Alcatraz Open Air 2026

Dag 3: de poll!

1780078596161.png

Kylesa:
Ik ben niet per se de allergrootste sludge en stoner fan (kan het wel goed hebben, maar meestal ook geen echte must-sees, en wil vaak liever iets anders zien), maar dit is dan weer proggy en psychedelic genoeg dat het me wel heel goed kan smaken!
Of ik ze ook daadwerkelijk ga zien zal een beetje van het moment en mijn status (en die van mijn vrouw) afhangen helemaal aan het eind van de laatste dag.
Mogelijk kies ik dan voor het andere uiterste, de Gutalax aftershow. 🎉
Maar het is ook nog goed mogelijk dat we beide skippen en naar huis gaan, zeker na het trio Lamb Of God - Satyricon - Powerwolf.

Voivod:
Tja, niet alle prog is een schot in de roos, en blijkbaar zeker geen proggy thrash..

Mortal Sin:
Saaie thrash.

Deceased:
Saaie death.

Internal Bleeding:
Kende ik totaal nog niet, maar heeft me best verrast!
Wel jammer van de clash met Misþyrming & Nergal, daar moet ik nog eens goed over nadenken..

Nefarious:
Een heuse thrash supergroup van (ex-)leden van o.a. Exodus, Death Angel, Heathen.
Verder maar saaie thrash.

Hemelbestormer:
Laatst nog gezien in Eindhoven op de Duystere Markt, best wel lekkere post-metal, al hebben instrumentale bands doorgaans een streepje minder bij mij.

Turpentine Valley:
Idem als voor Hemelbestormer, maar nog niet gezien.
Zou ik wel graag willen zien, maar kansloos bij waarschijnlijke clash met Blackbraid.

Steengruis:
Ik kan me best prima vermaken bij goregrind (Gutalax, Brutal Shpincter), maar grindcore (de voorloper ervan) is me toch net niet gek of over-the-top genoeg.
Ik ga wel naar Izegrim.

Laatst bewerkt:
Internal Bleeding:
Kende ik totaal nog niet, maar heeft me best verrast!
Ben toch eens een beetje in de geschiedenis van de band en het genre gedoken. :geek:

Internal Bleeding is een van de grondleggers (en de naamgever) van 'slam death metal', een subgenre van brutal death metal (waarvan Suffocation als pionier wordt gezien) en dus een subsubgenre van death metal.
Het is eigenlijk een soort kruising tussen klassieke Florida death metal (Death, Morbid Angel, Obituary, Deicide, Cannibal Corpse, Atheist), New York death metal (Suffocation, Immolation, Incantation) en New York hardcore (Agnostic Front, Madball, Cro-Mags, Sick Of It All, Biohazard), met ook nog wat hiphop elementen.

Daardoor is het minder technisch, maar een stuk groovier, ritmischer en 'moshbaarder' dan klassieke death metal.
Het is daarmee ook een directe voorloper van deathcore, wat goed te horen is bij Internal Bleeding met de breakdowns ('slams') en diepe, indrukwekkende gutturals.

Ben toch eens een beetje in de geschiedenis van de band en het genre gedoken. :geek:

Internal Bleeding is een van de grondleggers (en de naamgever) van 'slam death metal', een subgenre van brutal death metal (waarvan Suffocation als pionier wordt gezien) en dus een subsubgenre van death metal.
Het is eigenlijk een soort kruising tussen klassieke Florida death metal (Death, Morbid Angel, Obituary, Deicide, Cannibal Corpse, Atheist), New York death metal (Suffocation, Immolation, Incantation) en New York hardcore (Agnostic Front, Madball, Cro-Mags, Sick Of It All, Biohazard), met ook nog wat hiphop elementen.

Daardoor is het minder technisch, maar een stuk groovier, ritmischer en 'moshbaarder' dan klassieke death metal.
Het is daarmee ook een directe voorloper van deathcore, wat goed te horen is bij Internal Bleeding met de breakdowns ('slams') en diepe, indrukwekkende gutturals.

