Best Kept Secret 2026

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brian
  • Startdatum Startdatum
  • Featured
Ik ben denk ik een van die mensen die voor de bandjes komen, maar even afdansen 's nachts wil ik ook wel. Maar wat was het slapjes. Zaterdag in de Secret Lucky Done Gone. Mijn god wat saai. Dit moet BKS echt wel beter kunnen. Waarom zetten dan 's nachts niet een act als Max Cooper neer. Of gewoon Weval op een fatsoenlijke tijd. Of een als het een DJ moet zijn dan kan het ook wel wat avontuurlijker. Aurora Halal ofzo. Doe het goed of doe het niet. Zoals BKS het nu doet is slap.
Dit bedoel ik dus. Ik begrijp echt wel dat het om bandjes gaat overdag. Maar je gaat nu eenmaal door tot een uur of 04:00. Dan kun je toch spannende electronica neerzetten? Het hoeft geen stampende techno dat drugsvolk optrommelt maar iets alternatiefs waar je ook goed op kunt dansen. Die keuze is er nu niet. Ik vind het een gemiste kans.

Ik ben meer dan tevreden dat ik er als een gemiddelde 30'er (sterk toewerkend naar de 40) erbij loop. Wandelschoenen? Check - hoef ik mijn sneaker niet vies te maken en voldoende comfort over te houden om mijn voeten na drie dagen heel te houden. Ik hoop dan ook dat iedereen erbij loopt zoals ze wenst.

Juist het ietsje ingetogener karakter van BKS spreekt mij aan. Ik zou het nog iets fijner vinden als BKS zich nog sterker richt op indie & rock. Pure (mainstream) dancefestivals en feestfestivals zijn er genoeg en daar kom ik juist niet voor (+ ik heb er in het verleden meer dan zat bezocht). Al weet ik niet of het festival dan voldoende levensvatbaar blijft. Ik denk ook dat DTRH & LL sterker zijn in deze mix (aangezien ik op fietsafstand van DTRH woonde ben ik hier ook vaak zat geweest en voldoende moois (LCD) en lelijks gezien SOFI TUKKER).

Afijn, mijn top 5 wat geen top 5 is:
- Madra Salach
- Nick Cave
- The Bad Seeds
- Nation of Language
- Tramhaus
- Ata Kak
- Genesis Owusu

Zeer eervolle vermelding voor:
- DYGL
- Lime Garden

Ik ben denk ik een van die mensen die voor de bandjes komen, maar even afdansen 's nachts wil ik ook wel. Maar wat was het slapjes. Zaterdag in de Secret Lucky Done Gone. Mijn god wat saai. Dit moet BKS echt wel beter kunnen. Waarom zetten ze dan 's nachts niet een act als Max Cooper neer. Of gewoon Weval op een fatsoenlijke tijd. Of als het een DJ moet zijn dan kan het ook wel wat avontuurlijker. Aurora Halal ofzo. Doe het goed of doe het niet. Zoals BKS het nu doet is slap.
Helemaal mee eens.

• Leuk
Waarderingen: dreksel
Ik heb het al eens over het publiek gehad. Ik noemde dat een beetje lullig het ANWB volk. En nu viel dat toch weer op. Zie je op DTRH en op LL mensen die echt hun best doen op een mooie outfit bijvoorbeeld. Je kant dat "zien en gezien worden" noemen. Maar soms is dat best leuk mensen kijken. Op BKS zie je veel meer wandelschoenen, een grijs T-shirt, sober, degelijk. Heel zwartwit gezien: LL en DTRH is meer randstad en op BKS meer de provincie. Het mag wel wat uitbundiger. Dat zie je dus ook terug als de laatste act is afgelopen; hele hordes vliegen direct naar de uitgang. Eigenlijk zou dit ook gewoon een driedaags festival moeten zijn zonder dagjesmensen.
Ik was niet bij BKS dit jaar, maar ik ben dit ANWB-volk I guess?
  • Ik kom op een festival om muziek te luisteren, niet om gezien te worden. Tuurlijk draag ik wat excentriekere kleding dan bijvoorbeeld op mijn werk, maar niet heel uitbundig.
  • Ik snap niet wat je bedoelt met randstad versus provincie. Ik woon in de provincie en werk in de randstad. Ik zie overal dezelfde mensen.
  • Ik wil als het afgelopen is, inderdaad naar de uitgang. Ik ben moe en wil lekker mijn bed in, eventueel omdat ik morgen weer op kantoor moet staan.
  • Rare conclusie dat omdat ik er niet uitzie zoals jij wilt dat ik eruit zie, dat ik dan maar niet meer op een festival mag komen. Ik trek drie dagen simpelweg niet, dan is één dag het festival mee kunnen maken een hele mooie oplossing. Ik ben blij dat ik daarom dit weekend ook weer naar Pinkpop kan één dag en heel jammer dat Lowlands geen dagkaarten meer aanbiedt.
Ik zou zeggen, verplaats je ook eens in een ander!

Ook qua publiek, vind Lowlands soms wel een iets meer vrijer linkser publiek aantrekken voor mijn gevoel.

sws best wel wat verschillen die mij opvallen tussen LL en BKS qua publiek;
- Leeftijd, BKS trekt een stuk ouder publiek dan ik had verwacht.
- Veel meer mannen voor mijn gevoel op BKS. Die verhouding ligt bij LL anders denk ik.
- Meer echte muziekliefhebbers, met drukke spoorboekjes (zoals ik zelf ook), die heel de dag op en neer rennen tussen de stages.
- Veel minder drugsgebruik op BKS en dus ook gelukkig veel minder mensen die van de kaart zijn.
- BKS is een stuk introverter en ingetogener, hierdoor soms iets minder spontane gesprekken met vreemden.
- Minder kijk mij is en modeshow gehalte.

Deze combi zorgde ervoor dat ik zeker de rustige acts als Dressed Like Boys, Nick Cave, Ethel Cain, AO wel echt geweldig vond, zeker vooraan. Omdat iedereen echt zat te kijken naar de acts.
Bij de wat meer dansbare acts, duurde het soms even voordat de handjes de lucht in gingen.

Al met al gewoon heel net en prettig publiek alleen heeeel soms miste ik wel is het ietsmeer uit gelaten en de interactie met onbekenden.
Kan me veelal vinden in je observatie! Voor mij is het gehalte muziekliefhebbers de grootste pre voor BKS, bij LL had ik soms het gevoel dat ik me moest verontschuldigen en verdedigen dat ik voor de muziek kwam. Dat hier zoveel enthousisme is voor kleine / niche acts vind ik tof, en bij meerdere acts een publiek gehad dat helemaal in de acts op gaat (inclusief stilte!)

Ik kan me voorstellen dat BKS ingetogener aanvoelt, maar daarbij moet ik ook een lans breken voor deze editie. Afgelopen jaar heb ik van de drie festivals juist de meeste aanspraak én de leukste gesprekken op BKS gehad. Maar bij die editie:
- was het veel warmer, en van lekker weer gaan mensen meer kletsen en meer drinken. De edities waar ik bij LL/DTRH veel met anderen heb gekletst was het weer goed, bij een warme zomeravond blijf je vanzelf langer hangen
- was het een stuk rustiger, dus we schoven vaker bij andere mensen bij tafel aan met praatje als gevolg. Deze editie nauwelijks plek en vaker op het gras met ons eigen groepje gezeten.
- was de lineup minder stacked. De tenten stonden dit weekend bijna overal vol, vorig jaar kon je vaak tijdens de act zo naar voren lopen. Wij hadden door ons loopschema minder tijd om te dwalen
- geen Nick Cave fans. Vond ze best prima, bij Nick Cave zelf heel tof dat je echt tussen fans stond die alles meezongen, maar de daggasten zijn naar mijn idee meer opzichzelf en minder in de weekendbubbel

Bij Lowlands heb ik ook leuke gesprekken gehad, maar ook niet altijd aanspraak. Ik heb niet zoveel met de (voormalige) studentengroepen die een weekend lang willen feesten. Misschien dat het type publiek ook wel uitmaakt in hoeverre je makkelijk een klik of een connectie hebt

• Leuk
Waarderingen: Davidd en timbo
Ik heb het al eens over het publiek gehad. Ik noemde dat een beetje lullig het ANWB volk. En nu viel dat toch weer op. Zie je op DTRH en op LL mensen die echt hun best doen op een mooie outfit bijvoorbeeld. Je kant dat "zien en gezien worden" noemen. Maar soms is dat best leuk mensen kijken. Op BKS zie je veel meer wandelschoenen, een grijs T-shirt, sober, degelijk
Grappig, ik vind dat juist veel mensen op BKS moeite in hun outfits steken. Misschien let je ook meer op je eigen leeftijdsgenoten, maar ik heb hele toffe dingen gezien en heb heerlijk mensen gekeken. Juist bij de jongste/next gen generatie veel fashion, maar meer het rauwe van jaren 80/00. Dont want to break your bubble, maar glitter en matchende pakjes is zó 2010 en wandelschoenen, baggy jeans en boots zijn weer een statement.

Vorig jaar alle drie de festivals gehad en BKS was de uitschieter qua fashion voor mij. LL en DTRH was meer gestyled, en iets meer Zara

Edit: en bij de alternatieve stijl van BKS is er idd minder kleur. Veel jeans en zwart. Als je echt kleur wilt kan ik je PinkPop aanraden, lekker alles in het roze

Laatst bewerkt:
Zondag

Op de een of andere manier vliegt de zondag altijd heel erg snel voorbij. We kwamen aan bij Dressed like Boys net op het moment dat de boel stil werd gelegd om een heel langdradig verhaal over queer rights/prides en dergelijke af te steken. Een praatje tegen het publiek is leuk maar ga me geen lezing geven aub. Ik wilde eigenlijk al weglopen. Toch gebleven voor het laatste nummer. Mooi gezongen maar het was wel wat tuttig. Niets aan gemist wat mij betreft. Ik wilde nu toch echt iets zien in de Cahsbah en de leukste acts (wat ik had geluisterd) trade op; Servo. Een kwartier voor tijd stond ik helemaal vooraan. Een dik vet hoogtepunt! Te gekke band. De Casbah ging helemaal los dus het was springen en beuken. Met een big smile het geheel beleefd. De zanger kwam nog het publiek in. Hij gaf mij even de microfoon dus mijn oerkreet schalde door de Casbah. Kan ik toch zeggen dat ik op BKS heb opgetreden...:)

Silvie Kreusch gezien. Leuk weer zo'n flamboyant persoon. Mooi om naar te kijken maar muzikaal pakt het me niet zo. Live op een festival helemaal goed. Ik ging vervolgens weer voor een Casbah act: Another Country$$$$. Dit is dus een elektronische act die helemaal in mijn straatje past. Spannend, afwisselend en van begin tot eind zeer boeiend. De smile op het gezicht van de "beat master" was mooi om te zien. Met een zeer strakke live drummer. Dit soort acts zou ik graag in de nacht willen zien. Aan de andere kant, zo kleinschalig is ook wel zeer de moeite. Een zeer goede keuze.

Daarna als een gek naar Ethel Cain. Prachtig, prachtig. Soms wellicht iets te traag en ingetogen. Ptolemaea live is toch wel van een geheel andere orde. Ik werd omver geblazen. Onheilspellend, spannend, schurend. Ik kon het bijna niet geloven zo goed. Dit nummer, deze live uitvoering....het beste van het gehele festival. Later kwam daar gehaal onverwachts een brok in de keel. Een zinsnede, een klank....ik weet het niet maar ik stond daar even kort te janken. Een bijzondere artiest. Het vergt wel veel van de casual bezoeker. Maar top dat het op The One stond. Ik vond het goed uitpakken. Ik wil haar nu heel graag in een zaal zien. Ik stond op de wachtlijst van Paradiso maar ik kwam er niet tussen.

Daarna de twijfel. Heen en weer rennen tussen Yard Act en Genesis Owusu of toch op tijd naar Genesis? We kozen voor het laatste. Dat rennen van podium naar podium houden we niet een hele dag vol. En wat pakte Genesis Owusu goed uit zeg. Wat een stem heeft deze man. Hij maakt zich meerdere stijlen eigen en klinkt live echt fantastisch. Zijn nieuwe album vind ik ijzersterk en dat kwam live zeer goed over. Volop genoten en een hoogtepunt van de dag. Het had misschien nog een tikkeltje beter geweest als hij er met een band had gestaan. Hoe gaaf zou dat zijn geweest?

Daarna toch snel naar Joey Valance & Brae. Misschien was de overgang te groot na Genesis. Van inventieve zanglijnen naar lomp gebeuk. Heel erg veel "yeah yeah, jump jump, come on, let's go" en dergelijke. Leuk om te aanschouwen dat het goed werd ontvangen. Maar muzikaal erg lomp en simpel. Op een ander moment had ik het wellicht wel te gek gevonden. Het "drukke schreeuwende hiphop mannetjes" genre is toch niet helemaal mijn ding. Wel een festival-act die de boel wat peper in de reet komt proppen.

Het einde kwam in zicht, Gorillaz is dan toch echt de laatste act van het festival. Nog nooit gezien en ik was erg benieuwd naar de show. Prachtige visuals en de tweede hoofdact met een achtergrondkoor. Ik vond het erg leuk om naar te kijken. Maar ook een optreden met twee gezichten. Soms kwam het goed los (Stylo) en op andere momenten liep de vaart er wat uit. Bij vlagen klonk Albarn echt niet goed. Mompelend sprak hij af en toe wat, hij kwam hevig onder invloed over. De zangeressen moesten af en toe echt bijspringen. Ik vond het bij vlagen zelfs wat genant. Maar het is wel echt een act! Het ziet er imposant uit. Ik kreeg eigenlijk meer het wow-gevoeld bij de gastoptredens die zonder aankondiging kwamen opdraven. De zanger van Idles (voor slechts 1 nummertje) en een held van mij....Mos Def. Is dat hem echt? Jazeker! Dus ze pakken echt uit met een giga show. Waarom Albarn er dan toch voor kiest om zo futloos over dat podium te zwalken? Neem een drankje en/of jontje minder vooraf aan het optreden zou ik zeggen. Je trekt met dat gedrag ook de prestaties van je band en gastoptredens naar beneden. Toch mooi om ze eens gezien te hebben. Maar voor mij wekt het niet echt naar een hoogtepunt toe ofzo. Ik aanschouw het meer dan dat ik het voel.

Dus....een geweldig weekend gehad met meestal de juiste keuzes. Altijd jammer dat je hier en daar wat moet missen. Dat is elk jaar op elk festival zo. Ik verveel me echter nooit een minuut. Ik vond het een topprogramma en onder aan de streep voor mij een betere editie dan in 2024. Volgend jaar kijk ik weer naar welk festival ik ga. Daarbij is het programma voor mij toch echt leidend. Ik hoop dat ze de drukte volgend jaar beter kunnen verdelen. Vooral op de camping sta je echt op elkaar. En echt...doe wat aan die belachelijke security aan het begin. 2,5 uur wachten om er doorheen te zijn, kun je echt niet maken. Je mist daardoor wat van het programma.

Wat heb ik genoten dit weekend. Nog even mijn duit in het zakje:
  1. Tropical Fuck Storm: Retestrak. 60 minuten de longen zo hard uit mijn lijf geschreeuwd dat het bijna op een soort open sollicitatie van mezelf als vijfde bandlid geleken moet hebben. De buurvrouw kon er gelukkig hartelijk om lachen. Sorry 😅.
  2. Ethel Cain: Nooit gedacht dat ik zou staan heupwiegen in een heerlijk zonnetje op de tonen van Ptolemaea. Maar het werkte wonderwel. Prachtig concert. Verdiende eigenlijk het tiendubbele van het aantal aanwezige toeschouwers.
  3. Pommelien Thijs: Een uurtje op voorhand beslist om toch maar eens een kijkje te gaan nemen. Omvergeblazen. De sfeer was zo euforisch dat het wel leek alsof België zonet wereldkampioen werd.
  4. Gorillaz: Een dronken Albarn is wat makkelijker te appreciëren als je je op dezelfde golflengte bevindt ;).
  5. Nick Cave & The Bad Seeds: 4e keer Cave voor mij. Stelt nooit teleur.
  6. Mac DeMarco: Gezapig en wat aan de lome kant, maar zo heb ik mijn DeMarco het liefst. Rasentertainer.
  7. Jack White: Een van de, zoniet misschien zelfs de aller-, strafste gitarist die ik heb mogen aanschouwen
  8. Sudan Archives: Had graag wat meer ouder werk gezien, maar heel cool hoe ze op haar eentje de TWO wist in te pakken.
  9. Aldous Harding: Met wat minder praters en wat meer vaart in de show had deze gerust wat hoger kunnen staan, maar daar is hier wel al genoeg over gezegd.
  10. Yin Yin: Esmaatje in de hand en zon op de snoet. Een veel betere opener dan Yin Yin kan je op dat moment niet wensen.
Verder ook nog dit:
  • Okonomiyaki van Food Escape blijft de onbetwiste nummer 1 snack. De banh mi met tempeh van Vietnamama ging er ook vlot in.
  • Ondanks de grote drukte eigenlijk nergens lang moeten aanschuiven (op de campingingang op vrijdagochtend na dan. Blijft ieder jaar toch een drama.
  • Best tevreden met de nieuwe Secret. Al had ik het liever toch wat donkerder gezien bij sommige shows. De andere terreinaanpassigen waren ook top. Enkel die Cul De Sac was wat een verloren hoekje.
  • Nog meer dan andere jaren viel het me op hoe vriendelijk alle vrijwilligers zijn. Absoluut een van de redenen waarom dit mijn lievelingsfestival is.
  • Toch geschrokken van de drukte. Na 6 edities voor het eerst niet in het bos, maar op die grasweide moeten kamperen. Al hebben we het niet aan ons hart laten komen.
  • Als ik het me goed herinner heb ik een klein fortuin opgedaan een cocktails en bier. Heb mijn bankapp nog niet durven openen. Hoort bij de 'napret' van BKS zeker?
  • St. Paul die traditiegetrouw afsluit met When The Sun Goes Down is nog heerlijker als het voorafgegaan wordt door Weird Fishes / Arpeggi.
  • Ik mis Heet Brood en hun animatie op het campingstrand (al stond ik vanacht om 3 uur wel nog het beste van mezelf te geven op de afterparty op datzelfde strand. Wat een feest.
Merci BKS en tot volgend jaar!

