Alcatraz Open Air 2025

waarom zou dat hoog gegrepen zijn? die band verkoopt meer tickets dan Extreme en Avatar samen.
Architects verkoopt dubbel zoveel tickets indoor als Extreme, Avatar en I prevail samen, toch was het vorig jaar op de wei heel rustig tijdens de headliner 😜 I prevail is niet zo’n ‘typische alcatrazheadliner’. Korrel zout hierbij nemen. De bands die het grote volk trekken naar Alcatraz lijken meer de ‘stereotype’ metalbands te zijn, opnieuw korrel zout. Bedoel hiermee ook onder andere Amon Amarth en Epica. Die zijn toch gekender in het metalwereldje dan I Prevail.
Denk dat in het wat verkeerd verwoord, maar bedoel het niet negatief ofzo. Naar mijn beleving zijn I prevail, en met uitbreiding Architects, niet de typische Alcatraz headliners. Het festival, en daarbij ook hun publiek, moet er zelf ook nog wat in groeien, volgens mijn dwaze mening 😇

Architects verkoopt dubbel zoveel tickets indoor als Extreme, Avatar en I prevail samen, toch was het vorig jaar op de wei heel rustig tijdens de headliner 😜 I prevail is niet zo’n ‘typische alcatrazheadliner’. Korrel zout hierbij nemen. De bands die het grote volk trekken naar Alcatraz lijken meer de ‘stereotype’ metalbands te zijn, opnieuw korrel zout. Bedoel hiermee ook onder andere Amon Amarth en Epica. Die zijn toch gekender in het metalwereldje dan I Prevail.
Denk dat in het wat verkeerd verwoord, maar bedoel het niet negatief ofzo. Naar mijn beleving zijn I prevail, en met uitbreiding Architects, niet de typische Alcatraz headliners. Het festival, en daarbij ook hun publiek, moet er zelf ook nog wat in groeien, volgens mijn dwaze mening 😇
Ik begrijp je punt wel, maar denk toch dat de organisatie het niet met je eens is. Als die 3 jaar achter elkaar Electric Callboy, Architects en I prevail boeken als headliners (ook al is het bij die laatste dan niet gelukt) dan kan je toch moeilijk stellen dat dit geen Alcatraz bands zijn?
Zou kunnen dat ik er naast zit hoor, ben zelf nog niet eens op Alcatraz geweest dus kan moeilijk gaan zitten verkondigen wat wel en niet past op het festival, maar als ik Xydroh zijn info lees krijg ik de indruk dat ze graag wat grote metalcore bands geboekt hadden dit jaar als livenation ze niet in de weg zat.

Eens hiermee. De laatste jaren komen er wel steeds meer core bands op het affiche. Maar de kern van Alcatraz is toch de old school metal stromingen. Daarom vind ik I Prevail niet een naam die bij uitstek geschikt is voor Alcatraz, er zijn veel andere bands die wel meer automatisch bij het dna van het festival passen. Ik kan me ook zeker goed voorstellen dat de organisatie ze een keer wil hebben omdat het een grote opkomende naam is.

Ik begrijp je punt wel, maar denk toch dat de organisatie het niet met je eens is. Als die 3 jaar achter elkaar Electric Callboy, Architects en I prevail boeken als headliners (ook al is het bij die laatste dan niet gelukt) dan kan je toch moeilijk stellen dat dit geen Alcatraz bands zijn?
Zou kunnen dat ik er naast zit hoor, ben zelf nog niet eens op Alcatraz geweest dus kan moeilijk gaan zitten verkondigen wat wel en niet past op het festival, maar als ik Xydroh zijn info lees krijg ik de indruk dat ze graag wat grote metalcore bands geboekt hadden dit jaar als livenation ze niet in de weg zat.
Die core bands blijven wel groeien en hoger op de affiche komen, zie graspop. Is de organisatie van Alcatraz ook niet ontgaan natuurlijk. Dus begrijpelijk dat ze ze willen boeken.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Ik bekijk Alcatraz eigenlijk ook vooral als een festival die mikt op de "headliners van morgen". Als Alcatraz een headliner boekt, dan is dit omdat ze live kwaliteit bieden en kunnen doorgroeien. Zie maar naar het GMM-topic, waar bijvoorbeeld Architects, Amon Amarth, Powerwolf en EC allemaal ter sprake komen als headliners. Dus ik vermoed dat I Prevail in hun ogen hun potentieel nog niet bereikt hebben.

Meestal staat er ook een "oudere", gevestigde waarde uiteraard (Europe, Accept, Kk's Priest).

• Leuk
Waarderingen: Somekindofdylan

Bij Architects was er halverwege het optreden een uittocht om met z'n allen naar Opeth te gaan kijken.

De timetable kwam vorig jaar pas tijdens Graspop, hopelijk dit jaar iets eerder, maar verder weinig nieuws waar we nog op wachten toch? Kan dus best nog ff duren helaas...
De line up moet nog volledig worden gemaakt toch?
Naast de cancellation van Devildriver nog stuk of 3-4 namen dacht ik.
Al zou het natuurlijk ook kunnen dat ze dit gelijk met de timetable doen

Alcatraz kijkt inderdaad naar een ouder publiek als we de affiche zien maar net daarom willen ze ook heel bewust ook een tweede focus leggen om een jonger publiek aan te trekken want het ouder publiek zal niet eeuwig blijven komen. Focus op death,black,thrash etc etc met hier en daar wat metalcore accenten is het streefdoel maar vooral de metalcore kant lijkt heel erg lastig te zijn door livenation.

denk vorig jaar op de architects dag dat er ook een fout gemaakt is door enkel architects te booken en niks anders die dag, naast het feit dat het een zondag is en de zondag headliner altijd wat minder volk heeft. Hadden Spritibox op dezelfde dag gestaan als architects bijvoorbeeld was het een volledig ander verhaal vermoed ik. Helpt natuurlijk ook niet dat architects ook de sterkste swamp headliner van het festival tegenover hen had en dat Gene simmons even een logistieke nachtmerrie had veroorzaakt door 15 minuten te lang te spelen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel
Ja ik verwacht dat laatste idd. Maar zou leuk zijn als ze daar eerder mee komen uiteraard :)
2 mei is de finale van de Alcatraz Bash. Ik vermoed dat de namen die er nog bijkomen eerder klein zijn dus een aankondiging net na die bash met de complete poster zou ik denken.
Daarna kunnen ze dan de aandacht verleggen naar de aankondiging van Hell's Balls , die kwam vorig jaar ook in mei als ik het goed heb.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
2 mei is de finale van de Alcatraz Bash. Ik vermoed dat de namen die er nog bijkomen eerder klein zijn dus een aankondiging net na die bash met de complete poster zou ik denken.
Daarna kunnen ze dan de aandacht verleggen naar de aankondiging van Hell's Balls , die kwam vorig jaar ook in mei als ik het goed heb.
Dat klinkt zeer logisch :) en met een beetje geluk is de timetable dan ook al klaar, zo niet moeten we daar nog een maandje langer op wachten. Als ze het lostrekken van elkaar zijn het natuurlijk ook weer twee verschillende momenten om wat aandacht op zichzelf te vestigen, dus vanuit dat oogpunt is het ook wellicht beter de laatste namen en de timetable los te trekken van elkaar.

... een logistieke nachtmerrie had veroorzaakt door 15 minuten te lang te spelen.

Correctie: 15 minuten lang te ouwehoeren :p. Ik kon er overigens wel om lachen, maar een geweldige show was het nou ook weer niet.

En ik had eerlijk gezegd ook wel gehoopt op een nieuwtje, gewoon om het momentum een beetje te houden. Maar goed, dat komt dan mss in Mei wel weer

Correctie: 15 minuten lang te ouwehoeren :p. Ik kon er overigens wel om lachen, maar een geweldige show was het nou ook weer niet.

En ik had eerlijk gezegd ook wel gehoopt op een nieuwtje, gewoon om het momentum een beetje te houden. Maar goed, dat komt dan mss in Mei wel weer
geen nieuwtje maar misschien wel een oudje dan. voor 2024 was sleep token gebooked voor alcatraz maar ze hebben die tour gecancelled nog voor die aangekondigd was, de band was veel te snel aan het groeien op die moment waardoor ze die tour met laat ons eerlijk zijn veel te lage posities hebben afgezegd.

De eerste aankondiging voor Hells's Balls, met het grootste deel van de namen, kwam vorig jaar al eind maart.
Dark Tranquillity, Moonspell en Wolfheart waren zelfs al eerder gekend via een zelfaankondiging op de touraffiche.

• Leuk
Waarderingen: johanra
geen nieuwtje maar misschien wel een oudje dan. voor 2024 was sleep token gebooked voor alcatraz maar ze hebben die tour gecancelled nog voor die aangekondigd was, de band was veel te snel aan het groeien op die moment waardoor ze die tour met laat ons eerlijk zijn veel te lage posities hebben afgezegd.
Eigenlijk wel een mooi compliment voor jezelf als boeker. Hopelijk staat daar een return-show (eerste headliner 2026?) tegenover, kan ik toch even zien of de hype terecht is 🙃

Users who are viewing this thread