Graspop Metal Meeting 2024

saurus

Dagopener
4 feb 2019
541
640
Zoals verwacht vandaag dus de laatste nemen, niet veel verassends meer tussen.
Kerry king en max en Igor zal ik allicht wel gaan kijken.
Khemmis is een leuke eerste ontdekking.
Frog leap staat ook op mn lijstje om te gaan kijken.
Glenn hughes was vorige keer ook supergoed wil ik gerust nog wel eens aanschouwen bij geen overlapping.
Fleddy melculy al vaak gezien dus geen must see wel leuk tijdverdrijf.
Spoil engine belooft ook een speciaal optreden te worden.
De rest nog een beetje ontdekken.
Deze avond mn clashfinder eens updaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel

saurus

Dagopener
4 feb 2019
541
640
Overigens heeft er iemand een mail gehad van graspop vandaag? Ik zie hem niet in m'n inbox en normaal sturen ze er toch altijd eentje met nieuwe namen?
Miss volgt er snel nog iets?
En wachten ze daarop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.169
4.316
Overigens heeft er iemand een mail gehad van graspop vandaag? Ik zie hem niet in m'n inbox en normaal sturen ze er toch altijd eentje met nieuwe namen?
Miss volgt er snel nog iets?
En wachten ze daarop.
Wat zou er dan nog moeten komen? In het bericht staat duidelijk dat dit de laatste namen zijn. Het blokkenschema zal wel nog even duren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71 en Nightrage

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.395
2.915
Overigens heeft er iemand een mail gehad van graspop vandaag? Ik zie hem niet in m'n inbox en normaal sturen ze er toch altijd eentje met nieuwe namen?
Miss volgt er snel nog iets?
En wachten ze daarop.
Mail op Gmail en gewone mail gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: saurus

Lars.

Randprogramma
20 nov 2023
162
176
Lang gepanikeerd en niet helemaal uitgedraaid hoe ik zou gehoopt hebben, maar toch de juiste dag gekozen met zaterdag een 10 optredens die ik wil zien, oef.

Grote spijt wel dat Avantasia er niet bij gaat zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

joris313

Gouden Tip
28 nov 2019
259
159
Ik heb de clashfinder ook weer up-to-date gemaakt. Het maakt het er niet makkelijker op dat we nu minder namen hebben.
Ik heb ervoor gekozen om de Metal Dome met de Marquee af te wisselen; dit komt bij mij heel mooi uit elke dag qua aanvangstijden etc.
Je hebt Machine Head op de North Stage staan, maar zij sluiten de South Stage af volgens de Graspop website

(Prima timetable trouwens verder!)
 
  • Leuk
Waarderingen: Nightrage

dogsoldierspoon

Playlistbediener
23 jun 2022
21
51
Net de worp even beluisterd, toch niet echt veel dat mijn ding is. Heb wel Dominum en Frog Leap aan het lijstje toegevoegd. Die klinken wel goed

Ok, nu de line up van dit jaar bekend is vraag ik mij af welke editie op vlak van line up het beste vond en welke de minst goede.

Voor mezelf was 2018 toch wel met voorsprong het beste en lijkt dit jaar me samen met 2012 de minst goede line up.

Zal voor mij toch altijd 2007 blijven, denk ik (al speelt nostalgie veel mee). Eerste Graspop en eerste keer dat ik veel van mijn favoriete bands (destijds) voor het eerst zag: Iron Maiden, Hammerfall, Aerosmith, Blind Guardian, Papa Roach, Drowning Pool, ... En veel nieuws leren kennen (Sabaton, Finntroll, Less Than Jake, Korpiklaani, Chris Cornell, ...)
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
305
633
Ik heb de clashfinder ook weer up-to-date gemaakt. Het maakt het er niet makkelijker op dat we nu minder namen hebben.
Ik heb ervoor gekozen om de Metal Dome met de Marquee af te wisselen; dit komt bij mij heel mooi uit elke dag qua aanvangstijden etc.

Denk niet dat ze Bury Tomorrow en Erra gelijk gaan zitten, die zijn toch echt erg gelijkaardig en hebben helemaal hetzelfde publiek.
En het is maar een gevoel, maar die rare projecten van Mike Patton (zoals Mr. Bungle) zetten ze toch eerder in de Marquee.
 
Laatst bewerkt:

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.404
6.694
het was moeilijker in te schatten dan andere jaren.
Als dit klopt, dan heb ik elke dag minimaal één onmogelijke clash.. Dus laten we hopen dat jij er helemaal naast zit...

Do: Health/NeO, Heart/Amaranthe/Textures.
Vr: Avantasia/Borknagar.
Za: Blind Guardian/Vola, Kamelot/Brutus.
Zo: Machine Head/Karnivool.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.652
5.116
Nou, aardig teleurstellende worp helaas..
  • Glenn Hughes: hele vreemde keuze (en nog meer als Made In Purple er ook nog blijkt te staan, 3x Purple op een weekend, WTF? 😵‍💫 ).
  • Casey, Deez Nuts, Gel, John Coffey, Zulu: hoera, nog meer core...
  • Kerry King, Max & Iggor: wordt ik niet echt warm van.
  • Fleddy Melculy: aardig als er geen clash is, maar geen must-see.
  • Spoil Engine: prima band en al een tijdje geleden, ben alleen niet zo bekend met het oude werk, dus weet niet hoe dat gaat bevallen met die originele bandleden.
Meest enthousiast ben ik echter wel voor:
  • Frog Leap: wordt een mooi feestje (hoewel het ook typisch zo'n act is die ik ga missen door een of andere clash..)!
  • Khemmis: korte luisterbeurt meteen raak, daar ga ik zeker bij zijn als dat kan!
  • Dominum: zowaar toch nog een power metal bandje erbij, en klinkt heel goed, catchy nummers, prima stem, ideaal om het festival mee te openen!
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.395
2.915
Nou, aardig teleurstellende worp helaas..
  • Glenn Hughes: hele vreemde keuze (en nog meer als Made In Purple er ook nog blijkt te staan, 3x Purple op een weekend, WTF? 😵‍💫 ).
  • Casey, Deez Nuts, Gel, John Coffey, Zulu: hoera, nog meer core...
  • Kerry King, Max & Iggor: wordt ik niet echt warm van.
  • Fleddy Melculy: aardig als er geen clash is, maar geen must-see.
  • Spoil Engine: prima band en al een tijdje geleden, ben alleen niet zo bekend met het oude werk, dus weet niet hoe dat gaat bevallen met die originele bandleden.
Meest enthousiast ben ik echter wel voor:
  • Frog Leap: wordt een mooi feestje (hoewel het ook typisch zo'n act is die ik ga missen door een of andere clash..)!
  • Khemmis: korte luisterbeurt meteen raak, daar ga ik zeker bij zijn als dat kan!
  • Dominum: zowaar toch nog een power metal bandje erbij, en klinkt heel goed, catchy nummers, prima stem, ideaal om het festival mee te openen!
Heb je toch 3 a 4 namen erbij om te zien.
Is hier niet anders. Zit nu op ongeveer 25 tot 28 acts. Druk zat. Het moet niet van mijn bierdrinktijd afgaan😜 En ook niet op werk gaan lijken
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.652
5.116
Meest enthousiast ben ik echter wel voor:
  • Frog Leap: wordt een mooi feestje (hoewel het ook typisch zo'n act is die ik ga missen door een of andere clash..)!
  • Khemmis: korte luisterbeurt meteen raak, daar ga ik zeker bij zijn als dat kan!
  • Dominum: zowaar toch nog een power metal bandje erbij, en klinkt heel goed, catchy nummers, prima stem, ideaal om het festival mee te openen!
Nog even wat meer over laatstgenoemde:
Dominum is een vrij nieuwe (opgericht 2022) Duitse band rond Felix Piccu (alias Felix Heldt en Dr. Dead), die ook producer is van bands als Visions Of Atlantis en Feuerschwanz.
Hun genre/stijl wordt ook wel bestempeld als 'zombie metal', ofwel power metal met gothic horror invloeden.
Zeker checken dus voor fans van Powerwolf, Beast In Black, Battle Beast, Orden Ogan, etc.

Vreemd genoeg is Dominum echter niet de enige in 2022 opgerichte Duitse power metal band die ik deze week heb leren kennen.
Gisteren toevallig tickets gekocht voor Lordi in Nieuwe Nor in Heerlen op 8 april.
In het voorprogramma daarvan staat een band genaamd All For Metal, met zowel een Duitse als een Italiaanse zanger, en met een viking thema (beetje vergelijkbaar met een band als Brothers Of Metal dus).
Vrij bizar is dat beide bands een maand geleden een cover hebben uitgebracht van Rock You Like A Hurricane van Scorpions, die beide heel lekker klinken. Oordeel zelf! ;)🤘


 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.652
5.116
Heb je toch 3 a 4 namen erbij om te zien.
Is hier niet anders. Zit nu op ongeveer 25 tot 28 acts. Druk zat. Het moet niet van mijn bierdrinktijd afgaan😜 En ook niet op werk gaan lijken
Da's waar! ;)
Maar zoals ongetwijfeld de meesten had ik ook nog wel een lijstje met namen in gedachte, waar je dan toch stiekem graag een naampje van erbij ziet komen.

Maar ik wil zeker niet klagen, ook voor mij staat er al meer dan genoeg het hele weekend!
 
  • On fire
Waarderingen: Piebe71

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.652
5.116
Totale namen per dag:
Donderdag - 32
Vrijdag - 35
Zaterdag - 34
Zondag - 33
Door het verplaatsen van Silverstein van vrijdag naar donderdag wordt het dus (zoals je inmiddels al lang zult weten):
  • Donderdag - 33
  • Vrijdag - 34
  • Zaterdag - 34
  • Zondag - 33
  • Totaal - 134
Dat is inderdaad wel een stuk lager dan verwacht.
Vorig jaar zag je een algemeen patroon per dag van:
  • South Stage - 6 bands (alleen op donderdag 5)
  • North Stage - 6 bands (alleen op donderdag en zondag 5)
  • Marquee - 8 bands (alleen op donderdag 7)
  • Metal Dome - 8 bands
  • Jupiler Stage - 8 bands
  • Totaal - 36 bands (33 op donderdag, 35 op zondag)
In totaal over het hele weekend zijn dat dus potentieel 144 bands (vorig jaar 140).
Dat worden er dit jaar dus 134, 6 minder dan vorig jaar, en 10 minder dan het potentiële aantal.

Het kan dus niet anders dan dat het maximale aantal per podium weer is teruggeschroefd.
De Metal Dome en Jupiler Stage liggen daarbij het meest voor de hand, zoals sommigen ook al hebben genoemd. Het is aannemelijk dat dat het gevolg is van evaluaties over geluidskwaliteit bij overlappende optredens.

Ik verwacht nu dan ook per dag:
  • Main Stages - 11/12 bands
  • Marquee - 8 bands
  • Metal Dome - 7 bands
  • Jupiler Stage - 7 bands
  • Totaal - 33/34 bands
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.652
5.116
Ik verwacht nu dan ook per dag:
  • Main Stages - 11/12 bands
  • Marquee - 8 bands
  • Metal Dome - 7 bands
  • Jupiler Stage - 7 bands
  • Totaal - 33/34 bands
Het is heel lastig om een Clashfinder samen te stellen voor zo'n groot festival als GMM.
Teveel factoren en variabelen om er veel zinnigs over te kunnen zeggen helaas (geeft toch vaak scheve, onbetrouwbare verwachtingen, zowel in optimistische als pessimistische zin).
Ik waardeer zeker alle pogingen van iedereen, en heb ook wel al wat in zitten vullen, maar zelf ga ik me er toch maar niet aan wagen (wel voor o.a. Alcatraz gedaan, maar daar is dan ook al een hele tijd een tijdschema van bekend).

Wel heb ik eens geprobeerd om tot een podiumindeling te komen, wat al moeilijk zat is.
Gebaseerd op eerdergenoemde cijfers en de volgorde van namen op de poster, kwam ik tot deze indeling:

DONDERDAG
Main StagesMarqueeMetal DomeJupiler Stage
ToolPolyphia††† (Crosses)Underoath
Alice CooperMax & Iggor CavaleraAll Them WitchesComeback Kid
MegadethAmarantheTexturesCounterparts
HeartKvelertakSolenceSilverstein
Kerry KingAsinhellHealthDying Wish
BabymetalShadow Of IntentCaseyHanabie.
DoroNe ObliviscarisNight VersesErra
Bury TomorrowAlien Weaponry
Bleed From Within
Brothers Of Metal
Dominum
VRIJDAG
Main StagesMarqueeMetal DomeJupiler Stage
Five Finger Death PunchPendulumGraveyardP.O.D.
Judas PriestFear FactoryFu ManchuFit For A King
TurnstileNileThursdayDeez Nuts
Electric CallboyVltimasKadavarThe Acacia Strain
AvantasiaDying FetusHigh On FireDrug Church
Bruce DickinsonBorknagarThe Vintage CaravanGel
BiohazardBrand Of SacrificeKhemmisUntil I Wake
EisbrecherSvartsot
Tarja
Brian Downey's Alive And Dangerous
Lansdowne
Dynazty
ZATERDAG
Main StagesMarqueeMetal DomeJupiler Stage
Bring Me The HorizonMr. BungleKamelotBrutus
Avenged SevenfoldAbbathBlind GuardianEmpire State Bastard
Limp BizkitI Am MorbidGlenn HughesFlotsam and Jetsam
ArchitectsKampfarFrog LeapPest Control
While She SleepsRotting ChristPainDeathbyRomy
Ice Nine KillsBatushkaVolaSpoil Engine
Mammoth WVHPestilenceIron AlliesDefects
Steel PantherSuffocation
Wolfmother
Uriah Heep
Fleddy Melculy
Red
ZONDAG
Main StagesMarqueeMetal DomeJupiler Stage
ScorpionsThy Art Is MurderIgorrrOf Mice & Men
Machine HeadSlaughter To PrevailKarnivoolAtreyu
Deep PurpleDark FuneralMonumentsJohn Coffey
Corey TaylorThe Black Dahlia MurderVukoviCrystal Lake
Body Count Feat. Ice-TEreb AltorWargasmMalevolence
EmperorIhsahnSkyndMake Them Suffer
Rival SonsCrownshiftFuture PalaceBetter Lovers
ExtremeSanguisugabogg
Black Stone Cherry
The Last Internationale
Zulu
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken