Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Gisteravond bij Royel Otis in de Oosterpoort geweest en het was een zeer vermakelijke show. Mooi om te zien dat ze genoeg hits hebben voor zo’n langere show en meer zijn dan een leuk festivalbandje.

Publiek was ook heel enthousiast, maar wat was de Oosterpoort een warme, stinkende zweetzaal. Ben niet vaak zo bezweet uit een concert gekomen zonder in een moshpit gestaan te hebben.

• Leuk
Waarderingen: tosti
Zondag naar Converge geweest, maandag was ik aanwezig bij Iron Maiden.

Zondagavond stelde teleur. Converge zelf was goed. Toen ik naar Kavka reed dacht ik een zwerver te zien, maar bij het zien van Converge kreeg ik door dat dat de zanger was. Oeps! Jacob Bannon werkte zich in het zweet, net als de andere bandleden. Dat Jacob hetzelfde hemdje aanhad als op Jera, bevestigt enkel zijn zwerversaura. Dit alles staat in contrast met de knuffelbaarheid van Ben Koller. Maar bon, het dient over muziek te gaan, en Converge bracht wat ven hen verwacht werd: een snedig optreden waarbij de toonladder alle kanten van de Chinese wiskunde zag. Een 8/10 optreden.

Wat de avond zo triest maakte, was het publiek. Vanvoor had je een groepje fans die stevig uit de bol ging in een warme zaal. Maar vanvoor stonden er ook veel mensen die het nodig vonden om stokstijf stil te staan en alles te filmen. Ik had de indruk dat sommigen voor hun sollicitatieproef bij Madame Tussaud aan het oefenen waren. Ik had bij Converge verwacht dat er zotte taferelen gingen zijn met een uitzinnig publiek, maar in de plaats zag ik een lauwe reactie.

Het kan zijn dat jullie het met me oneens gaan zijn, maar wat heb je er aan om je alternatief te kleden, je vol te tatoeëren en dan stokstijf 75% van het optreden te staan filmen en de andere kwart van het optreden je mails te staan checken en op whatsapp te sturen dat je op een "vree wijs optreden" zit. En dit gaat dan om mensen die op de eerste rijen staan van een cluboptreden van een mathcorelegende. Leef toch voor je scene, man. Ik kleed me in het dagelijks leven als een kantoortype want ik ben een kantoortype, maar ik geef bands ten minste een basis aan respect door simpelweg op te letten en geen smartphone in hun kruis te duwen.

Ik weet dat smartphones regelmatig worden aangehaald op dit forum, maar zondag was het echt zielig. Er wordt veel gezegd over pubers die alles staan te filmen, maar die tonen ten minste nog emotie en zingen (of krijsen) mee.

Iron Maiden heeft het op maandag goed gemaakt. Ik had schrik dat de vele gratis tickets voor een slecht publiek gingen zorgen, maar het was (in het voorste vak) zeer tof. Toffe mensen, geconcentreerd, weinig praters, en er werd enthousiast meegedaan. En als er eens een keer de smartphones de lucht in gingen, dan hing er nog steeds een prettige sfeer. Maiden zelf had ook een goede avond. Toch straf dat ze, ondanks dat ze tegen de 70 aanschurken, nog zo'n snelle muziek excellent kunnen spelen. Dat de intro van 2 Minutes to Midnight incorrect werd gespeeld, nemen we er bij.

• Leuk
Waarderingen: jonasvh, johanra en B0G5

Users who are viewing this thread