Best Kept Secret 2015

Sandervandam

Randprogramma
15 jan 2014
191
0
Zover ik weet is het overdag vooral, om half één verplaatst alles altijd naar binnen toe dus dan moeten de bands al wel afgelopen zijn.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Nou een verslagje van de vrijdag dan :), binnenkort meer

Na het derde jaar is Best Kept Secret één van mijn lievelingsfestivals. Het voelt heel erg persoonlijk en ik herken soms zelfs andere bezoekers van gezicht van eerdere jaren (zonder ze ooit gesproken te hebben). Nadat ik mijn tentje had opgezet, zijn we meteen doorgelopen naar METZ. Aan de ene kant is dit de perfecte festivalopener: de sfeer zit er meteen in. Maar toch… het is wel even opwarmen. De moshpits zijn niet half zo goed als bij FIDLAR een uur later. Gelukkig krijgen ze een herkansing op Le Guess Who? op, hopelijk, een beter tijdstip.

FIDLAR dus, één van de betere garagebandjes die het festival dit jaar rijk is. Elk nummer klinkt als een hit en wordt ook zo ontvangen. Ook het nieuwe nummer 40oz. on repeat en nestelt zich als een echte oorwurm voorderest van de dag in je hoofd. Al is het wel weer vrij van hetzelfde. Maar wat maakt het uit? bij FIDLAR wil je springen en meeschreeuwen en reken maar dat de band daar de juiste show voor geeft.

Toch ben ik iets eerder weggegaan voor een mooi plekje bij Strand of Oaks. Niet dat het nodig was, want de mainstage was praktisch uitgestorven. Jammer, de afwezigen hebben iets gemist. Het grootse, soms bombastische geluid van Timothy Showater past perfect op dit grote podium. Langzaam stroomt het veld vol, waarop de bebaarde frontman dankbaar reageert. Je gunt deze man gewoon een stadium. Hij zet een show neer waar de headliners van deze editie alleen van kunnen dromen.

Waar Strand of Oaks duizenden mensen aankan, lukt het Earl Sweatshirt niet om zich staande te houden in de TWO. Misschien ligt het aan dit brave indiepubliek. Wanneer hij de crowd ‘i’ll fuck the freckles off your face bitch’ laat scanderen wordt dit slechts een beetje gemompeld, dan is zo’n zin opeens erg ongemakkelijk. Earl heeft niet de energie die zijn grote 'broer' Tyler, The Creator wel heeft, die twee jaar eerder de kleinere THREE compleet op zijn kop zette. Dat had hij kunnen compenseren door een gastartiest of tenminste een enthousiastere ‘DJ’, die werkelijk niets meer doet dan op play drukken.

Eagulls lost de belofte niet in, het debuut bevat goede gejaagde liedjes gekenmerkt door George Mitchell’s stem. Helaas heeft de frontman net een paar slokjes teveel op, waardoor hij in zijn eigen wereldje zit. Daarnaast staat het geluid niet goed afgesteld en is hij ook nog eens slecht te horen. Wat dan weer wel leuk was, is dat ik tijdens het verlaten van de tent Kos tegenkwam, die ik later nog vaak ben tegengekomen.

Na twee tegenvallers is drie maal scheepsrecht. Enigszins twijfelend ging ik naar The Jesus and Mary Chain die integraal hun debuut Psychocandy uitvoeren. Mijn vader klaagt dat het herrie is als ik het op heb staan. Helemaal ongelijk kan ik hem niet geven, maar wat voelt die herrie live goed. Vanaf opener Just Like Honey zit het goed en is deze show vanaf de eerste minuut een lange meeslepende trip. Het mooie van JAMC is dat onder de laag van schurende gitaren, die wel iets weghebben van een cirkelzaag, heerlijke popliedjes verstopt zitten. Een van de hoogtepunten van het festival.

The Libertines laat ik voor wat het is. Mijn muziekprogramma gaat verder met Blanck Mass. Het zoveelste hoogtepunt op nog maar de eerste dag. Dit lid van duo Fuck Buttons maakt drone muziek, maar net even wat toegankelijker en dansbaarder. Dit zorgde ervoor dat ik ondergedompeld door diepe bassen een uur lang met mijn ogen dicht heb staan dromen.

Na afloop liep ik langs het meer om even bij te komen van al dit muzikale geweld. Totdat ik even achterom keek en daar Kos aan zag komen huppelen. Vervolgens zijn we samen naar Vessels gegaan. Deze vijfkoppige band maakt een soort combinatie van techno en post-rock. Dat is nou precies wat Best Kept Secret zo mooi maakt. Waar je op Lowlands om één uur ’s nachts naar DJ-sets staat te kijken, kan je hier dansen op bijzondere live-acts.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Fijn verslag Matthijs!

