Alcatraz Open Air 2025

Mijn top 3 van de zondag:
1. Borknagar (zouden ze een nieuwe geluidstech hebben ingehuurd?! Geluid was subliem!)
2. Gaerea (grote verrassing van de dag)
3. Rotting Christ (heerlijk dampende afsluiter)
Net buiten de top 3: Cult of Luna.
Verder gezien: Majestica, Fear Factory, Dimmu Borgir, Machine Head (1e helft).

Dank aan alle aanwezigen van dit forum voor de gezellige praatjes. Jullie zijn zo lief en inclusief voor elkaar!🤘
Of ik er volgend jaar weer bij ben hangt volledig af van de line-up (tot nu toe zeker niet overtuigd) en ook een beetje wat mijn vast Graspop-crew gaat doen.

Jullie hebben nog wat top 5-jes tegoed van mij. Het volledige verslag en de algemene ranking volgt later. Hier alvast een persoonlijk lijstje per dag, met de vermelding dat het weer een zeer geslaagde en gezellige editie was, waar het niveau heel hoog lag, en ik bijna geen tegenvallende show heb gezien.

Vrijdag
1. Thy Catafalque
2. Messa
3. Year of no Light
4. Dvne
5. Ministry

Eervolle vermeldingen: Conjurer, Dool, Katla, King Buffalo, Mastodon, Slomosa

Zaterdag
1. Leprous
2. Candlemass
3. Obituary
4. Rivers of Nihil
5. Wolfmother

Eervolle vermeldingen: BTBAM, Crypt Sermon, Vola

Zondag
1. Briqueville
2. Earthless
3. Cult of Luna
4. Borknagar
5. Gaerea

Eervolle vermeldingen: Fear Factory, Pig Destroyer

Enkel zondag geweest. Blijft een superfijn festival en zeer veel goede bands gezien:

01. 5.0* - Emperor
02. 4.5* - Gaerea
03. 4.5* - Cult of Luna
04. 4.0* - Rotting Christ
05. 4.0* - Machine Head
06. 4.0* - Borknagar
07. 4.0* - Tsjuder
08. 3.5* - Dimmu Borgir
09. 3.5* - Pestilence

Helaas Avulsed gemist doordat we te laat waren (lange file net na Brussel o.a.).

Laatst bewerkt:
Alcatraz, wàt een festival. Al enkele jaren het hoogtepunt van m'n zomer. Waar ik zéér graag naar Graspop ga voor de muziek/bands die daar spelen, is Alcatraz veel meer dan dat. Of m'n kameraad en ik nu genieten van een fantastische liveband, kijken naar het unieks wat op de affiche geprogrammeerd staat, een héérlijke hap verorberen of ons even terugtrekken om (tijdens een rustig moment) op de Eagle's Plaza een bordspel te spelen met een rum cola erbij ... Dàt is allemaal Alcatraz. En ieder jaar is het weer genieten, genieten en nog eens genieten.

Eerlijk is eerlijk, deze editie begon nogal rommelig. Parkeren & op de shuttle geraken ging allemaal vrij vlot, maar zo'n grote rij voor de camping had ik nog nooit gezien. Vermits we al enkele jaren naar de Eagle's Plaza gaan, wisten we gelukkig die rij wel te ontwijken, maar hier was nergens iets van gecommuniceerd. Iemand die dus voor het eerst daar kampeert, zal zeker gevloekt hebben. Na daar ingecheckt te hebben, bleek dat we ons combiticket op de andere camping moesten halen, waar ook een stevige rij stond. Niet dat dit zo'n ramp is, maar ergens heb ik het gevoel dat Alcatraz dit de voorbije jaren praktischer aanpakte. Idem met bv. de ontbijtrijen in de ochtend.

Maar, natuurlijk, eens alles in orde was, was het dat ook. Hierna konden we ook zorgeloos genieten van Alcatraz 2025, met als enige minpunt nog steeds Primus ;) Gelukkig was Omer een waardige vervanger. Ook de catering en het entertainment waren weer zeer positief. En ik wil het graag nogmaals aankaarten - de crew is fan-tas-tisch. Altijd (glim)lachende mensen aan de toog of bij de security. Toppers, daar!

Deze editie heb ik 35 artiesten kunnen zien, waarvan 24(!) voor het eerst.
Mijn top 5 van het weekend:

1. Gaerea
2. Avatar (Als ze wat meer speeltijd hadden, stonden zij wellicht op 1)
3. Cult of Luna
4. Machine Head
5. Frog Leap

Wat een heerlijk weekend mensen! Van de vijf edities gaat deze de boeken in als mijn favoriete Alcatraz weekend. Dat komt voor een belangrijk deel door de overvloed aan geweldige bands met een aantal van mijn meest dierbare festivalbelevingen (hieronder meer!). Maar voor een nog belangrijker deel door het geweldige gezelschap waarmee ik het weekend heb mogen beleven. Jullie weten wie jullie zijn en hoe speciaal dit was. Nogmaals dank!

Hieronder alle bands, ik houd het kort want misschien leest iemand het dan nog.

Donderdag
  • Frog Leap (7). Na een fijne aankomst (ik heb best gemopperd op de parking maar dat is op de schaal van het gehele weekend een vlekje van niks) en heerlijke speciaalbiertjes even het terrein op geweest voor de meeting. Paar nieuwe gezellige forumleden leren kennen! En daarna weer snel terug naar het bier om uiteindelijk alleen Frog Leap nog te zien. We waren in de juiste stemmen voor dit metalen cover uurtje. Bijzonder goed was het niet maar wel erg vermakelijk. Alleen Killing in the Name of was apart. Want ja, hoe maak je een metalcover van een metalnummer?
Vrijdag
  • Blaze Bayley (7.5). Dit was verrassend goed en leuk! Blaze was goed bij stem en het is een vermakelijke entertainer. Zijn eigen materiaal is prima weg te luisteren.
  • Splendidula (7.5). Sommige in de groep kunnen de zangstem niet uitstaan. Ik was even bang dat ik er ook onder ging lijden want het klonk soms best geforceerd. Maar richting het einde van het tweede nummer pakte de doom me toch beet en heb er erg van genoten. Mooie beelden er ook bij.
  • Frayle (6). Niet slecht, niet goed. Eigenlijk een beetje saai. Iets te loom voor mijn smaak. De zangeres is wel een betoverende verschijning.
  • Snot (6.5). Ik snap wel waarom deze mannen nooit groot zijn geworden. De liveshow is best nog wel goed maar de songs blijven niet plakken. Net allemaal wat te generieke nu-metal nummertjes. Maar al met al een vermakelijke show.
  • Winterfylleth (7.5). Enorm veel zin in deze show maar helaas toch een beetje een teleurstellend en dit kwam volledig door het geluid. In het eerste half uur leek het uit een volle badkuip te komen. Wat ben ik blij met de herkansing op Samhain later dit jaar want toen het geluid bijtrok hoorde hoe steengoed deze muziek is. Deze band verdiende beter.
  • Cabal (7). Jonge deathcore honden. Wall of death tot de pa, zegt genoeg.
  • Dvne (8). Bij het inluisteren pakte deze band me al niet helemaal en hetzelfde gevoel bij de liveshow. Ik heb met plezier staan kijken naar het vakmanschap van deze sloopkogel. Maar misschien is deze muziek te moeilijk voor mij. Ik weet het niet. Heb je eindelijk een riffje gevonden om op te knikken en dan is het 1,5 seconde later weer in een andere maat.
  • Conjurer (8.5). Andere koek! Dik, log, zwaar, verpletterend. Heerlijk! Alleen een paar idioten die dachten bij Pantera te staan en vrij opdringerige vijftigers een cirkelpit aan het starten waren. Hoogtepunt van de show was om een van die gasten later beteuterd op de grond te zien zitten met pijn in zijn enkel. ha!
  • Wind Rose (8). Gekeken vanaf de tribune en geconcludeerd dat dit gewoon echt een goede en leuke band is. Gelukkig maar, we zitten er de komende 20 jaar nog wel aan vast. Duurt niet lang voordat ze op de bovenste regels staan.
  • Year of No Light (9.5). Van zingende Italiaanse dwergen naar de meest donkere instrumentale muziek die gemaakt is. Wat. was. dit. goed. Deze muziek heeft een verpletterende energie die je pakt en niet meer loslaat. Het slotnummer had van mij nog steeds wel bezig mogen zijn.
  • King Buffalo (-). Na de vorige show kwam ik er helaas niet meer in. Kan de band niks aan doen, het lag aan mij. Jammer want dit is wel een van mijn favo bands. Dan maar op tijd met een Omer naar het hoogtepunt van het weekend.
  • Thy Catafalque (10). Ik geef ze zelden maar dit was een 10. Zelden een betere, hardere, mooiere, ontroerende show gezien als dit. Black metal die alle kanten op schiet maar toch een wonderschoon geheel wordt. 4 vocalisten op het podium die elkaar afwisselende en aanvulde. Fantastisch! En de algehele euforie bij alle aanwezigen maakte dit af. Een zegetocht.
  • Mastodon (7). Eigenlijk hetzelfde probleem als bij King Buffalo. Toch een half uur gekeken maar besloten ff naar de camping te gaan met Loek voor een biertje en nootje om bij te komen.
  • Hypocrisy (7.5). Helaas alleen laatste deel gezien, klonk erg goed!
  • Ministry (9). Eindelijk Big Al live zien! Hele toffe setlist met alle nummers die ik wilde horen. Band speelde strak en Al deed als mascotte de randanimatie.
  • Slomosa (7.5). Helaas was de koek toch een beetje op want er gebeurde iets heel moois in de Morgue. Wat een goede band is dit! Hoop snel op een herkansing
Zaterdag
  • Tenside (6.5). Prima metalcore om mee te starten. Niets meer.
  • Between the Buried and Me (8). Gelukkig besloot de band om Colors niet integraal te spelen en het veel toffere andere werk te spelen. Helaas heb ik geprobeerd een jaar lang Colors te snappen waardoor ik dat andere werk minder kende. Soort extreme voor van Haken. Erg tof!
  • Mammoth Grinder (7). Lekker log rammen in de Swamp. En een kwartier voor tijd was de band plots weg. Raar.
  • Ne Obliviscaris (9.5). Wat een band is dit toch. Dit keer stond de nieuwe zanger ook echt goed in de mix. Equus is het mooiste nummer wat dit weekend gespeeld is. Wat een emotie in die outro. Werkelijk prachtig. En dan ontmoet je tijdens Vola ook nog de frontman en blijkt dat een hele lieve man te zijn. Ja. Ik ben fan.
  • Baest (7). Kon er nu minder in komen dan op Sweden Rock. Helaas, want ik hou van hun kettingzaagmetal.
  • Rivers of Nihil (7). Misschien moet ik maar concluderen dat ik niet helemaal mee ben in de nieuwe koers van deze band. Het nieuwe werk klinkt me teveel als een soort Suffocation oefening. Al hielp het verschrikkelijke geluid in de eerste helft ook niet meer. American Death was wel tof en de twee laatste ‘hits’ zorgde voor een voldaan gevoel.
  • Vola (9). Kleine jongens worden snel groot. Was een steengoede progband is dit toch geworden. Met ook al veel bekendheid want er werd veel meegezongen. Tijd om hen de hoge plekken te gunnen en niet steeds dat suffe Soen te boeken.
  • Wolfmother (8). Wolfmother moet je zien met de hete zon op je kop en zand in je ogen. En dat was precies wat hier gebeurde. Perfecte band voor dit moment. Lekker staan rocken en genieten. Jeugdsentiment.
  • Crypt Sermon (7.5). Nog een stel jonge gasten maar ze spelen heerlijke uitgesponnen doomy nummers. Toffe zanger ook. Die komen er wel. Fijn om deze band te leren kennen.
  • Extreme (7). Na nog een speciaalbier buffet terug de wei op. Te lange set voor deze band. De voldoende is voor het feit dat we een aantal verstokte extreme metalfanaten arm in arm More Then Words hebben laten zingen. Een van die vele kleine hoogtepunten waarmee het weekend bezaait was.
  • Candlemass (9.5). En op precies het juiste moment komt Candlemass met perfect geluid doom classics op ons afvuren. Gezamenlijke euforie en vooral Solitude als einde als gezamenlijk zingmoment. Herinneringen om nooit meer te vergeten.
  • Leprous (9). Lang dubben of het toch niet Avatar wordt maar werkelijk geen seconde spijt van die keuze. Live veel beter dan op plaat en Like a Sunken Ship en Slave zijn topnummers. Ook een goed ontworpen show met een episch einde met het witte licht achter de band. Enorm indrukwekkend.
  • Obituary (8.5). Dan toch nog maar even doorhobbelen naar Obituary en dat beviel alweer erg goed. Soms zelfs bijna een beetje proggy. Maar vooral lekker zompig.
Zondag
  • D-A-D (7). De eerste bands deden me niks, Pestilence stond vol dus hier maar starten. Inmiddels toch redelijk verlepte rockers maar wel een enthousiaste set. Volgens mij heeft de bassist zijn fijne motoriek inmiddels weggesnoven want die gitaar had maar 2 snaren. Speelt wel lekker makkelijk denk ik.
  • Gaerea (9.5). Zo zeg, mijn god. Deze zag ik niet aankomen. Wat was dit bizar goed. Deze band heeft alles in zich om groot te worden. Enorm beklijvende songs met veel tempowisselingen en een geweldige frontman die het publiek direct meeneemt in hun wereld. Alleen jammer dat hun shirts zo lelijk zijn L
  • Gutalax (7.5). Hoe beoordeel je waanzin? Op het risico van excommunicatie uit de groep moest ik zelfs toegeven dat ik de muziek live best leuk vond. Erg vermakelijk geheel.
  • Fear Factory (6.5). Deed me echt een stuk minder dan op Graspop. Maakte het zichzelf ook niet makkelijk met een albumshow.
  • Tsjuder (7). Klonk wel oke. Maar meer ook niet direct.
  • Kerry King (9). Wow wat was dit lekker! Beste thrash show in tijden met mijn twee favo Slayer nummers erin (Repentless en Disciple). Eigen werk ken ik inmiddels ook goed dus lekker meezingen. Heerlijk!
  • Borknagar (9). Ein-de-lijk! Goed geluid bij Bornagar. Viermaal is scheepsrecht blijkbaar. Wat is die muziek toch wonderschoon. Voices dat de hele Swamp stil krijgt. En Winter Thrice vind ik één van de beste nummers ooit gemaakt.
  • Cult of Luna (8). Door de clash met Dimmu helaas maar 30 minuten kunnen zeg. Steengoed geluid. Steengoede band.
  • Dimmu Borgir (9). Dit is stiekem toch wel één van mijn favoriete metalbands. Misschien niet meer de meest energieke liveshow maar dat maakt de lichtshow helemaal goed. En de nummers zijn gewoon echt geweldig. Topuurtje!
  • Emperor (8.5). En ook die was weer meesterlijk. Ihsahn is een kunstenaar. Hoe je tegelijk je publiek kan verpletteren en ontroeren.
  • Machine Head (7.5). De band waar ik bij aanschaf het meest enthousiast voor was voelde nu als een tussendoortje. Ik zat niet helemaal in de juiste energie voor deze band na al het moois hiervoor. Rob was Rob en de show was top. Niks op aan te merken en ook echt even van genoten.
  • Earthless (9). Soms maak je opeens rare besluiten. Deze band vond ik op plaat helemaal niks. Psychedelische jams die nergens heen gaan. Maar de Morgue is eigenlijk mijn favoriete plek om Alcatraz af te sluiten dus ik liet me niet weerhouden. Oa @Dr. Hannibal was hier ook te vinden dus de call gemaakt om dit vanaf het begin te zien. En man wat een goede keuze! Dit was één lange trip van een uur. Volledig in op gegaan met mijn ogen dicht en voordat ik het doorhad was Alcatraz afgelopen. Geweldige live ervaring!

