Live is Live 2026

Vergeten we ook niet uit het oog dat er wel hééél veel gratis tickets werden weggegeven voor IM? Ok, 17.000 man naar je plein lokken op een maandag is veel, maar hoeveel man stond daar zonder één € uit te geven aan een toegangskaartje?

• Leuk
Waarderingen: Special Monkey
Nou moet ik vaak lachen om Festibob, maar Nick Cave en Iron Maiden had hij toch best goed. Alleen Robbie 10.000 teveel. Maar zijn post was dus minder lachwekkend dan sommige forumleden vonden.
Dankjewel, bij Robbie zijn er volgens mij wegens de hitte en dreiging met onweer te weinig mensen lastminute bijgekomen. Die zaterdag was zeker geen goed weer.
Ben zelf enkel zondag geweest maar vond het een heel goed festival. Enkel Benjamin Clementine die het publiek gedurende 20 minuten 50 keer een refrein liet meezingen was er ver over:). Voor de rest goede tot heel goede acts (ook Benjamin Clementine voor het meezingen), gemakkelijke bereikbaarheid, toffe sfeer onder het publiek en voldoende rust- en schaduwplekken. En Nick Cave was outstanding ook al volgde ik hem nu meer vanop de achtergrond. In het Sportpaleis stond ik op rij vier op het Middenplein, dan wordt je nog meer meegezogen door Nick Cave en zijn band in een tsunami van energie en prachtige live muziek.

Ik ben zondag geweest, met een gratis ticket van het Gazet van Antwerpen.

Ik denk niet dat ik Iron Maiden ooit in betere omstandigheden zal zien.
- Na Epica naar het linkervak gegaan en daar een mooi plekje gevonden. Het vak is daarna uiteraard volgelopen, maar volgens mij kon je wel drinken halen en terugkeren.
- Publiek in het voorste vak was goed mee met de band. Weinig smartphones gezien, alleen tijdens de hits, maar de sfeer bleef goed.
- Lekkere temperaturen.
- Tijdens Epica genoten van een droge cider. Ik ben blij dat er andere keuzes zijn dan Strongbow, wat uiteindelijk gewoon limonade is. Ook tijdens Epica vlot drinken kunnen halen aan de drankstand linksvoor.
- Drinkbaar water aan het toilet.

Ik heb een fijne avond gehad, maar ik zou er geen 130 euro voor betalen, zeker niet als er voor andere headliners ook een Golden Circle wordt gebouwd. Ik weet ook niet of het nog steeds gezellig gaat zijn als er dubbel zo veel volk rondloopt.

Laatst bewerkt:
Onzin, gratis tickets maken deel uit van inkomsten uit sponsorgelden.
Is vaak deel van de onderhandelingen, maar in dit geval zullen ze er wel pak meer gekregen hebben. En die zijn niet allemaal betaald. Maar zorgen wel voor extra mensen en extra inkomsten.

Vergeten we ook niet uit het oog dat er wel hééél veel gratis tickets werden weggegeven voor IM? Ok, 17.000 man naar je plein lokken op een maandag is veel, maar hoeveel man stond daar zonder één € uit te geven aan een toegangskaartje?
3000. Want blijkbaar waren er 20000 mensen aanwezig

• Thinking
Waarderingen: B0G5
Maar die gaven misschien weer meer uit aan eten en drinken.

Even toch een beetje algemene duiding:

een "groot" festival maakt zo goed als géén winst door enkel de ticketverkoop. Men berekent gemiddeld een ticketverkoop van 60-75% nodig te hebben om de totale vaste kosten te dekken (m.a.w. huur terrein, kost artiesten, crew, podiumbouw etc.). Uiteraard is de ticketverkoop wel goed voor het grootste deel van de totale omzet maar de resterende winstmarge is te verwaarlozen klein.

Dé winst (= verdienmodel) van dergelijke festivals moet gehaald worden bij horeca: winstmarge op drank ±70%, eten "slechts" ±30%.

Tickets gratis weggegeven zijn ook betaalde tickets (door de sponsors).
En soms vragen ze ook een deel op de verkoop van merch.

• 100
Waarderingen: B0G5
Ik dacht dat het wedstrijdreglement 1500 duotickets zei?

En dat sponsors de gratis tickets betaalt, is eigenlijk ongebruikelijk.
Maar je bent er zeker van dat dat hier wel is gebeurd?
Het gebeurt altijd wel onder één of andere vorm: of sponsordeal of barteldeal. Sponsordeal is bv. GvA die financieel tussenkomt in ruil voor reclame en imago; barteldeal is dan weer een soort ruilhandel: bv. GvA krijgt gratis tickets om weg te geven in ruil voor gratis reclamecampagne (reclame).

Het gebeurt altijd wel onder één of andere vorm: of sponsordeal of barteldeal. Sponsordeal is bv. GvA die financieel tussenkomt in ruil voor reclame en imago; barteldeal is dan weer een soort ruilhandel: bv. GvA krijgt gratis tickets om weg te geven in ruil voor gratis reclamecampagne (reclame).
Van wat ik vaak lees of hoor is er niet vaak geld gemoeid bij sponsordeals. Het gaat meestal om logistieke ondersteuning (Alken-Maes die taps voorziet) of media-aandacht (StuBru of GvA).

GvA gaf bv 10 duotickets voor Robbie Williams en Nick Cave weg, voor Iron Maiden waren het er 1500. Dat is een cijfer die waarschijnlijk niet een jaar op voorhand besproken werd. 1500 duotickets voor maandag, dat is 3000x130, dat is €390.000. Ik kan me echt moeilijk voorstellen dat Live /s Live eind mei naar GvA belt en zegt "Hey bro stort me een kleine half miljoen".

• Leuk
Waarderingen: jonasvh

Users who are viewing this thread