Jammer dat Eagulls hun plaat live niet weten waar te maken, ook in het stroomhuisje in Eindhoven was het niet goed. Hoop dat ze zich weten te herpakken.
En ik ben erg benieuwd hoe Fidlar het er op de mainstage vanaf gaat brengen dit weekend op Werchter.

Heeft iemand toevallig Kindness gecheckt? ben erg benieuwd hou hij het er vanaf bracht. Heb in een revieuw gelezen dat het best wel een lache optreden is geweest.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Thanks! Wel de laatste 5 minuutjes gezien. Dat was wel een feestje, iedereen ging helemaal los. Er stonden ook best veel mensen op het podium, maar had niet echt door wat ze allemaal deden. Ik had ook een beetje het idee dat ie zelf vooral over het podium rende en niet echt muziek maakte. Maar oke, dat was mijn indruk van de laatste vijf minuten, dus dat zegt niet alles.
 

Seventheen Seconds

Gouden Tip
11 mei 2015
254
68
Toch ben ik iets eerder weggegaan voor een mooi plekje bij Strand of Oaks. Niet dat het nodig was, want de mainstage was praktisch uitgestorven. Jammer, de afwezigen hebben iets gemist. Het grootse, soms bombastische geluid van Timothy Showater past perfect op dit grote podium. Langzaam stroomt het veld vol, waarop de bebaarde frontman dankbaar reageert. Je gunt deze man gewoon een stadium. Hij zet een show neer waar de headliners van deze editie alleen van kunnen dromen.

Als die gasten nog een goede cd maken kan je ze laten headlinen of als sub boeken. Dan hebben ze voldoende repertoire. Hij weet wel met het publiek te communiceren. Die gasten verdiende een betere plek dan vroeg op de vrijdag. Na afloop een gesigneerde cd en foto bij hem gescoord. In augustus staat hij in Ekko.
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Zijn er toevallig mensen die ook bij het feestje tijdens The Vaccines waren? (achter het geluidshuisje tussen de 2 speakers)

Ik stond er samen met Mink & Sam, het was echt bizar
icon_rolleyes.gif

Dat was wel één van de meest memorabele momenten ja. Ik heb weinig met The Vaccines, en ik had zo'n megapit achter (!!) het huisje daar echt niet verwacht. Uiteraard er ook maar even ingesprongen totdat er iemand met het idee kwam met een verse aardappel te gaan smijten, wat volgde was dat iedereen die in die pit stond te dansen achter die aardappel aanging. Erg tof om te zien :D
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.384
559
METZ. Aan de ene kant is dit de perfecte festivalopener: de sfeer zit er meteen in. Maar toch… het is wel even opwarmen. De moshpits zijn niet half zo goed als bij FIDLAR een uur later. Gelukkig krijgen ze een herkansing op Le Guess Who? op, hopelijk, een beter tijdstip.

Ja, precies dit. Metz als opener op two is achteraf een grote programmeerfout. Die hadden best net zo'n vette show kunnen geven als Off! of Pissed Jeans later deden. Metz en Eagulls omdraaien zou al veel verschil hebben gemaakt en Eagulls is toch saai live.
 

Festileaks

Campingartiest
3 jun 2015
93
0
Vraagje aan onze trouwe Leakers!
Indien jullie de enquête invullen van BKS, willen jullie dan a.u.b. Festileaks in de open invulvelden invullen.
Dat zal ten zeerste op prijs gesteld worden. Het gaat vooral over vraag 5 en 6.
5. Welke media heb je gebruikt om informatie over Best Kept Secret te vinden? (meerdere antwoorden mogelijk)
Andere nationale of internationale (muziek-)blogs of websites, namelijk: Festileaks
6. Welke uitingen van Best Kept Secret heb je gezien in aanloop naar het festival? (meerdere antwoorden mogelijk)
Andere uitingen, namelijk: Festileaks
Bijgekomen van Best Kept Secret 2015? We horen graag hoe het was, zodat we ‪#‎BKS16‬ nog beter kunnen maken. Vul de enquête in.
Dank voor het invullen en hopelijk tot volgend jaar!
http://www.bestkeptsecret.nl/laat-weten-hoe-best-kept-secret-2015-voor-je-was/
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Vraagje aan onze trouwe Leakers!
Indien jullie de enquête invullen van BKS, willen jullie dan a.u.b. Festileaks in de open invulvelden invullen.
Dat zal ten zeerste op prijs gesteld worden. Het gaat vooral over vraag 5 en 6.
5. Welke media heb je gebruikt om informatie over Best Kept Secret te vinden? (meerdere antwoorden mogelijk)
Andere nationale of internationale (muziek-)blogs of websites, namelijk: Festileaks
6. Welke uitingen van Best Kept Secret heb je gezien in aanloop naar het festival? (meerdere antwoorden mogelijk)
Andere uitingen, namelijk: Festileaks

Done,
Het gaat trouwens wel om vraag 7/8 ipv 5/6

Bij vraag 28 kun je je wensenlijstje aangeven, wat hebben jullie allemaal aangegeven?

Mijn wensenlijstje top 5.
- The National
- Foals
- Japandroids
- Bon Iver
- Grimes
 

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Ik ben niet naar BKS geweest, maar ik heb wel een aantal wensen:
* Modest Mouse
* Yeah Yeah Yeahs
* Run The Jewels
* Sleater-Kinney
* Built To Spill

Ik vind de genres die BKS programmeert echt geweldig, maar dit zijn de namen die me echt zouden kunnen overhalen een kaartje te halen! :)

Of laten we gek doen: Gorillaz komen volgend jaar met een nieuwe plaat, dus..? O:)
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.666
1.189
01 John Frusciante (ook al is het bij uitstek een van de kleinste mogelijkheden)
02 The Audacity
03 The Dune Rats
04 Bon Iver
05 Band Of Horses
... Ik had het daarstraks wat rap rap ingevuld, had liever op 2 Thelonious Monster gezet en alles dan een plaatsje opschuiven.

Even een vraagje:
Mogen we The Strokes, Blur, The Flaming Lips en Arcade Fire allemaal als 'te groot' opschrijven? Zouden anders ook stuk voor stuk droom-headliners zijn voor BKS (al wouden ze nog wel groeien, zonder bij de 'grote' festivals te gaan horen las ik gisteren)!
 

Seventheen Seconds

Gouden Tip
11 mei 2015
254
68
In de NME top 20 van Glastonbury 2015 staan 5 acts die op BKS stonden. Op volgorde van ranking.
1. Circa Waves
4. Wolf Alice
5. The Libertines
8. Alt-J
14. The Vaccines.

uit de editie van 2014:
6. Catfish & Bottlemen
12. George Ezra

Uit het kwaliteitsfestival DTRH alleen FKA Twigs (10) en Patti Smith (15).
 

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.470
1.623
De NME is niet serieus te nemen als ze het over Britse bands hebben, die hebben per definitie een paar streepjes voor op bands uit andere landen.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.403
627
In de NME top 20 van Glastonbury 2015 staan 5 acts die op BKS stonden. Op volgorde van ranking.
1. Circa Waves
4. Wolf Alice
5. The Libertines
8. Alt-J
14. The Vaccines.

uit de editie van 2014:
6. Catfish & Bottlemen
12. George Ezra

Uit het kwaliteitsfestival DTRH alleen FKA Twigs (10) en Patti Smith (15).

1) Het was een poll onder de lezers, diezelfde lezers die Oasis de beste band aller tijden en The Prodigy de beste dance act aller tijden vinden
2) NME serieus nemen als een muziekmedium zegt ook al genoeg. Die baseren hun reviewscores op hoe populair een artiest onder hun lezerspubliek is...

Ga eens kijken bij De Morgen en Humo wat zij de beste acts van Rock Werchter vonden. Juist ja, je gaat daar de grote namen van DTRH (Patti Smith, TWOD, Damien Rice, O&TW) bovenaan vinden. Op Alt-J en Balthazar na hangen de BKS-acts daarentegen onderaan (Circa Waves) of in de grijze middenmoot (OMAM, The Vaccines). Om maar te zeggen hoe subjectief zo'n argumenten zijn.
 

Seventheen Seconds

Gouden Tip
11 mei 2015
254
68
Met alle respect Rock Wechter is geen Glastonbury. RW is een middelmatig massa festival zonder enige vorm van beleving, behalve het alcoholisme van de bezoekers. Je neemt een weiland men bouwt een podium, een tent, een tap, en je noemt het Rock Wechter. Veel plezier en men gaat drinken om alle ellende te vergeten.

Verdiep je even in de oplage van de Morgen. Die krant heeft nog nooit iets voorgesteld.

En inderdaad OASIS is een van de grootste en beste bands van de wereld geweest in de jaren negentig . Velen malen groter dan het hier steeds bejubelde Foo Fighters. De na hun debuut cd niets meer hebben voortgebracht dat het predikaat kwaliteit met zich mee mag dragen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken