Lowlands 2026

Dit is echt gissen. Kan mij juist voorstellen dat een naam als Lorde heel weinig tickets schuift. Uit eindelijke gaat het om het totaalplaatje. Denk ook dat ongeacht de namen er dit jaar een verlaagde intresse was geweest. In ieder geval was er in mijn omgeving al een tijd langer scepsis over het wel/niet gaan omdat er een keer keuze's gemaakt moeten worden.
In mijn omgeving hoor ik bij de naam Lorde van huh? Das wel echt lang geleden dat die echt in de picture was met Royals.

New Wave kennen er wel een hoop meer.

• Leuk
Waarderingen: justin.feestje
Is voor mijn gevoel nog steeds een stuk minder populair in Nederland als in veel andere landen, ook een artiest die je lastig combineert lijkt mij. Denk dat er heel weinig mensen zijn die zowel fan van Lorde als Tyler zijn. Daarentegen wel gewoon een goede boeking.
Op ieder festival waar je hem dit jaar boekt is hij een headliner. Hoe populair hij is in Nederland in vergelijking met België of Duitsland weet ik uiteraard niet, maar hij is op kendrick lamar en drake na echt wel een van de grootste namen uit de Amerikaanse scene op dit moment.

In mijn omgeving hoor ik bij de naam Lorde van huh? Das wel echt lang geleden dat die echt in de picture was met Royals.

New Wave kennen er wel een hoop meer.
comedy central GIF

Dit is Lorde toch?

Om eerlijk te zijn denk ik dat New Wave van de drie headliners zorgt voor de meeste kaartverkoop. Tyler is een hele grote artiest maar wel een niche artiest, ondanks zijn grootte. Dat is geen rapper met algemene bekendheid of met radio hits. Je moet wel enigszins jezelf verdiept hebben in hiphop wil je bij Tyler uitkomen. Dat zou bijvoorbeeld met een Post Malone anders zijn. Daarnaast is Lorde in Nederland relatief klein, en is haar laatste album ook niet bij het grote publiek aangeslagen. New Wave daarentegen verkoopt met gemak de Ziggo Dome 5x (of was het nog meer) uit? Hate it or love it, New Wave verkoopt de meeste tickets.

Blijft natuurlijk de vraag of je enkel daar naar moet kijken en of die groep ticketkopers het publiek is wat je op lange termijn wilt binden aan je festival.

• Leuk
Waarderingen: CVS
Festivals worstelen langs alle kanten, wat onder meer te zien is aan de tegenvallende verkoop bij (eerdere) uitverkoopzekerheidjes als Wildeburg (en een boel anderen). Het is veel te simpel om te stellen dat dit ligt aan het wel of niet boeken van bepaalde artiesten. Al is het natuurlijk wel heel lekker om 'zie je wel' te kunnen roepen als je niks geeft om hiphop.

Tyler verkocht toch in vloek en zicht twee keer de ziggo uit?
Di-Rect verkoopt De Kuip uit...

We moeten echt niet blindstaren op dat soort zaken. Een festival headliner is altijd nog een ander kaliber dan een ZiggoDome artiest anno 2026.

En komt de fan ook naar een 3-daags festival voor zo'n bedrag (denk aan de jonge doelgroep van Sombr).

Maar goed ik denk dat ze misschien van Lorde toch iets meer verwacht hadden dat het nu doet.

Dit is echt gissen. Kan mij juist voorstellen dat een naam als Lorde heel weinig tickets schuift. Uit eindelijke gaat het om het totaalplaatje. Denk ook dat ongeacht de namen er dit jaar een verlaagde intresse was geweest. In ieder geval was er in mijn omgeving al een tijd langer scepsis over het wel/niet gaan omdat er een keer keuze's gemaakt moeten worden.
Een hele grote naam erbij had het verschil gemaakt, met new wave is de gemakkelijke keuze ( budgetwise, voorheen konden ze dat vanwege fomo doen)een zeer slechte keuze.

Totaal geen vergelijkingsmateriaal natuurlijk. Internationaal =/= Nationaal wat betreft kaartverkoop.

Tyler is een superster. Niet alleen in muziek, maar in zo veel meer en raakt elke leeftijdscategorie.
Maar niet genoeg om Lowlands uit doen te verkopen blijkbaar.

Don't get me wrong. Maar als ik hier op kantoor vraag wie Tyler The Creator is, kent niemand hem. Als ze me zouden vragen of ik een nummers of kan zetten die ze vast wel eens gehoord hebben, dat kan ik ook niet.

Bij pak hem beetje Mumford & Sons is dat wel mogelijk. Tyler is hier in NL niet echt mainstream, maar toch meer een "grote" niche artiest.

Een hele grote naam erbij had het verschil gemaakt, met new wave is de gemakkelijke keuze ( budgetwise, voorheen konden ze dat vanwege fomo doen)een zeer slechte keuze.
Het is simpelweg geen slechte keuze. De groep is relevant, is nu beschikbaar in het jubileumjaar, en 3 van hen behoren tot de meest gestreamde artiesten van de afgelopen jaren. Ik vind ze hoe dan ook al veel relevanter als boeking dan wat de jeugd en goldband waren.

• Leuk
Waarderingen: justin.feestje en SBSTN
Dat is wel een pareltje. Ook dat LL geen wereldartiesten heeft. Nee dat hebben ze nooit tis geen RW of PP het is een ander soort festival. Veel breder en 24/7 maar een hoop snappen dat niet of weten het niet.
Ik vond de vraag of 365€ dan ook inclusief eten en drinken was ook wel mooi. Die mensen hebben echt de afgelopen 30 jaar geen stap buiten de deur gezet.

• Leuk
Waarderingen: Veer, CVS en Raskolnikov
Het is simpelweg geen slechte keuze. De groep is relevant, is nu beschikbaar in het jubileumjaar, en 3 van hen behoren tot de meest gestreamde artiesten van de afgelopen jaren. Ik vind ze hoe dan ook al veel relevanter als boeking dan wat de jeugd en goldband waren.
Ze moeten eens ophouden om nederlandse artiesten te laten headlinen, ze halen bij lange na niet het niveau van internationale artiesten, imho.

• Winning
  • Leuk
Waarderingen: StevieU2 en BeWario
Die trendbreuk was er vorig jaar toch al? Ik vond de Bravo compleet anders klinken 's nachts, soms zelfs met vocals en refreintjes. :)
Ik denk oprecht dat hierop ook mensen zijn afgehaakt.
Als je alleen voor het nachtprogramma komt, wist je voordat de namen bekend waren, dat je in ieder geval 1/2 beuk avondjes in de Bravo had. Die namen lijken de laatste jaren niet meer geboekt te worden. Kan me wel voorstellen dat mensen die voornamelijk voor het nachtprogramma komen, eerst die namen nu afwachten, voordat zij een kaart kopen.

• Leuk
Waarderingen: sjoeske en Veer
Di-Rect verkoopt De Kuip uit...

We moeten echt niet blindstaren op dat soort zaken. Een festival headliner is altijd nog een ander kaliber dan een ZiggoDome artiest anno 2026.

En komt de fan ook naar een 3-daags festival voor zo'n bedrag (denk aan de jonge doelgroep van Sombr).

Maar goed ik denk dat ze misschien van Lorde toch iets meer verwacht hadden dat het nu doet.
Ja je kunt heel veel goede en slechte acts gaan opnoemen die ook veel kaarten verkopen, maar niet door Lowlands geboekt zullen worden.

Maar Tyler is voor Lowlands toch gewoon een goede headliner? Is zijn boeking dan zo anders als vorig jaar ASAP Rocky of QOTSA vorig jaar? Lorde is misschien wel wat dunnetjes, maar Tyler is toch het formaat artiest die je hoopt bovenaan het affiche te zien.

Lowlands heeft sowieso zelden een headliner die stadions uitverkoopt. En dat hoeft ook helemaal niet.

• Leuk
Waarderingen: CVS en wsslvrwrt
Ze moeten eens ophouden om nederlandse artiesten te laten headlinen, ze halen bij lange na niet het niveau van internationale artiesten, imho.
Ben geen groot fan van Nederlandse headliners, maar de show van de staat toen (uit nood) was gewoon goed/speciaal toen. Opposites qua populariteit logisch. Alleen goldband kwam niet helemaal uit de verf door nieuwe album/setlist.
New wave + dance afsluiter (wat ook nog steeds mogelijk is) vind ik ook logisch. De setlist die zij speelde is gewoon hit na hit: https://3voor12.vpro.nl/artikelen/o...ggo-Dome--een-tsunami-van-tien-jaar-hits.html

Users who are viewing this thread