Graspop Metal Meeting 2024

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.824
7.776
Ik houd het graag simpel:

Ik kijk alles op de North Stage, P.O.D. en Avantasia op de South Stage en mijn jaarlijkse uitstapje naar een ander podium met Tarja (minus eerste 15 minuten voor de enige overlap van de dag) in de Marquee.

Voor als eind resultaat:

Dynazty > Brian Downey > P.O.D. > HammerFall > Bruce Dickinson > Avantasia > Electric Callboy > grootste deel van Tarja > Judas Priest
 
  • Leuk
Waarderingen: Jimmeh07 en MarcoReusel

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.793
3.749
Ik heb een aantal vrienden beloofd eens mee te gaan naar Graspop en zal me er zeker gaan vermaken, maar als niet diehard metalfan vind ik de line up dit jaar wel wat karig? Misschien dat het voor de diehards dus anders voelt/is maar persoonlijk niet heel erg dat ik dit jaar die belofte niet kan inlossen
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.341
6.574
Misschien Dominum eens checken om in je gat van 2 uur te passen, is wel een mooie combi met brothers of metal direct achter elkaar denk ik.

Ik moet nog bijlezen, dus misschien is er wel het een en ander gezegd al, maar Dominum is prima muziek voor je denk ik. Niet te heftig, beetje powermetal (denk ik). Recent gezien in voorprogramma en voor mij als niet heftige-metal liefhebber was het gewoon lekker.
Goeie tip. Nummertje geluisterd, niet verkeerd, kan ik goed driekwartier hebben. Natuurlijk zou ik een evt meeting er niet voor laten schieten ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.824
7.776
Goeie tip. Nummertje geluisterd, niet verkeerd, kan ik goed driekwartier hebben. Natuurlijk zou ik een evt meeting er niet voor laten schieten ;)

Ze hebben ook een cover van Scorpions, Rock You Like a Hurricane die ook goed klonk. Verwacht dat ze die ook wel spelen, gezien ze volgens mij maar één album hebben en ze die ook speelden terwijl ze voorprogramma waren met een kleine set.
 

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
114
230
Ik heb een aantal vrienden beloofd eens mee te gaan naar Graspop en zal me er zeker gaan vermaken, maar als niet diehard metalfan vind ik de line up dit jaar wel wat karig? Misschien dat het voor de diehards dus anders voelt/is maar persoonlijk niet heel erg dat ik dit jaar die belofte niet kan inlossen
Wut ? Dit is juist het meest toegankelijke jaar ooit. Bands zoals Limb Bizkit, Electric Callboy, Pendulum etc zijn erg toegankelijk juist voor niet metal diehards.
Ook is er een hele lading classic rock zoals Deep Purple, Heart, Scorpions etc.
Wat had je zelf precies verwacht waar je wel blij van zou worden maar geen echte metal is ?
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.793
3.749
Wut ? Dit is juist het meest toegankelijke jaar ooit. Bands zoals Limb Bizkit, Electric Callboy, Pendulum etc zijn erg toegankelijk juist voor niet metal diehards.
Ook is er een hele lading classic rock zoals Deep Purple, Heart, Scorpions etc.
Wat had je zelf precies verwacht waar je wel blij van zou worden maar geen echte metal is ?
Dan zal het toch (gewoon weer) een smaakdingetje zijn denk ik, want van bijna al die namen word ik niet zo heel enthousiast. Pendulum dan het meest.
 
  • Wow
Waarderingen: Simoni

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.824
7.776
Ik heb een aantal vrienden beloofd eens mee te gaan naar Graspop en zal me er zeker gaan vermaken, maar als niet diehard metalfan vind ik de line up dit jaar wel wat karig? Misschien dat het voor de diehards dus anders voelt/is maar persoonlijk niet heel erg dat ik dit jaar die belofte niet kan inlossen

Persoonlijk verwacht ik volgend jaar een top jaar voor de wat minder heftige metalfans, maar meer daarover later!
 
  • Winning
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel en EdsjeFCB

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.281
7.609
Dan zal het toch (gewoon weer) een smaakdingetje zijn denk ik, want van bijna al die namen word ik niet zo heel enthousiast. Pendulum dan het meest.
Van wat voor grote namen zou jij blij worden? (die potentieel op graspop zouden staan)
Je leest inderdaad wel van meer mensen hier dat de headliners dit jaar wat minder intressant zijn hoor, je bent daar niet de enige in. Tool is dit jaar natuurlijk de grote unieke naam die ze hebben, en hier zal ook wel het nodige budget aan op zijn gegaan.

