Route 1 (CDA+D66+GL/PvdA) zou volgens de laatste voorspellingen staan op:
Peil.nl ----> 20+22+23 = 65 zetels. Die hebben er dan nog 11 nodig.
Ipsos ----> 19+23+23 = 65 zetels. Die hebben er dan nog 11 nodig.
1Vandaag ----> 19+24+25 = 68 zetels. Die hebben er dan nog 8 nodig.
Route 2 (CDA+D66+VVD) zou volgens de laatste voorspellingen staan op:
Peil.nl ----> 20+22+22 = 64 zetels. Die hebben er dan nog 12 nodig.
Ipsos ----> 19+23+17 = 59 zetels. Die hebben er dan nog 17 nodig.
1Vandaag ----> 19+24+16 = 59 zetels. Die hebben er dan nog 17 nodig.
Dit vergroot denk ik de kansen op Route 1. Dat is een centrum-linkse combinatie, en die zullen 8 tot 11 zetels moeten kunnen sprokkelen. Ik zie ze hierin vrij kansrijk bij bijvoorbeeld SP, 50+, Volt en CU, maar eventueel ook nog, zij het minder voor de hand liggend, bij PvdD, SGP, NSC en DENK.
Voor route 2 wordt het denk ik lastiger. Deze centrum-rechtse combinatie moet er nog zo'n 12 tot 17 zetels bij zien te krijgen. Die vinden ze in één klap bij Wilders, maar daar zitten alle deuren nagenoeg dicht. FvD lijkt me ook moreel uitgesloten. JA21 en BBB zullen wel mee willen doen, maar leveren samen tussen de 11 en 16 zetels op. ALS dit al zou werken (met name D66 en CDA zie ik niet snel met JA21 en BBB in zee gaan) hebben ze er met een beetje pech NOG een partij bij nodig.
Of er komt een konijn uit de hoge hoed, en CDA, D66, PvdA/GL en VVD gaan het met 'team gevestigde orde' doen met tussen de 82 en 87 zetels. Stiekem op voorhand een droomscenario, omdat de samenleving dan breed vertegenwoordigd is. In de praktijk lijkt het me echter onmogelijk om tot een regeerakkoord te komen...