De suggesties die hier gegeven worden voor slaapplekken op 30 minuten afstand laat toch wel weer zien hoe slecht bereikbaar GMM eigenlijk is. Met 30 minuten rijden kan ik net zo goed thuis blijven. Ik wil juist niet zelf hoeven rijden om gewoon een pintje te kunnen doen. Hotels en B&B's zijn er gewoon eigenlijk niet. Je hebt enkel die paar opties van de campings waar belabberde shuttle lijnen zijn of een heel duur hokje vlakbij het terrein, anders is het gewoon af zien op de Boneyard.
En ik zoek het ook niet in zo'n weekend om op en neer te gaan rijden. Die optie is er eigenlijk ook niet want dat is veel te duur geworden nu met betaald parkeren. Jera is ook een festival dat in niemandsland ligt, maar in plekken als Deurne en Venray lijken dan meer opties tot overnachten te zijn dan in de hele omgeving Mol/Dessel/Geel/Retie + meer OV opties. En ik snap ook dat die plekken de infrastructuur niet gaan aanpassen aan een festival dat 1x per jaar is. Ook dat treinstationnetje in Mol is eigenlijk niet gemaakt op die horde festivalgangers, maar dat ga je ook niet aanpassen. Maar je bent wel de volledige bevolking van Turnhout elke dag aan het verplaatsen over de Kastelsedijk en Stenehei, een paar 1 baans N-wegen die normaal gesproken alleen nodig zijn voor wat plaatselijke bewoners en een tractor. Het is maar elke keer een hele operatie met al die pendel-bussen (die volgens mij uit allerlei kieren en gaten gehaald moeten worden).
Dat was in de eerste paar jaar dat ik ging wat minder een probleem volgens mij. Toen ook gewoon met die gratis trein-ticket weleens gegaan, dat was echt ideaal (duurde alleen heel lang). Maar het lijkt wel alsof er sinds 2008 amper nog is geïnvesteerd op de bereikbaarheid (meer fietsenstalling telt niet als je nog niet eens bij je camping een fiets kan huren en de OV-fiets niet bestaat in België?

Daarom ook maar 1x Metal Park gedaan, want incl busvervoer klinkt leuk, maar niet als je een uur moet wachten, 30 minuten in een stoom/sauna bus zit en dan nog een pokken eind moet lopen.
En als Nederlander zou ik echt graag met de trein komen, maar dat is door slechte connectie tussen NL/BE gewoon bijna niet te doen. Plus de kosten die dat dan met zich meebrengt zet ik de auto dan toch maar op het grasveldje.