Graspop Metal Meeting 2027

Evanescence is anno 2026 a 2027 geen headliner meer. Wel een mooie sub of act voor de sub.
Toch sluit ik ze zeker ook niet uit als North headliner, kan alle kanten op volgens mij.
Zie ook de afgelopen jaren met namen als The Offspring, Knocked Loose, Bad Omens, Till Lindemann, Behemoth, Alice Cooper, Powerwolf, Def Leppard of zelfs Judas Priest, het moge duidelijk zijn dat de North (en in sommige gevallen ook de South) headliner niet altijd een onbetwiste headliner hoeft te zijn.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Evanescence is anno 2026 a 2027 geen headliner meer. Wel een mooie sub of act voor de sub.
met graspop weet je nooit, voor het zelfde geld gaan we weer een dag met 3 "kleinere" headliners krijgen, zeg maar

Papa Roach (met heel die NU metal revival) - Evanescence - Blink 182 ofzo

een beetje zoals

Within Temptation - Limp Bizkit - The Offspring dit jaar

Na een discussie waarbij je Graspop afbrak, nu een discussie over Evanescence waar je alleen lijkt te staan.
Welkom op dit forum, Hellbanger :)

(zie er de lol van in hoor)
Wanneer heb ik Graspop bekritiseerd? Ik heb uitgelegd dat de organisatoren misschien niet wilden, of financieel niet konden, om een Hellfest te worden en te veel mainstream bands te programmeren, en dat het prima was zoals het was. Er was niet al die controverse rond controversiële bands of artiesten zoals bij Hellfest, of rond het gebrek aan vrouwelijke leden (je weet toch dat er artikelen en media zijn die statistieken bijhouden over het aantal bands met vrouwen, en dat het festival zich constant moet verdedigen???), en je hebt niet al die influencer-clowns die het imago van metalheads komen verpesten en naar Hellfest gaan omdat het dé plek is om te zijn. Geloof me, Graspop is geweldig zoals het is en heeft geluk dat het niet zo'n last heeft van de problemen zoals Hellfest. Wat de keuze van de bands betreft, dat is een heel ander verhaal. Ik ben geen fan van grote, legendarische headliners die over het algemeen niet veel te bieden hebben (hallo Guns N' Roses, Mötley Crue, Scorpions, Metallica, enz.).

En wanneer heb ik gezegd dat Evanescence de "SOUTH STAGE" als headliner zou moeten afsluiten?! Vanaf het begin heb ik gezegd dat de band de "North Stage" als headliner zou moeten afsluiten.

Dit is het eerste bericht dat ik heb geplaatst:
Bedankt, ik wilde niet overkomen als de enige klager op dit forum. Natuurlijk is Evanescence meer dan capabel om als headliner op het North Stage te staan. Ik moet er wel even op wijzen dat de band in september tourt met Spiritbox, Poppy en Nova Twins. Ze verkochten de Accor Arena in Parijs helemaal uit (meer dan 20.000 mensen). De band reduceren tot alleen "Bring Me To Life" en "Going Under" is echt te kort door de bocht. De band bekritiseren terwijl Graspop de afgelopen jaren Till Lindemann als headliner heeft gehad 😂😂, Skillet als support 🤣🤣, Knocked Loose (waar ik fan van ben, maar die absoluut geen headliner zouden moeten zijn) of Five Finger Death Punch.

Dylan, houd alsjeblieft op met het verzinnen van dingen die ik niet gezegd heb. Als je niet kunt lezen, kan ik niets voor je doen.

Laatst bewerkt:
met graspop weet je nooit, voor het zelfde geld gaan we weer een dag met 3 "kleinere" headliners krijgen, zeg maar

een beetje zoals

Ik sluit na dit jaar inderdaad welhaast niemand meer uit als headliner, zelfs 'eendagsvlieg' Papa Roach (gaan we weer... 😝😜) niet. 😅

Ik sluit na dit jaar inderdaad welhaast niemand meer uit als headliner, zelfs 'eendagsvlieg' Papa Roach (gaan we weer... 😝😜) niet. 😅
Here We Go Again GIF

dat soort dagen werken ook gewoon erg goed, door de dag is er sowieso keuze genoeg, en zo is er ook genoeg vernieuwing in de headliners, zonder de 15000 statische metallica fans die alles haten op het festival te hebben. (om maar het klassieke voorbeeld te geven)

• 100
Waarderingen: Hellbanger
Here We Go Again GIF

dat soort dagen werken ook gewoon erg goed, door de dag is er sowieso keuze genoeg, en zo is er ook genoeg vernieuwing in de headliners, zonder de 15000 statische metallica fans die alles haten op het festival te hebben. (om maar het klassieke voorbeeld te geven)
Ach, mij maakt het eigenlijk al jaren niet meer zo heel veel uit welke headliners er staan.
Voor mij zijn die eerder een dikke bonus als ik ze graag wil zien.

Mocht Metallica ooit komen: prima, ik zal er wel staan.
Mocht Papa Roach er als headliner staan: ook prima, zal er dan waarschijnlijk niet staan, maar gun het alle fans en het zal ongetwijfeld wel een feestje worden.

Uiteindelijk bepaalt natuurlijk alleen de organisatie dat, wij hebben met z'n allen alleen indirect invloed daarop door al dan niet tickets te kopen en een optreden al dan niet te gaan bekijken. 💁‍♂️

Wanneer heb ik Graspop bekritiseerd? Ik heb uitgelegd dat de organisatoren misschien niet wilden, of financieel niet konden, om een Hellfest te worden en te veel mainstream bands te programmeren, en dat het prima was zoals het was. Er was niet al die controverse rond controversiële bands of artiesten zoals bij Hellfest, of rond het gebrek aan vrouwelijke leden (je weet toch dat er artikelen en media zijn die statistieken bijhouden over het aantal bands met vrouwen, en dat het festival zich constant moet verdedigen???), en je hebt niet al die influencer-clowns die het imago van metalheads komen verpesten en naar Hellfest gaan omdat het dé plek is om te zijn. Geloof me, Graspop is geweldig zoals het is en heeft geluk dat het niet zo'n last heeft van de problemen zoals Hellfest. Wat de keuze van de bands betreft, dat is een heel ander verhaal. Ik ben geen fan van grote, legendarische headliners die over het algemeen niet veel te bieden hebben (hallo Guns N' Roses, Mötley Crue, Scorpions, Metallica, enz.).

En wanneer heb ik gezegd dat Evanescence de "SOUTH STAGE" als headliner zou moeten afsluiten?! Vanaf het begin heb ik gezegd dat de band de "North Stage" als headliner zou moeten afsluiten.

Dit is het eerste bericht dat ik heb geplaatst:
Bedankt, ik wilde niet overkomen als de enige klager op dit forum. Natuurlijk is Evanescence meer dan capabel om als headliner op het North Stage te staan. Ik moet er wel even op wijzen dat de band in september tourt met Spiritbox, Poppy en Nova Twins. Ze verkochten de Accor Arena in Parijs helemaal uit (meer dan 20.000 mensen). De band reduceren tot alleen "Bring Me To Life" en "Going Under" is echt te kort door de bocht. De band bekritiseren terwijl Graspop de afgelopen jaren Till Lindemann als headliner heeft gehad 😂😂, Skillet als support 🤣🤣, Knocked Loose (waar ik fan van ben, maar die absoluut geen headliner zouden moeten zijn) of Five Finger Death Punch.

Dylan, houd alsjeblieft op met het verzinnen van dingen die ik niet gezegd heb. Als je niet kunt lezen, kan ik niets voor je doen.
Hey , Ik zei dat ik de lol van een goede gegronde discussie inzie.
Je hoeft mij daarvoor niet aan te vallen. Het is wel zo dat je in nog geen 50 berichten op dit forum wel wat teweeg hebt gebracht. Mag ik toch aangeven?

Edit: Ik ga het hierbij laten.

Laatst bewerkt:
Ach, mij maakt het eigenlijk al jaren niet meer zo heel veel uit welke headliners er staan.
Voor mij zijn die eerder een dikke bonus als ik ze graag wil zien.

Mocht Metallica ooit komen: prima, ik zal er wel staan.
Mocht Papa Roach er als headliner staan: ook prima, zal er dan waarschijnlijk niet staan, maar gun het alle fans en het zal ongetwijfeld wel een feestje worden.

Uiteindelijk bepaalt natuurlijk alleen de organisatie dat, wij hebben met z'n allen alleen indirect invloed daarop door al dan niet tickets te kopen en een optreden al dan niet te gaan bekijken. 💁‍♂️
Klopt uitijndelijk wel! voorlopig ben ik meestal nog bij de headliners te vinden, (of omdat ik fan ben, of uit interesse aangezien ik ze nog niet heb gezien). maar ik zie dit in de volgende jaren toch ook wel wat veranderen naarmate ik meer en meer van de klassieke namen heb gezien.

(zoals ik dit jaar Def Leppard heb overgeslagen om Mastodon te kijken aangezien ik ze al eerder heb gezien)

Papa Roach erbij halen (waar ik al meer dan 20 jaar fan van ben) is belachelijk. Deze band bracht meer dan 20 jaar geleden twee uitstekende albums uit en heeft sindsdien niets bijzonders meer gedaan, afgezien van af en toe een hit, maar ze trekken nog steeds enorme menigten en creëren een uitzinnige sfeer op het podium. En dan maak je grappen over Papa Roach als headliner. Inderdaad, ze waren headliner op Wacken in 2025. En ze zijn regelmatig headliner op een tweede hoofdpodium of supportact.

Ik heb niets over Papa Roach gezegd, dat was Blackwater Park, maar goed, alle zwarten zijn hetzelfde, hè. :cool:

• Haha
Waarderingen: Loek123 en MetalLimbo
Hey , Ik zei dat ik de lol van een goede gegronde discussie inzie.
Je hoeft mij daarvoor niet aan te vallen. Het is wel zo dat je in nog geen 50 berichten op dit forum wel wat teweeg hebt gebracht. Mag ik toch aangeven?
Wat verzin ik dan? (kan je nu weer aan het kopiëren slaan)
Misschien komt het doordat je niet begrijpt wat ik schrijf. Een vertaalprobleem? Ik vind het gewoon oneerlijk. Ik leg uit dat Graspop minder geld heeft dan Hellfest, en ik word aangevallen (ik lever bewijs van het budget). Ik zeg dat Graspop geen grote namen zoals Metallica, Foo Fighters, Muse, enz. wil of kan boeken zoals Hellfest (kleiner budget dan Download, Rock am Ring, Hellfest). Ik word weer aangevallen. Ik leg uit dat Evanescence de "North Stage" zou kunnen headlinen, en ik word aangevallen, ook al hebben er op Graspop veel minder bekende bands op die plek gestaan. Maar wat ik schrijf is gewoon feitelijk. Evanescence is een veel populairdere en belangrijkere band dan Five Finger Death Punch, Knocked Loose, Skillet of Till Lindemann. Graspop heeft niet de ambitie of de middelen om met andere festivals te concurreren om grote namen binnen te halen. Wat is er mis mee om dat te zeggen? Zeker als ik er ook nog bij zeg dat die grote bands zelden erg interessant zijn om te zien en dat ik veel liever meer mainstream bands zie zoals Slipknot, Korn, Gojira, Parkway Drive, In Flames, enzovoort, net als Graspop. (Nog een pluspunt voor Graspop).

En ik heb ook al gezegd dat de line-ups van Graspop de afgelopen jaren (behalve dit jaar) veel interessanter waren dan die van Hellfest. (Nog een pluspunt voor Graspop). Maar ik ben wel erg kritisch op Graspop, terwijl ik het tegelijkertijd complimenten geef. Vreemd, hè?

Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Somekindofdylan
Daarom verdient Evanescence een headlinerplek. Of je het nu leuk vindt of niet, deze band was ooit de grootste en meest prominente met een vrouwelijke zangeres. Het heeft talloze mensen ertoe aangezet om naar dit soort muziek te luisteren en vervolgens symfonische metal te ontdekken. Evanescence inspireerde veel vrouwen om metal te gaan luisteren. Ze zijn een zeer belangrijke band uit de jaren 2000. Je haalt Alien Ant Farm aan... Ze hebben maar één nummer, en dat is ook nog eens een cover 🤣. Hou op met die grap... Evanescence, Nightwish, enzovoort... Ze hebben miljoenen streams voor meerdere nummers, en vooral Evanescence (die samen meer albums hebben verkocht dan de bands die ik noemde en die recent headliner waren). ✌️
Goed komt ie:
1. Streams als maatstaaf...er zijn heeeeeeel veel Graspoppers, ongetwijfeld niet op dit forum, die geen streamingdiensten gebruiken. Het geeft dus slechts een indicatie.
2. Evanescene is een grote naam geweest (en nogsteeds) in de female fronted rock/metal. Live zingt Amy niet al te best...en dan druk ik mij zwak uit. Dit kan een momentopname zijn geweest, maar 3x was ze niet goed bij stem. Ik zie het meer als een noodoplossing, dan een echte publiekstrekker.
3. Ondanks dat ze een redelijke naam zijn, hebben ze eerder bewezen dat ze te weinig man enthousiast maakten. Ze zijn toen gedegradeerd van headliner naar sub. Scorpions nam het stokje toen over (die vaak commetaar krijgt, maar meer publiek trekt in zalen).
4. De band teert voornamelijk op nostalgie, wat overigens meer headliners doen. Van de band is weinig over. Het is meer "Amy en co coveren Evanescene". Hebben ze nog echt een hit gescoord de laatste jaren?
5. Ik denk wel met de huidige ontwikkeling van "headliners" dat Evanescene weer ooit die status toegekent krijgt. Je ziet afgelopen jaren sat de headliners steeds minder er toe doen. Bands als GNR, Aerosmith, Kiss, Iron Maiden, Black Sabbath en Rammstein staan niet zo makkelijk onder de headliner van een festival.
Veel nieuwe headliners stonden eerder ergens halverwege het affiche. Ik noem een Inflames, Gojira, Emperor, Machinehead. In 2023 stonden Evanescene en Gojira nog ergens onder Kings of Leon, Tenacious D en Incubus. Het is een kwestie van vraag en aanbod + wat doet de concurentie. Als er niks anders tourt....

Laatst bewerkt:
Misschien komt het doordat je niet begrijpt wat ik schrijf. Een vertaalprobleem? Ik vind het gewoon oneerlijk. Ik leg uit dat Graspop minder geld heeft dan Hellfest, en ik word aangevallen (ik lever bewijs van het budget).
Het moment dat jij bewijs leverde van het budget heb ik gemist. Jij kwam opeens met 16 miljoen uit de lucht gegrepen waarop ik reageerde met aantoonbaar bewijs dat het in 2024 al 36 miljoen was.
Ik zeg dat Graspop geen grote namen zoals Metallica, Foo Fighters, Muse, enz. wil of kan boeken zoals Hellfest (kleiner budget dan Download, Rock am Ring, Hellfest). Ik word weer aangevallen.
Opnieuw, Graspop en Hellfest hebben een vergelijkbaar budget terwijl Download en Rock Am Ring met een bijna dubbele capaciteit daar waarschijnlijk ver overheen gaan.
Ik leg uit dat Evanescence de "North Stage" zou kunnen headlinen, en ik word aangevallen, ook al hebben er op Graspop veel minder bekende bands op die plek gestaan. Maar wat ik schrijf is gewoon feitelijk. Evanescence is een veel populairdere en belangrijkere band dan Five Finger Death Punch, Knocked Loose, Skillet of Till Lindemann. Graspop heeft niet de ambitie of de middelen om met andere festivals te concurreren om grote namen binnen te halen. Wat is er mis mee om dat te zeggen?
Wat er is mis mee is om dat te zeggen is dat het niet klopt. De reden dat die namen niet op Graspop staan is vooral door Livenation België en Rock Werchter die in de weg zitten en heeft niets met de ambities van het festival te maken.

Daarnaast zijn de namen die je kiest wat cherrypicking van een paar zwakke uitkiezen. FFDP is overigens niet minder populair dan Evanescence in Nederland in België. Misschien in Frankrijk wel maar dat is niet relevant. in 2025 had Graspop Till Lindemann als headliner wat inderdaad een verschrikkelijk slechte boeking was in mijn ogen, maar Hellfest had in dat jaar Electric Callboy en Falling in Reverse als headliners die op Graspop dan weer niet meer zijn dan een sub. Ieder jaar heeft Hellfest headliners die op Graspop niet headlinen en andersom. Knocked Loose benoemen slaat natuurlijk ook nergens op, die waren een last minute vervanger. en Skillet is nooit headliner geweest op Graspop en zal dat ook nooit zijn.

Kortom, als je wat minder onzin verspreid zal je ook minder het gevoel hebben dat je wordt aangevallen. verder ben je uiteraard van harte welkom op het forum.

Laatst bewerkt:

een beetje zoals

Klopt, heb 2 jaar geleden gevraagd aan de organisatie of ze wat meer rommel als headliner wilde plaatsen
Op de manier konden we wat vroeger naar bed om de geweldige top bandjes in de vroegere ochtend te zien
en hun de uitgeslapen support konden geven die ze verdiende.

Dus @Hellbanger je kan best je zin krijgen hoor, is erg fijn dat er mensen zoals jij zijn zodat ze toch wat support krijgen.

Ik hoop weer op 3 top headliners in 2027 en een gruwelijke undercard en co-sub
dus met die sidenote blij dat er al 1 avond is dat ik vroeg een afzakkertje bij de tent kan gaan drinken.

• Leuk
Waarderingen: Diana
Het moment dat jij bewijs leverde van het budget heb ik gemist. Jij kwam opeens met 16 miljoen uit de lucht gegrepen waarop ik reageerde met aantoonbaar bewijs dat het in 2024 al 36 miljoen was.

Opnieuw, Graspop en Hellfest hebben een vergelijkbaar budget terwijl Download en Rock Am Ring met een bijna dubbele capaciteit daar waarschijnlijk ver overheen gaan.

Wat er is mis mee is om dat te zeggen is dat het niet klopt. De reden dat die namen niet op Graspop staan is vooral door Livenation België en Rock Werchter die in de weg zitten en heeft niets met de ambities van het festival te maken.

Daarnaast zijn de namen die je kiest wat cherrypicking van een paar zwakke uitkiezen. FFDP is overigens niet minder populair dan Evanescence in Nederland in België. Misschien in Frankrijk wel maar dat is niet relevant. in 2025 had Graspop Till Lindemann als headliner wat inderdaad een verschrikkelijk slechte boeking was in mijn ogen, maar Hellfest had in dat jaar Electric Callboy en Falling in Reverse als headliners die op Graspop dan weer niet meer zijn dan een sub. Knocked Loose benoemen slaat natuurlijk ook nergens op, die waren een last minute vervanger. en Skillet is nooit headliner geweest op Graspop en zal dat ook nooit zijn.

Kortom, als je wat minder onzin verspreid zal je ook minder het gevoel hebben dat je wordt aangevallen. verder ben je uiteraard van harte welkom op het forum.

Ja ik kreeg last van diaree toen ik @Hellbanger 5FDP zag vergelijken met Knocked Loose, Skillet of Till Lindemann.
allemaal van een hele andere categorie ( bruce alleen is ook geen iron maiden )

Het is gewoon wachten op het nieuwe album van Beast in Black en hun aankondiging als headliner. In aanloop naar zo’n aankondiging wordt het altijd een beetje grillig op het forum, dus niks aan de hand, luitjes!
Het is wel te hopen dat de eerste leak niet van Evanescence is, want dan begint de hele discussie weer opnieuw 😉

Wishlist...(ook best wel veel voor m'n vrouw, anders wil ze straks niet meer mee , 🫣😂)

1.PWD
2.Hollywood Vampires
3.Journey
4.Heart
5.Ghost
6.Metallica
7.Faith no more
8.SoaD
9.Shinedown
10.Turnstile

Extra (friends):
1914