Graspop Metal Meeting 2027

Nu moet ik heel eerlijk zeggen, dat we deze keer veel water hebben gedronken. Eten op de weide deden we maar één

En wat merch betreft heb ik me beperkt tot een polo shirt en een pin.

De afstand van de camping? Voor ons exact 2.9km. Dus kunnen we bij een moment dat we niets willen zien, even op en neer naar de camper.

Kijk, voor ons moet er niets hé. Wij maken een planning op van welke bands we willen zien. Daar zijn er bij die we absoluut niet willen missen, en bands die we zeer graag zouden zien. Maar we hebben ook niet de nood om alles te gaan bekijken. En als de tijd die we dan hebben een beetje ruim is, gaan we even op een naar de camper. Daar eten we iets, of rusten we wat.
Nou, allemaal prima natuurlijk. 🙂
Maar dan heb je het dus eigenlijk gewoon over je eigen ervaringen, gewoontes en tradities.
Al die omstandigheden en mogelijkheden kun je immers ook bij Graspop creëren.

Of is Hellfest in jouw beleving ook daadwerkelijk een beter/leuker festival?

Heb er al aan gedacht ergens in de buurt te gaan camperen met de tent. Pak meer luxe, maar toch ook weer pak minder belevenis, van op boneyard te slapen 🤓 Ga het toch zo lang mogelijk uithouden op boneyard :p

Nou, allemaal prima natuurlijk. 🙂
Maar dan heb je het dus eigenlijk gewoon over je eigen ervaringen, gewoontes en tradities.
Al die omstandigheden en mogelijkheden kun je immers ook bij Graspop creëren.

Of is Hellfest in jouw beleving ook daadwerkelijk een beter/leuker festival?
Dat zal bij iedereen anders zijn. Hoe het er uit ziet, daar kan je eindeloos over discussiëren. En natuurlijk moet dat allemaal niet. Het zijn nog altijd de bands waarvoor je gaat.

Ik ben in 2013 de eerste keer geweest, en vervolgens in 2014 en 2015. En de metamorfose die de ganse festivalsite toen heeft ondergaan, vond ik (en vind ik nog steeds) indrukwekkend. Het ganse veld werd toen gedraineerd, er werden paden aangelegd in dolomiet, op andere drukke plaatsen kwam er kunstgras. Dat zorgt dat ook bij minder weer, je op een aangename manier op de weide kan.
Je kan dit uiteraard allen doen als alles en iedereen wil meewerken. En de stad Clisson en veel bewoners staan achter "hun" festival.

Wat mij wel opvalt, ik val in herhaling, is dat de alcoholconsumptie daar anders is. Het valt op dat er veel minder dronken lui rond zwalpen. Ook de irritante manier waarop men op Graspop soms naar voor wil gaan (lees : botsen en duwen), heb je daar veel minder. En als dat toch gebeurt, gaat dat met de nodige excuses. Men gaat er gewoon veel vriendelijker met elkaar om. We werden de voorbije 3 jaar telkens aangesproken door de Fransen. Ze horen dat je van ergens anders komt, en starten zeer snel een gesprek.

Eten is ook anders. Veel gevarieerder. En wat ik al een paar keer aanhaalde, geen gedoe met Skullies. Gewoon in € betalen. Ook het systeem waarmee je betaalt is eenvoudig. Na de aankoop tonen ze je saldo.

Maar nog eens, voor mijn maat en mezelf is dat een weekje vakantie. Tijd om over veel zaken even bij te praten, genieten van de muziek en van het leven.

• Geweldig
Waarderingen: MetalLimbo
Dat zal bij iedereen anders zijn. Hoe het er uit ziet, daar kan je eindeloos over discussiëren. En natuurlijk moet dat allemaal niet. Het zijn nog altijd de bands waarvoor je gaat.

Ik ben in 2013 de eerste keer geweest, en vervolgens in 2014 en 2015. En de metamorfose die de ganse festivalsite toen heeft ondergaan, vond ik (en vind ik nog steeds) indrukwekkend. Het ganse veld werd toen gedraineerd, er werden paden aangelegd in dolomiet, op andere drukke plaatsen kwam er kunstgras. Dat zorgt dat ook bij minder weer, je op een aangename manier op de weide kan.
Je kan dit uiteraard allen doen als alles en iedereen wil meewerken. En de stad Clisson en veel bewoners staan achter "hun" festival.
Dat ben ik uiteraard met je eens, de festivalsite ziet er prachtig uit.
Hellfest is wat dat betreft ook vrij uniek, aangezien ze dus eigenaar van het terrein zijn.
Daar kunnen andere festivals natuurlijk moeilijk tegenop.

Wat ik wel jammer vind is dat de indeling qua voorzieningen daar verre van ideaal is.
Bars en toiletten liggen allemaal vrij ver van de podia verwijderd.
Ik haal nog wel eens graag een nieuw biertje tijdens een optreden, en op GMM loop ik doorgaans vanaf de eerste rijen zo naar een bar aan de zijkant en ben ik binnen een paar minuutjes weer terug op m'n plek.
Op Hellfest moest ik vanaf de main stages behoorlijk ver naar achteren lopen, in een lange rij staan, en was ik vaak een kwartier tot half uur weg.

Wat mij wel opvalt, ik val in herhaling, is dat de alcoholconsumptie daar anders is. Het valt op dat er veel minder dronken lui rond zwalpen. Ook de irritante manier waarop men op Graspop soms naar voor wil gaan (lees : botsen en duwen), heb je daar veel minder. En als dat toch gebeurt, gaat dat met de nodige excuses. Men gaat er gewoon veel vriendelijker met elkaar om. We werden de voorbije 3 jaar telkens aangesproken door de Fransen. Ze horen dat je van ergens anders komt, en starten zeer snel een gesprek.
Dit verbaast me eerlijk gezegd best wel, mijn ervaring was nl. in vrijwel alle opzichten exact het omgekeerde.
Kwestie van perspectief dan waarschijnlijk.. 😅💁‍♂️

Eten is ook anders. Veel gevarieerder.
Eten was inderdaad meer dan prima, zowel qua aanbod als kwaliteit.
Maar dat moet ik net zo goed van GMM zeggen, dat doet daar toch niet veel voor onder, ook niet wat variatie betreft.

Wat ik me wel nog meen te herinneren is dat het eten op Hellfest grotendeels rond een bepaalde plek is geconcentreerd, waar dat op GMM veel meer verspreid is.

En op Hellfest waren de rijen bij het eten vele, vele malen langer.
Er stonden daar zelfs zulke lange rijen voor iedere eetkraam dat ze als slangen door elkaar heen liepen, en het regelmatig puzzelen was waar het einde van een bepaalde rij zich precies bevond, zodat je niet bij de verkeerde kraam eindigt.. 😅
Erlangs/erdoorheen lopen was vanzelfsprekend ook een hele opgave.

En wat ik al een paar keer aanhaalde, geen gedoe met Skullies. Gewoon in € betalen. Ook het systeem waarmee je betaalt is eenvoudig. Na de aankoop tonen ze je saldo.
Ik ben ook een voorstander van met euro's betalen, liefst gewoon met de pinpas.
Op Hellfest betaalde je echter ook met een bandje dat je moest opladen, gekoppeld aan een app, praktisch identiek aan het systeem op GMM.
Enige verschil dus dat GMM met skullies werkt, wat ze voor mij best mogen afschaffen.

Ook qua betaalgemak zie ik weinig verschil, op GMM krijg je eveneens gewoon je resterende saldo te zien, zij het in skullies, maar die zijn uiteraard heel eenvoudig terug te rekenen naar euro's (of je checkt gewoon heel eenvoudig even op de app).
Alles staat bovendien (verplicht) overal duidelijk in zowel skullies als euro's aangegeven, dus je weet exact wat je betaalt.

Maar nog eens, voor mijn maat en mezelf is dat een weekje vakantie. Tijd om over veel zaken even bij te praten, genieten van de muziek en van het leven.
Uiteindelijk is dat natuurlijk ook het allerbelangrijkste, ongeacht waar je naar toe gaat! :)🤘

Users who are viewing this thread