Actualiteit

En Rob Jetten heeft mede dankzij De Slimste Mens (wat denk ik wel een goede afspiegeling van zijn persoonlijkheid is hoor) een flinke streep voor op de rest. Of het ‘competitievervalsing’ is, valt nog over te discussiëren maar het heeft niet slecht uitgepakt natuurlijk.
Erg makkelijke PR inderdaad, zou de publieke omroep niet zo vlak voor de verkiezingen moeten doen.

• Leuk
Waarderingen: davadude
Rob Jetten lijkt me wel de fijnste premier die ik bewust meemaak (bewustzijn begon wat met Balkenende, dus de lat lag niet heel hoog).
Vind hem ook wel fijn overkomen, ben benieuwd hoe hij zich staande gaat houden in de internationale politiek.

Ik vond Rutte daarin altijd wel erg sterk overkomen om eerlijk te zijn.

D66 gaat een restzetel krijgen ten koste van de SP. Daarmee wordt, komisch genoeg, de combinatie D66/CDA/VVD/JA21 weer mogelijk en is dat de enige niet uitgesloten coalitie die nog mogelijk is, aannemende dat de VVD voet bij stuk zal houden.

D66 gaat een restzetel krijgen ten koste van de SP. Daarmee wordt, komisch genoeg, de combinatie D66/CDA/VVD/JA21 weer mogelijk en is dat de enige niet uitgesloten coalitie die nog mogelijk is, aannemende dat de VVD voet bij stuk zal houden.

Dat is nog niet zeker toch? Het is zoals ik het lees een prognose m.b.t. de briefstemmen waarvan de uitslag maandag volgt.

Die rest zetels zijn momenteel al wel gewoon verwerkt op basis van de huidige tussenstand? Zou interessant zijn als dat dan precies de doorslag gaat geven, dat de restzetels op zijn direct na de D66 terwijl de PVV dan de eerst volgende zou krijgen.

Tenminste dat lijkt mij dan, omdat ze qua stemmen zo dicht op elkaar zitten dat mij de kans minimaal lijkt, dat daar nog iemand qua waarde tussen zit?

Waar heb je dat gezien? Ik heb het nog nergens gelezen? Mocht dat inderdaad zo zijn dan is dat best interessant. Wel moeten alle partijen hun heilige huisjes maar even parkeren.

Als je de kaart van Nederland van winnaars per gemeente erbij pakt, dan zie je eigenlijk gewoon precies hetzelfde als in de VS. Steden kiezen doorgaans D66 / Democraten en landelijk gebied PVV / Republikeinen. Limburg inderdaad uitzondering die volledig PVV gaat.

placeholder-afbeelding-nunl.jpg
Maar gelukkig telt hier elke stem, niet alleen wie de grootste wordt. In 'mijn' stembureau won de PVV, maar zaten VVD en D66 er vlak achter.

De twee grootste partijen samen komen zelfs maar tot een derde van de zetels. Ik zie alweer mensen pleiten voor een kiesdrempel, daar snap ik helemaal niks van. Het is juist in het voordeel van de kiezer dat er zoveel te kiezen valt en dat onze kiesdrempel (1/150) zo laag is. Zeker in deze tijd, want de mogelijkheid om op een partij te kunnen stemmen die echt goed bij je past, vergroot het vertrouwen in de politiek.

Maar gelukkig telt hier elke stem, niet alleen wie de grootste wordt. In 'mijn' stembureau won de PVV, maar zaten VVD en D66 er vlak achter.

Bij de meeste gemeentes inderdaad nauwelijks verschil, maar vooral opvallend dat de blauwe stukken op dat kaartje vrijwel alle grote steden van Nederland zijn

Maar Jetten heeft hierbij wel echt een sterk argument vwb het probleem dat ze hiermee gaan krijgen in de 1e Kamer. Dat geeft me toch wel enige hoop.

Maar Jetten heeft hierbij wel echt een sterk argument vwb het probleem dat ze hiermee gaan krijgen in de 1e Kamer. Dat geeft me toch wel enige hoop.
Hoeft ook maar 1 lid zich af te splitsen van de partij (maakt niet uit welke van de 4) en je bent je meerderheid kwijt.

Dat argument klopt, maar geldt toch in mindere mate ook voor het andere alternatief D66-CDA-VVD-PvdA?

CDA-D66-VVD-PvdA hebben samen 35 zetels in de 1e kamer, dus geen meerderheid (3 tekort)

CDA-D66-VVD-JA21 hebben samen 24 zetels in de 1e kamer, dus geen meerderheid (14 tekort)

In beide gevallen zullen ze naar partners moeten gaan hengelen. De onderste combi echter wel veel meer...

Heeft Yesilgöz echt GL/PvdA uitgesloten, of heeft ze het vooral over Timmermans gehad?

Toen ze het erover had bedoelde ze natuurlijk in beide gevallen hetzelfde.

Maar het zou inderdaad kunnen dat de exit van Timmermans de deur iets verder open zet. Het blijven politici, je weet nooit wat ze echt denken ;)

Heeft Yesilgöz echt GL/PvdA uitgesloten, of heeft ze het vooral over Timmermans gehad?
De enige reden dat ze nog zoveel zetels heeft is omdat ze "een coalitie met GL/PVDA niet zag gebeuren". Veel stemmen van rechts hebben hierdoor toch niet op PVV maar op VVD gestemd.

Users who are viewing this thread