a.
Sufjan Stevens / Kendrick Lamar / Bon Iver
b.
The Roots of Anderson .Paak / Tame Impala / The XX

Sub:

Patrick Watson / Kiasmos / Madlib (DJ of met Freddie Gibbs) / Frank Ocean / Interpol / Daughter / Childish Gambino / Grizzly Bear / Jon Hopkins / Damien Jurado / Danny Brown / DJ Koze / Mac DeMarco / FKA Twigs / Badbadnotgood / Villagers / Young Fathers

Open Mike Eagle / Aldous Harding / The Budos Band / Ross From Friends
 

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
664
340
Leuk lijstje! Denk alleen wel dat Frank Ocean een headliner zou zijn.

Een Freddie Gibbs + Madlib show zou ook echt een must-see zijn.
 

MixTape

Gouden Tip
26 okt 2017
326
0
Dat hele vrouwelijke headliner gedoe wordt groter gemaakt dan nodig. Maar als we het dan toch over vrouwen hebben, what about London Grammar? Past qua sfeer prima op BKS en maakten op Pukkelpop veel indruk vorig jaar. Van Lorde vind ik alleen Tennis Court leuk samen met Flume. (past Flume op BKS?) The Xx en Florence zijn ook een dikke yes hoor
 

bornlivedie

Randprogramma
12 jun 2018
221
0
London Grammar zou van mij ook zeker mogen, en ik zat ook al eens na te denken over of ik die het liefste op ONE of TWO heb. Nu stond Agnes Obel vorig jaar ook op ONE, dus dat zal wel waarschijnlijk zijn dan. Weet niet of ze volgend jaar weer/nog steeds touren. De stem van Hannah is niet altijd bestendig tegen het touren, vorig jaar één en ander moeten afzeggen.

Dat had ik ook! Enkel die met Flume en Lorde. Flume kan wel maar zou geen hele bijzondere boeking zijn. Heeft ook al op Lowlands, DRTH en Werchter gestaan volgens mij. Qua DJ's e.d. zitten ze toch vaak iets meer uit de pop hoek geloof ik.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken