Ik kan me over het algemeen best aardig vinden in de plannen.
Natuurlijk zit er een nadrukkelijke VVD-stempel op, maar dat was wel te verwachten.
Yeşilgöz zal wel aardig tevreden zijn, lijkt me.
Toch zie ik ook genoeg D66 terug in de plannen.
Onderwijs en wetenschap springt uiteraard het meest in het oog, en ben ik ook heel blij mee.
Defensie ligt gewoon geheel in de lijn der verwachtingen, was onvermijdelijk.
Een hardere en meer efficiënte aanpak van criminaliteit is ook logisch en wenselijk.
Asiel en migratie kan ik me eigenlijk ook wel in vinden, in ieder geval een stuk eerlijker en realistischer dan wat men aan beide extreme kanten wil.
Streng maar toch ook sociaal. Goed kijken of iemand hier past en iets toe kan voegen, maar ook sneller afwijzen en een grotere doorstroom.
De zorg lijkt wel wat klappen te krijgen, wat uiteraard niet fijn is, maar ik zie toch ook aardig wat ruimte voor nuance.
Zo ziet het ernaar uit dat het meer persoons-, context- en inkomensafhankelijk gaat worden, wat ik als sociaal-liberaal eigenlijk alleen maar toe kan juichen.
Op klimaat lijkt er wellicht weinig ruimte voor verbetering, maar indirect zie ik toch wel wat positieve plannen.
Zo is uitbreiding van het stroomnet een absoluut noodzakelijke voorwaarde om klimaatbeschermende ontwikkelingen verder te stimuleren.
Verder wil men ook investeren in wind op zee, groene waterstofproductie en -levering en kernenergie, in mijn ogen allemaal heel wenselijk en noodzakelijk (met name die laatste), en wat mij betreft een stuk belangrijker dan wat vakantievluchten vanaf Lelystad (peanuts vergeleken met Schiphol, kan ik niet echt van wakker liggen eerlijk gezegd).
Maar goed, eerst maar eens kijken wat er terecht gaat komen van alle plannen..