Ik was niet bij BKS dit jaar, maar ik ben dit ANWB-volk I guess?
  • Ik kom op een festival om muziek te luisteren, niet om gezien te worden. Tuurlijk draag ik wat excentriekere kleding dan bijvoorbeeld op mijn werk, maar niet heel uitbundig.
  • Ik snap niet wat je bedoelt met randstad versus provincie. Ik woon in de provincie en werk in de randstad. Ik zie overal dezelfde mensen.
  • Ik wil als het afgelopen is, inderdaad naar de uitgang. Ik ben moe en wil lekker mijn bed in, eventueel omdat ik morgen weer op kantoor moet staan.
  • Rare conclusie dat omdat ik er niet uitzie zoals jij wilt dat ik eruit zie, dat ik dan maar niet meer op een festival mag komen. Ik trek drie dagen simpelweg niet, dan is één dag het festival mee kunnen maken een hele mooie oplossing. Ik ben blij dat ik daarom dit weekend ook weer naar Pinkpop kan één dag en heel jammer dat Lowlands geen dagkaarten meer aanbiedt.
Ik zou zeggen, verplaats je ook eens in een ander!

Het heeft gewoon mijn persoonlijke voorkeur. Ik zeg natuurlijk nergens dat je niet mag komen. Maar als het publiek echt alle drie dagen meepakt, geeft dat toch een andere vibe. Ik houd niet zo van dagkaarten bij drie daagse festivals. Vooral met deze intiemere en gezellige opzet. Pinkpop is een ander verhaal, daar ga ik niet eens over beginnen wat ik van dat festival vind.

Het raakt volgens mij wel steeds een gevoelige snaar merk ik. Het is een observatie. Iets dat opvalt. Ander publiek. Ik draag ook gewoon een t-shirt met een spijkerbroek. Dus draag wat je wilt. Ik ga volgend jaar gewoon weer als het programma top is want het programma geeft voor mij de doorslag. Festileaks heeft ook altijd een Lowlands fotoreportage van het publiek daar. Vind ik altijd leuk om naar te kijken, om zulke types af en toe voorbij te zien lopen. Maar he, ik ben blij met de diversiteit aan festivals. We worden echt verwend in Nederland met al deze keuzes.

• Leuk
Waarderingen: Mimi en yannickd
Zondag

Op de een of andere manier vliegt de zondag altijd heel erg snel voorbij. We kwamen aan bij Dressed like Boys net op het moment dat de boel stil werd gelegd om een heel langdradig verhaal over queer rights/prides en dergelijke af te steken. Een praatje tegen het publiek is leuk maar ga me geen lezing geven aub. Ik wilde eigenlijk al weglopen. Toch gebleven voor het laatste nummer. Mooi gezongen maar het was wel wat tuttig. Niets aan gemist wat mij betreft. Ik wilde nu toch echt iets zien in de Cahsbah en de leukste acts (wat ik had geluisterd) trade op; Servo. Een kwartier voor tijd stond ik helemaal vooraan. Een dik vet hoogtepunt! Te gekke band. De Casbah ging helemaal los dus het was springen en beuken. Met een big smile het geheel beleefd. De zanger kwam nog het publiek in. Hij gaf mij even de microfoon dus mijn oerkreet schalde door de Casbah. Kan ik toch zeggen dat ik op BKS heb opgetreden...:)