Eindoordeel:
  1. Thy Catafalque
  2. Year of no Light
  3. Ne Obliviscaris
  4. Candlemass
  5. Gaerea
  6. Earthless
  7. Leprous
  8. Borknagar
  9. Dimmu Borgir
  10. Kerry King
  11. Ministry
  12. Vola
  13. Emperor
  14. Conjurer
  15. Obituary
  16. Between the Buried and Me
  17. Cult of Luna
  18. Wolfmother
  19. Wind Rose
  20. Dvne
  21. Crypt Sermon
  22. Slomosa
  23. Winterfylleth
  24. Machine Head
  25. Hipocrisy
  26. Blaze Bayley
  27. Splendidula
  28. Gutalax
  29. Rivers of Nihil
  30. Baest
  31. Mastodon
  32. Frog Leap
  33. D-A-D
  34. Extreme
  35. Cabal
  36. Tsjuder
  37. Mammoth Grinder
  38. Fear Factory
  39. Snot
  40. Tenside
  41. Frayle

Thy Catafalque (10). Ik geef ze zelden maar dit was een 10. Zelden een betere, hardere, mooiere, ontroerende show gezien als dit. Black metal die alle kanten op schiet maar toch een wonderschoon geheel wordt. 4 vocalisten op het podium die elkaar afwisselende en aanvulde. Fantastisch! En de algehele euforie bij alle aanwezigen maakte dit af. Een zegetocht.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik de band niet kende, maar dat jullie me allemaal vrij warm maakten voor dit optreden. Ik stond redelijk linksvoor in de Morgue en kon telkens zien wat voor een goede vibe er ook binnen die band heerste. Tijdens die (voor mij onverwachte) growl van de zangeres, kreeg ze een applausje backstage van de twee zangers. Op een bepaald moment waren ze ook met hun drieën tijdens een lied blad-steen-schaar aan het spelen. Ik zou niet weten waarop ze gewed hadden, maar zo'n extraatjes voegen veel toe. Voor mij was dit ook het beste optreden van die vrijdag.

Jammer dat ze wat beamerproblemen/technische problemen hadden. Ik had graag de show met projecties gezien. Sterk dat ze dit niet aan hun hart lieten komen.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik de band niet kende, maar dat jullie me allemaal vrij warm maakten voor dit optreden. Ik stond redelijk linksvoor in de Morgue en kon telkens zien wat voor een goede vibe er ook binnen die band heerste. Tijdens die (voor mij onverwachte) growl van de zangeres, kreeg ze een applausje backstage van de twee zangers. Op een bepaald moment waren ze ook met hun drieën tijdens een lied blad-steen-schaar aan het spelen. Ik zou niet weten waarop ze gewed hadden, maar zo'n extraatjes voegen veel toe. Voor mij was dit ook het beste optreden van die vrijdag.

Jammer dat ze wat beamerproblemen/technische problemen hadden. Ik had graag de show met projecties gezien. Sterk dat ze dit niet aan hun hart lieten komen.
Voor hen is het ook gewoon een uitje met vrienden. Ze hebben in deze samenstelling één tour gedaan, naast wat optredens in het thuisland in Hongarije en nu dan een handjevol festivals. Ik heb bij hun optreden in Rotterdam wat mensen rondom de band gesproken en begrepen dat de Hongaarse metalcommunity klein, maar vooral ook heel hecht is. Ben het dus helemaal met je eens, het plezier spat van het podium af en geeft een extra dimensie aan de totaalbeleving. Des te knapper trouwens dat deze 'gelegenheidsband' er dan toch in slaagt om zo'n snaarstrakke show neer te zetten. Het geluid was ook om door een ringetje te halen. En dan hebben we het nog niet eens over de individuele kwaliteiten van hen allen. Die vier vocalisten alleen al, wat een bereik hebben die. Cleans, grunts, screams, harmonie en solo. Werkelijk briljant. Beste optreden van Alcatraz voor mij.

Laatst bewerkt:
Hallo iedereen,
Vorig jaar Alcatraz leren kennen op donderdag en op vrijdag AC/DC in dessel waardoor we de vrijdag niet naar Alcatraz konden gaan.
Avatar leren kennen als voorprogramma van Iron Maiden in Gelredome, dus tickets voor de zaterdag gekocht. Wat een amusement en beleving en super show brengen die Zweden!
Fantastisch gewoon. Veel gezien maar niet alles volledig kunnen bekijken door eten, kraampjes etc. Dus mijn top 5 is van bands waar ik de hele show van heb gezien ;

Top 5 Zaterdag

1/ Avatar
2/ Myrath
3/ Drowning pool
4/ Nailbomb
5/ Holy Mother

Volgend jaar gaan we terug 🤘🤘🤘

Amai. terwijl ik op de trein mijn verslag aan het schrijven was daar straks (na Rotting Christ nog overnacht in Lille, een taxi naar daar en een hotel daar was letterlijk goedkoper dan een taxi naar Antwerpen) ben ik gewoon in het slaap gevallen. Dat zegt al genoeg over wat een topdag gisteren wel niet was. Het begon nochthans slecht. Google Maps had mij naar een trein gestuurd die op zondag niet rijdt dus trein naar Kortrijk gemist. Latere trein hebben moeten nemen en Masjestica dus gemist. Nadien, toen ik van station naar festival fietste (mijn fiets heb ik achter gelaten in Kortrijk gisteren, en gisteren dus mee op de trein en vandaag ook vanaf Kortrijk), viel m'n ketting er af. Dus ook een deel van Bark gemist

Het deel van Bark dat ik zag (75 percent ongeveer van de show) was heerlijk. Gitarist Martin Furia van Destruction was er nog eens bij, en de band leek voor mij in topvorm. Enkel jammer dat de response van het publiek zo laag nog was om dit onmenselijke vroege uur.

Daarna mijn eerste keer ooit Congress. De zanger leek nogal vaak buiten adem, waardoor de gitarist ons steeds toesprak. De gitarist deed ook achtergrondvocals en ik vond hem eigenlijk een betere dan de leadzanger. Zijn stem kwam bij mij rauwer over. Wanneer hij ons dan toesprak echter vroeg ik me soms wel af of hij in het Engels of in het West-Vlaams aan het lullen was. Laat dit ineens ook even duidelijk zijn voor bands, al spreken jullie in het Antwerps, laat jullie instrumenten niet resoneren (of hoe dat ook noemt) als jullie het publiek toespreken, want we verstaan er geen kloten van (of toch allesiens ik niet)

Nadien even toilet en ik wou Gaerea ook nog een stukje zien, maar dat was onbegonnen werk. De Swamp stonden afgeladen vol, nergens nog een goed plekje te vinden zonder asociaal te doen. Ik zal ze wel zien tijdens hun najaarstournee met Orbit Culture. Dan maar besloten even te rusten, de metal market en ik heb ook een minimeeting gehad met Moniek van dit forum.

In de jaren 2004 was er een cd King Of Skate. Ik was toen heel hard in een skateperiode. En dus grote fan van deze compilatie cd. Er stonden bands op als Millencolin, Pennywise, Soufly, Hoobastank en vele anderen. Eigenlijk was deze cd voor mij een life changer. Want veel bands heb ik leren kennen dankzij King Of Skate. Daarvan was ook Fear Factory een. Met hun nummer Linchpin. Ik ben vroeger dan ook harde fan geweest van Fear Factory, althans van dat ene nummer en ik dacht toen dus dat ik ook van de band fan was. Jaren later heb ik ze gezien in de Trix dan, en daar eigenlijk uitgevonden dat ik enkel "fan" was omdat ze op een skatecd stonden. Maar het nummer Linchpin blijf ik wel heerlijk vinden. Ik was dan ook blij dat dit nummer als laatste werd gespeeld toen ik stond aan te schuiven voor Kerry King. De band speelde denk ik wel goed maar kan het ook niet echt zeggen als niet echt grote fan.

