Hier is een recensie die ik op een Engelse website schreef over ons weekend:
Ik ben net bijgekomen van een paar behoorlijk gekke dagen in Amsterdam voor ADE, dus ik dacht dat ik wat van onze ervaringen zou delen - excuses voor de lengte van het bericht, maar ik wilde het recht doen!
Ik ben er in het verleden al heel vaak geweest, maar het was eigenlijk 2012, ook voor ADE, toen ik er voor het laatst een heel weekend doorbracht. Een paar pagina's terug vermeldde ik dat het een 18e verjaardagscadeau was voor mijn zoon, dus het was geweldig om het met hem en mijn broer door te brengen (die geen enorme clubber is en nog nooit in Dam was geweest, maar wel zin had in een groot weekend!).
We kwamen vrijdagmiddag aan en nadat we onze tassen bij het hotel hadden afgeleverd, gingen we direct naar de Gashouder voor Awakenings Upclose met Four Tet. Ik was al eerder naar het festival geweest, maar nog nooit naar de 'Temple of Techno', dus dat was een groot punt van mijn bucketlist. De locatie was geweldig en de legendarische productie stelde helemaal niet teleur. Ik heb Four Tet al een paar keer eerder gezien en heb altijd genoten van zijn sets, maar deze keer was ik niet zo onder de indruk. Ik had niet het gevoel dat er veel flow was, maar de sfeer was geweldig en ik ben blij dat we zijn gegaan.
We gingen terug naar het hotel om wat Nederlandse vrienden te ontmoeten en probeerden toen kaartjes te regelen voor Dave Clark presents in de Melkweg. We hadden ze eerder op de dag moeten kopen toen we wachtten om over te vliegen, maar dat deden we niet en dat was het grootste spijt van het weekend. We gingen wel naar Audio Obscura met Maceo Plex in de Raw Factory en het was een behoorlijke avond. Zagen hem in maart bij Drumsheds en dit was een vrij vergelijkbare set, die zwaar leunde op zijn album. Ze gebruikten alleen het garagegedeelte van de locatie en het dak was erg laag - we hadden medelijden met een aantal van de lange Nederlanders die moesten bukken om de trussing en lichten te ontwijken! We kwamen net na 3 uur 's nachts bij de muur en moesten toen terug naar het hotel lopen, want dat was de snelste optie. Het openbaar vervoer in Amsterdam is geweldig, maar het meeste stopt rond 1 uur 's nachts, dus dan ben je afhankelijk van bussen die niet al te frequent rijden.
Ik kwam zaterdag rond het middaguur aan in het centrum en ging naar de dokken voor het PIV-bootfeest. Ik had er nog nooit een gedaan en hoewel we het erg naar ons zin hadden, weet ik niet zeker of ik er nog een keer zo'n haast mee zou hebben. We gingen er om 15.00 uur in en het meerde pas om 21.00 uur aan, maar we hadden er waarschijnlijk genoeg van om 19.00 of 20.00 uur. De omvang van ADE en het aantal evenementen zorgt er vaak voor dat je je afvraagt of er ergens anders iets beters te doen is, maar je moet je keuzes maken en je er grotendeels aan houden (vooral op een boot!!). Ik probeerde daarna naar het Cassius Club-feest te gaan, maar dat was alleen voor leden en gasten, dus het was echt geen optie. We hebben getwijfeld of we met Anz naar Parallel zouden gaan, maar ze was er pas om 02.30 uur en met het openbaar vervoer zou het minstens een uur duren om naar huis te reizen, dus we hebben het verstandige besluit genomen om rond 1 uur terug te gaan.
Zondag moesten mijn zoon en ik vroeg op (mijn broer ging rond lunchtijd naar huis), omdat we moesten uitchecken bij het hotel en onze tassen in de kluisjes op het centraal station moesten gooien. Daarna gingen we naar Radion voor The Breakfast Club, waar ik het hele weekend het meest naar uitkeek. We kwamen net voor 11.00 uur aan en kregen een deel van het gratis ontbijt dat was inbegrepen! De locatie was geweldig (de enige 'echte' club waar we naartoe gingen) en verdeeld over 2 muziekzalen en een chill-outruimte, evenals een buiten-/rookruimte. Mijn 'must see' van de reis was Avalon Emerson en ze speelde een set van 4 uur vanaf 10.00 uur. We kregen een mooi plekje aan de zijkant van de booth net na 11.00 uur en gingen daar niet weg totdat ze klaar was. Alles klopte - het geluid en de lichten, het vriendelijke publiek en natuurlijk de muziek, die magisch was! Ze ging moeiteloos van het ene geweldige nummer naar het andere, zonder ook maar een moment de aandacht van het publiek te verliezen. Het was een complete masterclass en een van de beste clubervaringen die ik ooit heb gehad, laat staan in het weekend!
Het was heel surrealistisch om naar buiten te gaan toen ze klaar was in de felle middagzon, want het had elk moment van de dag of nacht kunnen zijn als we binnen op de dansvloer stonden. We gingen met een enorme high naar het Leidseplein, want we hadden kaartjes voor Speedy J presents Stoor in Paradiso. De opstelling is behoorlijk indrukwekkend - alle 5 de artiesten hadden hun apparatuur in het midden van de zaal met het publiek eromheen - en na een uur omgevingsgeluid kwamen ze net na 17.00 uur op. De eerste 75 minuten was in feite een opbouw, maar het ging echt los toen de eerste 4/4-beat werd geïntroduceerd. Het was vaak moeilijk te zeggen wie wat deed, maar het publiek was er echt voor in en we kregen een mooi plekje op het balkon met uitzicht over de hele plek.
Ons vliegtuig naar huis zou later die avond vertrekken, maar om een lang verhaal kort te maken, het werd geannuleerd. We moesten blijven slapen, maar het was te laat om nog veel anders te doen, dus we doken snel het feest van Soul Clap Records en vrienden in. We zaten in een kleine bar die erg druk was, dus we bleven niet te lang.
Zou het zeker aanraden voor iedereen die ook maar een beetje van clubben en dancemuziek houdt, want er is niets anders dat echt vergelijkbaar is met ADE. Het is niet goedkoop als je alles meerekent, maar het is het wat mij betreft meer dan waard. We hebben al een mooi klein woonbootje bij CS gereserveerd voor volgend jaar en zijn van plan om van donderdag tot maandag te gaan. We zouden ook een behoorlijke compensatie moeten krijgen voor de geannuleerde vluchten, dus de reis wordt ook gedekt!