Silvie Kreusch gezien. Leuk weer zo'n flamboyant persoon. Mooi om naar te kijken maar muzikaal pakt het me niet zo. Live op een festival helemaal goed. Ik ging vervolgens weer voor een Casbah act: Another Country$$$$. Dit is dus een elektronische act die helemaal in mijn straatje past. Spannend, afwisselend en van begin tot eind zeer boeiend. De smile op het gezicht van de "beat master" was mooi om te zien. Met een zeer strakke live drummer. Dit soort acts zou ik graag in de nacht willen zien. Aan de andere kant, zo kleinschalig is ook wel zeer de moeite. Een zeer goede keuze.

Daarna als een gek naar Ethel Cain. Prachtig, prachtig. Soms wellicht iets te traag en ingetogen. Ptolemaea live is toch wel van een geheel andere orde. Ik werd omver geblazen. Onheilspellend, spannend, schurend. Ik kon het bijna niet geloven zo goed. Dit nummer, deze live uitvoering....het beste van het gehele festival. Later kwam daar gehaal onverwachts een brok in de keel. Een zinsnede, een klank....ik weet het niet maar ik stond daar even kort te janken. Een bijzondere artiest. Het vergt wel veel van de casual bezoeker. Maar top dat het op The One stond. Ik vond het goed uitpakken. Ik wil haar nu heel graag in een zaal zien. Ik stond op de wachtlijst van Paradiso maar ik kwam er niet tussen.

Daarna de twijfel. Heen en weer rennen tussen Yard Act en Genesis Owusu of toch op tijd naar Genesis? We kozen voor het laatste. Dat rennen van podium naar podium houden we niet een hele dag vol. En wat pakte Genesis Owusu goed uit zeg. Wat een stem heeft deze man. Hij maakt zich meerdere stijlen eigen en klinkt live echt fantastisch. Zijn nieuwe album vind ik ijzersterk en dat kwam live zeer goed over. Volop genoten en een hoogtepunt van de dag. Het had misschien nog een tikkeltje beter geweest als hij er met een band had gestaan. Hoe gaaf zou dat zijn geweest?

Daarna toch snel naar Joey Valance & Brae. Misschien was de overgang te groot na Genesis. Van inventieve zanglijnen naar lomp gebeuk. Heel erg veel "yeah yeah, jump jump, come on, let's go" en dergelijke. Leuk om te aanschouwen dat het goed werd ontvangen. Maar muzikaal erg lomp en simpel. Op een ander moment had ik het wellicht wel te gek gevonden. Het "drukke schreeuwende hiphop mannetjes" genre is toch niet helemaal mijn ding. Wel een festival-act die de boel wat peper in de reet komt proppen.

Het einde kwam in zicht, Gorillaz is dan toch echt de laatste act van het festival. Nog nooit gezien en ik was erg benieuwd naar de show. Prachtige visuals en de tweede hoofdact met een achtergrondkoor. Ik vond het erg leuk om naar te kijken. Maar ook een optreden met twee gezichten. Soms kwam het goed los (Stylo) en op andere momenten liep de vaart er wat uit. Bij vlagen klonk Albarn echt niet goed. Mompelend sprak hij af en toe wat, hij kwam hevig onder invloed over. De zangeressen moesten af en toe echt bijspringen. Ik vond het bij vlagen zelfs wat genant. Maar het is wel echt een act! Het ziet er imposant uit. Ik kreeg eigenlijk meer het wow-gevoeld bij de gastoptredens die zonder aankondiging kwamen opdraven. De zanger van Idles (voor slechts 1 nummertje) en een held van mij....Mos Def. Is dat hem echt? Jazeker! Dus ze pakken echt uit met een giga show. Waarom Albarn er dan toch voor kiest om zo futloos over dat podium te zwalken? Neem een drankje en/of jontje minder vooraf aan het optreden zou ik zeggen. Je trekt met dat gedrag ook de prestaties van je band en gastoptredens naar beneden. Toch mooi om ze eens gezien te hebben. Maar voor mij wekt het niet echt naar een hoogtepunt toe ofzo. Ik aanschouw het meer dan dat ik het voel.

