Ik doelde in dit geval op zowel GMM als Alcatraz samen. Vaak wisselen die bands om het jaar af, maar in dit geval dus een hoop niet (alleen resp. Avatar en Orbit Culture).Dikgedrukte namen stonden op de edities 2023 t/m 2025 en we weten dat velen wel vies zijn van wat herhaling op het affiche
Maar ik hanteer sowieso de Piebe-regel niet, ik beschouw alleen bands van de afgelopen editie als herhaling, dus niet die van 2024 en al zeker niet die van 2023. Dan zou de vijver voor metalfestivals wel heel erg klein worden.
Voor GMM zou dus alleen In Flames, Katatonia, Paradise Lost en Sylosis herhaling zijn (en Orbit Culture, maar die staan sowieso al op Alcatraz). De rest is gewoon 'fair game'.
Ik ben toch eens de annalen ingedoken van beide festivals, en het is eigenlijk best beschamend hoe lang sommige bands niet meer op GMM hebben gestaan, met name Hypocrisy, Dark Tranquillity, Soilwork, Kataklysm.

Mja, sommige zijn inderdaad wel iets obscuurder, en hebben ook nog nooit op GMM (of Alcatraz) gestaan, maar zijn zeker geen onbekenden in het niche-wereldje (underground zou ik de meeste dan ook niet echt willen noemen).en dan herken ik de meeste namen van de overige (hoe verder je komt, hoe minder) niet, dus dat is waarschijnlijk ook al wel waarom ze niet op Graspop zullen staan, omdat ze heel erg underground zijn en er daar maar een paar plekken van te vullen zijn op Graspop?
Maar het zijn zeker allemaal bands die zeer welkom zouden zijn op beide festivals!

Momenteel helaas maar één inderdaad, Faetooth, die op de GMM-site omschreven worden als sludge, maar op Encyclopaedia Metallum als sludge/doom/post-metal (en door henzelf als 'fairy doom metal'Doom valt dan nog wel het meeste op denk ik, want in jouw overzicht stond er daar dacht ik geen enkele van op Graspop momenteel, terwijl er daar toch wel altijd een klein aantal van staat?

Alcatraz heeft overigens ook maar twee doom bands, met Castle Rat en Monolord.
Het is dan ook meer een niche genre dan bv. black en death.
Death/doom (toch wel een genre op zichzelf) is iets minder niche, maar dat hebben ze dus geen van beide helaas..
Laatst bewerkt: