Graspop Metal Meeting 2026

Jup stage vrijdag.

Drain, Guilt Trip, Kublai Khan Tx, Letlive, Thornhill: Geen namen waar ik iets mee heb.

Lionheart: Gezien in het Trix, was zeker niet slecht, hadden wel de ondankbare job om na Madball te spelen toen, en Madball was veeeeeeeeeel beter. Toch zal ik wel terug durven gaan kijken en luisteren.

We Came As Romans: Een band ik via de Gmm 2026 playlists op Spotify heb leren apprecieren, wil ik wel live aan het werk zien.

Ik mis het linkje volgens mij @MetalLimbo

Ik zou me de hele dag wel kunnen vermaken aan deze stage, al is het ook wel een beetje veel van hetzelfde.

Thornhill is voor mij één van de ontdekkingen het afgelopen jaar, die staan hoog op het lijstje als must see. Verder wil ik Lionheart, We Came As Romans en Guilt Trip ook graag zien. Met name WCAR ben ik veel aan het luisteren de laatste tijd.

De rest is might see, afhankelijk van de timetable en het moment.

Dat er veranderingen aan de tenten komen werd vorig jaar volgens mij bevestigd door de organisator.

Ik ben wat voorzichtiger met de info van @Spicebomb. Actief in dit forum sinds begin februari. Altijd mee gespeculeerd over bands, nooit met een echte leak naar voor gekomen en nu een redelijk vage "leak" die hij pas op de eerste dag van 't festival kan bevestigen + ultravage tip.

Meh Kinda GIF by Cultura

Ik ga er dus van uit dat Spicebomb bij de opbouwcrew werkt (?) en via daar het e.e.a. heeft opgepikt?

Dat er veranderingen aan de tenten komen werd vorig jaar volgens mij bevestigd door de organisator.

Ik ben wat voorzichtiger met de info van @Spicebomb. Actief in dit forum sinds begin februari. Altijd mee gespeculeerd over bands, nooit met een echte leak naar voor gekomen en nu een redelijk vage "leak" die hij pas op de eerste dag van 't festival kan bevestigen + ultravage tip.

Meh Kinda GIF by Cultura

Ik ga er dus van uit dat Spicebomb bij de opbouwcrew werkt (?) en via daar het e.e.a. heeft opgepikt?

ik zag ook zijn posts met meer vragen dan antwoorden, niet erg maar een kleine bron vermelding zou wel gewaardeerd worden
(of hij is zo nieuw dat hij niet weet dat er elk jaar een groot rad staat waar we in kunnen (met zijn hoogte))

• Haha
Waarderingen: saurus en jonasvh
Hoog in the lucht, doet me denken aan 2 dingen:

- Upgrade aan de kruizen, bijvoorbeeld vuurtorens van gemaakt voor tijdens de headliners, alhoewel Rammstein dit jaar niet komt?
🤔

- Meer schaduw plaatsen met doeken of tenten, alhoewel dat niet per se hoog in de lucht moet zijn, tenzij de Simpsons gewijs gewoon de zon gaan blokkeren 😂

Hoog in the lucht, doet me denken aan 2 dingen:

- Upgrade aan de kruizen, bijvoorbeeld vuurtorens van gemaakt voor tijdens de headliners, alhoewel Rammstein dit jaar niet komt?
🤔

- Meer schaduw plaatsen met doeken of tenten, alhoewel dat niet per se hoog in de lucht moet zijn, tenzij de Simpsons gewijs gewoon de zon gaan blokkeren 😂
Ja, of idd gewoon een droneshow. Maar om dat dan hét ding te noemen om de hoge prijs te rechtvaardigen, stel ik me daar toch vragen bij...

• Leuk
Waarderingen: CedricH
🤔
Dit was ook iets waar ik aan dacht. RaR had vorig jaar ook torens met pyro én schermen op de torens (zoals Metallica een paar jaar terug op Download ook had).
Iets anders klein waar ik aan dacht is mss inkleding aan het plafond van de Marquee zoals die er ook in de Metal Dome hangen?

Dit was ook iets waar ik aan dacht. RaR had vorig jaar ook torens met pyro én schermen op de torens (zoals Metallica een paar jaar terug op Download ook had).
Iets anders klein waar ik aan dacht is mss inkleding aan het plafond van de Marquee zoals die er ook in de Metal Dome hangen?
dit is ook waar ik aan dacht, upgrades van de marquee met wat meer aankleding

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en CedricH
Hoop ook op een duurzame investering in aankleding van het festival bijvoorbeeld die ze ieder jaar opnieuw kunnen gebruiken, zie Hellfest/Alcatraz.
Wel interessanter dan een eenmalige vuurwerk of drone show
Pyro aan de zijkanten van het terrein zou ook wel tof zijn, zoals ze op Hellfest hebben bovenop de foodstands

Hoop ook op een duurzame investering in aankleding van het festival bijvoorbeeld die ze ieder jaar opnieuw kunnen gebruiken, zie Hellfest/Alcatraz.
Wel interessanter dan een eenmalige vuurwerk of drone show
Pyro aan de zijkanten van het terrein zou ook wel tof zijn, zoals ze op Hellfest hebben bovenop de foodstands
Ik denk dat ze wel meer richting duurzame aankleding gaan inderdaad. Als ik ook maar denk aan de namen van de campings: Boneyard, The Crypt. En dan in combinatie met de outro van de filmpjes dit jaar en de slogan `Undead – unstoppable!`, lijkt met toch wel al vrij samenhangend.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lars. en Loek123
De jupiler stage lineup op vrijdag scoort voor mij heel hoog, alleen krijg ik wel veel te maken met clashes hier helaas. zonder te kijken naar andere podia zou ik 6 van de 8 bands wel willen zien.

Lionheart: hardcore is niet mijn ding maar klonk toch best goed toen het voorbij kwam in de playlists. als ze op een andere spot stonden had ik ze waarschijnlijk wel even meegepakt maar met Leprous/Volbeat gaat dat toch lastig worden

We Came As Romans: sprong er wel uit met inluisteren, wellicht wel de tofste metalcore act van de line up die ik nog niet kende. helaas hier wel bang voor een hele nare clash met de mainstages dus of ik ze ook echt kan zien vraag ik me af.

Guilt Trip: een keer gezien in het voorprogramma van Landmvrks. ben niet zo van de hardcore maar dit was een leuke show met veel energie. kan goed werken vroeg op de dag. afhankelijk van de planning ga ik misschien wel even kijken. wel een aanrader voor liefhebbers van hardcore!

Letlive.: Lijkt me tof om te gaan zien, klinkt op album best wel goed. Helaas voorspel ik wel een nare clash met Drowning Pool die ze niet gaan winnen, anders zou ik waarschijnlijk wel even gaan kijken.

Thornhill: Toffe metalcore band die veel gehyped worden de laatste tijd, ben wel benieuwd hoe dit live is. Dit wordt waarschijnlijk mijn dagopener. Hopelijk geen clash met infected rain.

Drain en Kublai Khan TX zijn niet mijn ding

Laatst bewerkt:
Tot nu toe was vrijdag op de twee headliners na geen hoogvlieger voor mij. De Jupiler stage brengt daar wel verandering in:

Lionheart: altijd wel een feestje, lekkere West Coast Hardcore. Ik hoop enkel dat ze niet clashen met de headliners op main.

Kublai Khan TX: kende ik niet. Ik zag ze, voor ze op Graspop werden aangekondigd, al op meer festivalaffiches verschijnen voor komende zomer, en ben ze dan uit curiositeit beginnen opzoeken. Ik denk dat dit een van de optredens is waar ik hardst naar uitkijk van heel het weekend!

We Came As Romans: goh, bwah, ja, ken er ook niet meteen nummers van, maar wel oké denk ik?

Drain: ook met behulp van de research een optreden waar ik heel hard naar uitkijk!

Guilt Trip: idem, pompen maar!

Letlive.: hoewel het de 'originele band' van Jason Butler, maar zag hem alleen nog maar met Fever 333. Dat in het achterhoofd houdend ga ik zonder al te veel research kijken om me te laten omver blazen (hopelijk).

Thornhill: wordt hoogstwaarschijnlijk ook mijn opener van de dag!
Kublai Khan, Drain, Guilt Trip en letlive de afgelopen jaren al meegepikt op Jera On Air en allemaal heel erg vet live! Jaloers op mensen met een vrijdag- of combiticket, dit is een hele goede Jupilerline-up als je het mij vraagt!

Lionheart daarentegen al meermaals door mijn strot gekregen op Jera. Niets mis mee, maar niets om over naar huis te schrijven vind ik persoonlijk.

Lionheart: niks voor mij

Kublai Khan TX: niks voor mij

We Came As Romans: niks voor mij

Drain: niks voor mij

Guilt Trip: die zou ik toch eens echt graag willen zien nu

Letlive.: niks voor mij maar voor de energie wil ik ze wel eens zien!

Thornhill: niks voor mij

• 100
  • Leuk
Waarderingen: MandyRose en Koekdoos
Zojuist Danko Jones ontdekt, dat wordt er één voor op het lijstje donderdag. Erg tof!
Jaa toffe guy vind ik dat! Paar jaar geleden nog op GMM gezien, ook op Paaspop en in Sittard. Die guy is live ook heel energiek, dit is zo'n act die op album al leuk is maar live er nog een paar tandjes bovenop gooit. Veel publieksparticipatie, een echte stuiterbal op het podium. Aanrader!

Lionheart - Volg de hardcore niet echt heel intens, maar Lionheart was echt nog nooit op mijn radar verschenen, verbaasde me een beetje dat dit headliners zijn

Kublai Khan TX - Misschien, moet er nog wat meer naar luisteren, ben op zich wel fan van de metalcore waar zowaar nog core in zit

We Came As Romans - Ook een misschien. Klinkt als iets wat ik goed zou kunnen vinden, maar het klikt nog niet, weet niet waarom

Drain - Nah, laat maar.

Guilt Trip -Zie Kublai Khan TX, moet er nog meer naar luisteren, maar heeft potentieel.

Letlive. - Ben wel fan van hun type post-hardcore, heb ze een jaar of 10 geleden eens gezien en toen was 't wel goed, voor zover ik me er nog veel van herinner

Thornhill - Beetje dubbel gevoel, wannabe-Deftones metalcore is nooit een slecht idee, maar anderzijds doet Loathe het wel beter (of toch interessanter/eigenzinniger). Soit, dit is ook wel goed en wil het wel zien.

Users who are viewing this thread