Alcatraz Open Air 2025

De zin in Alcatraz begint langzaam aan toe te nemen! Het was even omschakelen na een drukke periode met een mooie vakantie in Engeland, Glastonbury, Graspop en Bospop. Het hele jaar staat de playlist geregeld op, er staan echt ontzettend veel sterke acts. En we zijn gezegend met een blokkenschema met weinig clashes. Maar dus wel drukke programma's. Tijd om die van mij ook eens op te schrijven. Dikgedrukt de must sees

Donderdag ( kans is groot dat we hier bijna niks van zien ivm speciaalbier op de camping)
  • Warbringer
  • Exhorder
  • Evil Invaders
  • Frog Leap
Vrijdag (=Morgue dag!)
  • Blaze Bayley (eigenlijk schandalig dat die voor 40 minuutjes mag aantreden om 11.20 uur. Maar we gaan hem supporten!)
  • Splendidula
  • (Coffin Feeder)
  • Frayle
  • Snot
  • Winterfylleth
  • Cabal
  • Dvne
  • (Thrown)
  • Conjurer
  • (Wind Rose)
  • Year of no Light
  • King Buffalo
  • Thy Catafalque
  • Mastodon
  • Hypocrisy (soort rustmoment, Dool is leuker maar wil me niet weer een tent in proppen)
  • Ministry
  • Slomosa
Zaterdag
  • (Tenside)
  • Between the Buried and Me
  • Mammoth Grinder
  • Ne Obliviscaris
  • Baest
  • Rivers of Nihil
  • (Psycroptic)
  • Vola
  • Wolfmother (ff een paar klassiekers meepakken, groot fan van de eerste 2 albums)
  • Crypt Sermon
  • (Fit for a King)
  • Extreme
  • Candlemass
  • Leprous
  • Obituary (zo blij dat deze twee niet overlappen, nog wel de keuze tussen Leprous afkijken en Redneck Stomp missen of toch andersom..)
Zondag
  • DAD (een wat latere opstart omdat er weinig staat voor wat ik wil zien + weer een avond waarop ik ook de laatsten wil zien)
  • Gaerea
  • (Gutalax)
  • (Pig Destroyer)
  • Fear Factory
  • Tsjuder
  • Kerry King
  • Borknagar
  • (Prong)
  • Cult of Luna
  • Dimmu Borgir (hier ook de keuze, of einde Luna of paar favonummers in het begin van de set van Dimmu)
  • Emperor
  • Machine Head
  • Rotting Christ (laatste noten meepakken)

Zal ik ook maar eens mijn looproutes delen?
Schuin = optie
Regulier = aanwezig
Dik = must

Donderdag

Warbringer (Helldorado) > Festileaks meeting? > Evil Invaders (Helldorado) > Frog Leap (Swamp)

Weinig wat ik echt wil zien, alleen wat Frog Leap covertjes meepakken midden in de nacht staat wel met stip op mijn lijstje, veel van die gast gekeken op YouTube door de jaren heen, lijkt me een prima feestje. En doen we nu inderdaad een meeting rond de Morgue wanneer Kerker speelt?

Vrijdag - Morgue dag
Blaze Bayley (Prison)/Katla (Helldorado) > Splendidula (Morgue) > Frayle (Morgue) > Messa (Morgue) > Dvne (Morgue) > Conjurer (Morgue) > Year of no Light (Morgue) > King Buffalo (Helldorado) > Thy Catafalque (Morgue) > Mastodon (Prison) > Dool (Morgue) > Ministry (Helldorado) > Slomosa (Morgue)

Rustig openen, beetje met de groep mee lopen, tot men rond 14:30 massaal naar de Swamp wandelt voor Winterfylleth en ik mijn eerste must see in de Morgue heb met Messa. De Swamp bands zijn het kind van de rekening deze dag, ook Dying Fetus en Abbath Doom Occulta had ik op andere momenten graag gezien, maar winnen het niet van hun clashes met de Morgue, waar ik deze dag rechtsvoor zal kamperen. De enige reden dat King Buffalo overigens geen must see status krijgt, is omdat ik recent al naar een los concert van ze ben geweest, precies om clashes zoals hier op te lossen. Ga zeker een stukje meepakken want ze zijn erg goed, maar op tijd terug in de Morgue voor een goede plek bij Thy Catafalque is noodzakelijk.

Zaterdag - Helldorado dag
Tenside (Helldorado) > Between the Buried and Me (Helldorado) > Mammoth Grinder (Swamp) > Ne Obliviscaris (Helldorado) > Rivers of Nihil (Helldorado) > Psycroptic (Swamp) > Nailbomb (Prison) > VOLA (Helldorado) > Vader (Swamp) > Wolfmother (Prison) > Crypt Sermon (Morgue) > Fit for a King (Helldorado) > The Black Dahlia Murder (Swamp) > Extreme (Prison) > Candlemass (Swamp) > Leprous (Helldorado) > Obituary (Swamp)

Veel bands op de lijst maar wordt geen hele intensieve dag verwacht ik, hoef lang niet alles volledig te zien, en de must sees staan redelijk mooi geclusterd waardoor daar omheen best wat pauze in te lassen valt. De Nailbomb/VOLA clash is wel jammer maar al minder erg dan de Nailbomb/Rivers of Nihil clash die we eerst verwachtten, dat wordt starten bij Nailbomb en op enig moment de oversteek maken om te eindigen bij VOLA. Leprous blijf ik sowieso tot het einde, jammer van Redneck Stomp maar gelukkig is de rest van Obituary nog wel mee te pakken.

Zondag - Swamp dag
Flotsam & Jetsam (Prison) > Pestilence (Swamp) > Congress (Helldorado) > Gaerea (Swamp) > Pig Destroyer (Swamp) > Fear Factory (Prison) > Tsjuder (Swamp) > Borknagar (Swamp) > Prong (Helldorado) > Cult of Luna (Swamp) > Dimmu Borgir (Prison) > Emperor (Swamp)/Briqueville (Morgue) > Machine Head (Prison) > Rotting Christ (Swamp)/Earthless (Morgue)

Prima afsluitend dagje, niet al te druk maar met nog een paar mooie toppers op de planning. Helaas in de avond zelfs iets te veel tegelijk, dat worden wat last minute keuzes waarschijnlijk, wel zonde om het mooie schema af te sluiten met zulke lastige clashes maar het is niet anders. Foute keuzes zijn er niet dus het wordt sowieso een prachtige laatste avond!

Misschien hier ook eens proberen. Zijn hier mensen die op zondagavond na Machine Head (Rotting Christ/Eart) nog terug rijden naar Antwerpen of Nederland of Hasselt ofzo, en mij kunnen droppen in Antwerpen? Normaal gezien geen baggage. Ik betaal wel de parking ofzo en enkele drankjes

Als ik mag af Gaan op de looproutes hier denk ik dat VOLA wel eens heel druk kan worden.
Mwah, ik heb Nailbomb ook wel voorbij zien komen, en denk eigenlijk dat Nailbomb + Vader de gemiddelde Alcatraz bezoeker meer aantrekt dan VOLA, die laatsten zijn vooral wel een forum darling. Laatste passage op Graspop de Dome ook prima gevuld maar niet super druk, wat ik mij herinner.

• Leuk
Waarderingen: Jamel en nikita
Ik ben nog niet 100% zeker of ik ga. Maar heb me wel mijn tijdschema al gemaakt:
Donderdag: (eerst hele dag werken, misschien al vanaf de avond die kant op)
Evil Invaders
Overkill
Frog Leap *

Vrijdag:
Coffin Feeder
Cabal *
Me and That Man *
Phil Campbell ATBS
Dying Fetus
Wind Rose
WASP *
Dark Angel
Mastodon
Ministry

Zaterdag:
Tenside
Signs of Algorithm
Myrath
Ne Obliviscaris
Drowning Pool
Nailbomb
Wolfmother
Doro

Black Dahlia
Extreme
Candlemass
Obituary

Zondag:
Majestica
Gutalax

Dope
Ill Nino
Cult of Luna *
Dimmu Borgir
Machine Head
Rotting Christ

Edit: *Eerste keer live

Laatst bewerkt:
Toch mooi hoe divers de loopschema's zijn. Voor mij heeft Alcatraz dit jaar echt een ijzersterke lineup.

Voor mij als volgt:
Vet = Must See
Cursief = Optioneel
* = Eerste keer live

Donderdag:
Warbringer (Helldorado)
Motörheads* (Swamp)
Evil Invaders (Helldorado)
Violent Sin (Morgue)
Overkill (Helldorado)
Frog Leap* (Swamp)

Vrijdag:
Blaze Bayley (Prison)
3 Inches of Blood* (Prison)

Chemicide* (Swamp)
Winterfylleth (Swamp)

Me and That Man* (Swamp)
Phil Campbell & The Bastard Sons (Prison)
Dying Fetus* (Swamp)
Absu* (Swamp)
WASP* (Prison)
Dark Angel* (Swamp) => Thy Catafalque* indien het geluid tegenvalt
Mastodon* (Prison)
Kreator (Prison)
Abbath (Swamp)

Zaterdag: (voor mij veruit de "zwakste" dag)
Ne Obliviscaris* (Helldorado)
Baest* (Swamp)
Drowning Pool* (Prison)
Watch Hazel* (Morgue)
Nailbomb* (Prison)
Vader* (Swamp)

Wolfmother* (Prison)
Extreme* (Prison)

Candlemass* (Swamp)
Whiplash of Obituary (beide afgelopen 2 jaar gezien, zal afhangen van de vermoeidheid)

Zondag:
Flotsam And Jetsam (Prison)
Pestilence (Swamp)
Gaerea (Swamp)
Gutalax* (Helldorado)
Tsjuder* (Swamp)
Kerry King* (Prison)
Borknagar* (Swamp)
Dimmu Borgir (Prison)
Emperor* (Swamp)

Machine Head (Prison)
Rotting Christ (Swamp)

Verwacht ook niet direct een uitpuilende tent maar dit is voor mij wel een erg grote kanshebber voor een top 3 show aankomende editie. Vond ze op Graspop echt steengoed. Hoop heel erg dat ze dit kunnen herhalen.
Was ook erg goed, alleen blijft voor mij altijd wel de show die vervolgens nog eens overklast werd door Karnivool. Wat ik echt niet verwacht had, want ik was bij VOLA zelf ook echt weggeblazen, dus het is niet helemaal eerlijk naar die band toe dat ze in mijn herinnering wat in die schaduw blijven staan, maar ja... Wil toch ook echt een paar nummers Nailbomb mee pakken nu je die unieke kans krijgt, wellicht ben ik dan na een paar nummers wel verzadigd, dan voeg ik mij met plezier bij jou voor nog eens VOLA. Maarja, als Nailbomb heel goed blijkt live, die kans krijg je niet snel weer denk ik.

• Leuk
Waarderingen: duck, Jamel en Joslittel
Heujjj, loopschema's! Dit is de mijne.

Donderdag:
Warbringer (als we het halen met de reis, tenten opzetten, acclimatiseren en dergelijke)
Evil Invaders
Frop Leap* (maar alleen als echt de hele groep daar naartoe wil. Liever vind ik minimaal één iemand die met mij Hazy IPA's wil gaan drinken op de camping)

Vrijdag (wat een dag, echt niet normaal):
Blaze Bayley
Splendidula* (als de vibrato van de zangeres live wat beter uit te houden is dan op album)
Coffin Feeder*
Frayle*
Winterfylleth (klote van Messa, maar die heb ik al een paar keer gezien en gelet op hun productiviteit qua shows gaat dat nog vaker gebeuren. Winterfylleth moet je als fan altijd meepakken, want die doen altijd korte tours met selecte locaties)
Wednesday 13 (stukje meepakken voor het jeugdsentiment. Als tiener veel naar Murderdolls geluisterd)
Dvne
Conjurer*
Year of No Light

King Buffalo* (hopelijk, kan ook zijn dat het bovenstaande drieluik me tot een mentale reset dwingt om de avond nog een beetje door te komen)
Thy Catafalque
Mastodon
Dool
Ministry
Slomosa/Abbath* (momentkeuze, maar denk na deze slopende dag dat het uiteindelijk geen van beiden wordt en ik m'n tent op ga zoeken)

Zaterdag:
Tenside* (maar ik denk eerder nog een uurtje hangen op de camping)
Between the Buried and Me
Ne Obliviscaris

Baest*
Rivers of Nihil*
Psycroptic*
Vola
Vader*
Wolfmother
Pauze
The Black Dahlia Murder*
Extreme*
Candlemass
Leprous/Avatar (wordt een momentbeslissing)
Obituary

Zondag (uitslaapdag):
Pestilence
Gaerea
Devastation*
Fear Factory
Tsjuder*
Kerry King*
Borknagar
Cult of Luna

Dimmu Borgir
Emperor/Briqueville (wordt waarschijnlijk Briqueville)
Machine Head
Rotting Christ

Ah gelukkig, ze weten wel wat rijplaten zijn, al vertikken ze het nog steeds die dingen neer te leggen op het Helldorado veld zo te zien 😅
2 verschillende teams/leveranciers moet inderdaad wel beter als je dat veld ziet, als het regent tijdens de opbouw dan rij je dat veld helemaal kapot.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
2 verschillende teams/leveranciers moet inderdaad wel beter als je dat veld ziet, als het regent tijdens de opbouw dan rij je dat veld helemaal kapot.
Gisterenavond in Antwerpen en zondagavond in Antwerpen althans heeft het zeer hard geregend

Gisterenavond in Antwerpen en zondagavond in Antwerpen althans heeft het zeer hard geregend
zal inderdaad deze ochtend een probleem zijn als het terrein nog nat was. maar 's avonds wordt er niet gewerkt om geluidsoverlast te vermijden.

• Leuk
Waarderingen: won666
Volgens Vic (Rock Tribune) zijn er momenteel al 3 meet-and-greets vastgelegd. Gaerea, Wednesday13 en Avatar. Meer info daarover volgt nog, maar het zal (zoals vorig jaar, denk ik) te maken hebben met een pushbericht en de Rock Tribune stand.

• Leuk
Waarderingen: Jamel en Joslittel
Volgens Vic (Rock Tribune) zijn er momenteel al 3 meet-and-greets vastgelegd. Gaerea, Wednesday13 en Avatar. Meer info daarover volgt nog, maar het zal (zoals vorig jaar, denk ik) te maken hebben met een pushbericht en de Rock Tribune stand.
Nailbomb ook

Ik hoop dat Kerry King (volledige band) nog wordt toegevoegd. En Dying Fetus + Evergrey (al overlappen die met 3 andere bands die ik wil zien, heb ze wel vorig jaar in Duitsland gezien en wil ze dit jaar tijdens hun tour met Katatonia uiteraard nog zien) + Frog Leap (al spelen die op zondag) + Knife + Vulture nog worden toegevoegd

Users who are viewing this thread