Op de eerste rij geraakt voor Kerry King, aan de rechterkant, en daar was ik heel blij mee. Dit was voor mij de belangrijkste reden zowat om een ticket te kopen dit jaar. Eigenlijk was dit voor mij perfectie. Ik heb enorm genoten van de show. Helemaal los ging ik echter pas toen Repentless werd ingezet. Dit gaat misschien belachelijk klinken, maar tijdens mijn fitness trainingen (voor zij die mij al eens gezien hebben: ja ik doe wel degelijk aan fitness maar ja ik eet ook nog al bourgondisch en het fitnessen is vooral om te voorkomen dat ik bij kom en veel meer gewoon voor plezier) is Repentless een van de nummers die altijd wordt afgespeeld, meer bepaald bij het fietsen. En dan kan ik ook nooit inhouden om mee te zingen, mee gitaar te spelen en mee te drummen. Tijdens de solo's roep ik dan ook wie hem inzet (Eerste solo vind ik niet echt een solo, dan King en Holt afwisselend), en ik wijs ook naar ergens. Nu kon ik echt wijzen naar de personen, ik moest enkel opletten dat ik ipv Holt riep Demmel 😅 Ik stond daar gisteren de tekst mee te brullen, de namen te brullen, de solo's mee te spelen, te luchtdrummen, ... iemand die het niet kent had gedacht dat ik een spastische aanval had vrees ik. Dan ook nog eens een van mijn andere favoriete Slayer nummers, Bloodline/Got Hates Us All. Voor velen veel te hard begin 21ste eeuw denk ik, maar aangezien ik pas in 1990 geboren ben ontdekte ik Slayer rond de release van het album God Hates Us All dus ik was zeer blij dat ook dit nummer er in zat. Mark zijn stem blijft echt ongelofelijk, op een bepaald moment deed hij daar een uithaal zo hoog, dat ik dacht dat de band een verkeerde noot had gespeeld. Bleek dus gewoon Mark te zijn die een ongelofelijk hoge noot aan het screamen was. En Paul Bastoph, wat een drummer blijft dat toch. Heerlijk. Heerlijke show. Perfectie. Nee geen perfectie, gewoon ... Kerry King :).

Daarna nog even metal market. Ik ging eigenlijk direct naar de Pizza Hut gaan maar het was nog iets te warm vond ik (warm eten in de hitte daar bedank ik voor, ik heb zelfs met mijn bonnen in de namiddag een ijsje gegeten op de wei). Om kwart over 8 me dan gehaast naar de Pizza hut op de Xpo, en dan uitgerust voor Machine Head

Wat een heerlijke show van Machine Head. Kilo's vuurwerk, veel vlammen, bewegende banners op het videoscherm, ... . Verder eigenlijk een Machine Head show zoals iedereen hem verwacht. Ik heb er eigenlijk weinig over te zeggen. Muzikaal zat alles goed, dus ik was tevreden eigenlijk. Wel nog een akkefietje gezien waar ik stond, maar geen idee waarover het ging en de andere inmates waren zich er al lang mee aan het moeien om een gevecht te vermijden

Daarna Rotting Christ. Die tent stond eigenlijk schandalig leeg want de band speelde heerlijk voor het stuk dat ik gezien heb. Ze speelden helaas wel een van mijn favoriete nummers terwijl ik nog naar het wc was, maar ja beter terwijl ik naar het wc ben dan terwijl ik Machine Head kijk natuurlijk 😅Nu heb ik het tenminste nog een stukje gehoord. Ik had het al wel live meegemaakt op Graspop 2024. Het laatste nummer was er trouwens een korte pauze (remember wat ik zei over dat resoneren bij Congress), wat ik goed vond, want zo kon ik toch een nummer meemaken in zijn totaliteit zeg maar.

En daarmee was Alcatraz 2025 voltooid verleden tijd. Ik heb er weer van genoten, en in 2026 ben ik er al één dag minstens opnieuw bij (bij leven en welzijn toch althans). Tot dan!

In de jaren 2004 was er een cd King Of Skate. Ik was toen heel hard in een skateperiode. En dus grote fan van deze compilatie cd. Er stonden bands op als Millencolin, Pennywise, Soufly, Hoobastank en vele anderen. Eigenlijk was deze cd voor mij een life changer. Want veel bands heb ik leren kennen dankzij King Of Skate. Daarvan was ook Fear Factory een. Met hun nummer Linchpin. Ik ben vroeger dan ook harde fan geweest van Fear Factory, althans van dat ene nummer en ik dacht toen dus dat ik ook van de band fan was. Jaren later heb ik ze gezien in de Trix dan, en daar eigenlijk uitgevonden dat ik enkel "fan" was omdat ze op een skatecd stonden. Maar het nummer Linchpin blijf ik wel heerlijk vinden. Ik was dan ook blij dat dit nummer als laatste werd gespeeld toen ik stond aan te schuiven voor Kerry King. De band speelde denk ik wel goed maar kan het ook niet echt zeggen als niet echt grote fan.
Bedankt voor je mooie verslag! Ik heb er weeral van genoten. Vooral bovenstaande alinea vind ik pure poëzie. Hoe je van een impactvolle jeugdherinnering kunt komen tot een conclusie dat je leven toch andere wendingen kunt nemen en je overtuigingen van toen niet altijd overeen hoeven te komen met die van nu. En je desondanks toch, als niet echt grote fan, dat ene nummer meemaken hebt kunnen waarderen.

