Graspop Metal Meeting 2026

Sonata Arctica: beetje generieke power metal vind ik. Voor wie echt fan is van het genre een must denk ik. Voor mezelf niets op tegen om ze te zien met een jupiler in de hand, maar dan ga ik bij Ice Nine Kills staan.
Hier moet ik het toch even opnemen voor Sonata Arctica. :)

Je kunt nl. veel van ze zeggen, maar generiek is toch niet bepaald het woord dat bij ze past.
Integendeel, SA heeft ook binnen de power metal juist een vrij unieke sound.

Waar veel power metal bands nogal bombastisch zijn, is de stijl en sound van SA eerder gevoelig, poëtisch, romantisch, weemoedig, psychologisch, introspectief.
Hun nummers gaan doorgaans niet over draken, dwergen, eenhoorns, historische veldslagen, vampiers (ok, soms wel over weerwolven ofzo ;) ), maar draaien vaak meer om persoonlijke verhalen vol symboliek en melancholie, met een ondertoon van angst, verdriet, verlangen en andere emoties.

Veel van hun nummers zou je dan ook welhaast power ballads kunnen noemen, waarvoor de prachtige stem van Toni Kakko en de theatrale piano/keyboard heavy muziek zich uitstekend lenen:

Een van de mooiste nummers die voor mij de 'klik' met de band gaven is White Pearl, Black Oceans, een tragisch, haast filmisch epos over een kluizenaar die als vuurtorenwachter dienst doet op een eiland, maar de ene keer dat hij eens buiten komt om het nieuwe jaar te vieren direct verliefd wordt en indirect op ironische wijze een tragisch ongeluk veroorzaakt.
Het is een nummer dat zelden live wordt gespeeld, en ik dan ook nog nooit live heb gehoord, maar dit jaar (voor het eerst sinds 2018) zit het weer in hun setlist tijdens hun 30th Anniversary Tour, waardoor ik goede hoop heb dat ze het ook op GMM gaan spelen.

Het nummer is een ware fan favorite, en 11 jaar later kwam er dan ook nog een vervolg op:

erg benieuwd wanneer we iets gaan zien van de marquee constructie, zal vast ook wel een structuur als de nieuwe metaldome zijn!

• Leuk
Waarderingen: Lars.
En nu voor iets compleet anders...
Ik ben artiestenboeker bij onze vereniging en voor een carnavalesk evenement kwam een van mijn vrienden af met Matthias Lens accordeonspeler.
En nu denkt iedereen wat heeft dat met graspop te maken???

wel ik kijk in die mens zijn agenda op zijn website en wat zie ik erin staan.

Matthias Lens​

21 juni 2026
15:00 - 16:00
Dessel
Publiekstent ingang Graspop

Zouden ze nog meer verrassingen in petto hebben?

als ze volgende week gezet word is het wrs dezelfde als diegene die nu op extrema staat (toch als deze gehuurd worden)
op extrema is de ingang aan de zijkant op graspop aan de achterkant maar het zou wel kunnen dat het om een gedeelde tent gaat dat ze op graspop gewoon de zijkanten dicht doen en op extrema de achterkant en voorkant.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en Lars.
En nu voor iets compleet anders...
Ik ben artiestenboeker bij onze vereniging en voor een carnavalesk evenement kwam een van mijn vrienden af met Matthias Lens accordeonspeler.
En nu denkt iedereen wat heeft dat met graspop te maken???

wel ik kijk in die mens zijn agenda op zijn website en wat zie ik erin staan.

Matthias Lens​

21 juni 2026
15:00 - 16:00
Dessel
Publiekstent ingang Graspop

Zouden ze nog meer verrassingen in petto hebben?
Dit is wel heel cool! Extra rand animatie 🥳

• Leuk
Waarderingen: Piebe71, Dwarf en Lars.
als ze volgende week gezet word is het wrs dezelfde als diegene die nu op extrema staat (toch als deze gehuurd worden)
Kan zijn dat ik het slecht inschat hoor, maar op die foto op Extrema die ik terugvind lijkt die tent qua grond oppervlakte wel kleiner dan de Marquee die we hadden? Of schat ik dit helemaal verkeerd in?

1779362201001.png

• Leuk
Waarderingen: Dwarf

Users who are viewing this thread