Graspop Metal Meeting 2026

Gaat druk worden daar.

Vraagje: dit jaar op zaterdag hadden we ook zo’n soort themadag, leverde dat niet een heleboel, hoe zal ik het netjes zeggen, doorgesnoven idioten als dagbezoekers op?
Korn en NiN themadag?

Gaat druk worden daar.

Vraagje: dit jaar op zaterdag hadden we ook zo’n soort themadag, leverde dat niet een heleboel, hoe zal ik het netjes zeggen, doorgesnoven idioten als dagbezoekers op?
Niet enkel op zaterdag hoor, de laatste jaren is Graspop voor mij zen charme wel wat aan het verliezen.
Ik heb echt het gevoel al enkele jaren dat de mentaliteit van de bezoekers aan het veranderen is (niet positief). Maar dan zal ik wel die zagende oude man (32 btw) zijn.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en saurus
Ik heb er afgelopen editie gelukkig weinig van gemerkt, maar ik vond wat dat betreft 2023 wel een wat nare editie. Toch veel vaker dan anders vervelende dingen gehoord en gezien over agressie, drugsgebruik en vervelend gedrag naar vrouwen. Ik merkte in mijn eigen omgeving ook dat Graspop steeds meer interesse wekte ook van mensen die er zeg maar voor Covid niet aan moesten denken om naar een dergelijk festival te gaan. Zal geen toeval zijn.

Al moet ik wel zeggen dat veel vervelend volk ook publiek was wat voor Pantera kwam. Dat zijn ook niet altijd de leukste mensen, zo bleek. En dat zijn dan juist weer wat oudere kerels.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Ik vergis me in de dag ws, moest ook eerder weg ivm zieke thuis. De vrijdag dan?
Ik stond bij dat publiek redelijk vooraan, en heb hier helemaal niets van gemerkt, gewoon een normaal publiek zoals bij praktisch eender welke andere band er op de mainstage speelde... FiR zal misschien wat meer volk getrokken hebben dat anders niet zou komen (puur om ze gezien te hebben), maar die bleven dan toch eerder achteraan staan...

Tot nu toe!

Architects: Weet nog niet of ik ga kijken, nieuw album vind ik vrij matig en 2023 en 24 al gezien
Babymetal: skip
Bad Omens: Vet! Ga ik zeker kijken
Breaking Benjamin: Heel erg vet! Ga ik ook zeker kijken
Bring Me The Horizon: 2024 gekeken vanaf de bar links van de North Stage (bijkomend van Avenged Sevenfold destijds), dus lijkt me erg mooi om eens fatsoenlijk te zien
Limp Bizkit: waarschijnlijk wel kijken, ligt aan de clashes
Megadeth: Groot fan! Zeker kijken
Twisted Sister: skip
Volbeat: sinds kort kan ik ze best waarderen dus grote kans dat ik ga kijken.
Within Temptation: nog nooit gezien wel benieuwd, nieuwste album klinkt best aardig

Als inkomend metal fan (en nu vooral core fan) enorm blij met de zaterdag lineup en overweeg mijn eerste Graspop dag!

Enkele vragen:
- Hoe snel verkopen dagen uit? Zou zo’n dag gelijk met de verkoop uit kunnen verkopen, of verwachten jullie van niet?
- Hoe zit het met de doorverkoop? Ik moet nog wachten en twijfel nog met iets anders dat weekend. Ik wil bijvoorbeeld niet naast het net vissen als de resale een drama is.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Altijd mooi ja, weet nog dat ik deze voor het eerst op een of ander feestje hoorde als LP fanboy, kippenvel:

Sorry metalheads...

Geen metal maar wel rock nostalgie op tml, Power rangers intro, (Mss is voor mij de liefde voor gitaren ook toen gestart, samen met de dragonball z amerikaanse intro 😄🤷‍♂).

Nen dj als vader, het is wel een gerief blijkbaar

Als inkomend metal fan (en nu vooral core fan) enorm blij met de zaterdag lineup en overweeg mijn eerste Graspop dag!

Enkele vragen:
- Hoe snel verkopen dagen uit? Zou zo’n dag gelijk met de verkoop uit kunnen verkopen, of verwachten jullie van niet?
- Hoe zit het met de doorverkoop? Ik moet nog wachten en twijfel nog met iets anders dat weekend. Ik wil bijvoorbeeld niet naast het net vissen als de resale een drama is.
In 2024 was Bring Me The Horizon ook op de affiche en stonden ze samen met Avenged Sevenfold. Ik denk eigenlijk wel dat Avenged Sevenfold een net iets grotere naam nog is dan Bad Omens. En toen verkocht het uit in februari. Dat zijn de feiten maar resultaten uit het verleden zijn natuurlijk geen garanties voor de toekomst

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Enkele vragen:
Aangezien er dit jaar geen echt ticket kannon tussen de headliners zit verwacht ik die dat je je hard gaat moeten haasten om tickets te kopen

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en Wonderpaard
Ik heb er afgelopen editie gelukkig weinig van gemerkt, maar ik vond wat dat betreft 2023 wel een wat nare editie. Toch veel vaker dan anders vervelende dingen gehoord en gezien over agressie, drugsgebruik en vervelend gedrag naar vrouwen. Ik merkte in mijn eigen omgeving ook dat Graspop steeds meer interesse wekte ook van mensen die er zeg maar voor Covid niet aan moesten denken om naar een dergelijk festival te gaan. Zal geen toeval zijn.

Al moet ik wel zeggen dat veel vervelend volk ook publiek was wat voor Pantera kwam. Dat zijn ook niet altijd de leukste mensen, zo bleek. En dat zijn dan juist weer wat oudere kerels.
Dat vond ik ook. De afgelopen jaren is de sfeer bij Pantera me het meest bijgebleven in negatieve zin. Afgelopen editie met FiR had ik dit helemaal niet, misschien ligt het er ook aan waar je precies staat. Bij beide bands stond ik redelijk vooraan, net wat buiten de pit. Bij Pantera was de sfeer opgefokt, aggressief. Ook in de pit waren mensen (vooral oudere, gen X'ers zeg maar) veel aggressiever dan ik gewend ben, mensen waren ook uit op een confrontatie leek wel. Keken niet fris meer uit hun ogen, bijna vijandig. Doodzonde, want het optreden was dik in orde, maar de sfeer haalt de beleving dan toch een beetje onderuit.

Ik ben juist gewend dat de sfeer gemoedelijk is en dat er in de pit, hoe hard het er ook aan toe gaat, altijd op elkaar gelet wordt. Zodra iemand valt, wordt je voordat je de grond raakt weer overeind getrokken. Alleen bij Pantera was dit anders, heel typisch.

Enkele vragen:
Alvast welkom op Graspop! :)

De dagkaarten verkopen de laatste jaren eigenlijk altijd wel uit. Hoe snel, dat is enorm wisselend. Toen Tool kwam waren de dagkaarten volgens mij na een dag of drie al uitverkocht. Maar vorig jaar was pas in januari de eerste dag uitverkocht en dat was ook weer de donderdag, met Iron Maiden. De vorige keer dat BMTH op Graspop speelde was in 2024, ook op een zaterdag. Toen kreeg die dag in februari het stempel 'uitverkocht'. Dus je kunt waarschijnlijk echt wel even wachten. En Graspop communiceert ook tussentijds steeds over de verkoop en dat wordt dan ongetwijfeld ook weer hier gedeeld.

Resale gaat via Ticketswap en dat werkt prima. Ik heb zelf in 2024 nog laat een dagticket gekocht voor de zondag voor een paar tientjes minder dan de originele prijs. En sowieso komen er altijd wel een hoop tickets beschikbaar. Zeker in de week voor het festival. Dus dat risico zou je ook prima kunnen nemen, want ik ben er vrijwel zeker van dat het op die manier ook gewoon lukt om aan een ticket te geraken.

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Loek123 en Wonderpaard
Volgensmij komt daar nog wel een hippere naam naast die fossielen die al gelekt waren, maar kan me vergissen. Misschien plaatsen ze Bad Omens ofzo gewoon daarbij?
Wel beetje vreemd om Def Leppard als fossielen te bestempelen, ze zitten allemaal rond dezelfde leeftijd als bands als Iron Maiden (oudste lid Phil Collen is net iets ouder dan Bruce Dickinson), Mötley Crüe (behalve Mick Mars die veel ouder is), Metallica, Megadeth (Dave Mustaine), Slayer, Anthrax, Helloween. Zijn dat dan ook allemaal fossielen?

Gewoon voor het perspectief eens een lijstje met huidige leeftijden van nog actieve metal- (en enkele rock-) artiesten boven de 60:

1761766480117.png

Dit was letterlijk hun insteek. Disco deed het goed en ze wouden iets mainstream maken dat kon concurreren met de toenmalige hits. I was made for loving you heeft tal van invloeden uit het disco genre gekregen gemengd met een rockende gitaar.

Ze wilden een uptempo nummer maken, niet een disco nummer

Users who are viewing this thread