Rock Werchter 2026

Gezellig druk is heerlijk, maar op RW gaat er soms verder dan dat. Vooral aan het main stage stuk kan het weleens onaangenaam druk worden. Voornaamste pijnpuntje voor een anders machtig fraai festival voor mij.

Dus benieuwd of de uitbreiding merkbaar wat ademruimte toevoegt.
Vind het aan de main op werchter best meevallen hoor. Zeker als je denkt hoeveel mensen de headliners komen zien. Denk dat dat aantal altijd wel wat hetzelfde blijft ookal wordt het terrein groter. Nooit echt problemen gehad om een mooie plek te hebben voor wat ik wou zien (als je op tijd bent natuurlijk).

• Leuk
Waarderingen: Neeltje
Nee hoor, ik kan rekenen. En ik snap dat een goed draaiend festival meer armslag heeft dan een festival met dalende inkomsten.
Klopt hoor Joss, maar we mogen het anders ervaren. We kunnen om het festival geven en tegelijk het toch fijn vinden als het iets minder vol is. Beide waarheden zijn er.

Over 4 weken zijn we al een paar dagen in een heerlijk festival, super zin in!!!

• Leuk
Waarderingen: Joss
Nee hoor, ik kan rekenen. En ik snap dat een goed draaiend festival meer armslag heeft dan een festival met dalende inkomsten.
Ah, handig om te kunnen rekenen. Zag her en der 'we' in je post staan. Vandaar dat ik dacht dat je bij Live Nation zou werken. Als penningmeester of zoiets.

Al wat mensen die de Primavera streams van The xx en Gorillaz meepakken?

Ik laat ze bewust aan me voorbijgaan maar kan de verleiding bijna niet weerstaan 🤔

Al wat mensen die de Primavera streams van The xx en Gorillaz meepakken?

Ik laat ze bewust aan me voorbijgaan maar kan de verleiding bijna niet weerstaan 🤔
Stuk van the xx gekeken. Echt heel goed.
(Blijft zonde dat de hype uitgebleven is/geen nieuwe muziek).

• Leuk
Waarderingen: JP5
Even kort aanhaken over drukte bij Werchter.

Ik heb tot dusver in mijn 5 edities (2016, 2017, 2022 tm 2024), nog 0 keer het idee gehad dat het terrein an sich te druk was. Ja we hadden het barn debacle 3 jaar terug en dat hebben ze keurig opgelost. Klub verhuis gaat ook lucht geven want soms kan het daar wel een bottleneck zijn.

Maar gevoel dat er echt te veel mensen zijn, vooral de main stage, nog nooit mee gemaakt. Bij druk bezochte headliners, gewoon rechts aanhouden, links stropt het op imv uitloop andere podia.

Verder werkelijk nooit meegemaakt dat ik lang moet wachten op een toiletbezoek, eten of drinken. Je hebt je piekmomenten en soms moet je het eventjes timen. Alle Nederlanders en Belgen willen echt om 17:30 á 18:00 aan tafel en daar moet je gewoon creatief rekening mee houden.

Ik denk dat mijn grootste issue het het festival nog wel de rij voor de koffie is. Ze serveren er prima lekkere koffie maar ik heb nog nooit vlug een bakje koffie kunnen halen. Logisch opzich maar iets meer capaciteit daarin zou ontzettend fijn zijn.

Herinner me nog dat ik 's avonds rond 20:00 á 21:00 bij the slope was, achterin, wilde vlug een bakje koffie halen en weer terug. Is toen toch maar een biertje geworden. Hebben we ook wel smakelijk om kunnen lachen dat mijn definitie van koffie schijnbaar iets anders is dan die van een ander.

Achja, ik vier alvast mijn verjaardag vandaag, ik ga maar eens genoeg koffie koud zetten.

Ik vermoed dat FKA Twigs voor de show van gisteren geweldige reviews gaat krijgen en hoop op een kleine zegetocht in de Barn. Was euforisch en regelmatig ook zeer breekbaar en intiem, ik zorg dat ik vooraan sta.

Laatst bewerkt:
2 cents:

1. Het is soms wel echt druk op RW. Veel meer dan vroeger. Vooral dat stuk voor de Klub c en de barn! De uitbreiding is echt welkom.
2. Blink was echt ongezien slecht vorige keer. Wow.

• Leuk
Waarderingen: hersenscheetje
Ik vermoed dat FKA Twigs voor de show van gisteren geweldige reviews gaat krijgen en hoop dat ze een kleine zegetocht maakt in de Barn. Was euforisch en regelmatig zeer breekbaar en intiem, ik zorg dat ik vooraan sta.
Als je die recensies zo ziet, gaat die zegetocht er wel komen.

Hopelijk lukt aan een mooie plek geraken nog na Kae Tempest.

Als je die recensies zo ziet, gaat die zegetocht er wel komen.
Benieuwd hoe vol die Barn gaat komen. Ik heb zelf niet goed kunnen zien hoe vol de zaal gisteren was (ik stond GC) maar laat er nou max 10k man binnen zijn geweest? Dat is nog geen halve Barn. Voor een aardig deel van het Werchter publiek zal Twigs toch een beetje buiten hun comfort zone vallen...

• Leuk
Waarderingen: festirock
Benieuwd hoe vol die Barn gaat komen. Ik heb zelf niet goed kunnen zien hoe vol de zaal gisteren was (ik stond GC) maar laat er nou max 10k man binnen zijn geweest? Dat is nog geen halve Barn. Voor een aardig deel van het Werchter publiek zal Twigs toch een beetje buiten hun comfort zone vallen...
Hopelijk wordt RW beloond voor dit soort boekingen. Net die scherpere namen als Twigs, Blood Incarnation, Ethel Cain geven de lineup wat peper.

Er staat ook niets benoemenswaardigs tegenover eigenlijk?

Er staat ook niets benoemenswaardigs tegenover eigenlijk?
Ja klopt, weinig overlap met een blokje commerciële pop op de Main en de Indie in Klub C. Radio Free Alice tegelijk op de Slope.

In potentie genoeg publiek voor Twigs maar ik verwacht niet dat het storm loopt. Gevalletje Janelle Monáe van een paar jaar terug?

Laatst bewerkt:
Volgens mij staan ons dit jaar sowieso echt een flink aantal shows te wachten die in potentie een breedgedragen 10/10 kunnen scoren. Meer dan veel andere jaren, voor mijn gevoel?? Of ik ben te biased...

Voor mij persoonlijk staan - gezien hun recente shows - de lichten op groen voor: The xx, David Byrne, The Cure, Ethel Cain en Twigs. Dat worden bijzondere shows en bij the Prodigy en bij CDW gaat de tent natuurlijk volledig gesloopt worden.

Waar zien veel van jullie verder enorm naar uit? Het is hier relatief stil rond Dressed Like Boys en TWOD, vind ik. De laatste misschien vanwege de halfslachtige positie en de concurrentie van Smith/Prodigy. THY? Moby? @phil pak nog even je moment voor een extra Last Train-promo. 😊

• Leuk
Waarderingen: mattman
De enige juiste conclusie wat betreft TWOD: ik ga liever naar Tom Smith en hopelijk krijg ik daarna nog wat mee van de Prodigy in the Barn, alhoewel ik bang ben dat er rode kruizen komen.

Users who are viewing this thread