Residentalien x Rewire 2026
15 jaar rewire alweer. Ik was nog bij de eerste editie en dan komt toch erg hard binnen hoe oud ik aan het worden ben. Van die editie rond de energiecentrale, nu al lang gesloopt, die behoorlijk uit het centrum lag worden geen zalen meer gebruikt en een band als Washed Out ga je er niet meer als dag headliner hier vinden. Alle zalen bevinden zich nu rond centrum den Haag vooral rond Chinatown. Perfect als je tussen bands wat wilt eten, ik was meer dumplings dan mens na de zondag, en soms is het lopen wat lang maar prima in te doen als je er op berekent. Het blijft een festival dus je gaat gebroken sets zien.
Festival sfeer zelf; top geluid overal, ontspannen sfeertje waar iedereen zichzelf kan zijn, zoals altijd divers publiek van hippe types en kalende mannen waar ik nu ook deel van uitmaakt. Eerste volle rewire sinds +-2017 en het voelt nog hetzelfde kwa festival sfeer terwijl praktisch met bijvoorbeeld de zalen zoveel verbeterd is. Ontzettend knap dat ze de sfeer kunnen vasthouden terwijl het festival toch wel op zijn eind punt van publiek wat het aan kan is. Volgend jaar zeker weer en spijt dat ik zoveel jaren niet heel het festival ben geweest. Kwam dit jaar kwa programming nog goed uit met treinen, jammer van my new band believe vooral, maar miste het nacht programma wel dus volgend jaar ook maar weer in den haag settelen. Maar goed muziek
Vrijdag
Rasia k. vervangende Dagmar Zuniga met een extra set, had Dagmar graag gezien maar de andere set van Rasia kwam mij kwa planning niet uit dus mooie oplossing. Net als de plaat is het mooie erg dubby art-pop met Cobe Sey op bas/achtergrond vocalen wat een perfecte binnenkomer was.
Fine deed zijn naam eer. Het project is een soort TikTok versie van mazzy star met een flinke dosis shoegaze, niet negatief bedoeld maar het is vooral dromerige sfeer creëren wat ze prima doen maar live komt het gebrek van nummers die de middelmoot ontstijgen hard door.
Jim O'Rourke is een van de hoofdredenen dat ik dit jaar op rewire was, ik had de man nog nooit live gezien en ondanks zijn gitaar al eeuwen aan de wilgen hangt vindt ik zijn lossere vorm muziek ook vaak erg goed. Op rewire speelde hij samen met zijn vrouw Eiko Ishibashi, die solo ook top dingen maakt, losse versies van hun duo plaat van vorig jaar. Glitchy ambient met wat agressie momentjes gedreven door Eiko's dwarsfluit; spannend maar nooit extreem, prachtige set zeker in de zit setting van Amera's balletzaal.
Sorry hype/hiphop boys ik heb By Storm deze keer links laten liggen, ik heb injury reserve twee keer gezien en ze komen zeker terug. Dat kan niet gezegd worden van Sam Slater and guests play Lunng waar je toch ziet waarom rewire een uniek festival is. Complete prachtige audio visueel show met veel lichten, rook, prachtige beelden die laten zien waarom de grote zaal van Amera een perfecte toevoeging is en vooral Slater die met o.a Lucy Rialton en Maria W. Horn de interessante plaat een unieke live versie gaf. Hak op tak, noisy en dan weer extreem breekbaar liet het ook wel de mindere momenten van de plaat zien maar unieke en toffe show.
Tracey speelt mutant club pop die gaat van r&b na throwback electro clash allemaal live chaotisch gemixt. Rommelig maar dat is ook het grootste gedeelte van de charme, wat is sex life toch een hitje.
Armand Hammer kan ik kort over zijn; oerdegelijke show die lekker bij het publiek aansloeg. Denk wel de meest straightforward show van de dag maar dat is soms ook fijn. Shaped noise stond op de planning maar door mensen tegenkomen en op tijd naar de andere zaal te gaan laten schieten.
Mandy Indiana was een erg late toevoeging, grote kans omdat ze deze week nog 2 festivals in Nederland doen, maar met de geweldige nieuwe plaat onder hun arm zijn ze live er ook flink vooruit gegaan. Waar ik ze bij de eerste plaat nog wat onwennig live vond zijn ze nu zelfverzekerd en knalt hun gebroken industrial post punk er heerlijk in. Het is allemaal nog dansbaarder en energieker waardoor het me toch wakker hield na een volle dag den haag om 1 uur snachts. Top band, top show, ga ze zien deze zomer(affaire, motel mozaique, roadburn).