• Leuk
Waarderingen: won666
Dit jaar toe al weer toe aan mijn 9e Alcatraz
Toen we met de groep donderdag aankwamen was parking Xpo al geopend en van daar zonder wachttijd de shuttle kunnen nemen naar het festivalterrein.
Bij aankomst viel meteen de grote rij aan de reguliere camping op maar aangezien we op Eagle Plaza zitten hebben we die rij dus lachend voorbijgelopen om dan te ontdekken dat op Eagle Plaza ook gewoon een rij van minstens een uur stond 😅.
Achteraf gehoord van een aantal first-timers dat zij gewoon beide rijen gedaan hebben omdat er nergens aangegeven werd dat je links moet zijn voor de Eagle Plaza, die hun eerste indruk was dus niet al te best.
Wat er op de checkin misliep is mij eigenlijk niet helemaal duidelijk want inwisselen van drankbonnetjes & breakfast vouchers was in tegenstelling tot eerdere jaren al gescheiden dus het was enkel het uitdelen van tentnummers en camping bandjes die vertraging veroorzaakte.

Dit jaar weer gekozen voor een groepstent van 6 personen, met een bezetting van 5 heb je daar ruimte zat.
De Eagle Plaza was dit jaar ook weer een stuk groter dan vorig jaar (130 tenten erbij heb ik mij laten vertellen). Capaciteit van de sanitaire blokken was mee vergroot en hier eigenlijk nooit moeten wachten voor toilet of douche dus dat zat wel goed.
Van de groepstenten was het wel een eindje stappen naar het sanitaire blok dit hadden ze opgelost door wat van die kleine urinoirs dichtbij te zetten + 2 Dixies. Blijkbaar was er van donderdag op vrijdag al een Dixie Destroyer aan het werk waardoor niemand die nog gebruikte wegens degoutant dus moest je alsnog naar de grote sanitaire blok.
Dit jaar opnieuw gekozen voor het ontbijtbuffet en op vrijdagochtend hier meer dan 1u15 moeten wachten en de rij werd alleen maar langer dus zou mij niet verwonderen dat sommigen er 2u gestaan hebben. Hier had de organisatie toch een inschattingsfout gemaakt en de capaciteit van het ontbijtbuffet onvoldoende opgeschaald met de toegenomen bezoekers. Positief was dan weer wel dat er snel geschakeld werd en alle problemen met het ontbijt tegen zaterdagochtend opgelost waren.

Een andere mooie toevoeging was een grote paraplu met geïntegreerd haardvuur, die is weliswaar op de donderdagavond afgebrand, het was nog geen Tomorrowland maar toch :oops: deze is ook in de loop van de nacht vervangen door een nieuw exemplaar zodat je vanaf vrijdag kon nabespreken bij een vuurtje wat wel aangenaam is als het 's nachts wat frisser wordt.

Verder ook dit jaar op zondag weer het bezoek gekregen van het Metallikoor

Op het festivalterrein toch weer een paar goede verbeteringen:
- de guard tower is wel een mooie nieuwe eyecatcher, geen idee hoe geslaagd die radiozender was eigenlijk
- mooie update van de omgeving Swamp / Hacienda
- updates aan de Prison stage met oa. nieuwe schermen zijn geslaagd
- heb dit jaar zelf niets van capaciteitsproblemen gezien aan de toiletten zelfs niet aan de Presidio/Helldorado wat altijd wel een probleempuntje was in het verleden.
- Geluid in de tenten over het algemeen ook zeer goed dit jaar, als er al problemen waren denk ik dat de oorzaak hiervan bij de betreffende bands te zoeken is.

Mogelijke verbeterpunten voor volgend jaar

- signalisatie aan de shuttle zodat het duidelijk is links = Eagle Plaza, rechts = reguliere camping
- checkin procedure verbeteren voor Camping & Eagle Plaza
- het terrein van Morgue en Helldorado uitvlakken zodat er geen storende oneffenheden zijn.
- Helldorado tent zonder palen
- geen flitsende reclameboodschappen op de schermen tijdens de optredens in de Swamp die verstoren toch de beleving wat als je verder naar achter staat

Door de opstartproblemen op donderdag was mijn planning natuurlijk ook compleet in de war waardoor ik de officiële festileaks meeting gemist heb nu ken ik wel al een redelijk aantal leden van eerdere festivals maar aan het lijstje heb ik alsnog @Skut10 & @Wanorix kunnen toevoegen.

Dan nog mijn topoptredens van deze editie

10. Rivers Of Nihil (zaterdag - Helldorado)

Bij opener Sub-Orbital Blues zat het geluid niet goed maar dat werd uiteindelijk opgelost. Voor een festival optreden had er aan het begin van de set gerust een nummertje uit het rijtje (Dustman/Criminals/Despair Church) van de nieuwe plaat geschrapt mogen worden ten voordele van wat ouder werk. Maar vanaf Water & Time kwamen de betere songs van de nieuwe plaat en met Silent Life & Owls Know My Name ook nog een paar oudere krakers en werd het alsnog een sterk optreden.

9. Vola (zaterdag - Helldorado)

Bij hun passage op Graspop ben ik gaan kijken puur op basis van het nummer Paper Wolf en was toen al best onder de indruk. In tussentijd de band zelf beter leren kennen en daardoor het optreden op Alcatraz nog beter kunnen appreciëren. Hoogtepunt was Cannibal waar James van Neo kwam meedoen.

8. Slomosa (vrijdag - Morgue)

Deze zie ik ooit nog eens op nummer één komen in een of andere festival lijst want ze worden altijd beter elke keer ik hen zie. Sfeer zat er ook heel goed in bij het publiek met crowdsurfers en stagedivers overal.

7. Gaerea (zondag - Swamp)

Bij de eerdere Alcatraz passage in '23 was het al heel goed, maar zij hebben duidelijk nog progressie gemaakt. De tour met Orbit Culture in het najaar in de Trix belooft wel een avondje te worden

6. Thy Catafalque (vrijdag - Morgue)

Aangezien veel forumleden grote fan zijn deze ook een kans gegeven en dit was zeker de moeite waard, had waarschijnlijk zelfs hoger gestaan als ik mijzelf vooraf nog wat meer verdiept had maar daar zullen we vanaf nu dan maar eens echt werk van maken.

5. Year of No Light (vrijdag - Morgue)

Had hoge verwachtingen want hun optreden op Dunk eerder dit jaar stond op vrijdag nog #1 van mijn voorlopige jaarlijst.
Die verwachtingen werden zeker ingelost maar het niveau van op Dunk haalden ze niet omdat de setlist daar net iets specialer was.

4. Borknagar (zondag - Swamp)

Goed geluid is bij Borknagar essentieel en ook waar het live nogal (dikwijls/eigenlijk altijd) misloopt, maar niet deze keer dus want bij opener Nordic Anthem kreeg ik al kippenvel en wist ik dat het deze keer goed zat.

3. Leprous (zaterdag - Helldorado)

Oude liefde roest niet maar moet af en toe wel opgefrist worden. Het was dus van 2019 geleden dat ze nog eens in België stonden en die laatste passage was ook al geen onverdeeld succes omdat ze toen gewoon overklast werden door voorprogramma The Ocean. Hoog tijd dus dat ik hen opnieuw kon zien en ze ontgoochelden niet want wat was dit een goede show, die vlammen bij Like A Sunken Ship had ik echt niet zien aankomen. Verder een mooi gevarieerde setlist met als hoogtepunten Slave en als afsluiter de heavy outro van The Sky Is Red. Hopelijk krijgen van die laatste de volledige versie te horen in het najaar in de Trix want het is nu gelukkig minder lang wachten op een volgende passage.

2. Cult of Luna (zondag - Swamp)

Redelijk veel nummers uit Vertikal op de setlist dus dan krijg je een extra intense show waar de mokerslagen mekaar snel opvolgen. Op dat moment denk je "ja ja show van het weekend is gekend" maar ...

1. Briqueville (zondag - Morgue)

Had op het terrein toch al best veel Briqueville t-shirts gespot dus maar geen poging gedaan om nog iets van Emperor mee te pikken dus maar mooi op tijd aangekomen in de Morgue om perfect te positioneren want Briqueville shows beleef je toch het best vooraan zodat de gemaskerde gitaristen over je hoofd deinen voor maximaal effect :cool:. Vooraan stonden inderdaad best wat Briqueville die-hards en daar ook nog het gezelschap gekregen van oa @Dr. Hannibal , @Jamel , @Keyos , @duck, @Skut10 op wie mijn hersenspoeling vooraf toch enig effect moet gehad hebben. De sfeer in de Morgue was in ieder geval optimaal en ook de setlist kon niet beter met eigenlijk al mijn favoriete Aktes en als klap op de vuurpijl Akte IV als afsluiter.
Nu kennen ze bij CoL wel iets van opbouw in songs en werken naar een climax maar wat de heren van Briqueville presteerden in de Morgue was niet alleen het beste optreden dat ik ooit van hen zag, het was dus ook het beste van het hele festival en bij uitbreiding van het hele jaar (tot nu).

Ik kijk in ieder geval nu al uit naar mijn 10e Alcatraz volgend jaar en zit vrijdag klaar voor de tickets.

Ik zal vanavond/morgen eens proberen een verslag te schrijven om hier te plaatsen, zien hoe dat gaat, en dat dan bij toevoegen aan het lijstje "eerste keren" dat Alcatraz 2025 geweest is voor mij.

Maar om toch al snel een deel van het weekend samen te vatten:
- De NMBS valt niet te vertrouwen
- De meeting spijtig genoeg gemist
- Toch veel fijne mensen ontmoet
- Mijn schrik om alleen te gaan was niet nodig
- Als eerste camping ervaring viel alles erg mee
- Geen enkel optreden waar ik naar uit keek stelde teleur

Users who are viewing this thread