Way Out West (WOW), 13-15 augustus, Göteborg, Zweden
Voor het derde jaar op rij was ik afgelopen weekend in Zweden om het Way Out West festival te bezoeken. Afgelopen twee jaar is dit festival zeer goed bevallen. Zat te twijfelen om een keer naar Oya in Oslo of Flow in Helsinki te gaan voor de afwisseling, maar de line-up van WOW stak er voor mij toch wel weer met kop en schouders bovenuit. En hoe leuk het ook is om een nieuw festival te ontdekken, het is ook wel erg lekker als je je weg al kent op een festival. Tevens trekt het Film programma van WOW me volledig over de streep.
Naast een waanzinnige line-up en een prachtig terrein in stadspark Slottsskogen, is dit festival zeer goed georganiseerd, helemaal vegan en loopt het volledig op hernieuwbare energie. Het weer zat ook erg mee dit jaar (droog en 22-26 graden). Eigenlijk heb ik maar een punt van kritiek: er wordt echt enorm veel geluld tijdens optredens. Dit is al lang geen "Dutch" disease meer helaas...
Mijn hoogtepunten:
- Lorde. Met stip. Keek hier het meest naar uit en stelde op geen enkele manier teleur.
- The xx. Slechts 70 minuten, maar wel alleen maar hits en weer perfect gespeeld. Less is more wat mij betreft.
- Bonnie "Prince" Billy. Stond gelukkig erg vroeg geprogrammeerd dus hier kwamen alleen echte liefhebbers op af. Wat een performer en persoonlijkheid.
- Celeste. Wat een prachtige en krachtige stem en wat een mooie nummers.
- Oklou. Een van mijn top 5 albums van 2025, dus keek hier ook erg naar uit. Harvest sky live was compleet kippenvel.
Verder zeer eervolle vermeldingen voor:
- sombr. Van een afstand gezien omdat ik een goede plek wilde bemachtigen voor Lorde die er direct na speelde op het 2e podium (recht tegenover 1e podium). Was niet heel erg bekend met zijn muziek, maar wat een hits en wat een performer. Zou me niets verbazen als hij snel doorstroomt naar stadions. Ga dit zien op LL!
- The Cure. Hele goede show en erg leuk om een keer live gezien te hebben.
- Nick Cave. Altijd ijzersterk
- Gorillaz. Damon was in goede vorm. Was op BKS mijn optreden van het festival. Hier ook weer erg sterk, maar zat er zelf net niet zo lekker in als op BKS.
- Moby. Had hem nog nooit gezien. Nostalgie. Realiseerde me niet hoeveel hits hij wel niet heeft.
- Dijon. Zo'n optreden waar je aan de rand van de tent begint en steeds verder naar binnen gezogen wordt naar mate het concert vordert.
- Geese. Een van de hypes van het festival en was dan ook al ruim van te voren erg druk. Gaaf om een keer gezien te hebben en publiek was wild. Ik ben echter net niet zo'n grote fan als velen.
- Finally, Zara Larsson. Ken haar werk niet maar show staat als een huis. Ook mega druk (niet heel gek als Zweedse trots). Ze stond in de middag geprogrammeerd maar had denk ik net zo goed headliner kunnen zijn hier.
Voor het derde jaar op rij geen enkele avond puf gehad om na de festival dag de popzalen in te gaan voor het inbegrepen Stay Out West (o.a. My New Band Believe, Bleech 9:3, Westside Cowboy, Iceage, Ninajirachi en nog veel meer). Maar desondanks weer ontzettend genoten van het festival, de twee films die ik zag en de stad. Zo erg zelfs dat ik gelijk een early bird voor volgend jaar heb aangeschaft.