Best Kept Secret 2026

Genesis Owusu had ook een politieke boodschap maar hij verpakte dat in een rap (freestyle of niet?) die ik vrij treffend en intelligent vond. Dat vond ik dan weer slimmer gedaan. Het werd onderdeel van de muziek en zette aan tot nadenken. En niet te nadrukkelijk aanwezig. Zo kan het ook.
 
Het wordt wel groot gemaakt nu (niet specifiek door jou, Gloaming, maar je bent de laatste die reageert). Een punkrockster die zich in heel haar carrière uitspreekt vóór vrouwen, stuurt bij één moshpit de mannen naar achteren. Poeh, het is me wat zeg. En het is niet Sophie Straat zelf die dit filmt.

Overigens, mijn favoriete moshpit was die bij Kneecap vorig jaar, omdat die voor de verandering eens niet uit 95 procent mannen bestond.
De female moshpits van de beaches 🥰
 
Hou toch op zeg, ze noemt ook queer. Kunnen ook mannen zijn. Iedereen die te maken heeft gehad met achterstelling en discriminatie mocht blijven staan voor de moshpit. Het is onwil om daar dan over te vallen als witte man en dat rascisme te noemen. Ga je schamen.
Ik wil niet zeker zeggen dat dit voor de festileakers hier geldt, maar de meeste mensen die hier racisme in zien, zie PowNed en DDS, hebben meestal weinig problemen met racisme richting de andere medemens. Het is zo schijnheilig.
 
Genesis Owusu had ook een politieke boodschap maar hij verpakte dat in een rap (freestyle of niet?) die ik vrij treffend en intelligent vond. Dat vond ik dan weer slimmer gedaan. Het werd onderdeel van de muziek en zette aan tot nadenken. En niet te nadrukkelijk aanwezig. Zo kan het ook.
Inderdaad: ook
 
Ik wil niet zeker zeggen dat dit voor de festileakers hier geldt, maar de meeste mensen die hier racisme in zien, zie PowNed en DDS, hebben meestal weinig problemen met racisme richting de andere medemens. Het is zo schijnheilig.
En andersom is het natuurlijk ook zo dat de meeste mensen die zeggen dat dit geen racisme is vaak heel veel problemen hebben met racisme. Het mes snijd aan 2 kanten.
 
  • Leuk
Waarderingen: B0G5 en Matthijs
Ja want hetro witte mannen kunnen niet gediscrimineerd worden. Toch? Volgens is er nog iets tussen 1939 en 1945 gebeurt waar aardig wat hetro witte mannen tussen zaten volgens mij... maar ik kan me vergissen :).
Natuurlijk heeft dit niets te maken met het discrimineren op basis van het zijn van een witte hetero man.

Dat is wel heel anders voor LHBTIers, vrouwen en mensen van kleur. Die nog dagelijks er mee geconfronteerd worden.

Maar dit is ook geen wedstrijd, niemand wilt gediscrimineerd worden. Dat is ook waar Sophie Straat voor staat. Hoe ze het doet, is misschien wel heftig voor sommigen, maar dat is toch wel altijd de core van punk geweest. Het zet ons in ieder geval aan het denken!
 
Natuurlijk heeft dit niets te maken met het discrimineren op basis van het zijn van een witte hetero man.

Dat is wel heel anders voor LHBTIers, vrouwen en mensen van kleur. Die nog dagelijks er mee geconfronteerd worden.

Maar dit is ook geen wedstrijd, niemand wilt gediscrimineerd worden. Dat is ook waar Sophie Straat voor staat. Hoe ze het doet, is misschien wel heftig voor sommigen, maar dat is toch wel altijd de core van punk geweest. Het zet ons in ieder geval aan het denken!
Dit.

Niemand hier was erbij. Niemand die erbij was, vond het erg.
Ik krijg wel de indruk dat er achteraf veel witte mannen zijn die Sophie Straat willen opleggen hoe zij haar protest moet vormgeven.
 
Om even iets te doorbreken en voor wat meer luchtigheid te zorgen: wat vonden jullie zo achteraf gezien van de drie headliners en waar hopen jullie volgend jaar op?

En: was de zogeheten 'undercard' in balans?
Jack White verraste mij zeer positief! Nick Cave niet gezien. Gorillaz was een ideale zondagafsluiter omdat het een groot spektakel is, zowel qua bezetting op het podium als visueel. Dat Damon niet in topvorm was valt dan iets minder op als je Feel Good Inc. aan het meezingen bent.

Persoonlijk heb ik niets met de indie, pop, folk-darlings zoals Ethel Cain, Aldous Harding, Etta Marcus, Skullcrusher etc. dus dan valt op dat dat genre erg sterk vertegenwoordigd was in de undercard. Ook waren veel NL boekingen (bv Sef, Sophie Straat, Merol) niet aan mij besteed. In plaats daarvan in de undercard juist meer de rafelrandjes opzoeken zou in mijn optiek meer balans brengen. Maar dat heeft natuurlijk zeer met persoonlijke smaak te maken.

Echter heb ik mij geen seconde verveeld hoor! Er waren altijd (semi) interessante alternatieven te vinden. En af en toe moet je ook gewoon eten.
 
Ah de Sophie Straat discussie heeft inmiddels ook dit forum bereikt. Het maakt nogal wat los overal.

Ik vind zelf het idee van een moshpit met alleen maar vrouwen en queers wel vet! Totaal geen problemen mee dat ze dat probeerde te organiseren. Waar die echter wat lastiger wordt is dat ze roept "witte mannen naar achteren! Ben je van kleur, blijf staan!". Er is namelijk naar mijn idee geen enkele plausibele reden te bedenken dat een pit met mannen van kleur voor vrouwen veiliger zou zijn dan een pit met witte mannen. En dan krijgt het wel een racistische ondertoon en schiet het ook direct z'n doel voorbij.
 
Het maakt in ieder geval wel wat los.

Comments hieronder zonder enige constructieve toevoeging worden verwijderd!
Als je dan toch echt neutraal wil lijken, verwijder je ineens alle post m.b.t. de "alle witte mannen weg"-discussie ???
Ook alle comments pro/contra hierboven !!!
 
  • Thinking
Waarderingen: Timmetje
Als je dan toch echt neutraal wil lijken, verwijder je ineens alle post m.b.t. de "alle witte mannen weg"-discussie ???
Ook alle comments pro/contra hierboven !!!
Mijn reacties zijn alles behalve pro, maar staan er nogsteeds. Zolang je je kritiek goed onderbouwd lijkt je comment te mogen blijven staan.
 
Forumvrienden, deze discussie sleept nu een aantal pagina’s voort en volgens ons is het meeste wel gezegd. Argumenten worden repetitief en de sterk tegengestelde meningen en verschillend geïnterpreteerde posts - waar niet altijd met evenveel begrip op wordt gereageerd - komen de sfeer niet ten goede. Constructieve berichten zullen we niet verwijderen, maar ik stel voor dat we deze discussie gaan afronden en overgaan tot andere onderwerpen.

Wellicht ten overvloede, maar berichten die direct op de man (of vrouw 😉) spelen, worden in overeenstemming met onze huisregels nooit getolereerd.

Dank namens de forumleiding.
 

Users who are viewing this thread