Actualiteit

Import Amsterdammer hier, maar vrijwel mijn hele omgeving hier(of bubbel, hoe jullie het willen noemen 😉 ) zit op D66 of GL/PvdA dus mooi dat we dit wat meer 'tastbaarder' zien dan gebruikelijk ofzo. Blij dat we een steentje kunnen bijdragen. Ik werd vanmorgen toch een beetje droevig wakker, en gaandeweg de dag werd het niet beter. Maar goede ontwikkelingen!

Import Amsterdammer hier, maar vrijwel mijn hele omgeving hier(of bubbel, hoe jullie het willen noemen 😉 ) zit op D66 of GL/PvdA dus mooi dat we dit wat meer 'tastbaarder' zien dan gebruikelijk ofzo. Blij dat we een steentje kunnen bijdragen. Ik werd vanmorgen toch een beetje droevig wakker, en gaandeweg de dag werd het niet beter. Maar goede ontwikkelingen!
Ik word droevig als je gaat kijken welke coalities er een beetje realistisch zijn. Ik schrijf wel coalities, maar ik kom vooralsnog alleen op d66-cda-GL/pvda-VVD. Wetende dat de VVD hier uitgesproken tegen is, kijken we waarschijnlijk weer naar een bizar langdurige formatie, waarin het vertrouwen van de mensen in de politiek bepaald niet groter zal worden.

In mijn omgeving zie ik dat het stemgedrag heel gemixt is. Feit dat er zoveel Limburgers(ook in mijn familie) blijkbaar kiezen voor partijen die haat, verdeeldheid en conservativiteit prediken, zorgt wel voor teleurstelling.

Ik word droevig als je gaat kijken welke coalities er een beetje realistisch zijn. Ik schrijf wel coalities, maar ik kom vooralsnog alleen op d66-cda-GL/pvda-VVD. Wetende dat de VVD hier uitgesproken tegen is, kijken we waarschijnlijk weer naar een bizar langdurige formatie, waarin het vertrouwen van de mensen in de politiek bepaald niet groter zal worden.

In mijn omgeving zie ik dat het stemgedrag heel gemixt is. Feit dat er zoveel Limburgers(ook in mijn familie) blijkbaar kiezen voor partijen die haat, verdeeldheid en conservativiteit prediken, zorgt wel voor teleurstelling.

Als je de kaart van Nederland van winnaars per gemeente erbij pakt, dan zie je eigenlijk gewoon precies hetzelfde als in de VS. Steden kiezen doorgaans D66 / Democraten en landelijk gebied PVV / Republikeinen. Limburg inderdaad uitzondering die volledig PVV gaat.

placeholder-afbeelding-nunl.jpg

• Leuk
Waarderingen: Joss
Als je de kaart van Nederland van winnaars per gemeente erbij pakt, dan zie je eigenlijk gewoon precies hetzelfde als in de VS. Steden kiezen doorgaans D66 / Democraten en landelijk gebied PVV / Republikeinen. Limburg inderdaad uitzondering die volledig PVV gaat.

placeholder-afbeelding-nunl.jpg
Honorable mention voor gemeente Mook, die hebben nog D66 ervan weten te maken.

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
Route 1 (CDA+D66+GL/PvdA) zou volgens de laatste voorspellingen staan op:

Peil.nl ----> 20+22+23 = 65 zetels. Die hebben er dan nog 11 nodig.
Ipsos ----> 19+23+23 = 65 zetels. Die hebben er dan nog 11 nodig.
1Vandaag ----> 19+24+25 = 68 zetels. Die hebben er dan nog 8 nodig.

Route 2 (CDA+D66+VVD) zou volgens de laatste voorspellingen staan op:

Peil.nl ----> 20+22+22 = 64 zetels. Die hebben er dan nog 12 nodig.
Ipsos ----> 19+23+17 = 59 zetels. Die hebben er dan nog 17 nodig.
1Vandaag ----> 19+24+16 = 59 zetels. Die hebben er dan nog 17 nodig.

Dit vergroot denk ik de kansen op Route 1. Dat is een centrum-linkse combinatie, en die zullen 8 tot 11 zetels moeten kunnen sprokkelen. Ik zie ze hierin vrij kansrijk bij bijvoorbeeld SP, 50+, Volt en CU, maar eventueel ook nog, zij het minder voor de hand liggend, bij PvdD, SGP, NSC en DENK.

Voor route 2 wordt het denk ik lastiger. Deze centrum-rechtse combinatie moet er nog zo'n 12 tot 17 zetels bij zien te krijgen. Die vinden ze in één klap bij Wilders, maar daar zitten alle deuren nagenoeg dicht. FvD lijkt me ook moreel uitgesloten. JA21 en BBB zullen wel mee willen doen, maar leveren samen tussen de 11 en 16 zetels op. ALS dit al zou werken (met name D66 en CDA zie ik niet snel met JA21 en BBB in zee gaan) hebben ze er met een beetje pech NOG een partij bij nodig.

Of er komt een konijn uit de hoge hoed, en CDA, D66, PvdA/GL en VVD gaan het met 'team gevestigde orde' doen met tussen de 82 en 87 zetels. Stiekem op voorhand een droomscenario, omdat de samenleving dan breed vertegenwoordigd is. In de praktijk lijkt het me echter onmogelijk om tot een regeerakkoord te komen...
Ik zou zeggen dan een minderheidskabinet. Kijk maar of je partijen meekrijgt. Dan maar geen regeerakkoord wat in beton is gegoten.

Ik zou zeggen dan een minderheidskabinet. Kijk maar of je partijen meekrijgt. Dan maar geen regeerakkoord wat in beton is gegoten.
Lijkt mij puur naar de regels der kunst een uitstekend plan. Dan werkt het parlement in theorie ook meer als het zou moeten.

Ik zie echter na de koortsdromen van de vorige clubs niet zo gauw een nieuwe niet al te gangbare constructie opgetuigd worden.

Ik verwacht eigenlijk dat de VVD wel bij trekt en met D66, CDA en GL/PvdA gaat. Yesilgöz zit wel weer haal gebruikelijk gekraai tentoon te spreiden, maar de VVD is ook gewoon pragmatisch. De tweede partij, mag zichzelf echt wat mooie posten toedichten aan zo'n tafel, en met deze groep zouden ze zo waar eens een termijn vol kunnen maken. De laatste keer dat de VVD daarin slaagde was met de PvdA.

Rob Jetten lijkt me wel de fijnste premier die ik bewust meemaak (bewustzijn begon wat met Balkenende, dus de lat lag niet heel hoog).

• Leuk
Waarderingen: fred alweer..
En Rob Jetten heeft mede dankzij De Slimste Mens (wat denk ik wel een goede afspiegeling van zijn persoonlijkheid is hoor) een flinke streep voor op de rest. Of het ‘competitievervalsing’ is, valt nog over te discussiëren maar het heeft niet slecht uitgepakt natuurlijk.

Users who are viewing this thread