Dus....een geweldig weekend gehad met meestal de juiste keuzes. Altijd jammer dat je hier en daar wat moet missen. Dat is elk jaar op elk festival zo. Ik verveel me echter nooit een minuut. Ik vond het een topprogramma en onder aan de streep voor mij een betere editie dan in 2024. Volgend jaar kijk ik weer naar welk festival ik ga. Daarbij is het programma voor mij toch echt leidend. Ik hoop dat ze de drukte volgend jaar beter kunnen verdelen. Vooral op de camping sta je echt op elkaar. En echt...doe wat aan die belachelijke security aan het begin. 2,5 uur wachten om er doorheen te zijn, kun je echt niet maken. Je mist daardoor wat van het programma.

Een band wordt opgericht door een queer man die muziek wil maken rond de struggles van zijn community, maar hij mag daar geen praatje over maken van Onibaba. Helder.

Na al die (ver)oordelende berichten van je de afgelopen tijd geloof ik dat BKS niet echt de plek is voor je. Kijk inderdaad volgend jaar maar naar welk festival je gaat...

Het heeft gewoon mijn persoonlijke voorkeur. Ik zeg natuurlijk nergens dat je niet mag komen. Maar als het publiek echt alle drie dagen meepakt, geeft dat toch een andere vibe. Ik houd niet zo van dagkaarten bij drie daagse festivals. Vooral met deze intiemere en gezellige opzet. Pinkpop is een ander verhaal, daar ga ik niet eens over beginnen wat ik van dat festival vind.

Het raakt volgens mij wel steeds een gevoelige snaar merk ik. Het is een observatie. Iets dat opvalt. Ander publiek. Ik draag ook gewoon een t-shirt met een spijkerbroek. Dus draag wat je wilt. Ik ga volgend jaar gewoon weer als het programma top is want het programma geeft voor mij de doorslag. Festileaks heeft ook altijd een Lowlands fotoreportage van het publiek daar. Vind ik altijd leuk om naar te kijken, om zulke types af en toe voorbij te zien lopen. Maar he, ik ben blij met de diversiteit aan festivals. We worden echt verwend in Nederland met al deze keuzes.
Weet je wat het is. BKS is ooit begonnen als een festival puur gericht op de muziek, op een mooi terrein met een goed aanbod van eten. Met focus op deze drie punten en juist zonder randprogramma. Dit is het festival waar veel van de forum-leden hun hart aan verknocht hebben. We hebben het door de jaren heen langzaam steeds meer richting het concept van LL zien opschuiven. Het is prima, en waarschijnlijk was het ook nodig, dat een festival evolueert, maar de meesten van ons zien het liever niet nog verder die kant op gaan. Juist het feit dat het anders is dan LL en meer om muziek beleving dan de algehele beleving draait trekt ons aan. Om deze reden wat gevoelige snaren denk ik. Weet je een beetje waar dat vandaan komt.

Kan uiteraard niet voor iedereen spreken, maar dit is in ieder geval mijn insteek en denk dat dat voor meerderen hier geldt.

Waar ik toch wel zo ziek van wordt is die gevulde rugtassen in een drukke menigte. Sta je daar rustig met je pilsje te wachten, komt er weer zo’n bonker van een rugzak tegen die beker aan waardoor je helemaal onder zit. Die mensen hebben zelf ook niet door dat ze zo’n rugzak om hebben…

Verder hier (ook op zaterdag) helemaal geen last van de drukte gewend. Overal 10 minuten van tevoren nog een uitstekende plek gehad en als je Werchter gewend bent is dit natuurlijk helemaal niet druk.

Een band wordt opgericht door een queer man die muziek wil maken rond de struggles van zijn community, maar hij mag daar geen praatje over maken van Onibaba. Helder.

Na al die (ver)oordelende berichten van je de afgelopen tijd geloof ik dat BKS niet echt de plek is voor je. Kijk inderdaad volgend jaar maar naar welk festival je gaat...
Wat een overtrokken reactie zeg. Mijn God. Ik beschreef net hoe ik drie dagen lang fantastische optredens heb gezien. Ik vond dat praatje gewoon te lang. Ik kwam net aangelopen en ik kreeg een verhaal van 10 minuten voor mijn kiezen. Ik had zin in muziek. Een nummer moet voor zichzelf spreken. Een uitleg is (voor mij) niet nodig.

Users who are viewing this thread