Wel oprecht een intressesante vraag ja, vooral voor het kaliber van bands dat betaalbaar is voor Jera.
Grotere bands met een groter budget en een hoger prijskaartje hebben natuurlijk automatisch ook meer tools in huis om je beet te pakken voor de volle 1,5 of 2 uur. Als ik denk aan de genres die passend zijn voor een Jera zijn de eerste bands die in me opkomen bands als Parkway Drive en Bring Me The Horizon, waar ik me geen moment bij verveel als die 90 minuten spelen.
Als ik me beperk tot de headliners van dit jaar dan springen 2 er toch wel uit:
- The Offspring vult met gemak 75 minuten met enkel bekende nummers en meezingers, als grootste naam van de dag op de grootste metalfestivals van Europa mag je toch hopen dat die niet al gaan vervelen na een klein uurtje.
- Architects heeft de afgelopen jaren door heel europa headlineshows gespeeld op diverse festivals en speelt op hun eigen headline shows ook vrij lange sets, veel langer dan een uur. met hun nieuwe werk hebben die ook wat meer afwisseling in hun muziek en ben ik er wel van overtuigd dat die met gemak een headline set in elkaar kunnen zetten van 75 of 90 minuten waarbij je je niet moet vervelen
Ik kijk persoonlijk dan ook uit naar de shows van The Offspring (90min) en Architects (75min) op Graspop en verwacht niet dat ik me er ga vervelen vanwege een te lange set
papa roach laat ik dan maar even buiten beschouwing, want dat is één van de slechtste live bands die ik ooit heb gezien, maar als je als festival die het vertrouwen geeft om te headlinen moeten die in mijn ogen ook in staat zijn om 75 minuten te vullen
samenvattend denk ik dat als je een headliner boekt dat je gewoon het vertrouwen moet hebben om die hun ding te laten doen, en een show van 60 minuten voelt voor mij alsof je de band niet vertrouwt en daarnaast bied je gewoon minder waarde aan aan de bezoekers. als ik een festivalticket koop verwacht ik kortere sets van kleine bands maar van de headliner verwacht ik een headline set die niet onder doet aan een zaalshow qua speeltijd