Actualiteit

Vanaf donderdag zijn de dames en heren weer in slaapstand.Alleen benieuwd hoelang nu weer de formatie gaat duren...
Heel lang. Minimaal 5 partijen in de coalitie, maar mogelijk zelfs 7 of 8.

Eigenlijk bijna een geschenk uit de hemel, die PvdA en GL fusie. Prima tegenmaatregel in een versnipperend landschap...

Heel lang. Minimaal 5 partijen in de coalitie, maar mogelijk zelfs 7 of 8.

Eigenlijk bijna een geschenk uit de hemel, die PvdA en GL fusie. Prima tegenmaatregel in een versnipperend landschap...
Ik hoop gewoon dat het D66, CDA, PvdA/GL en VVD wordt. Liefst zonder die laatste, maar dat zie ik niet gebeuren. Dan heb je volgens mij ook wel een aardige afspiegeling van de samenleving. Als die partijen dan eens tonen de volwassen partijen te zijn, zou begin volgend jaar een bordesfoto moeten kunnen. Maar ik denk waarschijnlijk te rooskleurig.

• Leuk
Waarderingen: visdave34
Ik hoop gewoon dat het D66, CDA, PvdA/GL en VVD wordt. Liefst zonder die laatste, maar dat zie ik niet gebeuren. Dan heb je volgens mij ook wel een aardige afspiegeling van de samenleving. Als die partijen dan eens tonen de volwassen partijen te zijn, zou begin volgend jaar een bordesfoto moeten kunnen. Maar ik denk waarschijnlijk te rooskleurig.
Ik verlang ook wel weer eens naar een kabinet zonder de VVD, maar dan is natuurlijk niet meer een goede afspiegeling van de samenleving wat ik ook erg belangrijk vindt. JA21 erbij eventueel?

Ik verlang ook wel weer eens naar een kabinet zonder de VVD, maar dan is natuurlijk niet meer een goede afspiegeling van de samenleving wat ik ook erg belangrijk vindt. JA21 erbij eventueel?
JA21 vind ik een heel enge club, Nanninga wordt straks gelijk de opperengerd in de kamer.

Daarnaast voorzie ik net zo'n drama als met de PVV en BBB regeren in dat geval.

Je hebt dan zeker een redelijke afspiegeling van de samenleving. Maar of die eruit gaan komen in de onderhandelingen, dat betwijfel ik.

Ik ga er van uit dat CDA en D66 een levensgrote kans hebben om erbij te zitten, mits die het onderling voldoende zien zitten in elkaar. Volgens de peiling van Ipsos van 3 dagen geleden, staan die momenteel samen op ca. 42 zetels. Daar zouden er dus nog 34 bij moeten voor een meerderheid. Ik zie daar op dit moment 2 voor de hand liggende routes:

route 1: CDA - D66 - GL/PvdA zou ca. 65 zetels zijn. Dan moeten ze er nog 11 sprokkelen bij bijvoorbeeld SP (4), PvdD (4) en Volt (3)

route 2: CDA - D66 - VVD zou ca. 58 zetels zijn. Die hebben er dan nog 18 nodig, met bijvoorbeeld Ja21 (12) BBB (4) en 50+ (2)

De, in mijn ogen, extremen PVV, FvD, DENK, waarvan ik denk dat ze onbindbaar zijn, vallen zo buiten de boot, net als de religieuze clubjes CU en SGP.

Maar goed, dit is slechts mijn hersenspinsel....

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
JA21 vind ik een heel enge club, Nanninga wordt straks gelijk de opperengerd in de kamer.

Daarnaast voorzie ik net zo'n drama als met de PVV en BBB regeren in dat geval.

Betreft Nanninga: dat snap ik, en ik deel dat beeld ook wel. Echter vind ik Joost Eerdmans en Ingrid Coenradie dan wel weer symphatiek. Even los van de overtuigingen, heb ik daarbij ook het gevoel dat ze er a: iets van willen maken, en b: redelijk geschikt zijn voor het ambt. Ik vind het in ieder geval geen populisten...

Ik heb toch wat moeite met Eerdmans maar dat komt door zijn mediaoptredens. Zie DJ Jopie liever op de Pinkpop line-up dan in de Kamer.

• Leuk
Waarderingen: BeWario
Je hebt dan zeker een redelijke afspiegeling van de samenleving. Maar of die eruit gaan komen in de onderhandelingen, dat betwijfel ik.

Ik ga er van uit dat CDA en D66 een levensgrote kans hebben om erbij te zitten, mits die het onderling voldoende zien zitten in elkaar. Volgens de peiling van Ipsos van 3 dagen gelden, staan die momenteel samen op ca. 42 zetels. Daar zouden er dus nog 34 bij moeten voor een meerderheid. Ik zie daar op dit moment 2 voor de hand liggende routes:

route 1: CDA - D66 - GL/PvdA zou ca. 65 zetels zijn. Dan moeten ze er nog 11 sprokkelen bij bijvoorbeeld SP (4), PvdD (4) en Volt (3)

route 2: CDA - D66 - VVD zou ca. 58 zetels zijn. Die hebben er dan nog 18 nodig, met bijvoorbeeld Ja21 (12) BBB (4) en 50+ (2)

De, in mijn ogen, extremen PVV, FvD, DENK, waarvan ik denk dat ze onbindbaar zijn, vallen zo buiten de boot, net als de religieuze clubjes CU en SGP.

Maar goed, dit is slechts mijn hersenspinsel....
De VVD is wel iets te hard GL/PvdA aan het uitsluiten om daar na de verkiezingen weer op terug te komen denk ik ja, al zou het natuurlijk kunnen dat ze dat doodleuk bij Yesilgöz in de schoenen schuiven terwijl ze haar de laan uitsturen en daarna alsnog aan die formatietafel plaatsnemen. Maar eens dat de twee routes die jij beschrijft waarschijnlijker zijn. Jimmy Dijk stuurt ook al een tijdje aan op route 1, een sociaal kabinet met alles tot aan het CDA en niet rechtser, zou wel een primeur zijn als de SP daadwerkelijk gaat meeregeren.

Zou het zelf als PvdD stemmer wel een goede optie vinden, net zo goed een primeur natuurlijk, maar twijfel wel een beetje of de rest van die achterban dat met mij eens gaat zijn, gezien die onrust die recent al ontstond door een beetje water bij de wijn doen op hun traditionele pacifistische defensie standpunten. In mijn omgeving hoor ik best veel geluiden van PvdD stemmers die een meer pragmatische houding wel waarderen, maar van oudsher is het wel een partij van idealisten die van geen wijken willen weten natuurlijk, dus vraag ik mij toch af welke gevolgen een eventuele regeringsdeelname zou hebben voor ze...

In mijn omgeving hoor ik best veel geluiden van PvdD stemmers die een meer pragmatische houding wel waarderen, maar van oudsher is het wel een partij van idealisten die van geen wijken willen weten natuurlijk, dus vraag ik mij toch af welke gevolgen een eventuele regeringsdeelname zou hebben voor ze...
Ik heb altijd PvdD gestemd maar twijfel wat ivm de veranderde standpunten over defensie. Mede door het interview met Thieme een paar maanden terug. Het helpt ook niet mee dat Ouwehand de laatste week interviews afzegt. Hoe kijk jij hier tegenaan?

Een coalitie met D66, CDA, VVD en GL/PvdA zou ik wel achter kunnen staan. Alle vier partijen met veel ervaring en de kwaliteiten om te besturen.

Maar ik ga er toch vanuit dat PVV de grootste gaat worden. Dan zijn die als eerste aan zet, maar die gaan toch nooit een regering kunnen vormen met de huidige zetel peilingen?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Black Lies
De VVD is wel iets te hard GL/PvdA aan het uitsluiten om daar na de verkiezingen weer op terug te komen denk ik ja, al zou het natuurlijk kunnen dat ze dat doodleuk bij Yesilgöz in de schoenen schuiven terwijl ze haar de laan uitsturen en daarna alsnog aan die formatietafel plaatsnemen.

Pwoah dat zou wel wat zijn. Ik denk dat zoiets alleen kan als Yesilgöz door de VVD stemmers ook als zondebok wordt gezien. Dat ze als lijsttrekker straks fors minder stemmen heeft dan de namen op plek 2 t/m zoveel.

Maar volgens mij is Dilan al een tijdje aan haar lijmoffensief begonnen. Complimenten naar Henri, complimenten naar Jimmy. Of het haar gaat redden weet ik niet. We zien het wel na woensdag...

Een coalitie met D66, CDA, VVD en GL/PvdA zou ik wel achter kunnen staan. Alle drie partijen met veel ervaring en de kwaliteiten om te besturen.
Ik tel er toch echt 4 (eigenlijk 5, maar we weten natuurlijk al dat "veel ervaring en de kwaliteiten om te besturen" niet voor het voormalige GL geldt :p)

Maar ik ga er toch vanuit dat PVV de grootste gaat worden. Dan zijn die als eerste aan zet, maar die gaan toch nooit een regering kunnen vormen met de huidige zetel peilingen?
Als de andere partijen (met uitzondering van JA21 en BBB) bij hun standpunt blijven niet met de PVV te willen regeren, dan gaan ze ook niet als eerste aan zet zijn.

Ik heb altijd PvdD gestemd maar twijfel wat ivm de veranderde standpunten over defensie. Mede door het interview met Thieme een paar maanden terug. Het helpt ook niet mee dat Ouwehand de laatste week interviews afzegt. Hoe kijk jij hier tegenaan?
Interview met Thieme heb ik niet gelezen dus daar kan ik niet over meepraten, maar zoals ik het zie is er sprake van een oude garde die zich heel erg comfortabel voelde bij een meer idealistische rol wat meer in de marge, terwijl Ouwehand (gesteund door een meerderheid van de leden) zich inzet om er een wat breder georiënteerde linkse partij van te maken en de boel wat te moderniseren. Ik vind het heel jammer dat zo'n Koffeman dan juist nu heel publiekelijk uit de partij stapt, met een huichelachtig verhaal dat hij de partij "niet wil schaden maar redden", ja ammehoela, natuurlijk beschadig je de partij als je dit doet, heel erg zonde. Dat Ouwehand vervolgens interviews afzegt vind ik ook wel zwak overigens, geen idee wat daar de reden achter is, misschien toch bang dat er dan nog meer aandacht naar Koffeman en de interne spanningen gaat? Vorige verkiezingen is de oude garde natuurlijk ook al volop in de aanval gegaan tegen haar, wat ook erg jammer was om te zien. Maar goed, ik volg de partij pas echt sinds Ouwehand aan het roer staat en ik vind haar echt geweldig, ben ook wel benieuwd naar jouw perspectief hierop, als iemand die de partij wellicht al wel sinds de tijd van Thieme volgt?

Wat betreft defensie: in eerste instantie steunde ik hun draai daarin volledig, vanuit het oogpunt dat we als Europa niet meer afhankelijk kunnen/willen zijn van Amerika, maar er wel een noodzaak is om ons te kunnen verdedigen. Sindsdien heb ik ook wel weer wat goede opinie stukken gelezen waarom het vanuit klimaat oogpunt toch echt een veel hogere prioriteit zou moeten zijn om op demilitarisering aan te sturen, maar ja, vertel dat maar eens aan Poetin. Ik vind het persoonlijk dus een lastige, maar ik denk dat er binnen de PvdD wel ruimte blijft om hier kritisch naar te kijken, verwacht ook niet dat ze nu opeens klakkeloos met elke defensie investering zullen instemmen, maar ik vind het op zich verdedigbaar om dat soms wel te doen. Zeker wanneer extreemrechts zich voor het Russische karretje laat spannen, die realiteit maakt ook dat ik het meer zie als tegen wil en dank verantwoordelijkheid nemen, ondanks de eigen idealen. En ik denk niet dat de Vrede voor Dieren afsplitsing heel veel meer gaat doen dan stemmen bij PvdD wegtrekken helaas, geloof niet dat ze zelf een zetel gaan krijgen of lang zullen blijven bestaan, had liever gezien dat ze gewoon bij de partij waren gebleven en intern die discussie waren blijven voeren in plaats van gelijk wegrennen als je het op 1 punt oneens bent geworden. Maar volgens mij heeft deze club ook wel raakvlakken met die oude garde die sowieso botst met Ouwehand, dus wellicht is hun onvrede breder dan alleen het defensiestandpunt.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en Davidd
De VVD is wel iets te hard GL/PvdA aan het uitsluiten om daar na de verkiezingen weer op terug te komen denk ik ja, al zou het natuurlijk kunnen dat ze dat doodleuk bij Yesilgöz in de schoenen schuiven terwijl ze haar de laan uitsturen en daarna alsnog aan die formatietafel plaatsnemen.
Is dat niet gewoon een tactiek om straks bij de bijna onvermijdelijke vraag om mee te regeren (of te gedogen) een goede positie aan de onderhandelingstafel te hebben?

Route 1 uit de post van @RickHuissen lijkt mij persoonlijk wel wat. Met een beetje 'geluk' winnen de overige partijen nog een paar zetels en hebben ze SP niet nodig, want ik weet niet of zij té links zijn voor de rest.

Is dat niet gewoon een tactiek om straks bij de bijna onvermijdelijke vraag om mee te regeren (of te gedogen) een goede positie aan de onderhandelingstafel te hebben?
Vraag me af hoe ze dat aan hun eigen kiezers gaan uitleggen, ze brengen het nu alsof een kabinet met GL/PvdA erbij per definitie een links kabinet is, de boodschap lijkt mij meer "stem op ons voor een rechts kabinet". Maar goed, ze doen al jaren dingen die in mijn ogen niet uit te leggen zijn, dus wie weet.

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
Vanaf donderdag zijn de dames en heren weer in slaapstand.Alleen benieuwd hoelang nu weer de formatie gaat duren...
Ik denk dat dat een hele tijd gaat duren omdat er waarschijnlijk 4+ partijen samen moeten werken met eventueel gedoogsteun vanuit 1 of andere hoek. Het is nu echt niet te zeggen.

Users who are viewing this thread