Graspop Metal Meeting 2026

Trivium had voornamelijk een dip in live-kwaliteit. De zanger heeft 2 jaar intensief gewerkt aan zijn stem, het resultaat is te horen op Bloodstock. Volgens mij kunnen ze met hun volgend album (nu in de maak) echt wel naar die hogere spots springen.
Alleen zijn ze wel Alex Bent kwijt nu. Die gaf de band wel echt een grote kwaliteitsinjectie na een aantal mindere albums naar mijn mening. Ben verder nog niet bekend met de nieuwe drummer, dus hoeft uiteraard niet per se iets te betekenen. Ben wel benieuwd naar het nieuwe materiaal.

Trivium had voornamelijk een dip in live-kwaliteit. De zanger heeft 2 jaar intensief gewerkt aan zijn stem, het resultaat is te horen op Bloodstock. Volgens mij kunnen ze met hun volgend album (nu in de maak) echt wel naar die hogere spots springen.
Soms heeft een band inderdaad gewoon net nog dat ene zetje nodig, dat het verschil maakt tussen subheadliner en headliner.
Voor sommige bands gaat dat razendsnel (bv. een Sleep Token), anderen doen er tientallen jaren over, of halen het wellicht nooit.

Vaak wil het ook wel helpen om een wat andere weg in te slaan, al kan dat natuurlijk ten koste gaan van fans van het eerste uur.

Wow, serieus?
Niet dat ik erop tegen zou zijn, integendeel!
Nou, gewoon doen dan maar! 😁 (y)
To me it's obvious. Last time they played in Belgium was in 1983 and last time in Benelux 2013. Never played Graspop.
Graspop always seeks legendary bands, even situations like Judas Priest that they come too often, this band on the other hand is difficult to see and very likely to be the last chance

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
To me it's obvious. Last time they played in Belgium was in 1983 and last time in Benelux 2013. Never played Graspop.
Graspop always seeks legendary bands, even situations like Judas Priest that they come too often, this band on the other hand is difficult to see and very likely to be the last chance
Dat snap ik allemaal, alleen zie ik ze niet snel geboekt worden door GMM.
Rush is toch echt progressieve rock (geen metal), en dat is denk ik niet echt het genre waarin GMM haar headliners zoekt.
Bands als Queensrÿche en Dream Theater (grondleggers van prog metal) of Uriah Heep (voorlopers van prog metal, schuurt nog tegen metal aan) kunnen wel, maar ook niet als headliner.

Als Rush naar Graspop zou komen, is dat zeker als één van de acht headliners ja.
Ik denk dan ook dat het woordje 'als' in @Jamel 's reactie wel heel sterk benadrukt moet worden.
Hoe graag ik ze ook zou zien, ik ga geen geld zetten op bands als Rush, Yes, Marillion, King Crimson, Jethro Tull, Kansas, ELO, Styx, Alan Parsons, Peter Gabriel, Camel, Focus op GMM. 😉

Rush is toch echt progressieve rock (geen metal), en dat is denk ik niet echt het genre waarin GMM haar headliners zoekt.
Bands als Queensrÿche en Dream Theater (grondleggers van prog metal) of Uriah Heep (voorlopers van prog metal, schuurt nog tegen metal aan) kunnen wel, maar ook niet als headliner.

Ik denk dan ook dat het woordje 'als' in @Jamel 's reactie wel heel sterk benadrukt moet worden.
Hoe graag ik ze ook zou zien, ik ga geen geld zetten op bands als Rush, Yes, Marillion, King Crimson, Jethro Tull, Kansas, ELO, Styx, Alan Parsons, Peter Gabriel, Camel, Focus op GMM. 😉
Als ze dat gemekker van Tool kunnen boeken als headliner, dan kan Rush ook vind ik.

Met uitzondering van Dream Theater staat letterlijk elke band die jij hier noemt in Nederland in (veel) kleinere zalen dan Rush, die de laatste keer ook al in de Ziggo Dome stond en de 8 keer daarvoor in Ahoy. Qua kaartverkoop kom je dan eerder uit in de categorie Tool en A Perfect Circle, die allebei wel al als headliner voor Graspop zijn geboekt. En die noem je niet in je overzicht.

• Leuk
Waarderingen: @3*# en Joslittel
"Ik vind Tool niet leuk dus Rush is headliner"

Verder alles oké?
Ja hoor,

Ik bedoel dat ik Rush een betere headliner zou vinden, dan dat ik bv Tool vond, Of de bands die genoem werden in eerder bericht zoals Dream Theater en zo meer.

Ieder zen ding natuurlijk.

Persoonlijk vind ik een chlamidia test leuker dan een Tool optreden, maar nogmaals, ieder zen ding
:)

• Thinking
Waarderingen: nikita
Met uitzondering van Dream Theater staat letterlijk elke band die jij hier noemt in Nederland in (veel) kleinere zalen dan Rush, die de laatste keer ook al in de Ziggo Dome stond en de 8 keer daarvoor in Ahoy. Qua kaartverkoop kom je dan eerder uit in de categorie Tool en A Perfect Circle, die allebei wel al als headliner voor Graspop zijn geboekt. En die noem je niet in je overzicht.
Oh, ik betwijfelde niet dat Rush groter dan die andere bands is, maar of GMM dat soort bands überhaupt zou boeken, aangezien ze allemaal pure prog rock zijn.
Prog metal (of wat daarbij in de buurt komt) is een ander verhaal, dat was mijn punt.

Tool/APC liet ik erbuiten, omdat ik het over klassieke bands had (actief sinds 70's/ begin 80's), maar dat is natuurlijk gewoon prog metal.

• Leuk
Waarderingen: RubenJS, Jamel en Dwarf
Ja hoor,

Ik bedoel dat ik Rush een betere headliner zou vinden, dan dat ik bv Tool vond, Of de bands die genoem werden in eerder bericht zoals Dream Theater en zo meer.

Ieder zen ding natuurlijk.

Persoonlijk vind ik een chlamidia test leuker dan een Tool optreden, maar nogmaals, ieder zen ding
:)

Dat heb ik nou ook

• Haha
Waarderingen: Dwarf
Maar misschien moeten we het woordje progressive gewoon niet te zwaar wegen. Rock staat in zo veel vormen en maten op Graspop, ook op headliner niveau.

Ik zou het dan ook nog iets breder trekken: als ze op een Belgisch festival staan, dan staan ze op Graspop. Als headliner.

Maar misschien moeten we het woordje progressive gewoon niet te zwaar wegen. Rock staat in zo veel vormen en maten op Graspop, ook op headliner niveau.

Ik zou het dan ook nog iets breder trekken: als ze op een Belgisch festival staan, dan staan ze op Graspop. Als headliner.
Kan even goed Rock Werchter, Rock Zottegem of Lokerse Feesten zijn denk ik. Maar als ze op Graspop staan is het als headliner. Voor minder komen die niet

Maar eerst afwachten of ze wel Europese festivals gaan doen. Wel opvallend dat er geen Belgische datum is maar anderzijds is de afstand Arlon - Amsterdam voor Amerikanen peanuts natuurlijk. Ik pak nu de Belgische hoofdstad die het verst van Amsterdam ligt.

Wat is er mis met het woordje progressive?
Maar het ging hier dus juist vooral om het woordje rock (vs. metal).
En ja, er staat allerlei rock op GMM, maar prog rock is toch echt wel wat meer niche.

Ik zou ook niet direct weten op welk Belgisch festival Rush beter zou passen, Lokerse Feesten wellicht (in Nederland zou ik zeggen Bospop)?
Ik zie ze in ieder geval niet volgend jaar op GMM staan, maar laat me maar al te graag verrassen! :)

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
Kan even goed Rock Werchter, Rock Zottegem of Lokerse Feesten zijn denk ik. Maar als ze op Graspop staan is het als headliner. Voor minder komen die niet

Maar eerst afwachten of ze wel Europese festivals gaan doen. Wel opvallend dat er geen Belgische datum is maar anderzijds is de afstand Arlon - Amsterdam voor Amerikanen peanuts natuurlijk. Ik pak nu de Belgische hoofdstad die het verst van Amsterdam ligt.
is rush dan zo groot hier?

Ik zou ook niet direct weten op welk Belgisch festival Rush beter zou passen, Lokerse Feesten wellicht (in Nederland zou ik zeggen Bospop)?
Ik zie ze in ieder geval niet volgend jaar op GMM staan, maar laat me maar al te graag verrassen! :)
TWClassic? als sub

En ja, er staat allerlei rock op GMM, maar prog rock is toch echt wel wat meer niche.

Rock is voor Graspop geen probleem, pas als we er prog voor plakken zou het niet passen. Dan denk ik vooral dat we teveel naar genres aan het kijken zijn in plaats van of een band los van het labeltje van een genre past.

Ik vind Rush niet minder passend dan andere grote rock namen die al wel op Graspop hebben gestaan. bijvoorbeeld.

En dan zijn er ook nog bands die men op basis van legacy goedkeurt, Rush zou daar voor mij ook onder passen.

Als (een hele grote als) Graspop de kans krijgt om Rush te boeken dan doen ze dit zonder enige twijfel direct. Unieke boeking, trouwe fanschare, kaartverkoop gegarandeerd.

En ja het klopt dat er weinig progressieve rock headliners zijn geweest op Graspop. Maar laten we ook eerlijk zijn: hoeveel progressieve rockbands van formaat Rush bestaan er eigenlijk die kaartverkoop op Graspop zouden garanderen? Bands als Yes zijn daar niet groot genoeg voor.

Users who are viewing this thread