Alcatraz Open Air 2026

Van mij mogen ze gerust langskomen, ik kan het aanhoren. Maar ik begrijp ook wel dat anderen liever een uur op de WC gaan zitten šŸ˜†
Mja, goed. Dat zal wel voor iedere band gelden. ;)
Maar waar ik de 'irritatiefactor' bij een band als Beast In Black (of Babymetal, Electric Callboy, etc.) best kan begrijpen, snap ik dat niet zozeer voor een toch vrij doorsnee, keurige power metal band als Battle Beast.
Tenzij iemand natuurlijk gewoon een hekel heeft aan power metal als genre in z'n geheel, dat kan.

Maar je kunt ook niet gaan verwachten dat een metalfestival een heel (op Alcatraz toch aardig populair) subgenre gaat overslaan.
Ook al zou Battle Beast passen, dan staat daar wel een andere power metal band voor in de plaats. šŸ’ā€ā™‚ļø
En dan zijn er uiteraard altijd nog drie andere podia.. ;)

Hopelijk worden Megadeath en Disturbed nog toegevoegd aan de line up
Verkeerde topic neem ik aan? Is voor Alcatraz natuurlijk een vrij kansloze wens. Disturbed sowieso te groot en voor Megadeath is geen plekje meer op het affiche.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Verkeerde topic neem ik aan? Is voor Alcatraz natuurlijk een vrij kansloze wens. Disturbed sowieso te groot en voor Megadeath is geen plekje meer op het affiche.
Is Disturbed echt te groot voor Alcatraz inmiddels?
Ze zijn op GMM zelfs nog nooit officieel headliner geweest, al zouden ze dat bij een volgende doorkomst mogelijk wel kunnen zijn (North waarschijnlijk).
Op Alcatraz zouden ze de grootste headliner van het affiche zijn, maar zeker niet ondenkbaar, lijkt me?

Is Disturbed echt te groot voor Alcatraz inmiddels?
Ze zijn op GMM zelfs nog nooit officieel headliner geweest, al zouden ze dat bij een volgende doorkomst mogelijk wel kunnen zijn (North waarschijnlijk).
Op Alcatraz zouden ze de grootste headliner van het affiche zijn, maar zeker niet ondenkbaar, lijkt me?
Ik redeneerde heel simpel. Alle Alcatraz headliners zijn maximaal AFAS bands en Disturbed is een Ziggo band. Volgens mij heeft er nog nooit een band van dat formaat geheadlined.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ik heb ook niet het idee dat Disturbed veel duurder/groter is als bands als Machine Head of Powerwolf
Denk dat Powerwolf bij een volgende tour ook gewoon in de Ziggo staat, na het gemakkelijk uitverkopen van de Afas de vorige keer
Je zou als Alcatraz wel een te groot deel van je budget uitgeven aan zo'n boeking wat me niet wenselijk lijkt, maar denk niet dat ze te groot zijn

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ik redeneerde heel simpel. Alle Alcatraz headliners zijn maximaal AFAS bands en Disturbed is een Ziggo band. Volgens mij heeft er nog nooit een band van dat formaat geheadlined.
Hm ja, ik kijk eigenlijk nooit zo serieus naar de zalen waarin bepaalde bands staan en in hoeverre ze die voltrekken.
Wellicht heb je gelijk, maar voor mijn gevoel is dat toch altijd een beetje appels met peren vergelijken.
Zelfs tussen festivals is het vaak al moeilijk vergelijken, zeker in andere landen.

Hm ja, ik kijk eigenlijk nooit zo serieus naar de zalen waarin bepaalde bands staan en in hoeverre ze die voltrekken.
Wellicht heb je gelijk, maar voor mijn gevoel is dat toch altijd een beetje appels met peren vergelijken.
Zelfs tussen festivals is het vaak al moeilijk vergelijken, zeker in andere landen.
min of meer maar zelfs daar zijn er uitzonderingen. powerwolf die waarschijnlijk weldra naar sportpaleis over gaat of limp bizkit die nu al sportpaleis deed zijn in principe wel betaalbaar voor alcatraz. maar dan parkway drive die nu in vorst stond is dan weer niet haalbaar voor alcatraz. de prijs en de grootte van de zaal waarin ze staan is relatief gelijklopend maar niet volledig. maar de prijs (voor de act + de logistiek) is de grootste doorslaggever.

De enige uitzondering die ik kan bedenken is Within Temptation die hadden al in een uitverkocht Sportpaleis gestaan voor ze naar Alcatraz kwamen in 2016.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
min of meer maar zelfs daar zijn er uitzonderingen. powerwolf die waarschijnlijk weldra naar sportpaleis over gaat of limp bizkit die nu al sportpaleis deed zijn in principe wel betaalbaar voor alcatraz. maar dan parkway drive die nu in vorst stond is dan weer niet haalbaar voor alcatraz. de prijs en de grootte van de zaal waarin ze staan is relatief gelijklopend maar niet volledig. maar de prijs (voor de act + de logistiek) is de grootste doorslaggever.
Ja mijn theorie is natuurlijk niet waterdicht. Of een band een binding heeft met een festival zal ook meespelen. Powerwolf mocht al vroeg headlinen op Alcatraz, misschien dat ze daardoor eerder geneigd nog eens terug te komen voor een kleinere fee ook al zijn ze verder doorgegroeid. Maar ik denk dat de stelregel wel klopt dat een Ziggo band buiten het bereik van Alcatraz ligt.

Ja mijn theorie is natuurlijk niet waterdicht. Of een band een binding heeft met een festival zal ook meespelen. Powerwolf mocht al vroeg headlinen op Alcatraz, misschien dat ze daardoor eerder geneigd nog eens terug te komen voor een kleinere fee ook al zijn ze verder doorgegroeid. Maar ik denk dat de stelregel wel klopt dat een Ziggo band buiten het bereik van Alcatraz ligt.
in grote lijnen wel, maar dan bijkomen spelen nog een paar andere parameters, de voornaamste is, spelen ze een genre waar andere festivals (lees livenation) ook in geĆÆnteresseerd zijn. willen ze een tour met persee headline spots dan kunnen ze ook wel hun fee mogelijks verlagen en buiten het bereik van bijvoorbeeld pukkelpop komen en dan ook heb je het feit van hoe snel groeit een band. headliners zijn meestal 1.5 jaar op voorhand al vastgelegd, dus moet je in principe niet kijken naar is een band nu een ziggo band maar was het een jaar en half geleden al een ziggo band.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Geen idee of er nog ruimte is voor een groep als Wardruna, maar dat zou ik een leuke naam vinden!
Ook Eivor mag doorkomen. Die zouden het voor mij wel een heel stuk interessanter maken om te gaan.
Kans op Wardruna lijkt mij eerder klein de hoge posities op de Prison lijken bezet en weet ook niet of het zo een goed idee is met Heilung in gedachte want dat werkte ook niet zo goed op Alcatraz.

wardruna, eivor
Wardruna verkoopt meer tickets in Belgiƫ dan alle huidige Alcatraz headliners met uitzondering van Powerwolf. Die verkoopt met gemak OLT Rivierenhof / Koninklijk Circus uit dus de kleine stage in Lokeren zal het niet worden.

• Leuk
Waarderingen: Jamel

Users who are viewing this thread