Actualiteit

Nog meer beknibbelen op de ouderenzorg en 20 procent minder uitkering bij arbeidsongeschiktheid.
Daar schrik ik behoorlijk van!😱

We willen meer huizen bouwen, maar dat wordt uitgevoerd door een beroepsgroep die procentueel het meeste kans heeft op arbeidsongevallen. Dus de animo onder de jeugd om de bouw en installatie sector in te gaan zal er niet groter op worden.

Bijzondere keuzes🤦
Vergeet niet dat bouwvakkers al jaren structureel afnemen. Iedereen wil tegenwoordig opzichter of projectuitvoerder worden. Bouwbedrijven krijgen bijna geen personeel meer omdat het veel meer oplevert om ZZP'er (dat het vooral korte termijn is lijken ze niet mee te nemen, maarja andere discussie). Aannemers zijn harstikke druk omdat een fundering leggen niet veel mankracht vereist, maar zodra je de hoogte in moet zijn er te weinig vakmensen om dit te leiden. Gaat helemaal de verkeerde kant op in de bouw, ook afgelopen jaar veel te weinig huizen gebouwd.

Vergeet niet dat bouwvakkers al jaren structureel afnemen. Iedereen wil tegenwoordig opzichter of projectuitvoerder worden. Bouwbedrijven krijgen bijna geen personeel meer omdat het veel meer oplevert om ZZP'er (dat het vooral korte termijn is lijken ze niet mee te nemen, maarja andere discussie). Aannemers zijn harstikke druk omdat een fundering leggen niet veel mankracht vereist, maar zodra je de hoogte in moet zijn er te weinig vakmensen om dit te leiden. Gaat helemaal de verkeerde kant op in de bouw, ook afgelopen jaar veel te weinig huizen gebouwd.
Goed om hier een inkijkje in te krijgen. Ik vind het zo tragisch dat alle problemen in de schoenen van de asielzoeker wordt geschoven terwijl het ware probleem zit in de politieke keuzes die worden gemaakt; die zijn niet gericht op de "hardwerkende Nederlander" zoals deze belangrijke bouwvakkers, hoe hard Yesilgöz dat misschien ook roept, maar op de instandhouding van vervuilende industrie en het spekken van de portemonnee van vermogenden.

Hoe gaan de linkse partijen deze groep kiezers terug winnen?

Als kers op het taartje gaat Lelystad Airport toch open voor vakantievluchten!

Is er iets uit het D66 programma dat wél wordt waargemaakt? Suikertaks? 😅

• Verdrietig
Waarderingen: Dr. Hannibal
Goed om hier een inkijkje in te krijgen. Ik vind het zo tragisch dat alle problemen in de schoenen van de asielzoeker wordt geschoven terwijl het ware probleem zit in de politieke keuzes die worden gemaakt; die zijn niet gericht op de "hardwerkende Nederlander" zoals deze belangrijke bouwvakkers
Zullen natuurlijk zat leeghoofden zijn die dit in de schoenen van de asielzoekers schuiven maar is in mijn punt niet het probleem. Bedoel eerder dat de arbeidsvoorwaarden en überhaupt de waardering voor fysiek werk veel te laag is. Er moet snel iets gebeuren om de sector interessant te maken voor de jeugd. Gelukkig is het hier in het oosten dit probleem aanzienlijk minder. Hoeveel bouwbedrijven elke dag wel niet naar het westen rijden vanaf hier omdat er daar niemand is, is echt bizar.

Als kers op het taartje gaat Lelystad Airport toch open voor vakantievluchten!

Is er iets uit het D66 programma dat wél wordt waargemaakt? Suikertaks? 😅
Als de vergunningen voor Defensie rond zijn, dan is het ook niet zo moeilijk om die voor commerciële luchtvaart erbij te halen.

Kun je die achterlijke vrijheidsbijdrage weigeren op grond van gewetensbezwaren?

Jetten heeft inderdaad zijn ziel verkocht om maar premier te kunnen worden. Ben benieuwd naar de 1e afstraffing in maart voor D66.

Kun je die achterlijke vrijheidsbijdrage weigeren op grond van gewetensbezwaren?

Jetten heeft inderdaad zijn ziel verkocht om maar premier te kunnen worden. Ben benieuwd naar de 1e afstraffing in maart voor D66.
Dan moet je je soeverein verklaren vrees ik (kan ik niet aanraden, niet vanuit persoonlijke ervaring, maar ik krijg er weleens mee te maken in mijn dagelijkse werk)

• Haha
Waarderingen: Piebe71
Dan moet je je soeverein verklaren vrees ik (kan ik niet aanraden, niet vanuit persoonlijke ervaring, maar ik krijg er weleens mee te maken in mijn dagelijkse werk)
Wordt lastig als Rijksambtenaar lijkt mij. Ik zou als GL-PVDA nu aangeven net als PVV deze coalitie nergens mee te gaan helpen en gewoon alleen oppositie te gaan voeren.

Accijnskorting op brandstof nog een jaar langer, ww naar 1 jaar. Het lijkt inderdaad wel het VVD programma met een paar kruimels voor CDA en D66 erin.

Ik zou als GL-PVDA nu aangeven net als PVV deze coalitie nergens mee te gaan helpen en gewoon alleen oppositie te gaan voeren.
Zodat de steun noodgedwongen van rechts (JA21, clan Markuszower) moet komen? Dit lijkt me juist een mooie aanleiding om het gesprek aan te gaan en wat scherpe kanten van de sociale aanpak af te halen.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Meer geld voor klimaat, meer geld voor onderwijs. Toch wel D66 stokpaardjes.
Ik vind de klimaatparagraaf in het akkoord erg zwak. Bovendien is de CO2 heffing van tafel, gaat er een extra vliegveld open en blijft de accijnskorting op benzine in stand. Drie maatregelen die overigens met veel trots worden gepresenteerd op de VVD website.. het had van mij wel een "tikkie" ambitieuzer gemogen.

Wel blij met meer geld voor onderwijs en het gratis schoolfruit. Maar dat voelt temidden van dit neoliberale geweld toch wel als een kruimel.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71
Wordt lastig als Rijksambtenaar lijkt mij. Ik zou als GL-PVDA nu aangeven net als PVV deze coalitie nergens mee te gaan helpen en gewoon alleen oppositie te gaan voeren.

Accijnskorting op brandstof nog een jaar langer, ww naar 1 jaar. Het lijkt inderdaad wel het VVD programma met een paar kruimels voor CDA en D66 erin.
Dat wordt wel lastig ja 😆 zeg ik als mede Rijksambtenaar. Zie de nullijn in deze politieke wind ook niet van tafel gaan trouwens, maar dat terzijde.

Dat wordt wel lastig ja 😆 zeg ik als mede Rijksambtenaar. Zie de nullijn in deze politieke wind ook niet van tafel gaan trouwens, maar dat terzijde.
Als de bonden harder erin zouden gaan (net als voor de gemeente cao) dan is die 0-lijn zo van tafel. Je moet dan wel durven het werk neer te leggen daar waar het pijn doet zoals de vuilophaaldiensten bij de gemeente cao onderhandelingen. Zet de uitvoeringsdiensten (DUO, Belastingdienst, RWS en Douane) maar eens totaal op zwart of beantwoord geen kamervragen meer totdat het rond is.

Als de bonden harder erin zouden gaan (net als voor de gemeente cao) dan is die 0-lijn zo van tafel. Je moet dan wel durven het werk neer te leggen daar waar het pijn doet zoals de vuilophaaldiensten bij de gemeente cao onderhandelingen. Zet de uitvoeringsdiensten (DUO, Belastingdienst, RWS en Douane) maar eens totaal op zwart of beantwoord geen kamervragen meer totdat het rond is.
Ja, een uurtje staken her en der gaat het verschil inderdaad niet meteen maken, al vind ik het puur voor de symboliek al erg belangrijk dat ze op die manier beginnen. Ik zou het toejuichen als er t.z.t. hele sectoren het werk neerleggen mocht er vanuit het Rijk geen beweging in komen. De ongelijkheid (gemeenten 7% erbij) vs Rijk (0%) slaat natuurlijk nergens op.

Ja, een uurtje staken her en der gaat het verschil inderdaad niet meteen maken, al vind ik het puur voor de symboliek al erg belangrijk dat ze op die manier beginnen. Ik zou het toejuichen als er t.z.t. hele sectoren het werk neerleggen mocht er vanuit het Rijk geen beweging in komen. De ongelijkheid (gemeenten 7% erbij) vs Rijk (0%) slaat natuurlijk nergens op.
Dat laatste is ook het probleem. Ik verdien zelf meer dan prima dus zou er op zich ook geen enkel probleem mee hebben als ze in plaats van een procentuele verhoging (waarbij de hogere schalen het meeste krijgen) gaan voor een absolute verhoging waardoor de lage schalen misschien 10% erbij krijgen en de hoge schalen 1-2%.

Zelfde als de dooddoener dat ze gaan bezuinigen door efficiency (dat wordt als sinds Rutte 1 geroepen en geprobeerd en sindsdien groeit de overheid alleen maar). Als je wilt bezuinigen op de rijksoverheid (waar ik niet op tegen ben) dan zul je keuzes moeten maken wat er wel en wat er niet gedaan wordt en moeten accepteren dat niet elke euro exact verantwoord wordt (er zijn legio's fte's hier dagelijks mee bezig die verder niets bijdragen dan controleren dat elke euro rechtmatig (dus niet eens doelmatig) uitgegeven wordt.

Users who are viewing this thread