Bijzondere mix wel, mijn muzieksmaak binnen de metal is de laatste jaren steeds breder en breder geworden en toch heeft deze band het voor elkaar te krijgen om allemaal subgenres van metal te combineren waar ik echt helemaal niets mee kan.

heb voor de zondag morgue in ieder geval flink wat in te luisteren, maar denk op het eerste gezicht niet dat ik veel op dit podium zal komen op deze dag

Kylesa ben ik wel benieuwd naar en verwacht er ook geen clashes dus die ga ik nog even rustig ontdekken. eerste indruk was wel positief. het festival met een klein groepje afsluiten in la morgue klinkt alvast niet verkeerd.

instrumental post metal is over het algemeen niet helemaal mijn ding, hemelbestormer vond ik wel prima live maar geen sterke behoefte om ze weer te gaan zien, ik verwacht dat er wel iets interessanters zal spelen ondertussen. Turpentine Valley wil ik wel een kans geven, maar als die tijdens Blackbraid spelen zal ik niet veel tijd besteden aan het inluisteren ervan

Voivod heb ik weinig positiefs over gehoord dus weinig vertrouwen in

Internal bleeding heb ik hierboven al genoeg over gezegd

De overige bands spreken me tot nu toe ook niet echt aan maar zal alles nog eens even rustig gaan inluisteren binnenkort. al betwijfel ik of dat lukt voor de deadline :)

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Begrijp het gezeur over Voivod niet meteen. Best mogelijk dat het vorig jaar helemaal nergens op leek (was er niet bij), maar heb die het voorbije decennium toch een keer of 3-4 gezien en dat was altijd degelijk tot goed (ga niet beweren dat het geweldig was, maar gewoon solide middelmaat). Weet niet waarom er actieve campagnes zijn om iedereen daar weg te houden alsof die wereldwijd de slechtste live-reputatie van de hele metal-scène hebben.

Ik sta - door vakantie - hopeloos achter, dus echt veel meerwaarde hebben mijn bijdrage niet meer, maar toch, voor de statistieken ;)
De overige bands spreken me tot nu toe ook niet echt aan maar zal alles nog eens even rustig gaan inluisteren binnenkort. al betwijfel ik of dat lukt voor de deadline :)
Doe maar rustig, hoor, ik wacht nog wel een paar dagen met de eindafrekening.
Neem gerust de tijd om in te luisteren, daar doen we dit immers voor. ;)

Hier nog een overzichtje van de ingeleverde lijstjes (groen = volledig ingevuld, geel = deels ingevuld, rood = niet ingevuld).
Voor het berekenen van de correlaties kan ik alleen volledig ingevulde lijstjes meenemen.
@Black Hammer , @Blommie , @Dr. Hannibal , @Jamel , @Joslittel , @Parfex , @redbaron

1780088981073.png

Voor de volledigheid:

Vrijdag

Prison
Must: Savatage, Vended
Maybe: Armored Saint
Might: Body Count
Won't: Masterplan, Crimson Glory, Dirkschneider

Swamp
Absolute must: Igorrr
Must: Monolord, Coven
Maybe: Health, Amenra
Might: Soen
Won't: Insanity Alert, Crowba

Helldorado
Want: Ill Nino
Maybe: Bleed From Within
Might: Thy Art Is Murder
Won't: Hope Erodes, 200 Stab Wounds, Revocation, Merauder, Chelsea Grin, Alien Ant Farm

La Morgue
Want: Cowboys & Aliens, Modder
Maybe: Witch Club Satan, Warrior Soul
Might: The Ruins of Bevereast
Won't: Sons of Lioth, A Thousand Sufferings, Graceless

Zaterdag

Main
Absolute must: Arch Enemy
Must: Tailgunner
Want: Hatebreed
Maybe: Miracle of Sound
Might: Biohazard
Won't: Firewind, Kittie, Metal Church, Testament

Swamp
Absolute Must: Amorphis
Must: Alcest
Want: Orbit Culture
Might: Immolation
Won't: Vacuous, Hate, Jungle Rot, Aura Noir, Carach Angren

Helldorado
Must: Psyvhonaut
Want: Mantah, Primus
Might: Mushroomhead
Won't: Graphic Nature, Brutal Sphincter, Midnight, Terror, Municipal Waste

La Morgue
Absolute must: Castle Rat
Must: Ronker
Want: Your Higness
Might: Coroner
Won't: Poseydon, Mortal Scepter, Divided, The Troops of Doom, Ratos de Porao

Zondag

Prison
Absolute must: Lamb of God
Must: Saxon
Want: Of Mice & men, Nevermore
Maybe: Rose Tattoo, Powerwolf
Won't: Luna Kills, Bloodhound, Warkings

Swamp
Might: Satyricon
Won't: Izegrim, Blackbraid, Firespawn, Anaal Nathrakh, Misphyrming & Nergal, Death Angel, Deicide, Gutalax

Helldorado
Want: Animals as Leaders, Northlane, The Ghost Inside
Maybe: Fit For An Autopsy
Won't: Encounters, Breakout, Sanguisugabogg, Rise Of The Northstar, Paleface Swiss

La Morgue
Must: Kylesa
Want: Hemelbestormer
Maybe: Turpentine Valley
Won't: Steengruis; Nefarious, Internal Bleeding, Deceased, Mortal Sin, Voivod

• Winning
Voor de volledigheid:

Vrijdag

Prison
Must: Savatage, Vended
Maybe: Armored Saint
Might: Body Count
Won't: Masterplan, Crimson Glory, Dirkschneider

Swamp
Absolute must: Igorrr
Must: Monolord, Coven
Maybe: Health, Amenra
Might: Soen
Won't: Insanity Alert, Crowba

Helldorado
Want: Ill Nino
Maybe: Bleed From Within
Might: Thy Art Is Murder
Won't: Hope Erodes, 200 Stab Wounds, Revocation, Merauder, Chelsea Grin, Alien Ant Farm

La Morgue
Want: Cowboys & Aliens, Modder
Maybe: Witch Club Satan, Warrior Soul
Might: The Ruins of Bevereast
Won't: Sons of Lioth, A Thousand Sufferings, Graceless

Zaterdag

Main
Absolute must: Arch Enemy
Must: Tailgunner
Want: Hatebreed
Maybe: Miracle of Sound
Might: Biohazard
Won't: Firewind, Kittie, Metal Church, Testament

Swamp
Absolute Must: Amorphis
Must: Alcest
Want: Orbit Culture
Might: Immolation
Won't: Vacuous, Hate, Jungle Rot, Aura Noir, Carach Angren

Helldorado
Must: Psyvhonaut
Want: Mantah, Primus
Might: Mushroomhead
Won't: Graphic Nature, Brutal Sphincter, Midnight, Terror, Municipal Waste

La Morgue
Absolute must: Castle Rat
Must: Ronker
Want: Your Higness
Might: Coroner
Won't: Poseydon, Mortal Scepter, Divided, The Troops of Doom, Ratos de Porao

Zondag

Prison
Absolute must: Lamb of God
Must: Saxon
Want: Of Mice & men, Nevermore
Maybe: Rose Tattoo, Powerwolf
Won't: Luna Kills, Bloodhound, Warkings

Swamp
Might: Satyricon
Won't: Izegrim, Blackbraid, Firespawn, Anaal Nathrakh, Misphyrming & Nergal, Death Angel, Deicide, Gutalax

Helldorado
Want: Animals as Leaders, Northlane, The Ghost Inside
Maybe: Fit For An Autopsy
Won't: Encounters, Breakout, Sanguisugabogg, Rise Of The Northstar, Paleface Swiss

La Morgue
Must: Kylesa
Want: Hemelbestormer
Maybe: Turpentine Valley
Won't: Steengruis; Nefarious, Internal Bleeding, Deceased, Mortal Sin, Voivod
Top! (y)

Je hebt er wel nog een paar gemist voor de vrijdag:

Prison Stage
Combichrist
Slaughter To Prevail

The Swamp
Dead Serious

Pas 5 lijstjes compleet.. 😟

Sad Cry GIF by Piñata Farms: The Meme App

• Sad
Waarderingen: Loek123
Helaas gaan we dit jaar niet naar het festival.

Ik heb naar de groepen geluisterd en ze interesseren me niet echt.

En ik kon voor die periode geen verlof krijgen.

Desalniettemin wens ik jullie allemaal een uitstekend festival en volgend jaar zien we elkaar weer!

Laatst bewerkt:
Heb een tijdje gewacht tot ik de tijd had om alles fatsoenlijk in te luisteren, wilde ze allemaal een kans geven. Vervolgens was het resultaat alsnog dat ze allemaal in 'won't see staan'
1000077747.png
Als het goed is is hiermee mijn lijst compleet :)

• 100
downloaden.png

Ietsje verlaat vanwege een tripje Engeland, maar als het goed is ben ik nu ook compleet.

Kylesa: sinds hun terugkeer op het strijdtoneel staat deze band heel hoog op mijn wishlist. Vet dat ik ze nu kan gaan zien en ook nog eens in La Morgue en als afsluiter van het festival!

Hemelbestormer: groot fan van deze band. Al meermaals live gezien en altijd goed, dus ook nu een no-brainer om te gaan zien.

Turpentine Valley: overtuigt me op plaat nog niet volledig, maar de kans is wel reëel dat ik er ga staan.

Voivod en Steengruis zijn sowieso skips en die andere vier waarschijnlijk ook.

• Leuk
Bekijk bijlage 20897

Ietsje verlaat vanwege een tripje Engeland, maar als het goed is ben ik nu ook compleet.

Kylesa: sinds hun terugkeer op het strijdtoneel staat deze band heel hoog op mijn wishlist. Vet dat ik ze nu kan gaan zien en ook nog eens in La Morgue en als afsluiter van het festival!

Hemelbestormer: groot fan van deze band. Al meermaals live gezien en altijd goed, dus ook nu een no-brainer om te gaan zien.

Turpentine Valley: overtuigt me op plaat nog niet volledig, maar de kans is wel reëel dat ik er ga staan.

Voivod en Steengruis zijn sowieso skips en die andere vier waarschijnlijk ook.
Top!

Je hebt volgens mij alleen de zondag Helldorado nog niet geranked (wel beoordeeld). ;)

Niet echt mijn podium, de Helldorado op zondag.

Het zal niet verbazen dat Fit For An Autopsy een must see is, na mijn pleidooi hier. Daar ben ik sowieso wel bij, tenzij er iets heel geks gebeurt.

Animals As Leaders is zo'n naam om een keer af te strepen. Ben geen groot fan van hun muziek, maar Tosin Abasi is natuurlijk wel een briljante gitarist die je een keer gezien moet hebben.

Sanguisugabogg was op Graspop 2024 verrassend goed! Verrassend omdat ik normaal niet zo'n fan ben van pure death metal. Dus als het even kan ga ik ook op Alcatraz wel even kijken.

Paleface Swiss heb ik dan weer op Graspop 2025 een gedeelte van gezien. Niet echt mijn muziek, maar wel een vette sfeer. Dus wie weet.

De rest sla ik over.

Top!

Je hebt volgens mij alleen de zondag Helldorado nog niet geranked (wel beoordeeld). ;)
Ahh, check! Dank u. Bij dezen dan.

Fit For an Autopsy: 9

Animals As Leaders: 7

Sanguisugabogg: 6

Paleface Swiss: 4

Northlane: 3

The Ghost Inside: 2

Rise of The Northstar: 2

Breakout: 2

Encounters: 2

• 100