EDIT: Graspop zet ook altijd vrij hard in op het nostalgie gehalte, oude rock/metalbands als scorpions, GNR, deep purple, kiss, deep purple, alice cooper, judas priest. dat is ook maar iets dat je moet trekken of niet. veel jongere graspopfans vinden het leuk om die oude bands nog eens af te kunnen strepen van hun lijstje, andere interesseert het niks. Dit is denk ik wel iets dat zwaar weegt met het wel of niet leuk vinden van een Graspop lineup. dit jaar zie je dat ook duidelijk terug.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage en MarcoReusel

El_Leipo

Playlistbediener
19 nov 2023
25
58
Hier komt mijn mening over de line-up en timetable:
Op het eerste gezicht vond ik de line-up erg tegenvallen, maar na veel luisteren ontdekte ik een hoop bands die ik nu toch graag live wil zien. Zo is Bring Me The Horizon van totaal onbekend voor mij naar de top van het festival gegaan. Ook met de oude rockers ben ik zeer blij (ik ben immers nog jong en opgegroeid met muziek uit de jaren '70). Alice Cooper, Heart, Scorpions, Brian Downey, Glenn Hughes, Uriah Heep en Deep Purple ga ik dus zeker bekijken. Ik vind het wel jammer dat de beste nummers van TOOL (naar mijn mening) niet op hun huidige setlist staan.

Vrijdagochtend heb ik mogelijk verplichtingen op school in Eindhoven, dan mis ik helaas mijn must-see Dynazty. De clashes die mij opvallen:

DO:
Borknagar vs. The Vintage Caravan
Solence vs. Brothers of Metal
Alice Cooper vs. Polyphia

VR:
Bruce Dickinson vs. Deez Nuts
Judas Priest vs. Graveyard

ZA:
Mammoth WVH vs. Pain
While She Sleeps vs. Uriah Heep
Architects vs. Brutus (en beetje Uriah Heep)
Limp Bizkit vs. Blind Guardian (??!)

ZO:
Corey Taylor vs. Of Mice & Men
Deep Purple vs. Slaughter To Prevail

Zondag lijkt mij in het algemeen best een zwakke dag
 

MarcoReusel

Gouden Tip
29 okt 2022
423
729
Perfecte en heerlijk rustige editie voor mij.
Eigenlijk alleen high on fire wel jammer maar voor de rest top.👌
Spoorboekje gmm24.:
Donderdag.
Casey
Asinhell
Ne.obliviscaris
Underoath
Tool

Vrijdag:
Borknagar
Dying fetus
Fit for a king
Thursday
Judas priest

Zaterdag:
Rotting christ
Brutus

Zondag:
Ihsahn
Karnivool

Kijk er erg naar uit en vergeleken met vorige edities heerlijk rustig.
#gmm24
#timetable
 
  • Leuk
Waarderingen: Reislustig en Loek123

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
258
525
Mijn persoonlijke schema ziet er vooralsnog als volgt uit (vetgedrukt = must see):

Donderdag
12:00 - 12:40 Night Verses (Metal Dome)

14:00 - 14:45 Bleed From Within (Jupiler Stage)
14:50 - 15:35 Alien Weaponry (Metal Dome)
15:40 - 16:25 Bury Tomorrow (Jupiler Stage)
17:40 - 18:30 Textures (Marquee)
20:05 - 20:55 Ne Obliviscaris (Metal Dome)

21:00 - 21:50 Underoath (Jupiler Stage)
23:30 - 01:00 Tool (South Stage)

Vrijdag
13:50 - 14:35 Brian Downey's Alive And Dangerous (North Stage)
14:45 - 15:30 Borknagar (Marquee)

16:45 - 17:35 Fear Factory (South Stage)
17:45 - 18:35 Bruce Dickinson (North Stage)
18:45 - 19:45 Avantasia (South Stage)
21:10 - 22:10 Turnstile (South Stage)
22:20 - 23:50 Judas Priest (North Stage)

Zaterdag
14:50 - 15:35 Vola (Metal Dome)

15:40 - 16:25 Frog Leap (Jupiler Stage)
16:45 - 17:35 Mammoth WVH (South Stage)
While She Sleeps / Mr. Bungle / Rotting Christ / Empire State Bastard / Uriah Heep
20:05 - 20:55 Brutus (Metal Dome)
21:00 - 21:50 Blind Guardian (Jupiler Stage)
22:20 - 23:50 Avenged Sevenfold (North Stage)
00:00 - 01:30 Bring Me The Horizon (South Stage)

Zondag

Begin van de middag nog onbekend. Misschien wel 14-15 de Toto Tribute Band om lekker ongeneerd mee te brullen.
16:15 - 17:05 Ihsahn (Marquee)
17:45 - 18:45 Ereb Altor (Marquee)
20:05 - 20:55 Karnivool (Metal Dome)
21:50 - 23:320 Scorpions (South Stage)
23:30 - 01:00 Machine Head (North Stage)
Je hebt mijn spoorboekje voor donderdag gepikt! Gaan elkaar dan veel tegenkomen die dag. Wil ook Alice Cooper nog zien en Erra. Verder komt het aardig overeen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rockbeer en MarcoReusel

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.824
7.776
Hier komt mijn mening over de line-up en timetable:
Op het eerste gezicht vond ik de line-up erg tegenvallen, maar na veel luisteren ontdekte ik een hoop bands die ik nu toch graag live wil zien. Zo is Bring Me The Horizon van totaal onbekend voor mij naar de top van het festival gegaan. Ook met de oude rockers ben ik zeer blij (ik ben immers nog jong en opgegroeid met muziek uit de jaren '70). Alice Cooper, Heart, Scorpions, Brian Downey, Glenn Hughes, Uriah Heep en Deep Purple ga ik dus zeker bekijken. Ik vind het wel jammer dat de beste nummers van TOOL (naar mijn mening) niet op hun huidige setlist staan.

Vrijdagochtend heb ik mogelijk verplichtingen op school in Eindhoven, dan mis ik helaas mijn must-see Dynazty. De clashes die mij opvallen:

DO:
Borknagar vs. The Vintage Caravan
Solence vs. Brothers of Metal
Alice Cooper vs. Polyphia

VR:
Bruce Dickinson vs. Deez Nuts
Judas Priest vs. Graveyard

ZA:
Mammoth WVH vs. Pain
While She Sleeps vs. Uriah Heep
Architects vs. Brutus (en beetje Uriah Heep)
Limp Bizkit vs. Blind Guardian (??!)

ZO:
Corey Taylor vs. Of Mice & Men
Deep Purple vs. Slaughter To Prevail

Zondag lijkt mij in het algemeen best een zwakke dag

Ik heb even een paar dikgedrukte keuzes gemaakt, die ik zou kiezen zoveel mogelijk los van mijn eigen smaak beredeneerd.

Alice Cooper omdat je aangeeft dat je met die jaren 70 muziek bent opgegroeid (en Polyphia vind ik maar niks, maar los van dat)

Bruce Dickinson is denk ik hier gewoon een relatief unieke boeking, de vraag is of je deze kans nog een keer krijgt met ook nog Iron Maiden als bezigheid voor Bruce. Deez Nuts kan je jaarlijks meerdere keren zien in zowel België als Nederland eigenlijk.

Uriah Heep is toch ook wel richting een eindstreep bezig qua leeftijd en net als Alice ook zo'n 70s band lijkt me. While She Sleeps gaat voor de zesde keer op het affiche staan en zijn hard aan het stijgen op de timetable, dat zal niet de laatste keer op Graspop worden.

Brutus is voor mijn gevoel meer een unieke kans, omdat je daar ook snel de kans hebt dat ze op Rock Werchter zullen staan in plaats van Graspop, Architects lijkt me meer een vaste klant voor Graspop. Overlap met Uriah Heep is voor beide minimaal, met Brutus als voordeel dat je gewoon net wat dichterbij al bent zonder overlap. Al kan je deze clash ook tot op het moment laten, omdat potentieel de tent bij Brutus gewoon al vol gaat zijn?

Limp Bizkit boven Blind Guardian puur om het feit dat je voor een 38 euro Blind Guardian eind deze maand ook in de 013 kan gaan zien en je zo deze clash gaat kunnen oplossen :)

Soort van Koekdoos-methode toegepast op de meeste van deze clashes
 

charlottekos

Randprogramma
7 jan 2019
200
317
Wel beter dat het uurschema nu ook op de website staat. Ik heb zelf de app dus geen probleem, maar mn vriend is heel erg anti apps en die was wel chagrijnig haha. Ik had zelf het gevoel dat ze het niet meer op de website zouden zetten, dus dat valt dan wel weer mee.

Ik heb zelf in de app mn favorieten aangevinkt, maar heb eigenlijk pas morgen tijd om er goed voor te gaan zitten en een echt spoorboekje te maken (en mn clashfinder te updaten)
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.201
1.255
Voorlopig denk ik


Donderdag
Erra (misschien iets vroeger weg om deftig te staan bij volgende band) - Dying Wish - de rest van Bleed From Within (40 min) - Amaranthe (wel eens benieuwd naar Shadow Of Intent maar ergens anders) - stukje Bury Tomorrow - Asinhell - Kerry King - Ne Obliviscaris - laatste stuk Megadeth - Alice Cooper een stukje maar op tijd weg om deftig te staan bij volgende band - Max & Igor - Laatste stuk Tool


Vrijdag
Dynasty - Hammerfall - Laatste stuk Dying Fetus - Vltimas (hopelijk zie ik Bruce nog elders) - Avantasia - stukje Electric Callboy - Tarja - stukje Turnstile terwijl ik wacht op Priest - Priest - stukje Pendulum maar hoop ze elders compleet te zien - IYH als ik dan nog leef

Zaterdag
Spoil Engine (pest Control hopelijk ooit elders) - Fleddy Melculy - Ice Nine Kills - Steel Panther - Pain - Glenn - Empire State Bastard - stukje nog van While She Sleeps - Brutus maar we iets vroeger weg voor deftig plekje bij volgende band - I Am Morbid - Immortal - Bring Me The Horizon

Zondag
John Coffey - Better Lovers - Make Them Suffer - Crownshift - Corey Taylor - Deep Purple (tussendoor evt Slaughter als Deep Purple teveel nieuwe nummers speelt, waarom speelt zo een legendarische band met topnummers van dik 40 jaar geleden eigenlijk nieuwe nummers als ze al jaren niks deftig meer schrijven) - Scorpions - Machine Head
 

N1tje

Playlistbediener
2 jun 2023
27
58
Mijn allerergste clashes zijn Dynazty/Until I wake, Avantasia/Fit for a King, Solence/Brothers of Metal en Avenged Sevenfold/Kamelot. Ik heb er nog, maar bij deze heb ik echt geen idee hoe ik moet kiezen 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: knalboon en MarcoReusel

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.560
3.150
Wel beter dat het uurschema nu ook op de website staat. Ik heb zelf de app dus geen probleem, maar mn vriend is heel erg anti apps en die was wel chagrijnig haha. Ik had zelf het gevoel dat ze het niet meer op de website zouden zetten, dus dat valt dan wel weer mee.

Ik heb zelf in de app mn favorieten aangevinkt, maar heb eigenlijk pas morgen tijd om er goed voor te gaan zitten en een echt spoorboekje te maken (en mn clashfinder te updaten)
Steeds meer festivals doen dit zo. Eerst een dagje exclusief op de app om op deze manier een sponsor te kunnen benadrukken. Daarna ook op de website. Is niets mis mee lijkt me als dit ervoor kan zorgen dat we langer kunnen genieten van een prachtig festival terwijl de kosten nog enigszins (ja, enigszins) behapbaar blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: charlottekos

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.668
3.369
Bekijk bijlage 8882
De contaminatie 'uitprinten' kende ik wel, maar deze nog niet 🤣
Welkom in de prachtige provincie Antwerpen :D

Nogmaals dank ook voor het snelle updaten van de clashfinder (en het behouden van marquee en metal dome naast elkaar, woopwoop!!)
Dat was een mooie verjaardagstraktatie van je! Hopelijk heb je die gisteren driedubbel kunnen vieren!
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.281
7.609
(en het behouden van marquee en metal dome naast elkaar, woopwoop!!)
Hier juist naar een andere clashfinder gegaan omdat het te veel stoorde dat de podia in de verkeerde volgorde stonden:ROFLMAO:
Los daarvan inderdaad wel dankbaar voor onze helden die zo lief zijn om ons van updated clashfinders te voorzien :)
Brutus is voor mijn gevoel meer een unieke kans
Brutus is in alleen deze zomer al een stuk of 10 keer te zien in België, los van muzikale kwaliteit is het toch wel de minst unieke boeking en in mijn ogen één van de allerslechtste keuzes binnen de koekdoosmethode? Misschien minder snel op graspop maar blijft een feit dat je zo veel kansen hebt om deze band te zien.

Bedoel hiermee niks negatiefs richting de band of de muziek trouwens hoor, prima boeking.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken