Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Gaaf! Panopticon ook op Samhain gezien, heel sterk inderdaad. Sunken was daar niet geboekt (stonden er volgens mij afgelopen jaar nog) maar hadden wel stiekem een hoekje van de merch tafel van Panopticon meegepakt om toch nog wat LPs/CDs te kunnen verkopen haha, vond ik wel mooi :)
Aah, vandaar! Ik keek toevallig nog of Sunken dan inderdaad ook Samhain stond en vond het al raar dat dit niet het geval was, maar als ze er vorig jaar al stonden is het natuurlijk logisch.

Full of Hell, daarentegen... Ik verkoos zelf al op het gemakje eten tijdens hun set. Maar diegenen die wel even zijn gaan kijken die kwamen er niet bepaald positief van terug.
Kan ik ook wel weer begrijpen haha. Geen idee wat voor set ze speelden, maar dat het niet voor iedereen is weggelegd dat is zeker. Dan ben ik wel benieuwd of degene die wel waren gaan kijken al bekend met ze waren?

Kan ik ook wel weer begrijpen haha. Geen idee wat voor set ze speelden, maar dat het niet voor iedereen is weggelegd dat is zeker. Dan ben ik wel benieuwd of degene die wel waren gaan kijken al bekend met ze waren?
Ik vond het in Eindhoven wel goed maar het blijft natuurlijk redelijke experimentele nogal manische mix van noise, grindcore en death-metal die behoorlijk uniek is maar die je duidelijk moet liggen.

Residentalien x Rewire 2026

15 jaar rewire alweer. Ik was nog bij de eerste editie en dan komt toch erg hard binnen hoe oud ik aan het worden ben. Van die editie rond de energiecentrale, nu al lang gesloopt, die behoorlijk uit het centrum lag worden geen zalen meer gebruikt en een band als Washed Out ga je er niet meer als dag headliner hier vinden. Alle zalen bevinden zich nu rond centrum den Haag vooral rond Chinatown. Perfect als je tussen bands wat wilt eten, ik was meer dumplings dan mens na de zondag, en soms is het lopen wat lang maar prima in te doen als je er op berekent. Het blijft een festival dus je gaat gebroken sets zien.

Festival sfeer zelf; top geluid overal, ontspannen sfeertje waar iedereen zichzelf kan zijn, zoals altijd divers publiek van hippe types en kalende mannen waar ik nu ook deel van uitmaakt. Eerste volle rewire sinds +-2017 en het voelt nog hetzelfde kwa festival sfeer terwijl praktisch met bijvoorbeeld de zalen zoveel verbeterd is. Ontzettend knap dat ze de sfeer kunnen vasthouden terwijl het festival toch wel op zijn eind punt van publiek wat het aan kan is. Volgend jaar zeker weer en spijt dat ik zoveel jaren niet heel het festival ben geweest. Kwam dit jaar kwa programming nog goed uit met treinen, jammer van my new band believe vooral, maar miste het nacht programma wel dus volgend jaar ook maar weer in den haag settelen. Maar goed muziek

Vrijdag

Rasia k.
vervangende Dagmar Zuniga met een extra set, had Dagmar graag gezien maar de andere set van Rasia kwam mij kwa planning niet uit dus mooie oplossing. Net als de plaat is het mooie erg dubby art-pop met Cobe Sey op bas/achtergrond vocalen wat een perfecte binnenkomer was.

Fine deed zijn naam eer. Het project is een soort TikTok versie van mazzy star met een flinke dosis shoegaze, niet negatief bedoeld maar het is vooral dromerige sfeer creëren wat ze prima doen maar live komt het gebrek van nummers die de middelmoot ontstijgen hard door.

Jim O'Rourke is een van de hoofdredenen dat ik dit jaar op rewire was, ik had de man nog nooit live gezien en ondanks zijn gitaar al eeuwen aan de wilgen hangt vindt ik zijn lossere vorm muziek ook vaak erg goed. Op rewire speelde hij samen met zijn vrouw Eiko Ishibashi, die solo ook top dingen maakt, losse versies van hun duo plaat van vorig jaar. Glitchy ambient met wat agressie momentjes gedreven door Eiko's dwarsfluit; spannend maar nooit extreem, prachtige set zeker in de zit setting van Amera's balletzaal.

Sorry hype/hiphop boys ik heb By Storm deze keer links laten liggen, ik heb injury reserve twee keer gezien en ze komen zeker terug. Dat kan niet gezegd worden van Sam Slater and guests play Lunng waar je toch ziet waarom rewire een uniek festival is. Complete prachtige audio visueel show met veel lichten, rook, prachtige beelden die laten zien waarom de grote zaal van Amera een perfecte toevoeging is en vooral Slater die met o.a Lucy Rialton en Maria W. Horn de interessante plaat een unieke live versie gaf. Hak op tak, noisy en dan weer extreem breekbaar liet het ook wel de mindere momenten van de plaat zien maar unieke en toffe show.

Tracey speelt mutant club pop die gaat van r&b na throwback electro clash allemaal live chaotisch gemixt. Rommelig maar dat is ook het grootste gedeelte van de charme, wat is sex life toch een hitje.

Armand Hammer kan ik kort over zijn; oerdegelijke show die lekker bij het publiek aansloeg. Denk wel de meest straightforward show van de dag maar dat is soms ook fijn. Shaped noise stond op de planning maar door mensen tegenkomen en op tijd naar de andere zaal te gaan laten schieten.

Mandy Indiana was een erg late toevoeging, grote kans omdat ze deze week nog 2 festivals in Nederland doen, maar met de geweldige nieuwe plaat onder hun arm zijn ze live er ook flink vooruit gegaan. Waar ik ze bij de eerste plaat nog wat onwennig live vond zijn ze nu zelfverzekerd en knalt hun gebroken industrial post punk er heerlijk in. Het is allemaal nog dansbaarder en energieker waardoor het me toch wakker hield na een volle dag den haag om 1 uur snachts. Top band, top show, ga ze zien deze zomer(affaire, motel mozaique, roadburn).

Mooi! Leuk om te lezen. ik was voor het eerst sinds 2016 een dag gegaan. En ook met terugwerkende kracht spijt dat het zo lang heeft geduurd...

Ik was er vrijdag en heb compleet ander rijtje gedaan: Ensemble Klang in Nieuwe Kerk, Tortoise in Amare, Moritz von Oswald in de Grote Kerk, Smerz in Paard, Flur in Lutherse Kerk en Oneohtrix Point Never in Amare... Fantastische avond, wat een festival en dat om de hoek..

3voor12 Den Haag doet uitgebreid verslag;

Laatst bewerkt:
Ik was er vrijdag en heb compleet ander rijtje gedaan: Ensemble Klang in Nieuwe Kerk, Tortoise in Amare, Moritz von Oswald in de Grote Kerk, Smerz in Paard, Flur in Lutherse Kerk en Oneohtrix Point Never in Amare... Fantastische avond, wat een festival en dat om de hoek..
Dat blijft het mooie aan rewire dat er vaak (minimaal) 3 dingen tegelijk verspreid spelen dus bijna niemand hetzelfde pad heeft. Klang had ik graag gezien maar lukt me niet en Smerz ooit in Brussel gezien wat OK was. OPN altijd tof live maar al meerdere keren gezien dat ik toch voor wat dingen ben gegaan die ik nog niet had gezien live.

maar ik kijk alvast uit naar hun onvermijdelijke sunset spot op Werchter of Pukkelpop.
Dan moet er toch echt meer volk beginnen opdagen voor hun shows. Opkomst voor hun passage op Pukkelpop was gene vette vorig jaar.

Heb het gevoel dat het maar niet wil lukken om écht door te stoten naar de hogere slots.

Dan moet er toch echt meer volk beginnen opdagen voor hun shows. Opkomst voor hun passage op Pukkelpop was gene vette vorig jaar.

Heb het gevoel dat het maar niet wil lukken om écht door te stoten naar de hogere slots.
Ze stonden als opener, tenzij je Pommelien Thijs bent, staat daar doorgaans nooit een grote massa.

Sonic Ride Festival in Carlswerk Victoria en Club Volta, Mülheim (Keulen), 11 april

Yeast Machine - Tübingen, Duitsland ; stoner grunge
++++
Energieke opener met een zanger die zijn pilletjes tegen ADHD niet genomen had, en maar goed ook.

Skyjoggers - Tampere, Finland ; space rock
+++
Vervingen last minute Coltaine. Last minute is vrij letterlijk, want ze kregen de vraag pas de dag voordien. Het paste in hun schema, want later op de avond moesten ze nog optreden op het Alterna Sounds Festival in Münster. Het trio had er duidelijk veel zin in, maar ik apprecieer dit soort spacy muziek beter als het later op de avond is - wat ook hun plaats op de bill in Münster verklaart.

Elephant Tree - London, UK ; stoner
+++
De eerste band in de grote zaal was ineens een voltreffer. De heren brengen vrij gevarieerde, melodieuze tunes en de thematiek is uit het leven gegrepen - een van de nummers gaat over leven in een comateuze toestand, iets waar de gitarist over kan meespreken.

Bongbongbeerwizards - Dortmund, Duitsland ; doom/drone
+++
Ik draag bijna nooit oortjes tijdens een gig, maar de soundcheck maakte me duidelijk dat het ofwel oortjes inpluggen was ofwel tinnitus aanvaarden in mijn leven. Was er een seismoloog in de buurt geweest, hij had het noodnummer gebeld.

Lowrider - Karlstad, Zweden ; stoner
+++
De Zweden draaien al bijna 30 jaar mee in het stonerwereldje en hebben recent een split uitgebracht met Elephant Tree, waardoor beider frontmannen een guest appearance kregen bij de andere band.

Cult Of Occult - Lyon, Frankrijk ; sludge/doom
++
Daar waar Club Volta telkens tot achterin gevuld raakte, liep de zaal leeg na een paar nummers. Zeer ontoegankelijke muziek vergeleken met de rest van de line-up. Mijn kameraad vond het dan weer geweldig, hij heeft het hele optreden met gesloten ogen gevolgd op een bankje. Mogelijk is dat de truc. De bandleden zelf kapten de ene halve liter na de ander binnen tijdens het optreden: blijkbaar hebben zij ook drank nodig om het te kunnen volhouden.

Truckfighters - Örebro, Zweden ; stoner
++++
De feitelijke headliner van dit minifestival stelde naar goede gewoonte niet teleur. De gitarist gaat als vanouds in bloot bovenlijf en sportbroekje zijn spurtjes trekken op het podium, inclusief Jimi Hendrix-gewijs gitaar soleren achter de rug. Het volk lustte er pap van, de eerste crowdsurfers maakten hun opwachting. Eindigen deden ze met publiekslieveling 'Desert cruiser'.

Zerre - Würzburg, Duitsland ; thrash metal
++
De vreemde eend in de bijt. Wat staat thrash metal hier te doen? De aanwezigen gaven mij ongelijk en gaven er, net als de bandleden, een flinke lap op.

Witchcraft - Örebro, Zweden ; doom/psychedelic/hard rock
Geen quotering
Stadsgenoten van Truckfighters. Ik heb het optreden laten passeren, was door de regen al op weg naar het hotel.

Leuk festival, blind birds voor volgend jaar al te koop aan 55 euro.

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Tom Smith in de Nieuwe Kerk in Groningen. Echt, wat een avond. Bijna twee uur lang getrakteerd op nummers van zijn Solo albums, kleine arrangementen van de bekende Editors hits, No sound but the wind (<3) en zelfs een nummer van het nieuwe album in een ruimte met zo'n akoestiek. En dat op loopafstand.

Laatst bewerkt:
The Vaccines in Koninklijk Circus ter ere van hun debuutplaat "What did you expect from The Vaccines?". Absoluut grijs gedraaid deze plaat. Heel fijn dat ze deze volledig speelden. Daarna volgden nog een tiental nummers, waarbij voor mij de boel wat inzakte tot Teenage Icon. Waarom het voor mij inzakte? Het volk was bij elk nummer sowieso erg enthousiast. Als je dan in dat "tussenstuk" bij elk nummer minstens 4 keer vraagt om mee te klappen, ben je mij na een tijdje wel kwijt. Gelukkig breiden ze er een sterk einde aan, waar ze de muziek weer voor zich lieten spreken. Zo stapte ik met een goed gevoel buiten na een geslaagde avond op een mooie locatie.

Na de fantastische show zaterdag gisteren op de valreep via ticketswap opnieuw naar Godspeed You! Black Emperor in Trix geweest. Zaterdag vond ik het middenstuk iets sterker en vond ik het ook iets beter aansluiten bij de visuals, gisteren vond ik het eind een stuk sterker met het geniale 'Gathering Storm'. Beide shows gecombineerd dus een perfecte setlist. Ik had hen voordien nooit een volledige show lang gezien, maar ga ze dus nu waarschijnlijk wel beter in de gaten houden. In vergelijking met andere groepen die min of meer binnen hun genre vallen, vind ik Godspeed tot nu toe live de meeste gevarieerde.

Na de fantastische show zaterdag gisteren op de valreep via ticketswap opnieuw naar Godspeed You! Black Emperor in Trix geweest. Zaterdag vond ik het middenstuk iets sterker en vond ik het ook iets beter aansluiten bij de visuals, gisteren vond ik het eind een stuk sterker met het geniale 'Gathering Storm'. Beide shows gecombineerd dus een perfecte setlist. Ik had hen voordien nooit een volledige show lang gezien, maar ga ze dus nu waarschijnlijk wel beter in de gaten houden. In vergelijking met andere groepen die min of meer binnen hun genre vallen, vind ik Godspeed tot nu toe live de meeste gevarieerde.
Verdorie zeg.
Na ze zaterdag voor de derde keer op rij quasi dezelfde setlist te zien spelen en voor de zoveelste keer World Police and Friendly Fire en The Sad Mafioso te horen brengen, hebben ze maandag ineens Monheim en Gathering Storm in de aanbieding. 😩

• Leuk
Waarderingen: Sandow
Yeast Machine - Tübingen, Duitsland ; stoner grunge
++++
Energieke opener met een zanger die zijn pilletjes tegen ADHD niet genomen had, en maar goed ook.
Jaloers! Deze staat hoog op mijn lijstje om nog eens te zien, maar ze komen Duitsland maar niet uit…

Verdorie zeg.
Na ze zaterdag voor de derde keer op rij quasi dezelfde setlist te zien spelen en voor de zoveelste keer World Police and Friendly Fire en The Sad Mafioso te horen brengen, hebben ze maandag ineens Monheim en Gathering Storm in de aanbieding. 😩
Oh jammer, ik dacht dat zaterdag een uniekere set was en dat 'Monheim' en 'Gathering Storm' tot de vaker gespeelde klassiekers behoorden. De opname die ik al enkele weken gebruikte om in te luisteren was van een show in Warschau en toen speelden ze ook exact dezelfde set als gisteravond.

Oh jammer, ik dacht dat zaterdag een uniekere set was en dat 'Monheim' en 'Gathering Storm' tot de vaker gespeelde klassiekers behoorden. De opname die ik al enkele weken gebruikte om in te luisteren was van een show in Warschau en toen speelden ze ook exact dezelfde set als gisteravond.
Ik heb GY!BE afgelopen zaterdag voor de 7e keer gezien en ik heb ze nog nooit Monheim weten spelen en Gathering Storm één keer in 2011...

Ze lijken deze tour af te wisselen tussen World Police and Friendly Fire + The Sad Mafioso / Moya + BBF3 / Monheim + Gathering Storm.

Het was nog steeds fantastisch hoor, zaterdag, alleen jammer dat het basically dezelfde setlist was als vorig jaar in de Vooruit en twee jaar geleden in de AB.

• Leuk
Waarderingen: Sandow
Kreeg iets anders te horen van iemand uit Den Haag, kan goed dat hij de magazijn hal was waar het festival toen was. Rewire is daar ieder geval niet meer
In het magazijn zit nu een bierbrouwerij. De energiecentrale zelf is een monument en zal niet zomaar gesloopt worden. Stichting De Elektriciteitsfabriek, dat er culturele evenementen organiseerde, onder andere samen met Rewire, stopte in 2021. Vanwege Corona was het laatste Rewire-optreden daar in 2019.

• Leuk
Waarderingen: residentalien

Users who are viewing this thread