Actualiteit

Dat laatste is ook het probleem. Ik verdien zelf meer dan prima dus zou er op zich ook geen enkel probleem mee hebben als ze in plaats van een procentuele verhoging (waarbij de hogere schalen het meeste krijgen) gaan voor een absolute verhoging waardoor de lage schalen misschien 10% erbij krijgen en de hoge schalen 1-2%.

Zelfde als de dooddoener dat ze gaan bezuinigen door efficiency (dat wordt als sinds Rutte 1 geroepen en geprobeerd en sindsdien groeit de overheid alleen maar). Als je wilt bezuinigen op de rijksoverheid (waar ik niet op tegen ben) dan zul je keuzes moeten maken wat er wel en wat er niet gedaan wordt en moeten accepteren dat niet elke euro exact verantwoord wordt (er zijn legio's fte's hier dagelijks mee bezig die verder niets bijdragen dan controleren dat elke euro rechtmatig (dus niet eens doelmatig) uitgegeven wordt.
Ik zou het ook het meest rechtvaardig vinden als de lagere schalen een veel forsere loonsverhoging zouden krijgen inderdaad. Als je daadwerkelijk aan het stokpaartje 'efficiënter werken' wil voldoen, moet je allereerst maar eens zorgen dat je ICT-systemen op orde zijn. Daar is ook nog wel letterlijke winst te behalen.

• Leuk
Waarderingen: JK79
Ik kan me over het algemeen best aardig vinden in de plannen.
Natuurlijk zit er een nadrukkelijke VVD-stempel op, maar dat was wel te verwachten.
Yeşilgöz zal wel aardig tevreden zijn, lijkt me.

Toch zie ik ook genoeg D66 terug in de plannen.
Onderwijs en wetenschap springt uiteraard het meest in het oog, en ben ik ook heel blij mee.

Defensie ligt gewoon geheel in de lijn der verwachtingen, was onvermijdelijk.
Een hardere en meer efficiënte aanpak van criminaliteit is ook logisch en wenselijk.

Asiel en migratie kan ik me eigenlijk ook wel in vinden, in ieder geval een stuk eerlijker en realistischer dan wat men aan beide extreme kanten wil.
Streng maar toch ook sociaal. Goed kijken of iemand hier past en iets toe kan voegen, maar ook sneller afwijzen en een grotere doorstroom.

De zorg lijkt wel wat klappen te krijgen, wat uiteraard niet fijn is, maar ik zie toch ook aardig wat ruimte voor nuance.
Zo ziet het ernaar uit dat het meer persoons-, context- en inkomensafhankelijk gaat worden, wat ik als sociaal-liberaal eigenlijk alleen maar toe kan juichen.

Op klimaat lijkt er wellicht weinig ruimte voor verbetering, maar indirect zie ik toch wel wat positieve plannen.
Zo is uitbreiding van het stroomnet een absoluut noodzakelijke voorwaarde om klimaatbeschermende ontwikkelingen verder te stimuleren.
Verder wil men ook investeren in wind op zee, groene waterstofproductie en -levering en kernenergie, in mijn ogen allemaal heel wenselijk en noodzakelijk (met name die laatste), en wat mij betreft een stuk belangrijker dan wat vakantievluchten vanaf Lelystad (peanuts vergeleken met Schiphol, kan ik niet echt van wakker liggen eerlijk gezegd).

Maar goed, eerst maar eens kijken wat er terecht gaat komen van alle plannen.. 😉

• Leuk
Waarderingen: Davidd
Asiel en migratie kan ik me eigenlijk ook wel in vinden, in ieder geval een stuk eerlijker en realistischer dan wat men aan beide extreme kanten wil.
Streng maar toch ook sociaal. Goed kijken of iemand hier past en iets toe kan voegen, maar ook sneller afwijzen en een grotere doorstroom.
Dat sociale mis ik toch wat. Waar zie je dat terug?

Dat sociale mis ik toch wat. Waar zie je dat terug?
Nou, om te beginnen zal een grotere doorstroom leiden tot een verlaagde druk op AZC's, wat de leefomstandigheden van zowel asielzoekers als omwonenden enorm zal verbeteren, dat mag ik toch zeker wel sociaal noemen?

Nou, om te beginnen zal een grotere doorstroom leiden tot een verlaagde druk op AZC's, wat de leefomstandigheden van zowel asielzoekers als omwonenden enorm zal verbeteren, dat mag ik toch zeker wel sociaal noemen?
Ja, op zich. Maar ondertussen verdwijnt de noodopvang in hotels e.d. wel.

Dat de voorrang voor statushouders in sociale huurwoningen straks niet langer wettelijk mogelijk zal zijn vind ik ook vrij kwalijk.

Maar goed. We moeten maar zien hoe lang het duurt voordat het gaat klappen.

En de enorme bezuinigingen op de sociale zekerheid? Ik vind echt amper iets sociaals in dit akkoord.

Dat de voorrang voor statushouders in sociale huurwoningen straks niet langer wettelijk mogelijk zal zijn vind ik ook vrij kwalijk.
Ook dat zijn problemen die baat zullen hebben bij een grotere doorstroom.

Dit soort uitspraken vind ik wel een vrij negatieve instelling, die ik vooral op de extremen kanten regelmatig tegenkom.
Als we met z'n allen zo zouden gaan/blijven denken, komen we natuurlijk nooit ook maar een stap vooruit.

Veel dichter in de buurt van een middenkabinet gaan we niet (en wellicht nooit meer) komen.
Ideaal is het uiteraard allemaal niet, maar de kaarten zijn nu eenmaal gevallen zoals ze zijn gevallen, dus we moeten er maar het beste van maken.
Als er een betere optie was geweest, hadden we die nu wel gehad, maar ik tel toch maar een beetje de winst, en geef het in ieder geval voor nu wel mijn vertrouwen.

Uit ervaring van het bouwen van AZC's weet ik een beetje waar dat geld naar toe gaat. In ieder geval niet naar de huisvesting of meer opvanglocaties

En de enorme bezuinigingen op de sociale zekerheid? Ik vind echt amper iets sociaals in dit akkoord.
Dit ging over asiel en migratie.
Sociale zekerheid vind ik een heel complex onderwerp, maar ook daar zie ik zowel positieve als negatieve punten.

Dat vind ik een veel negatievere gedachte haha.
Uh, maar wel vrij realistisch, toch?
Uiteraard heb ik liever ongelijk wat dat betreft, en ik zal me er ook nooit bij neerleggen. 😉

Maar ik denk dat we er wel met z'n allen gebaat zijn om dit kabinet op z'n minst een kans te willen geven, en niet al afschrijven nog voordat ze begonnen zijn (wat bij het vorige kabinet uiteraard wel logisch en terecht was 😉 ).

Ook dat zijn problemen die baat zullen hebben bij een grotere doorstroom.

Dit soort uitspraken vind ik wel een vrij negatieve instelling, die ik vooral op de extremen kanten regelmatig tegenkom.
Als we met z'n allen zo zouden gaan/blijven denken, komen we natuurlijk nooit ook maar een stap vooruit.

Veel dichter in de buurt van een middenkabinet gaan we niet (en wellicht nooit meer) komen.
Ideaal is het uiteraard allemaal niet, maar de kaarten zijn nu eenmaal gevallen zoals ze zijn gevallen, dus we moeten er maar het beste van maken.
Als er een betere optie was geweest, hadden we die nu wel gehad, maar ik tel toch maar een beetje de winst, en geef het in ieder geval voor nu wel mijn vertrouwen.
Ik waardeer je positieve inslag hoor, maar een betere optie was er natuurlijk gewoon: een meerderheidscoalitie met GLPvdA. Yesilgöz heeft het erg slim gespeeld, dat moet je haar nageven, en heeft vervolgens ook nog een groot deel van de VVD-agenda in dit akkoord weten te fietsen. Ik zie het zelf somber in, maar goed, we moeten er maar mee zien te leven. Wel blij dat we figuren als Femke Wiersma straks niet meer terug gaan zien.

Laatst bewerkt:
Ben wel benieuwd waar die 4 kerncentrales moeten gaan komen. Lijkt mij een goede stap om de ontslagen in de zware industrie op te gaan vangen voor bijv. operators en technici.

In Limburg komen ze waarschijnlijk niet door koelwater tekort, terwijl hier de eerste fabrieken zijn gesloten met bijbehorende ontslagen.

• Leuk
Waarderingen: BeWario en MetalLimbo
Wil je wat meer delen over de ervaringen in jouw sector?
Ik zal een simpel voorbeeld noemen. Lukt niet om het heel kort te houden.

Leegstaand kantoor omgebouwd tot AZC. Aantal punten:
- Er wordt een interieur designer ingevlogen voor de kleurtjes en de gordijnen.
- Er worden echt luxe douches gebouwd waar menig campingeigenaar qua luxe jaloers op zou zijn.
- 2 vergaderzalen voor het COA moeten voorzien worden van een scheidingswand. Want van 2 kleine zalen 1 grote kunnen maken. Logisch.
Maar het moet een glazen!! Vouwwand worden. Kosten 25.000. naderhand: minpunt, we kunnen elkaar zien door de wand. Gek hè, met glas. Dus plakplastic erop. Kosten: 5600.

Ik wil het wel uitgebreider toelichten. Dan doe maar een PM.

• Leuk
  • Haha
Waarderingen: BeWario en MetalLimbo

- Er worden echt luxe douches gebouwd waar menig campingeigenaar qua luxe jaloers op zou zijn.
- 2 vergaderzalen voor het COA moeten voorzien worden van een scheidingswand. Want van 2 kleine zalen 1 grote kunnen maken. Logisch.
Maar het moet een glazen!! Vouwwand worden. Kosten 25.000. naderhand: minpunt, we kunnen elkaar zien door de wand. Gek hè, met glas. Dus plakplastic erop. Kosten: 5600.

Belgische overheid, is that you in disguise?

• Haha
  • Leuk
Waarderingen: BeWario en Piebe71
Ik waardeer je positieve inslag hoor, maar een betere optie was er natuurlijk gewoon: een meerderheidscoalitie met GLPvdA.
Nou, dat is dus een beetje het probleem, het was nooit echt een optie, aangezien VVD dat uitsloot.
Is ook maar hoe je het bekijkt natuurlijk.
Yesilgöz heeft het erg slim gespeeld, dat moet je haar nageven, en heeft vervolgens ook nog een groot deel van de VVD-agenda in dit akkoord weten te fietsen. Ik zie het zelf somber in, maar goed, we moeten er maar mee zien te leven. Wel blij dat we figuren als Femke Wiersma straks niet meer terug gaan zien.
Helemaal eens, behalve dat ik het dus niet zo heel somber in zie. 😉

[..]

[..]
Dat is simpelweg ook in strijd met de grondwet. Kan wel weer een luchtkasteel worden natuurlijk, om vervolgens door een rechter teruggefloten worden (die dan de boeman is).

Nee, wat een ongelooflijke shitshow weer. Jetten wil dus heel graag premier worden..

• Leuk
Waarderingen: JK79, Timmetje en AngieH

Ik ben ook wel in verschillende azc's geweest waar het echt uiterst sober is hoor, in een gevangenis is het niet veel minder. En je zegt zelf ook al luxe vergaderzalen; ongetwijfeld zijn die locaties ook met een idee gebouwd voor eventuele doeleinden later.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje
Ben wel benieuwd waar die 4 kerncentrales moeten gaan komen. Lijkt mij een goede stap om de ontslagen in de zware industrie op te gaan vangen voor bijv. operators en technici.

In Limburg komen ze waarschijnlijk niet door koelwater tekort, terwijl hier de eerste fabrieken zijn gesloten met bijbehorende ontslagen.
Die komen nergens; niemand gaat dat willen, gaat heel veel geld en procedures kosten, en áls er al een plek gevonden gaat worden, duurt het nog jaren voor je er iets aan hebt.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje

Users who are viewing this thread